Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedger - ulikheter

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Hadde tenkt å styrte ned fra hcp 13 til 6 ila et lite år, med fokus på nøyaktighet fra 100m og inn. Innkjøp av 53g og 56g, sannsynligvis.

Merker dere stor forskjell på ulike typer wedger, eller sitter det meste mellom øra?

Jernkøller har tildels store fysiske ulikheter, men wedger ser noenlunde like ut.

Innspill og forslag?

veggiss

over 19 år siden

veggiss

gode riller, godt skaft og god kombinasjon av bounce på de forskjellige wedgene er vel det viktigste. selv går jeg til innkjøp at to nye wedger enten i høst eller til våren, og da blir det eidolon 52 og 56 med rifle spinner 5.5 skaft. gleder meg som en unge allerede!!

Lucas

over 19 år siden

Lucas

Hvor kjøper du disse veggis Nettet? eller er det noen shopper som fører dem

Tom

over 19 år siden

Tom

Den største forskjellen for deg på 13 hcp vil være bouncen. Har Cleveland sin cg10 på 56 low bounc. Bounc avhenger av hvor bratt du svinger og hvordan "føret" er. Ble mye enklere for meg fra fairway og rundt greener. Husk også at det er 1/3 av alle slagene dine som er putter. Har bare hatt Cleveland wedger men tror nok det er der køller fra de fleste leverandører er likest. Men du skal like køllen før du kjøper dem, ellers bruker du dem ikke. Jeg har kun 50 og 56 grader i baggen. Føler ikke jeg har brukt for 60. Hva som er GW dine avhenger av hvor mange wedger du vil ha og hva PW i settet er på. Lykke til

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Har kun 60g(bunkerslag) og PW som er 50g, så jeg føler for å dekke gapet i mellom.

Får ikke nok stopp med PW innafor 60m, og 60g er ikke den enkleste fra spillefeltet for meg.

704

over 19 år siden

704

Ville absolutt anbefale en 55 eller 56 graders med litt bounce. 10 eller 14 grader. de er enkle å spille med fra fairway og gir bra stop. hvis du er god til å treffe ballen rent kan du vurdere litt mindre bounce slik at den er letter å bruke når du må slå flop shots, men det er jo ikke så veldig ofte...

704

over 19 år siden

704

du kan jo sikkert bruke 60 graderen for flop shots uansett. overså at du hadde en sånn...

selv spiller jeg med 56-14 og 60-4 fra titleist bob vokey. veldig fornøyd med den kombinasjonen.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

jeg kjøper eidolon wedgene fra www.myostrichgolf.com. har 52 og 56 grader fra maltby nå som jeg er sånn passe fornøyd med, men tx tour skaftene er ikke all verden, dessuten har de fått noen ublide møter med div steiner osv etter hasardiøse slag fra forferdelige leier, så de er modne for utskifting.

samme

over 19 år siden

samme

har akkurat det samme, 704. Utorlig fornøyd jeg og. Skal gå til innkjøp av en 52 grader.

Lucas

over 19 år siden

Lucas

Veggis. Wedgene så gromme ut.
Hvor mye betaler du i frakt og hvor lang tid tar det?

Hansi

over 19 år siden

Hansi

Jeg er høyhandicapper og har nettopp kjøpt meg 52 - 10, 56 - 16 og 60 - 10. Virker bra så langt.

Jan

over 19 år siden

Jan

Har du behov for dette når du har så høyt hc da Hansi??

M04

over 19 år siden

M04

Veggiss :

Kan du ikke skrive litt om Eidolon wedgene når du har spillt en stund me de. Jeg testet et par, og de virker veeeeldig bra - men jeg er litt bekymret for om jeg hadde klart å kontrollere spinn i ballen bra (de tar skikkelig "tak" i ballen).

Altså - er du fornøyd, og er de bra til korte innspill og kan de chippes med???

Arild

over 19 år siden

Arild

Hvorfor er ikke sandwedgen som følger med i settene gode nok da?

704

over 19 år siden

704

Når man ikke kjøper pakkeløsninger så følger det ofte ikke med SW. Da går jernene som regel fra 3-PW.

Ola

over 19 år siden

Ola

Hvordan var dette med bounce igjen? Jeg sliter med at wedgene "smetter" under ballen når jeg chipper og det er svært vått, som f.eks i går. Ballen gjør naturligvis bare et lite hopp og det ryker på et ekstra slag. Ved tørt føre har jeg ingen problemer med chippingen. Kan dette påvirkes av bounce, eller er det mer et spørsmål om teknikk?

704

over 19 år siden

704

Det har nok en del med teknikk å gjøre, for du treffer tydeligvis ikke ballen rent. Men en kølle med mye bounce (over 10 grader) vil ikke grave seg så lett ned under ballen som en med lite bounce. Det kan nok derfor hjelpe med en wedge som har mer bounce enn den som du har i dag. For øvrig er det bare å trene for å få et mer stabilt balltreff :o)

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Ola;
Når det er vått eller mykt kan det være en fordel med Hige Bounc.
Hart føre lønner det seg med Low Bounc. Har også noe med svingen din å gjøre. Svinger du bratt kan det lønne seg med Low Bounc og svinger du flat kan lowbounc hjelpe deg. Du kan kansje såørre om shoppen har noen du kan teste.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

Lucas: $30 i frakt med 4-6 dagers leveringstid.

