Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Brattest mulig læringskurve

Magnus

over 19 år siden

Magnus

Hei

Jeg er inne i min andre sesong nå og har hcp på 24,4. Spiller 20 runder i året.

Jeg har brukt følgende strategi for å bli god så fort som mulig.

1. Bruk kun jernkøller, først t.o.m. 7-er, så 6-er og nå 5-er.
2. Invester i god putter tidlig.
3. Tren masse nærspill, særlig 40-60m.
4. Tren masse putting (vil våge å påstå at jeg putter som en 10hcp)

Nå merker jeg at det er lengden som begynner å bli kritisk, da jeg ikke kommer inn på >320m på to slag. Planen min fremover er:

5. Kjøp hybridkølle for å slå lengre.
6. Kjøp driver for å slå ordentlig langt.

Er det noen som har noen kommentarer og forslag til hvordan jeg kan bli god fortest mulig? Jeg har prøvd å unngå nybegynnertabbene ved for eksempel å ikke bruke woods i det hele tatt. Er det noen andre lure snarveier jeg burde ta?

/Magnus

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Høres ut som om du er klar for alle køller nå, ingen grunn til å skynde seg langsomt.

Hybridkølla er enkel å slå med, spesielt utslag, og driver krever kun lit trening.

Men man spiller jo ulikt....

Tror forøvrig ikke du bør sette "å putte som en 10-hcp" som begrensning, avgjort mulig å putte bedre med trening.

Good luck.

Magnus

over 19 år siden

Magnus

Poenget mitt med å nevne "putter som en 10hcp" var bare for å illustrere at jeg har fått mye igjen for å trene putting!

Målrettet trening på puttinggreenen gir mye bedre utslag på scoren enn å hamre løs på driving rangen slik jeg har mistanke de fleste gjør!

Legg 10 baller i en ring på 2 meter og se hvor mange du senker? Gjør denne øvelsen 10 ganger.

Legg 5 baller på 4, 5, 6, 7 og 8 meter. Se hvor mange flere lange putter du senker til helgen.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Vi spiller "motsatt vei", jeg trener mest utslag/innspill/nærspill, så tar jeg puttinga når jeg føler det andre sitter bra nok. Jeg har ikke hastverk, putter ok uansett.

"Alle veier fører til Rom" and all that.

HrG

over 19 år siden

HrG

Jeg føler vi er på ganske samme sted Magnus....
Forøvrig ville jeg kjøpt en 3w og en hybrid på 20-22 grader og spilt inn disse før jeg hadde begynt leke med driver; Dette fordi de aller fleste slicer med driven sin, og det betyr at ballen går høyere med mer spin, og dermed taper masse lengde. Om jeg slår 10 slag med 3w og 10 slag med driveren min, så vil jeg nok finne at både gjennomsnittslengden, og treffprosenten er høyere med 3w min. Jeg spiller drive kanskje 2-3 ganger pr runde, ellers bruker jeg 3w på utslag. Stort sett bare på lange par 4 og 5 hull jeg forsøker få maks ut ved å bruke en driver. Jeg har rundt 180 meter i snitt med 3w, og da klarer jeg nå de fleste par 4 hull med 2 slag. Jeg syntes jeg leste et sted at det er ikke nødvendig med Driver før man spiller single-hcp. Og jeg må si jeg faktisk begynner bli litt enig i dette, iallefall for min egen del.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

KAPITTEL 1. Lær å treffe ballen, utvikle ballfølelse
Ingen vits i å gå på banen hvis du slår i bakken eller døffer på halvparten av slagene. Tren på rangen til du klarer å slå minst 3 av 4 baller over 100m. Det blir mye vanskeligere når du ligger på gress enn på utslagsmatte.
Det har forøvrig like stor treningsverdi å trene på pitching-green som å bruke en formue på rangeballer.

KAPITTEL 2. Bruk innsiden av hodet, lær å holde ballen i spill.
Når ferske spillere går på banen bør de forstå at det er en grunn til at de har så høyt hcp som de har. Ingen vits i å prøve å slå samme slagene som PGA-gutta. Slå med lette køller som 7-jern, hybrider og driver med høyt loft. Chip med 8 eller 9 jern.

KAPITTEL 3. Bli god til å chippe og slå fra bunker.
Halvgode spillere havner oftere i nærheten av greenen enn på den. Da er det gull verdt å kunne chippe nær pinnen eller komme seg trygt ut av bunkerne. Mid handicappere chipper mye oftere enn lav-handicappere, og en god chip reparerer langt på vei et dårlig innspill.

KAPITTEL 4. Bli god til å putte
Når du etterhvert får draget på chippinga, og klarer å legge deg 3-4m fra hullet er det på tide å trene på å sette puttene.

KAPITTEL 5. Single hcp; prøv å øke lengden på slagene
Når spilleren er i stand til å komme seg fra tee til hull uten tull og tøys er tiden inne for å prøve å øke lengden på slagene. Først nå er det tid for å kjøpe toppmodell av driver, og kanskje mer player-inspirerte jern.

Dessverre ser vi altfor ofte nybegynnere med siste skrik av driver som bare tenker lengde før de har kontroll på retningen. Vi elsker slike spillere vedlig høyt fordi vi er såååååå glade i å løpe rundt i røffen og skogen og lete etter andre sine baller........

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her