Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Når skal man rope FORE ?

AlbaTrost

over 19 år siden

AlbaTrost

Jeg kan huske bare 3 ganger i løpet av 11-år som golfspiller at en ball har kommet så farlig nær at det har vært fare for personskade.
Derimot har jeg opplevd mange ganger at baller har kommet til ro 20-30m bak, eller at baller fra andre hull har slått ned 10-20 meter til siden. Man hører godt nedslaget men det utgjør absolutt ingen fare.
Men noen ganger har jeg i slike tilfeller likevel sett spillere som står nær landingsstedet bli helt rabiate, og skjeller ut spilleren eller gruppen der ballen kommer fra forde de ikke har ropt FORE.

Man skal rope FORE når ballen har retning mot andre spillere og det er fare for at de kan bli truffet, men er man sikre på at de ikke blir truffet bør man ikke forstyrre halve banen med et FORE-rop. Vanskelig å sette en skarp grense for hvor nær ballen skal være før man roper fore, men personlig mener jeg at en sikkerhetsgrense på 10m sidelengs og ca 30-40m bakenfor er mer enn nok.

Jeg blir like forstyrret i spillet av unødvendig kjefting som av at jeg hører et ballnedslag av og til.

Carlsen

over 19 år siden

Carlsen

En god vits sånn på søndagsmorgenen...

ja

over 19 år siden

ja

jeg er helt enig albatrost.... er ikke ballen på kollisjonskurs er det ingen vits i å gaule utover hele banen....!

bedre å rope en gang

over 19 år siden

bedre å rope en gang

bere å rope en gang for mye enn en for lite;)

Erik__

over 19 år siden

Erik__

Tror det er mange som blir veldig redde.
Og av den grunn så hisser de seg opp pga redselen.
Men personen som slår har mye mer kontroll over hvor slaget havner enn de som er inærheten av å bli truffet.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Innimellom lurer jeg på om folk virkelig er så jæv#@ tette i pappen som de gir inntrykk av.

En skal rope "fore" for å unngå farlige situasjoner. En farlig situasjon oppstår når en ball er på vei mot andre spillere og KAN treffe noen.

Å rope fore handler også om høflighet. Skal de foran til å slå, rop så ballen ikke forstyrrer midt i baksvingen... Å rope fore er også en måte å si unnskyld på (det var ikke meningen).

Å bedømme lengden på et slag kan være vanskelig. Å bedømme retningen er lett...

Jeg er helt enig i at 30-40 m bak og 10 m sidelengs er helt ok. Men å vente for å se om ballen blir lang nok - for så å rope - selvsagt alt for sent - ARGH! sånne IDIOTER burde spaes ned i nærmeste skogholt!

Struck

over 19 år siden

Struck

Du verden!

Er man blitt så profesjonell at man er vàr for et FORE rop på banen, så er vel på tide å melde seg på en av de pågående TOURENE!
Her som andre steder - FØRE VAR - bør være gjeldene!
Ikke minst i respekt for andre spillere, men jeg ser jo glatt at de "proffe" spillerene fra 0,0 - 54,0 i HCP selv vurderer hvorvidt det er/var nødvendig å rope!
Jeg registrerer at svært mange av de banene som det spilles f.eks PGA -/EUROPA TOUR på så hører vi til stadighet, på TV sendingene, at det går fly over banen, som er i ferd med å lande, men det bryr de seg ikke om, for det kan de ikke påvirke......
Hysteri dette med "stillhet", kan man ikke konsentrere seg og utelukke fremmede lyder, dyr, fugler, biler, kameraer etc. så er det tåpelig spør du meg.

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

På vår bane har jeg møtt et par stykker som gjør som du sier AlbaTrost.. Nemlig å bli fly forbanna fordi du ikke roper.. Ballen har ofte landet ca 10 m til siden for vedkommende og en riktig "overhøvling" finner sted når man passerer vedkommende på fairway.. Mest sannsynlig ville vedkommende flydd som ei halvdød høne og blitt truffet om man hadde ropt.

Allikevel er jeg enig med det som skrives over at det er bedre å rope en gang for mye.. Har sett folk bli truffet i hodet hvor den som slo begrunnet en manglende FORE med at han ikke så hvor ballen ble av.. Ooops.. kanskje da man bør rope.

PS! Roper alltid dersom min ball lander et sted det kan være folk og hvor jeg ikke ser nedslaget av ballen.

