Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Protime

Gurk

over 21 år siden

Gurk

Det finnes svært mange golfspillere som spiller år etter år uten å benytte seg av noen pro. Jeg lurer litt på hvordan jeg, som instruktør, kan nå frem til disse. Er kvaliteten på proen dårlig, er det ikke noe ønske om å forbedre eget spill, er det for dyrt å ta protime? Ville det i så fall være noe fornuft i å korte ned på protimen til la oss si 15 min. og en pris på 150kr? (Ofte koster en 25min 250)

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Gurk.
Hva dere som instruktører skal gjøre for å få disse til time hos proen, er vanskelig å bedømme. En årsak til dette kan være prisene du nevner(Ofte koster en 25 min 250) Jeg er en av de som sjelden har benyttet meg av et tilbud fra en pro. Jeg er heller ikke knyttet til selve spillet enn som en selskapsgolfer. Det er vel der feilen ligger hos de fleste tror jeg. Jeg er selv ikke så opptatt av egne prestasjoner på banen, men levende opptatt av golf som idrett. Hver gang jeg kommer inn fra en dårlig runde, er det en liten "djevel" som snakker til meg om at jeg vet best hvor skoen trykker. Jeg tror mange har det på denne måten. Allikevel tror jeg proene må lære å markedsføre seg på en helt annen måte enn det de gjør idag. Få golferne i tale. Det er ikke nok å stå bak disken lenger. Aktiviser dere, og ikke bare i elitegruppa eller juniorgruppa. For all del, ikke vær tilbakeholdne overfor eldre spillere.
Vi har alle noe å lære!
mvh
OER

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Enig med Olaf. Proene bør bli flinkere til å markedsføre seg selv og ikke minst være mer fantasifulle når det gjelder kurstilbud. Det jeg mener med fantasifulle er rett og slett å variere kurs- og opplæringstilbudet mer. Legg inn tester/konkuranser i kurstilbudet.

Jeg er medlem på Tyrifjord og der er proene, i samarbeid med klubben, veldig flinke til å variere tilbudet. Dette resulterer i at flere oppsøker proene. På Tyrifjord har klubben selv tatt over driften av golfbutikken slik at proene kan bruke tiden på det de er (skal være) flinkest til, nemlig å instruere og drive med opplæring.

Det er for dyrt.

over 21 år siden

Det er for dyrt.

Det er begrenset hvor mye lærdom man kan ta imot på 25 min. 250 kr blir en stiv pris for mange.
På den andre siden er det umulig for proene å senke prisen noe særlig, de skal jo leve de også.
Noe av det mest matnyttige jeg har opplevd fra en pro er nårt vi har gått sammen 4-5 mann og delt en pro i en time. Da kan han se litt på meg, justere litt , og jeg før prøve selv noen minutter uten å "betale for det" mens han instruerer de andre. Dermed får jeg like mye instruksjon for en 100-lapp som jeg ellers ville betalt 250kr for.
Når dessuten proen ikke står bak meg hele tiden blir jeg mer avslappet og får mer nytte av treningen.

Gode råd

over 21 år siden

Gode råd

Jeg har 4 i hcp og har brukt noen få protimer per år. Jeg savner at proen gjøren en større analyse før man begynner å ta timer. Dette burde vært 1 time gratis mot at spilleren bandt seg til en sekvens med f.eks 10-15 timer. For det første ville det ligger mer tanke bak treningen og det ville gitt mer kontinuitet. Temaer som burde avdekkes i en slik analyse kunne være mål med golfen, hvilke problemer er toneangivende (statistikk), hvilke ballbaner sliter man med, utstyrsforbedringer/tilpassning, fysiske ting, mentale ting osv....Analysen burde ende opp i en detaljert plan for 10-15 pro timer og 10-15 ukers trening utenom. For oss som har kommet et stykke gjør vi denne jobben selv fordi vi opplever at mange proer ikke har nødvendig kompetanse, eller er for raske/upedagogiske.

Selv skulle jeg gjerne bundet meg til 15 protimer hvis jeg var sikker på å få denne type hjelp av en topp pro. Desverre tror jeg det kun er et fåtall av disse i Norge.

Mine tips er derfor:

-Skaff deg alsidig kompetanse ikke bare på svingen, spes. nærspillstrening
-Analyser grundig kunden
-Få kunden til å binde seg til en sekvens av timer/trening

dette er en rasjonell angrepsmåte som vil forbedre spillet til de fleste uanhengig av nivå....

Gurk

over 21 år siden

Gurk

Tusen takk for fornuftige svar fra samtlige! Fyll gjerne på dersom noen har andre synspunkter!

Golfelsker

over 21 år siden

Golfelsker

Protime.
Vi har c. 55 000 GK spillere, de fleste på Østlandet. Det må være en oppgave og et stort marked for proene i dette området, og få disse spillerne opp på HCP nivå. (36)
Proene må selge seg selv.
Lag et program, følg spilleren gjennom en sesong med undervisning, pålagt trening, banespill ol. For hver halvtime med pro må spilleren trene f.eks. 5 timer. å gå minst en runde på banen. Programmet koster kr. ? Spilleren vil ha valuta for pengene og følger programmet. Proen et kommitment og vil legge sin ære i at spilleren får HCP innen programmet er gjennomført. Hvis ikke får spilleren noen ekstratimer.
PS. Husk å lær spilleren at en golfrunde tar max. 4 timer.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Jeg tror at fremtiden er fellestening. Det med privattimer er noe som henger igjen fra den gangen golf kun var for de rikeste i samfunnet.
I tillegg til GK-kurs bør proene også ha kurs for "litt øvede", "øvede" og i enkelte klubber også for elitespillere.
Maks 8 personer pr. kurs, og kursene bør gå over flere kvelder eller weekender. Gjerne gjennom hele sesongen.
Kanskje til og med utenfor sesongen. Fysisk fostring eller svingtrening i hall eller simulator. Den fysiske fostringen kan inneholde langt mer enn 8 personer. Fysisk trening kan være så mye; man kan trene sprenst og styrke, eller kondisjon. Det viktigste er å holde folk i bevegelse, slik at de ikke kommer ut om våren så stive som stokker. En slik trening bidrar også til å skape et fellesskap, og masse moro. Selv har jeg deltatt på det jeg kaller "jenteturn" om vinteren. Vi danset, slo hjul og hadde det kjempegøy! Det var ikke så mange mannfolk, men det var desto flere "spreke" jenter! Golf en en idrett for begge kjønn så fellestrening er å foretrekke.
I den moderne golfverdenen kan ikke proene sitte og vente på kunder som vil ha privattimer. De må dra kundene til seg. Kan hende vil ikke timebetalingen bli like høy på alt, men man må investere hvis man vil bygge opp at marked og et miljø.
Hvis ikke proene kan, eller vil, ta seg var det "hele" golf-menneske, så dukker det snart opp et trenings-studio (eller andre) som annonserer med: "Fysisk vintertrening for golfspillere".
Hvis ikke proene klarer å skaffe seg inntekt hele året så vil jeg spå at dette yrket vil bli ulønnsomt i årene som kommer!
Men, det er kanskje mer behagelig å sitte i sofakroken hele vinteren, eller å reise til syden i håp om at det er en gubbe m/frue som trenger en protime eller to. Nok til mat og bosted blir det kanskje?

Bjørn

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her