Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bør jeg kjøpe fairwaywood?

Ove

over 19 år siden

Ove

Har Driver på 11 grader og hybrid på 22 grader. Med hc 33 går ikke utspill med driveren alltid rett. Da det er mange trange utstpill på min hjemmebane taper jeg mange slag på dette. Får heller ikke helt taket på å slå ut med hybriden. Mitt spm er om jeg bør skaffe meg en
3- fairwaywood som jeg kan slå ut med på trange utslag? Er disse "enklere" å slå ut med enn en driver? Evt. tips til lettspilt og tilgivende fairwaywood?

h

over 19 år siden

h

Ja det lettere - hvilken antar det blir litt smak og behag

H

over 19 år siden

H

Jeg synes hybrid er lettere å slå med enn 3-wood.
Hvis du sliter med hybrid så vil du sannsynligvis slite mer med 3-wood.
Men med 33 i hcp har du råd til å slå 3 jernslag og fortsatt chippe og to-putte for 2 p på mange par 4.
I mellomtiden; Ta timer med driver og 3 wood.

B

over 19 år siden

B

Hei.
Hvis det er mange trange utslag, så vil jeg absolutt anbefale deg å øve mye på å bli god med jernene. Det viktige er jo å holde ballen i spill, og hvis du har gode utslag med for eksempel 5-jern, og kan slå godt med den på fairway, så vil den gi deg lengden du trenger for å komme deg inn på det antall slag du har.

Når det gjelder wood, så er det veldig mange gode på markedet. De er lettspilte, og en 5wood eller 3 wood kan være kjekt å ha i bagen.

Den beste investeringen for deg er noen protimer, slik at du blir med stabil med de køllene du har. Lykke til!

Arve

over 19 år siden

Arve

Hybrid skal være lettere å slå med enn både lange jern og wood da.

Bonde

over 19 år siden

Bonde

Personlig sliter jeg fryktelig med hybriden min. Selv om jeg er klar over at den skal spilles som et jern, tar jeg oppstilling som for en wood, og "sveiper" ballen heller enn å slå ned på den. J***ig irriterende. Problemet er klart mentalt, men den ser jo nesten ut som en wood, har grafittskaft og all ting, så da blir det naturlig sånn.

Hjelp, noen???

duro

over 19 år siden

duro

Fra fairway synes jeg hybrid er langt enklere å slå med enn jern. Fra tee er forskjellen mindre, men foretrekker normalt min 3'hybrid fremfor et langt jern også fra utslag der jeg ikke benytter driver. Man må trene en del med en hybrid før man får tillitt til den. Gå noen runder helt uten driver. Bruk hybriden for alle utslag (bortsett fra korte par 3).

Da må man variere litt på svinghastighet. Sannsynligvis vil du merke at på de hullene du slår ut løst får du et veldig godt treff sammenlignet med der du slår ut normalt. Dette gir i så fall en god indikasjon på at du generelt svinger for fort i forhold til den teknikken du har opparbeidet deg så langt. Mange nybegynnere og høyhandicappere legger alt for mye kraft i svingen. Med en hybrid kan du svinge rolig og likevel få en fin lengde.

Hybrider er flotte verktøy når man stoler på de. Svært anvendelige både fra tee og fairway. Har selv en 21 grader som jeg normalt regner carry 160 meter med. I spesielle situasjoner kan jeg slå lengre (med ditto høyere risiko for bomslag). Hender også jeg foretrekker å slå et løst slag med hybrid enn å velge et 4 eller 5 jern. Vurderer å skaffe meg flere hybrider for å erstatte flere jern.

Åge

over 19 år siden

Åge

Er det egentlig så stor forskjell når det gjelder vanskelighetsgrad mellom hybrid og dagens fairwaywood med store tilgivende hoder?

H

over 19 år siden

H

En fairwaywood med stort hode er neppe særlig smart. Viktig å få kontakt med ballen, og da vil vel et stort hode medføre treff i nedre del av køllehode hver gang.

Tipper at kortere skaft på hybrid er mer tellende enn størrelse på hodet.
I tillegg er det noe mer buet slagflate på de fleste FW vs hybrider.

det beste tipset!

over 19 år siden

det beste tipset!

EN bra 3-wood ligger i området opp mot 3000 kr,-

For dette får du ca. 10 PROTIMER

Etter det bør du kunne slå både driveren og hybriden din myye bedre en nå!

Kanskje du da også finner ut av at det kanskje er lurt med JERN på trange utslag.....

Ove

over 19 år siden

Ove

Jada, er med på at jern er best på trange utslag. Men på spesielt et hull er man avhengig av å slå (etter mitt nivå) langt...ca 130-140 meter for ikke å havne i bekken.,...og det ikke er fairway mellom tee og bekken. Jeg er da avhengig å slå nærmest perfekt for å kommer over.

705

over 19 år siden

705

Stikkordet er 5 er jern og vips så er du nede i 20 i hcp iløpet av noen måneder. Men skjønner at det er morro slå lengst mulig. Husk at du har drøssevis med ekstraslag. Spill jern og scoren vil bli dramatisk lavere. Eller som en annen sa, ta de pengene og invester i protimer. Golf er ikke macho men teknik og taktikk.

Ove

over 19 år siden

Ove

Tror faktisk jeg skal ta deg på ordet 705 og bruke jern i stor utstrekning. Skal tenke mere taktikk og spille safe. Så får vi se om mitt hc kryper litt nedover.

