Bjørn Holthe
Jeg tror at fremtiden er fellestening. Det med privattimer er noe som henger igjen fra den gangen golf kun var for de rikeste i samfunnet.
I tillegg til GK-kurs bør proene også ha kurs for "litt øvede", "øvede" og i enkelte klubber også for elitespillere.
Maks 8 personer pr. kurs, og kursene bør gå over flere kvelder eller weekender. Gjerne gjennom hele sesongen.
Kanskje til og med utenfor sesongen. Fysisk fostring eller svingtrening i hall eller simulator. Den fysiske fostringen kan inneholde langt mer enn 8 personer. Fysisk trening kan være så mye; man kan trene sprenst og styrke, eller kondisjon. Det viktigste er å holde folk i bevegelse, slik at de ikke kommer ut om våren så stive som stokker. En slik trening bidrar også til å skape et fellesskap, og masse moro. Selv har jeg deltatt på det jeg kaller "jenteturn" om vinteren. Vi danset, slo hjul og hadde det kjempegøy! Det var ikke så mange mannfolk, men det var desto flere "spreke" jenter! Golf en en idrett for begge kjønn så fellestrening er å foretrekke.
I den moderne golfverdenen kan ikke proene sitte og vente på kunder som vil ha privattimer. De må dra kundene til seg. Kan hende vil ikke timebetalingen bli like høy på alt, men man må investere hvis man vil bygge opp at marked og et miljø.
Hvis ikke proene kan, eller vil, ta seg var det "hele" golf-menneske, så dukker det snart opp et trenings-studio (eller andre) som annonserer med: "Fysisk vintertrening for golfspillere".
Hvis ikke proene klarer å skaffe seg inntekt hele året så vil jeg spå at dette yrket vil bli ulønnsomt i årene som kommer!
Men, det er kanskje mer behagelig å sitte i sofakroken hele vinteren, eller å reise til syden i håp om at det er en gubbe m/frue som trenger en protime eller to. Nok til mat og bosted blir det kanskje?
Bjørn