Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Backspin

Hrg

over 19 år siden

Hrg

Hvordan?
Og hvordan ser ballbanen ut når det er backspin i ballen?

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Tenk som du gjør i tennis. Slå ned på ballen.

kili

over 19 år siden

kili

I følge en historie som skal stamme fra Colin Montgomerie må du oppfylle tre kriterier for å oppnå backspin (vi tenker da på den som får ballen til å komme tilbake efter greentreff):

1. Spill med en balataball
2. Sørg for at køllene og rillene er gullende rene

so far, so good, ikke sant?

3. Bli scratch-spiller...

Lykke til!

PS.
Dette har med balltreff å gjøre, og for øvrig vet du sikkert at
1. alle dine slag har back-spin, men ikke nok til å oppnå ønsket effekt.
2. en ball som 'klatrer' oppover i banen har god spinn.

ME!

over 19 år siden

ME!

Vedder en tier på at noen kommenterer at du har skrevet "balataball"...

Harry Marry

over 19 år siden

Harry Marry

ME!

Du kommeterte det jo, kan du ikke utdype hvorfor du gir meg en tier, for å skrive disse få orda?

Inge

over 19 år siden

Inge

Hva er balataball?

Niels

over 19 år siden

Niels

Du får masse spinn om du bruker Prov1

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Hahaha, Balataball ja. Det var tider det...

Flipper

over 19 år siden

Flipper

Jeg fant en nesten strøken Titleist Tour Balata 100 under Km i helgen.
Turde ikke spille på den,men gud for en deilig følelse på chippegreenen.

Toppers

over 19 år siden

Toppers

Niels
Du får masse spinn om du bruker Prov1

Kun hvis man slår riktig.

Under KM i helgen satt vi 50 meter etter foregående green og ventet på å slå ut. Da kom det en toppet ProV1 som nesten tok livet av meg. Ikke mye backspinn i den ballen hvis du spør meg.

Tipper de gode spillerne klarer å legge mer spinn i hvilken som helst ball enn det en 20-hcper klarer å legge i en ProV1

Niels

over 19 år siden

Niels

Toppers: Det er jo korrekt ja. Hvis man kaster den med hånda får man kjempelite spinn også. Slår man feil så får man ikke mye spinn nei. Lur du.

Toppers

over 19 år siden

Toppers

Nei, jeg er ikke lur.

Men ville bare påpeke at utstyr alene ikke er nok. Har lett for å bli bare utstyr som skal gi resultatet.

Ble utdrivet flere ganger på runde sist uke av en med en driver som var på str med en 3-wood. Flaut når man selv spiller med 460-driver

Niels

over 19 år siden

Niels

I know the feeling. Det suger bigtime.

Men skal du kjøpe ny ball nå for tiden som gir deg mye spinn, så er prov1 et smart valg. Hvis du får for lite spinn på ballen kan man jo be andre slå ;)

Release

over 19 år siden

Release

Ferdighet betyr mye, men ball, og en ren slagflate betyr mest.

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

En ball med sykt spinn er også Nike One Platinum. Samme ball som Tiger bruker. Måtte slutte å spille på den.. Var helt sykt, hvertfall i sammen med Spinn-Milled wedgene!

Hrg

over 19 år siden

Hrg

Schtilig!
For hvorfor jeg spør er nemlig dette at jeg gikk caddie i helgen på SAS Masters. Der kunne jeg se at (jeg gikk for to forskjellige spillere) de spilte med "gamle" køller, der sweetspot var skikkelig nedslitt. Begge brukte V1 riktignok... En ting jeg la merke til var at enkelte av backspin-slagene ikke var spesielt høye, men snek seg langs fairway og opp på gren før de bråstoppet og kom tilbake mot hullet igjen.
Så jeg mener at om disse klarer det meg helt nedslitte køller i lav ballbane, så skal jaggu jeg få det til med fresh sweetspot... eller?

Trippelbogey

over 19 år siden

Trippelbogey

Til alle de som har problemer med at ballen går for langt og ikke spinner tilbake: Hvorfor ikke heller ta en kølle mindre?

