Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Betydning av lettspilte køller?

Øystein

over 19 år siden

Øystein

Har nettopp fått hvitt kort, og skal kjøpe nye køller. Er mange tips og anbefalinger ute og går. Noen sier jeg må kjøpe køller jeg kan ha en stund (vokse i). Andre sier jeg må kjøpe såkalt "super game improvment"-køller (typisk big bertha). Jeg lurer på hvor lettspilte slike køller egentlig er, i forhold til standardkøller som f.eks. fusion, x18 med mere.

tja

over 19 år siden

tja

det blir omtrent som å kjøpe 3 nummer for store sko/klær til unga fordi de da kan "vokse" i dem....

Det gjør ikke jeg! Jeg tilpasser skoa til foten og ikke omvent.....

M04

over 19 år siden

M04

Forskjellen på Big Bertha og X18 er egentlig ikke stor. Ifølge Matlby sin playability ranking, er både Big Bertha og X18 super game improvement. Tror ikke x18 pro er målt ennå, man gamle x16 pro er også super game improvement.

Forskjellene er nok mye større mellom f.eks. Ping G5 og x18, enn den er mellom BB og x18.

Du finner listen over Super Game Improvement jern på golfworks.com (ikke de aller nyeste).

Dersom jeg var deg, ville jeg kjøpt x18 eller x18 pro (litt avhengig om du vil ha mye offset og mye bounce, eller litt mindre av begge deler).

Men bruk litt tid på å finne riktig skaft! (stål/grafitt, lengde, lie og flex). Prøv, og kjøp noe du liker! (test på bane)

Iver

over 19 år siden

Iver

Jeg har selv Big Bertha 2006. Er kjemepfornøyd med dem. Veldig tilgivende på "dårlige" slag. Du kan nok ha disse køllene lenge.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Taylor Made r7 XD-jernene bør også prøves. Er kjempefornøyd med mine, har spillt meg ned fra 31,5 til 24,4 etter jeg fikk de.

BB eller?

over 19 år siden

BB eller?

Hei! Jeg har hørt mye bra om BB, selv er jeg i den situasjonen at jeg kun klarer å bruke driveren(3) og putter. (nybegynner - tålig flink på brunsvidde baner)

7- er jernet kan jeg til nøds bruke for å hoppe over en hindring el. på max 50 meter.

Noen som tror at BB kan være "snillere", når personen bak, ikke klarer?

Eller - kun kjøpe en fairwaywood og knurpe videre på mitt Olyo halvsett?

B

over 19 år siden

B

Hei "BB eller?"
Det er alltid viktig at man har køller som passer til en. Et Olyosett vil helt sikkert fungere godt for deg en god stund enda. Callaway er svært tilgivende og lettspilte, men en langt bedre investering for deg er en del protimer. Du bør lære deg å slå med Sw, 9, 7 og også gjerne 5, samt en wood skader ikke. På ditt nivå vil det være liten grunn til å bruke driver. Det er mange gode wooder på markedet, så det kan være en grei investering. Start imidlertid med noen protimer, slik at du kan klare å slå 7-jernet vesentlig lengre enn 50 meter.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg tror at det du trenger er hjelp til å mestre køllene du har.
Jeg tror ikke du spiller bedre med BB køller dersom ikke det tekniske grunnlaget er på plass.
ta deg en protime, det er mye billigere enn å kjøpe nye køller. som nybegynner så er Olyo halvsettet helt fint.
lykke til :)

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Til BB eller?

Har du køller med noenlunde riktig lengde og bra grep - ikke skift køller før du har fått en stabil nok sving til at du vet hva som passer deg.... (men skift gjerne grep)

Og kjære solskinnsgolfer, at du spiller bedre med r7 XD trenger ikke ha noe med køllene dine å gjøre.

Et av de beste kjøpene til en "fersking" akkurat nå, er nok å få tak i et Callaway x-16 sett med uniflex stål. Det er fullt mulig å få det til ca $250 på nettet (f.eks. rockbottomgolf.com sin ebay auksjon). Forskjellene mellom x18, x16 og x14 er minimale.....

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Er enig i at det er helt greit med brukte eller billige køller når man er nybegynner. Men det er nå engang sånn at man ikke skal ha spilt lenge før man (dessverre) blir revet med i jaget etter det å ha nyeste og beste utstyr. Syns derfor det er helt ok å kjøpe seg nyeste Big Bertha eller andre merker om man vil det.

B

over 19 år siden

B

Enig med Tobben i at man fort blir revet med,men jeg mener fortsatt det er langt mer fornuftig av Øystein å investere i fem-seks protimer først... Det er dessverre altfor få spillere som regelmessig bruker pro!

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Kan ikke være uenig i at bruk av pro er vel investerte penger. Bra utstyr og bruk av pro må vel være en bra kombinasjon da.

B

over 19 år siden

B

Enig med deg i det Tobben! Dessverre er det slik at mange velger kun legge pengene i utstyr, og etter at 5000 kroners driveren ikke har hjulpet dem nevneverdig i løpet av noen få runder, så går de å kjøper seg en ny:-) Legg for eksempel merke til hvor mye utstyr som selges på nett

Ola

over 19 år siden

Ola

Jeg hører til kategorien som lett blir revet med.... Har byttet jern ofte og har landet på to sett jeg nå bruker. BB helt i starten av sesongen hvor svingen ikke er mye å skryte av og SMT 303 til bruk når ting fungerer bedre. Hyppige bytter har absolutt ikke hjulpet på resultatene, snarere tvert i mot. Skulle jeg gjort om igjen i dag hadde jeg kanskje gått for X-14/16/18 som både er lettspilte og sikkert nok å "vokse i" for de fleste. Resten av pengene hadde jeg brukt på protimer:-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Alle har jo sine meninger, men jeg synes vel det blir litt feil å oppfordre til bruk og kast i stedet for å øke ferdighetene.
Olyo settet er mer enn bra nok for en nybegynner, og Pro-timer er en mye bedre investering i spillet enn spilleforbedrende køller.

du må alikevel klare å svinge korrekt for å få noe ut av køllene, og da er det vel liten tvil om hva som er mest lønnsomt, og hva man får mest ut av.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Spilte med Øyvind Rojahn i fjor og da brukte han noen Olyo-køller. De funka bra for han, og han er vel neppe nybegynner ;)

Ragnar

over 19 år siden

Ragnar

Det går på forfengelighet, som det meste her i livet.

Olle

over 19 år siden

Olle

Hele golfindustrien lever av gubber på +40år med 20 til 10 i hcp, og med større ambisjoner enn talent.

Tror det er disse som bytter køller oftest og kjøper mest dill.

Tom

over 19 år siden

Tom

Tror du Rojahna Køller er spekka som billig settene på sportshuset???? skjerp deg.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

tror du Rojahn ville spilt dårlig med et sett billige køller fra Olyo?
skjerp deg selv....... ;)

Tom

over 19 år siden

Tom

Ja, det ikke bare tror jeg men han ville helt klart tapt slag. Fortsatt slått meg men helt klart tapt mange slag.

BB eller?

over 19 år siden

BB eller?

Jeg takker så mye for velmenende og nok kloke svar. :-)

Prøver om Pro-en kan hjelpe meg - har vært inne på tanken, men har vært svært usikker.

Føler meg sikrere nå, etter deres hyggelige svar. Takk igjen!!

anonym

over 19 år siden

anonym

Vanity is the luxury for fools

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her