Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mot ny sesong!

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Sesongen 2003 går mot slutten!
Heldigvis, vil jeg si. Med dette så håper jeg at sesongen 2004 skal komme med et forklarende lys for alle som i 2003 har investert i det jeg liker å kalle penisforlengere i form av drivere i størrelsesorden opptil 650 cc. Har golferne blitt noe bedre av å spille med disse monstrene? Nå har de høye herrer i golfverden bestemt at køllehoder med volum over 400cc, hører styggen til. I longdriverturneringer er den totale lengden på en driver satt til 52”. Det kommer nye metoder for å måle drivere i forhold til COR. Det eneste som det ikke gjøres noe med, er ballene. Hvorfor, er en gåte! Det er jo etter ekspertenes mening ballene, og ikke køllene som framtvinger forlengelser av golfbaner som skal ha noe håp om å vinne en konkurranse om å arrangere en turnering der proffesjonelle golfspillere sloss om millioner av kroner. De eneste som kan tjene noe på at det blir satt restriksjoner på køllehodevolum, er selvsagt nå som før, produsentene. Bort med gammelt utstyr, og inn med nytt. Skippa skeppet og bort med møket .Velsignet av en kontrollorganisasjon som løper produsentenes ærend. Det kan sammenlignes med politikernes rolle i spillet om velgeren, der den som lyver mest troverdig, som regel vinner valget. Golf er penger! Store penger! I likhet med fotball, tennis og alpinidrett, er det pengene som råder. Det er ikke snakk om å kjøpe seg et golfsett som utmerket kan brukes til å spille golf med. Det du skal investere i, er etter manges mening det spesielle merket som er forhåndsprogrammert til å legge ballen i bunnen av hullet på greenen på minst mulig slag. Kjøper du dette merket, betyr det ingenting om du ikke eier evner for spillet. Merket gir deg garanti for at du ikke trenger noe trening for å bli god. Kjøp ”verdens beste” merke med innebygget garanti. Sett kølla på plass bak ballen, og gå stille bort. Kølla gjør jobben for deg ”GARANTERT”.
Tviler du? Er du en Thomas?
OER

daVinci

over 21 år siden

daVinci

Skal man ha penisforlenger på 650 ccm må man da ha baller som står i stil.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Nå tuller du igjen Olaf.
Det finnes ingen grense på 400 cccm på køllehoder, men en foreslått grense på 460 ccm.
I tillegg er det foreslått en 5 tommer grense på lengden og 2.8 tommers grense på høyden av slagflata.
Det finnes noen få komponent-køller som overgår disse målene, men disse er billige og i svært små kvantiteter.
Det eneste som vil tvinge en del spillere til å kjøpe nytt utstyr er trampoline-koeffisienten, men det er langt fram (2008) og får neppe særlige konsekvenser for salgstallene.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Beklager, jeg skrev feil i innlegget over, begrensningen på 5 x 2,8 tommer er ikke på slagflata, men total lengde (fra hæl til tå) og høyde på køllehodet

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Kølle Kalle!
Den som lever får se.
Når det gjelder maks køllelengde på køller som brukes i longdrivekonkurranser, var den også i Long Drive World championship 2003, på 52" total lengde med kølla oppstillt langs en vegg med skaftet vendt innover mot veggen.
Når det gjelder det andre jeg påstår, er det bare å vente og se hva som skjer.
mvh
OER

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Jada, det stemmer at grensen på LDA events er 52", men de har sine egne regler som ikke nødvendigvis følger R&A og USGA. For LDA-events var det tidligere en grense på 57" som nå altså er redusert til 52".
Hovedgrunnen til dette er nok å skjerpe konkurransen, for med køllelengder på 57" blir treffsikkerheten så dårlig at mange av de beste ikke klarer å få tellende resultater.
Under årets Re/Max long drive championships datt svært mange av de antatt beste av lasset under de innledende rundene, så selve finalen ble nseten et antiklimaks. Dette har ikke sporten råd til.

For utstyr gis det som oftest en tidsfrist langt frem i tid fra en begrensning blir vedtatt til den blir innført, ihvertfall for Hvermansen som kjøper utstyret sitt sjøl. Dette gjøres nettopp for å unngå at man må bytte utstyr.

Men jeg håper virkelig at det snarlig vedtas et regelverk så man vet hva man må holde seg til.

Den viktigste begrensningen er nok trampoline-effekten. Dersom denne ble frigitt ville vi sett en stadig utvikling ved hjelp av nye materialer.
Men nå er den endelig satt, og køller med maks tillatt COR er å få kjøpt overalt.
Når det gjelder størrelsen på køllehodet vil denne stoppe av seg selv. Jeg har bygd og prøvd både 600 og 650 ccm drivere, og med 650 ccm taper jeg ca 8 mph i hodehastighet fra en 400 ccm. De er rett og slett så store at luftmotstanden hindrer maksimalt lange slag.

