Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skrive seg opp?

Magnus

over 19 år siden

Magnus

Hei,

jeg lurte på om det er "vanlig" å skrive seg opp etter en selskapsrunde som er utenfor buffersonen?

"Jukser" man med hcp'et sitt ved å kun skrive seg ned?

/Magnus

Nei

over 19 år siden

Nei

Det er ikke vanlig å skrive seg opp etter en selskapsrunde, og det er også en forutsettning at du har stemplet hcp-kortet før du gikk ut dersom det skal være en aktuell problemstilling. ...men selvom det ikke er vanlig er det allikevel noen som gjør det. Det å skrive seg opp i selskaprunder er frivillig, men det er ikke frivilig å skrive seg ned, så du jukser kun hvis du ikke ikke justerer deg ned.

Tregt hode

over 19 år siden

Tregt hode

Jeg spiller ofte selskapsrunder, og teller aldri scoren. Får noen poeng hist og her, men hvor mange trenger jeg for å kunne skrive meg ned??

Er "nybegynner" og har HCP 36

Kan spørre pro-en, men det er flauere enn å spørre her. Håper at noen er så snille at de forteller meg det!

Big Brother

over 19 år siden

Big Brother

På klubben min har vi en kar med omvendte turneringsnerver.
Han spiller alltid 1-5 slag bedre enn hcp på turneringer og skriver seg opp på alle selskapsrundene han går.
Hittil i år har mannen vunnet 5 turnerigner og basert på resultatene av disse må han ha skrevet seg opp minst 30 ggr.
Merkelig at det går så dårlig når man ikke spiller under press.
Men han er selvfølgelig i sin fulle rett til å skrive seg opp hver gang.....

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha. Ja, det finnes jo ingen lov som forbyr noen å være patetiske.

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Det finnes det vel!

3.7.5 Oppjustering
Oppjustering finner sted når resultat fra
handicaptellende runde er dårligere enn
buffersone forutsatt at runden tilfredsstiller
kravene i pkt. 3.5;
a) i handicapkategori 1-4 med 0,1,
b) i handicapkategori 5 med 0,2.
Oppjustering på dette grunnlag er begrenset
til 2,0 over laveste handicap i samme år.

Erik__

over 19 år siden

Erik__

Er interresant det der med turneringer.
Jeg vil anta at de fleste vil spille dårligere under turnering enn på en vanlig runde.
Men på en annen side så kan man bli mye mer skjerpa pg konsentrert under en turnering, og da vil resultatene kunne bli bedre. Dersom man ikke får nerver.

Har dere samme erfaring med at de fleste(90-95%) spiller dårligere under turnering ?

Tomba

over 19 år siden

Tomba

Stempler aldrig hcp kort annet enn i turneringer.
Men justere forøvrig alltid hcp opp eller ned når dette er aktuelt.
Seff skal jeg ha med meg oppjustering på 0,1 når dette er mulig, kan jo utgjøre et motatt slag her og der det.

Til Tomba

over 19 år siden

Til Tomba

Kanskje du skulle lese det som står på HCP-kortet ditt? Det er IKKE mulig å skrive seg opp uten å stemple før en selskapsrunde! Det burde både du og de du "lurer" til å signere kortet være klar over. Hvilke andre regler synes du det er greit å bryte?

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Til "Til Tomba" (og Nei):
Tror du skal ta din egen oppfordring og lese HCP-kortet ditt, så ser du at du har driti deg ut...
PS! Les på årets HCP-kort, ikke fjorårets.
;-)

Man trenger ikke stemple for å skrive seg opp, BASTA!

Trond

over 19 år siden

Trond

Det er riktig at noe av teksten på hcp kortet er endret i år, og at det nå står: "datert, stemplet/notert og merket selskapsrunde før start". .....men det merkelige er at i NGF regler for 2006 står det fortsatt at man kun kan skrive seg opp dersom kortet er stemplet før start! Se: http://ngf.golf.no/photoalbum/view/?size=org&id=70763

Tomba

over 19 år siden

Tomba

Takk Snoop, så slipper jeg å påpeke dette...

Trond; jeg forholder meg til det som står på kortet, det burde vel være bra nok....?

Må nok være så ærlig uansett og si at dette er en praksis jeg har brukt i de årene jeg har spilt golf, ingen jeg har spilt med har hatt noen innvendinger på dette, heller ikke klubben min når jeg har sendt inn kortet.

Men, seff om noen mener det er viktig at jeg går ut i bagen og henter kortet for å få det stemplet før hver runde skal jeg gjerne gjøre det i fremtiden, så slipper jeg å "lure" noen i fremtiden.

Big Brother

over 19 år siden

Big Brother

Det er vel ikke noe problem å få kortet stemplet datert og merket før en runde.
Men det jeg reagerer på er at en person vinner en turnering en helg med 40 poeng, og dermed selvfølgelig skriver seg ned ( i det konkretet tilfellet jeg nevner lenger opp er nedskrivingsmultiplikatoren 0,2), og 2 uker senere kommer han tilbake og vinner en ny turnering med 40 poeng. I mellomtiden har han rukket å skrive seg opp 1,1-1,2 poeng, dvs han må ha skrevet seg opp på samtlige 11-12 runder han har gått i mellomtiden. Det stinker når man går konsekvent ti poeng dårligere hver eneste dag, og smeller til med brakseier i nesten hver eneste turnering.
Og det tragiske er at det er umulig å gjøre noe med det, for denne eldre herren er i sin fulle rett til å gjøre det han gjør.

705

over 19 år siden

705

Et lite tips. La alle dine runder være handicaptellende, unntak er runder med foursome varianter, scramble, match. Spillet ditt vil gjenspeiles gjennom dette over en hel sesong. Som regel vil du fyke litt oppover på våren og muligens gå nedover igjen på sommer/høst. Ikke vær redd for å skrive deg opp, altfor mange har kun tanke for å skrive seg ned og gjør også dette i selskapsrunder når de plutselig får over 36 poeng, men de samme skriver seg ikke ned når de får 27 poeng. Handicapsnikere og sandbaggers er et kapitell for seg selv, egentlig sjeldent at det er den veien.
Du trenger ikke stemple, men bare si at runden skal være tellende før starten. Er du i kategori 1 er det selvfølgelig kun justerbart i turnering. Lykke til.

705

over 19 år siden

705

"skrive seg ned og gjør også dette i selskapsrunder " skal selvfølgelig være skrive seg opp, beklager.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her