psyko log
Skivebom?
Må innrømme jeg skvatt til i go`stolen etter et innslag på TV 2 fra Bogstad i går kveld. Anledningen var selvfølgelig Tutta, men i folus denne gang sto også hennes mentor og manager, Jan Ove Nystuen. Kombinert og til sammen sto de for årets skivebom i norsk golfpresse sammenheng.
Nystuen innleder pressekonferansen med å hudflette pressen fordi de (meget rettmessig) kritiserte Tutta for ikke å ha stilt til avtalt pressekonferanse, og fordi hun ikke gir et gram av seg selv til publikum som følger henne på banen.
"Min oppgave er ikke å smile og le til publikum på banen. Det er å spille best mulig golf. Jeg smilte ikke noe mer da jeg spilte i Sverige, men der får jeg en helt annen behandling og respekt. Det er nesten så jeg foretrekker å spille der fremfor på hjemmebane," klarte hun å lire av seg på pressekonferansen.
Til radarparet Tutta/Nystuen har jeg følgende melding: KGB! Kjempe-God-Bedring - og god reise til Sverige!
Det kan nok også være at vi kan takke Tutta for å ha satt norsk golfsport (som Nystuen vridde ut av seg under nevnte utskjelling av norsk presse), men gir det henne noen spesielle rettigheter? Føler hun seg opphøyet eller noe? Er vi ikke fulle av respekt og nesegrus beundring nok? Går det an å skyte større skivebom?!
La gå at jeg (litt motvillig) skal se litt mellom fingerne med at Tutta er "fersk" i gamet ennå, men hun tilhørerliksom ikke kategorien "ung og lovende" lenger. Har hun virkelig ikke lært det helt fundamentale på touren i USA? Der smil, tilgjengelighet og vennlighet mot presse og ikke minst publikum nærmest er alfa omega?
Der de virkelig store stjernene både smiler og spiller golf - samtidig (selv om det selvfølgelig ikke er hele tiden). Der de som faktisk fortjener mest respekt av dem alle smiler bredest og da selvfølgelig har publikum på sin side.
At Nystuen ikke har skjønt det helt basale i idrettens verden, forundres jeg mer over. Han, om noen, burde skjønne at Tuttas oppførsel på og utenfor banen kommenteres både av publikum og presse. Hvorfor de ikke fokuserer nettopp på denne oppførselen og legger en plan på hvordan de kan snu den negative trenden, er for meg en gåte.
Til dere begge: nettopp fordi du er Tutta, og vi takket være deg har fått en European Tour til Norge, krever det ekstra mye av deg i alle sammenheng - både på og utenfor banen. Dere burde sett litt nærmere på Annika Sörenstam under turneringen i Sverige. Hun ble faktisk intervjuet mellom slagene ute på banen - selv når møkkaslagene dominerte! Hun til og med stoppet og hilste på publikum som hun kjente igjen ute på banen!
Ved å ha en innbydende og vennelig "attitude" får dere akkurat den respekten og tilliten dere så mye streber etter. Hvem ville dere heiet på? En smilende og vennlig spiller (les; Laura Davies) eller en smågretten og surmulende spiller (les; Tutta)? For meg blir svaret ganske enkelt: LAURA - anytime. At dere ikke skjønner tegninga, er bare tragisk. Fortsett å kritisere media, heng med nebbet og gå rundt med nesen i sky. Det er mulig noen i åsen synes sånt er kult, men massen gjør det i alle fall ikke - og i lengden tror jeg ikke sponsorene gjør det heller. De vil heller ha spillere som smiler og er blide og tilgjengelige.
Åååhh - dette var det deilig å få ut!!!
Psyko Log