Dermed vil de spillerne som slår langt nok til å overgå banenes designlengde ikke bruke dem, og hva høyhandicapper Hansen eller nybegynner Olsen bruker blir da ikke så interessant.

Når det gjelder hvorfor ingen gjør noe med ballene som du spør etter i innledningnen til denne diskusjonen kan det ha forklaring med mulighet for å måle ballflukt:

I dag har ballene en minimumsgrense for størrelse, en maksimumsgrense for vekt og en maksimumsgrense for "sprett". Disse størrelsene er greie å måle ved gitt temperatur, og alle seriøse ballprodusenter har baller som balanserer på grensen av det tillatte.

Det eneste som fortsatt er uten begrensninger for balldesigneren er ballens aerodynamiske utforming, dvs hvor godt den flyr, og hvor hurtig den roterer ved gitte påvirkninger.

Når det gjelder å gjenskape nøyaktige laboratorieforhold for måle en balls flukt over 280-300m (nøyaktig lik temperatur, lufttrykk, vind, luftfuktighet, luftforurensning) er nok dette mulig, men vil koste mye både å bygge og drifte, og før man har et slikt laboratorium blir det umulig å innføre begrensninger.

Dessuten vil det være en grense for hvor aerodynamisk det er mulig å lage en hurtig roterende ball. Det er bare de siste 10 årene etter utviklingen av avanserte databeregningsprogrammer at det har vært satset så mye ressurser på akkurat denne egenskapen ved ballen, og jeg tipper vi nå er nær grensen for hva som er mulig og at denne utviklingen vil stoppe.

Å begrense en balls rotasjonsegenskaper er for så vidt ikke så interessant for dette kan golferen lett kompenser ved å velge andre køller med tanke på loft og tyngdepunkt.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Tror KølleKalle virkelig at utviklingen av aerodynamikken ved golfballer etterhvert vil stoppe? Det kan være vanskelig å tro at man ikke snart vet alt om hvor bra man kan lage en golfball, men sannsynligvis så er det et enormt forbedringspotensiale innenfor de begrensninger som finnes i dag. Det er nå engang slik det er med forskning, og når vi tror at noe ikke kan forbedres mer så tar vi som regel grundig feil.

Derfor er det grunn til bekymring at baner til stadighet må forlenges som resultat av utstyrsutviklingen. Den er ikke mulig å stoppe, men bør bremses i det lengste.

Den beste måten er å lage et mye mer definert regelverk hvor man detalj-definerer hva en golfball faktisk er for noe, og alt annet er ulovlig. Dette vil sannsynligvis ikke skje fordi utstyrsprodusentene har mye makt i dette systemet, og at penger er den selvfølgelige drivkraft.

BP.

over 21 år siden

BP.

Lange driver ... rett til skogs! ;-)

Jørgen Bøhle

over 21 år siden

Jørgen Bøhle

En liten historie angående køller:

Vi slapp igjennom en treer-flight (eller heter det fortsatt flight?). Og vi satt da og ventet og så på dem slå ut. Førstemann dro opp en driver med hode på størrelse med en håndball, og slo 10 meter fremover, og langt inn i skogen/bekken til venstre. Andremann tok opp en "normal" størrelse driver og slo 50 meter frem og ut i bekken. Tredjemann dro opp et jern, og slo en perfekt bue rundt 170 meter.

Så moralen er: Det er ikke bare størrelsen som teller.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det er sikkert kjempestas å slå med de nye driverne. Hybeldrivere kjenner jeg en som kaller dem - de har jo et samlet flatemål på nivå med en student hybel... Jeg kommer likevel aldri til å kjøpe en. Hvorfor ? Fordi hybel-driverne er det styggeste verktøyet noen idrett har frembragt. Saklig ? Nei. Men av og til må "kjenslorna få rätt"

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

En liten digresjon bare:
Jeg fikk mulighet til å prøve en av disse gigant-driverne en gang. Hodet var 525 ccm og jeg klarte ikke å slå med den fordi hver gang jeg forsøkte og adressere ballen fikk jeg latteranfall. Det føltes helt kopete å slå på hvite klinkekuler med et oljefat. Eneste fordelen med sånne drivere for mitt vedkommende, er at man kan bruke headcoveret som sovepose...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hvis headcoveret kan brukes som sovepose kan kanskje prisen begynne å ligne på rimelig...

BP.

over 21 år siden

BP.

Hmm... det er en fordel å ha prøvd sakene man prater om.
Jeg har en SMT 455 driver og jeg kan love dere at jeg slår jeg lengre enn med min forrige driver TM360Ti (som jeg igjen slo vesentlig lengre med enn den jeg hadde før det igjen, Titleist 975D). Size matters.

Og når det gjelder følelse; det å se en spikret driver på 260-280m er en meget god følelse.

Ida

over 21 år siden

Ida

er det noen som har en billig trampoline å selge bort?? heslt den største typen!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her