TB

tiggern

over 19 år siden

tiggern

Jeg trente litt på dette i forrige sesong. Alle vet jo at køllen og ballen må være rene, og en forholdsvis myk ball gjør det lettere , og at det nesten er umulig å få til i medvind. Trente en del, fikk litt fremgang, så hørte/leste jeg at H.B. sa at han "gikk litt mere inn i ballen ved ball treff" når han trengte mye spinn, denne tanken funket for meg så plutselig var det ingen sak å få mye spinn. Det jeg i ettertid har funnet ut er da jeg tidligere slo mere ned på ballen for å få mye spinn bremset jeg samtidig opp, noe som ofte resulterte i et forferdelig slag. Nå som jeg har lært slaget og kjenner det igen i "kroppen" merker jeg at det er lett å bremse svingen når jeg skal bratt ned på ballen, klarer jeg å unngå dette spinner ballen som bare det. (som regel vekk fra pinnen :-))
Ballbanen er lavere enn ved et vanligslag, balltreffet er helt rent og en divot hører med.
Jeg øver nå på chiper som stopper på 2. spretten og så lenge jeg passer på overnevte ting er det fremgang. Hvorfor jeg øver på dette slaget? jo fordi det er rålekkert å se på.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Hmm, og den ekstra spinnen kommer som følge av friksjon mellom ball og bakke når du slår ned på ballen? Eller?

I så fall er det vel trening, samt det å tørre å slå ned på ballen og ikke "langs med" bakken som er viktig?!
Eller?

Kjekt slag å kunne da ved flaggplassering i forkant, rett bak en bunker til dømes.

Niels

over 19 år siden

Niels

Tiggern: det er rålekkert å se på? hvem bryr seg om det? Er ikke stilkarakter i golf. Bruk det slaget du har mest kontroll med. David Pelz sverger det å rulle ballen til hullet uten å sette masse spinn i slaget. Det er det de fleste har mest kontroll på. Heter du Phil eller Tiger har du faktisk nok tid å trene på å få god kontroll på mye spinn på chippene.

Nei rull ballen uten mye spinn på chippene, men lær dere å slå slag som spinner. Det øker bare ballfølelsen.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Niels: Nå er det ikke sikkert at alle ønsker å få lavest mulig hcp til enhver pris da. Jeg kunne sikkert ha lavere hcp dersom jeg hadde slått ut med jern, men det er jo mye morsommere å slå ut med driver. Kanskje Tiggern synes det er mye morsommere å spille med backspinn. Det er det som er feilen med så mange, de glemmer at de først og fremst spiller golf for moro skyld...

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Unnskyld, S. Men kommentaren: "Det er det som er feilen med så mange, de glemmer at de først og fremst spiller golf for moro skyld..." gir ikke inntrykk av at du har for mye selvinnsikt akkurat.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Pittulf: Du må forklare hva du mener, for jeg spiller ihvertfall golf for moro skyld. Men det er jo mulig at jeg tar feil om andre, og at folk ikke spiller golf fordi de synes det er gøy, men fordi de vil prøve å bli som Tiger Woods, men da synes jeg de har feil fokus, men det har det ingen ting med min selvinnsikt å gjøre?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

S,

feilen din var nok at du generaliserte. jeg spiller golf fordi det er gøy, men har lyst til å bli god og spille best mulig runder.
dette betyr at jeg til tider må "ofre" noen morsomme slag, for å få til en god score.
jeg tar det seriøst, uten at jeg har noen ambisjoner utover det å spille en turnering en gang i blandt uten å skjemmes over scoren.

du må se mellomtingen mellom Tiger Woods og deg selv, så er du nok der de fleste av oss som spiller og trener ligger..... :)

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Solskinnsgolferen, det jeg mener er at du ikke kan definere hva som er gøy for andre enn deg selv.

Eller sagt på en annen måte: Om DU synes golf er gøy ved å kline til med Driver'n uansett, er det ikke sikkert at ANDRE synes det er gøy.

Comprende?

petter hognes

over 19 år siden

petter hognes

alle snakker om backspinn, lar den bare rulle stille og rolig inn i hullet jeg ;)

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Det er jo åpenbart at Tiggern synes det er gøy å slå slag som ser råe ut...

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

Hmmm.
Jeg sitter rett og slett med en følelse av at Solskinnsgolferen kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Kjekk kar og liker å skrive, men kanskje ikke så smart...

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Liker kryssreferansen ;)

Harry Marry

over 19 år siden

Harry Marry

Slo en ball ca. 100 meter mot hullet, for meg så det ut som den gikk forbi, men da jeg kom opp på greenen, fant jeg ikke ballen. Den lå i koppen.

Medspiller gjorde omtrent det samme. Slo tydelig forbi pinnen, men ballen kom tilbake å la seg fint til på greenen.

Hva i himmelens navn, er det som skjer med disse merkelige små hvite?

tiggern

over 19 år siden

tiggern

Niels
jeg bryr meg!

Jeg blir nok ikke dårligere til å spille golf hvis jeg har et slag ekstra i bagen. For min del trener jeg en del på nye slag før jeg tar dem i bruk. Jeg tror nemmelig at jeg fremdeles kan lære nye ting, og vet at jeg har mer kontroll på chippene med spinn i dag enn det jeg hadde forrige uke. Og i tilegg til dette ser det flott ut.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her