M04: de blir nok ikke kjøpt med det første vil jeg tro, har veldig lyst til å kjøpe dem inn før scangolf turneringen, men lommeboken (les: dama) er ikke så veldig enig. da er det fare for at de ikke blir innkjøpt før neste sesong. hvis du vil lese noen erfaringer om dem så er det skrevet noe om dem på www.freegolfinfo.com forumet, hvis du er medlem der får du også 10% rabatt på myostrich.

Ola

over 19 år siden

Ola

Takk, 704 & Tarzan

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Er det "dumt" for en med høyt hc å ha cleveland cg11- 60 grader med lav (10) bounce? Bør jeg heller gå for standard (12)?

alf

over 19 år siden

alf

kjøpte en Cleveland tour action 588 51 gr forleden. hva slags bounce har den? stod ikke spesifisert noe på embalasjen eller kølle

M04

over 19 år siden

M04

Alf: Tror den bare kommer i en versjon, og den har 6gr bounce.

Tobben: Dersom du skal bruke den som SW er 12gr bra. Dersom du har en egen SW, ville jeg vurdert 10gr (har selv 12gr på SW og 8gr på LW).

veggiss: Har du en link til tråden på www.freegolfinfo.com, søkefunksjonen var ikke i drift idag. Jeg har slått litt med Eidolon wedgene, og du vil nok bruke litt tid til å "mestre" den vanvittige backspinnen - så det er nok likegreit at du ikke får wedgene rett før Discutational.... :-)

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Sjøl har jeg to sett av mine tre wegder. 52, 56, 60. Normal og lav bounce. Bytter etter hvilken bane jeg skal spille (rough- og bunkersand type) Forhold forøvrig og været ikke minst bestemmer ofte hva jeg tar med meg. Av og til får humøret bestemme! Gjennomsnittlig er vel normal bounce mest i bagen. Særlig for LW sin del. Mitt inntrykk er fra andre (bedre spillere enn meg) at de foretrekker lite bounce på LW. Som regel behersker de også flere slag. Særlig med åpen kølle. (Kun mitt inntrykk)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Skal over dammen en tur i september, og har foreløpig tenkt meg et 3-delt sett med samme grader som Passauf, dog kun ett sett.

Adams Golf Tom Watson. Koster rundt NOK 650 totalt.

Så får man se hvor mye annet som shoppes i tillegg, er nok redd det baller på seg....

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Mine 2 wedger er 50 standar og 56 Low bounc. grunden til at jeg har 56 LB er at jeg slo mange baller rett over green og inn i skogen med standar bouns. LB gjorde at 56 grader fungerer mye bedere fra fearway en standar bouns. Har altid tatt lite sand så merker ikke store forskjellen derfra. Har aldri følt jeg trenger en wedge til. Sjekk hvilken grad det er i din PW og sjekk deretter ut hvor mange wedger du vil ha. Del opp slik at det blir passe jevnt mellom høyest/lavest grad.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

http://www.freegolfinfo.com/forums/tm.aspx?m=1450692&mpage=1

ta den litt med en klype salt siden bryant også selger dem, men han har alltid vært ærlig om produktene sine.

Lucas

over 19 år siden

Lucas

De er bestillt.
veggis da er vi to som har dem. Med 5.5
Burde muligens hatt 6.5 fleks da jeg bruker stif i andrwe køller, men får
heller roe wedgene litt

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Er ikke 5.5 rifle ca R i true temper målestokk? Mener å ha lest at 5 er reg og 7 stiff. Alle andre leverandører leverer kun en stivhet og det er stiff på wedger. Hvorfor vil dere ha mykere en standar gutta?.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

mer følelse rett og slett.

M04

over 19 år siden

M04

Tarzan: Tror det er riktigere å si 5.0 = R, 6.0 = S og 7.0 = X (eller tour stiff).
Har selv Rifle 6.0 køller, og de er etter min mening mye stivere enn f.eks. TT TX90 Stiff og TT Dynamic Gold S300, og ganske lik TT Dynamic Gold X100 (men jeg har ikke prøvd de med samme køllehode).

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Har akkuratt bestillt meg et 3-sett med Mac Burrows wedger på ebay. Burrows har gått konkurs, så de går grisebillig. Har fått svært gode kritikker på www.golfreview.com , er også til salgs på rockbottomgolf.com

gjør som tiger sier!!

over 19 år siden

gjør som tiger sier!!

Tiger woods. verdens suverent beste golfer sier: "det amatører og proffer SKAL ha til felles er mange wedger. mange kunne tjent på å fjerne et langt jern og ha fire wedger i baggen."
Har lest det er mange som mener det holder med to wedger. det går nok fint det.....men kunne nok gått bedre med tre..

704

over 19 år siden

704

Lett for han å si det som stort sett bruker sandwedgen sin over alt..

For øvrig er jeg helt enig :o)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her