Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regler ved vann i bunker

GolfDude

over 19 år siden

GolfDude

Med de regnskyllene som har vært over østlandet i det siste så hender det rett som det er at sandbunkere fylles med vann. Siden jeg er litt lat så gidder jeg ikke slå i reglene for å finne hva som gjelder da. Kan man, og hvordan flytter man ballen dersom den blir liggende i en sjø i en bunker. Bakover til siden osv.?

fridrop

over 19 år siden

fridrop

tilfeldig vann ?

705

over 19 år siden

705

De samme reglene gjelder for tilfeldig vann uansett, men du kan ikke droppe ut av bunkeren.

tvalo01

over 19 år siden

tvalo01

705: I de tilfellende som hele bunkern er fylt med vann, må man da droppe utenfor å ta streffeslag eller ?

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

Du får fri dropp for tilfeldig vann, men du må droppe i bunkeren, som da blir korteste vei/ikke nærmere hullet. Spørs hvor lønnsomt dette er i og med at sand ofte blir våt når det er vått ute.. Og plugget ball forekommer! Så sant ikke det er en liten innsjø ballen ligger under. Uansett så er det korteste vei fri, og ikke nærmere hullet.

H

over 19 år siden

H

Hvis du ikke klarer å droppe i bunker pga at den er full med vann så må du droppe utenfor med ett straffeslag

feil

over 19 år siden

feil

er bunkeren full av vann skal den merkes med gur...

Jan Monnee

over 19 år siden

Jan Monnee

Hmmm,,,, jeg opplevde i klubbmesterskapet på min hjemmebane akkurat dette, men vedkommende ville IKKE droppe i bunker, men plassere ballen på nærmeste spillbare punkt!

Jeg følte meg veldig usikker på dette, men antok(!) at det var riktig.

Noen som er SIKRE på at man ikke skal Plassere, men droppe???

mvh

H

over 19 år siden

H

Til feil

Les reglene og du vil se hva som gjelder.

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

Hvilken regel er det du refererer til? Det du sier har jeg aldri hørt om..

Vannmann

over 19 år siden

Vannmann

Det som er riktig er: dropp for fritak for tilfeldig vann, men du må droppe i bunkeren. Om det ikke er mulig, -spill ballen der den ligger, eller erklær ballen uspillbar og spille fra der hvor du spilte ballen sist. Altså gå tilbake, droppe med 1 straffeslag og spille videre. Men prøv å unngå bunkeren denne gangen da...

BunkerTex

over 19 år siden

BunkerTex

Du kan bare droppe ut av bunkeren (med ett straffeslag) hvis den er definert som en integrert del av banen, noen bunkere vanligvis ikke er. Hvis den ikke er det, kan du ta fritak i bunkeren, spille ballen som den ligger eller spille nytt slag fra der du slo siste slaget (med ett straffeslag). Hvis bunkeren er definert som en integrert del av banen kan du alltid droppe deg ut (med straffeslag) selv om den ikke er full av vann.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Gå til regel 25-1,b anmerkning (ii) Tittel "i en bunker" punkt a og b.

Les denne meget selvforklarende

H

over 19 år siden

H

If your ball comes to rest in casual water within a bunker, you may drop without penalty at the nearest point of relief within the bunker, no nearer the hole. That applies no matter what the condition is of the rest of the bunker.
If the rest of the bunker is dry, great. But even if the entire bunker contains water, the same rule applies. According to the USGA Web site, "the player may drop the ball in the bunker at a point that provides maximum available relief (i.e., in 1 inch of water rather than 5 inches)." Alternatively, the player may take a one stroke penalty and drop outside the bunker.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Dersom forholdene er så dårlige i en bunker ved innledningen av en turnering kan dommer velge å merke buknker som gur. Skjer dette under en turnering er det bad luck. På den annen side hvis forholdene blir så dårlige at en bunker fylles opp med vann i en turnering er vel sannsynligheten for spilleavbrudd stor. I selskapsrunder er det vel neppe av betydning. Bruk sunn fornuft - likt for alle regler - i vennskapelig kappestrid.

H

over 19 år siden

H

Synes regelen er en av de mest idiotiske og håpløse i golf. Bør absolutt revideres. Synes dommer/turn-komite absolutt bør velge å ta bunker ut av spill ved slike tilstander.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Om bunkeren er full av vann, så er det vel mest naturlig med fridropp direkte til 19.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her