B

over 19 år siden

B

Hei Ove.
Med litt mer trening, og kyndig veiledning av pro, så bør du kunne slå 5 jernet ihvertfall 150 meter. Som det har vært sagt av flere andre her, så er presisjon nøkkelen til å bli en bedre spiller. Det viktige for deg er å holde ballen i spill, og med så mange ekstraslag, så er ikke lengden noe problem. Husk på at et normalt par hull så er det nok å slå ut 160 meter, og så har du fortsatt tre slag på de gjenstående 300-340 meterne. Jeg vil absolutt anbefale deg å øve mye med jern, og å jevnlig trene med pro, så vil jeg garantere deg at du kommer godt ned på 20-tallet. Lykke til!

Ove

over 19 år siden

Ove

Takk B!

B

over 19 år siden

B

Hei igjen Ove.
Hvor i landet er du medlem? På Østlandet har vi veldig mange gode proer, og bor du i Osloområdet, så er Stephen ved Oslo Golfklubb, John Uppard ved Losby og Darren, Jørn eller Lesley ved Miklagard gode alternativ.

Ove

over 19 år siden

Ove

Jeg holder til i trøndelag.

B

over 19 år siden

B

Da blir det litt langt å kjøre til Oslo:-) Du kan jo vurdere å legge ut en link på nettet hvor du spør om det er noen som har noen gode proer å anbefale. Det er jo også godt mulig at den klubben du er medlem av har en god pro! God helg, og lykke til!

Erik_____

over 19 år siden

Erik_____

B:
Det er vanskeligere å slå med ett 5 er jern enn det er å slå med en rescue kølle.
Det å slå med lange jern er veldig vanskelig, like vanskelig som woodene.

Til Bonde

over 19 år siden

Til Bonde

tren med jernsett mye(masse), kjøp til 2 og 3 jern når du blir stabil med de andre jernene.
kast deretter ut alt untatt driveren og 3 wood du har da jern som dekker resten.
5/7 wood, rescue i alle varianter har du ikke brukt for lenger

Erik___

over 19 år siden

Erik___

Dummeste jeg har hørt.
Mye bedre å kaste bort 2,3 og 4 er jernet, og kanskje 5 er jernet.
Så kan man heller bruke rescue køller.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Erik, det der er veldig individuellt. noen liker mora, andre liker dattera.
jeg har en rescue, og både 4 og 5 jern.
fra fairway er jeg ikke i tvil. Jernet er best, går lengst og rettest.
fra semitykk rough, så er det avhengig av om ballen ligger tykt eller oppå gresset.
ligger den oppå, så slår jeg 3wood, ligger den dypere, slår jeg rescue, eller wedge hvis det er ille.

mange spiller helt annerledes enn dette, men det er min måte.
det som er det dummeste å si, er "Sånn er det for alle, alt annet er dumt", for så enkelt er det ikke.
alle er forskjellige. det vet vel du!

Nei

over 19 år siden

Nei

Nei

til Erik

over 19 år siden

til Erik

Hva har du i hcp;Mye?
hvis du trener en del får du en riktig sving teknikk som tilsier at du klare å slå 2 jern, jeg slår dette i stede for 3 wood i rough.
slår også nesten like langt med 2 jernet som med drivern på pegg med mye mindre feil margin.
prøv før du sier dette er tull, men det krever at du trener mye.
selv har jeg spilt meg fra 26,5 til 6,9 i år med disse køllene

Spar oss for eventyr

over 19 år siden

Spar oss for eventyr

Ja det tror vi virkelig at du slår 2-jernet nesten like langt som driveren når du har 6,9 i hcp. Ikke rart du vil være superanonym.
Gode spillere slår driveren ca 20% lengere enn de klarer med 2-jern. For eksempel 200m med 2-jern og 240m med driver.
Dårlige spillere med rar svingteknikk kan sikkert derimot klare samme lengde.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Jeg bare sier det jeg har hørt fra proer og eksperter.
Bla Ramnefjell.
Disse burde ha mer greie på det enn folk flest.
Greit nok at man får en riktig svingteknikk, men ingen slår perfekte slag hele tiden.
Dermed er feilmarginen mindre med å slå med ett 2 er jern.
Slik at en ørliten feil der vil få mye større konsekvenser enn med en rescue.
Til og med mange proffer bruker rescue køller istedenfor de lengeste jernene.
Så hvorfor skulle ikke amatørene gjøre det da ?

Som er mye dårligere spillere enn proffene.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Nei Ove, bruk penger på undervisning. Legg bort de køllene som får deg ut i trøbbel. En wood vil ikke tilføre deg noe slik du beskriver status. Få ballen i spill med de køllene du har inntil teknikken blir bedre.

doc

over 19 år siden

doc

hei Ove, vedr Fw så har jeg en Fw 5 Taylormade med graphite skaft som jeg bruker endel på utspill med ball lavt pegget opp, og jeg bruker den mye på fairway- den går langt. Denne kølla er jeg så glad i at den faktisk fra tid til annen får et kyss av ren takknemlighet. Når ingen ser på:). Anbefaler å prøve den kølla , den koster dessverre noen kroner her i Norge, så kanskje prøve utland.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Du bør kanskje si hvilken fw 5 Taylormade du har?
er det en R5, R7, V-Steel, etc!

doc

over 19 år siden

doc

takk Yngve, R5 dual!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

:D

jeg har en V-steel. er også veldig fornøyd med min.

Inge

over 19 år siden

Inge

R5 Dual...er vel ikke fw det..... det er vel rescue??

doc

over 19 år siden

doc

der sa du noe, neigu om jeg veit Inge? Alltid trodd det var en fw..kanskje j tar feil? hm..et øyeblikk..jo, står fw type på den. Ønsker meg en R7 av samme slag, men har en kzg rescues 22 og 26 gr som kommer inn der- gode køller, men tror nom en R7 hadde passet meg best.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her