Me Rotary

over 19 år siden

Me Rotary

Da jeg har vanskelig for å bedømme lengden på min egen og medspilleres ball i fart, roper jeg alltid foore selv om ballen lander langt ifra andre spillere. Møter jeg denne/disse personene ber jeg om unskyldning for at jeg ropte unødvendig, og alle har høflig godtatt min unskyldning.

Har ved en anledning fått en ball slått ned en liten meter fra meg, men ikke sett noen andre spillere i det hele tatt. Noen må ha slått en kanon over store furutrær, og ikke sett meg/oss heller....Heldigvis ingen å kjefte av redsel på :-)

Bæææææ

over 19 år siden

Bæææææ

Imponerende intelligent å sammenligne et fore rop med flydur. Personlig så bøyere jeg meg ihvertfall aldri ned og venter til flyet har landet.....
Men et unødvendig FORE-rop som oftest er myntet på en helt annen flight er mer irriterende. Og blir det for mange av dem slutter man å reagere til slutt....
Fore rop bør dessuten ALDRI forekomme mot ballen som spiller foran......

b

over 19 år siden

b

Har bare en ting å si:

Skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig å rope en liten advarsel dersom du skal være uheldig, alle er jo det innimellom.

Er du så var for det når noen roper fore så tviler jeg på at du aksepterer noe nedslag like i nærheten av deg når du er i baksvingen heller.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Jøss. Poenget er at man ikke skal slå ballen sin 10 meter til siden for ballen foran eller 30 meter bak dem. Hvis man gjør det skal man rope Fore - uansett. Det er en kombinasjon av høflighet og advarsel - og det er latterlig å si at man blir så forstyrret av alle fore-ropene.... Ikke mer enn to uker siden jeg spilte med en som fikk en ball i skulderen - uten fore rop. Forklaringen til gjøken som slo var; "trodde ikke den kom til å treffe".....

nei

over 19 år siden

nei

det trenger man ikke smilende sam.... det burde du også skjønne......

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det finnes et enkelt svar på dette spørsmålet.
svaret er at det er ikke opp til den som slår å avgjøre hvorvidt personene foran seg, eller personene som er i ferd med å få ballen i mot seg blir truffet eller ikke.
Det er ballen som resultat av et ukontrollert slag som er årsaken til dette, og da er det spiller, sammen med medspillere, som har plikt til å rope fore, slik at de omliggende gruppene har mulighet til å unngå å bli truffet.

hvor mange ganger hører vi ikke "Jeg så ikke hvor den landet, så da tenkte jeg at det ikke var noen vits"
eller
"Jeg hadde full kontroll på den altså...".... akkurat etter at en ball har slått ned 2 meter unna der du selv står for å slå ut.

Nei, rop fore, så er det bedre at noen blir sure for et forstyrrende "fore", enn at noen blir truffet av en ball.

er ikke det ganske enkelt da?

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Vel, hvis noen er så ømtålelige at de ikke tåler "Fore" nå og da, selv om det kanskje ikke er deg det ropes på, så vil jeg anbefale annen aktivitet enn golf. Jeg vil heller rope X ganger for ofte, enn en gang for lite.

@lle fugler

over 19 år siden

@lle fugler

Mener det er svært viktig at man roper "Fore" når en ikke vet hvor ballen havner eller at ballen går i retning av andre menesker!
Spilte sammen med en kar på Grenland engang, han hadde blitt truffet av ball en gang og hadde vært ufør i lange tider! Når vi (4 stk) hadde slått ut på hull 14 gikk vi for å slå vårt slag nr 2 over haugen. Jeg gikk ca 5 meter bak han og hørte et sus forbi meg , så så en golfball passere mellom øreflippen hans og skulderen før den den spratt i bakken ca 10 meter foran han..... Ingen hadde ropt "Fore" "Karen" ble helt forandret...begynte og sjelve.... Vi gikk frem til ballene våre for å slå videre...han bommet-.... han strøk resten av hullene på runden...han mistet helt konsentrasjonen.... Han fortalte at han ble redd.... Mye som kom tilbake fra sist gang han ble truffet.... Jeg slår ofte bredt selv...så "Fore" er noe jeg bruker å ljome ut... Kommer til å fortsette å rpoe "Fore" når jeg selv har slått feil eller når jeg observerer at andre sin ball blir farlig!!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her