Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Toe-hang på puttere

3putter

over 19 år siden

3putter

Har i over 10 år bare hatt face-balanced puttere, fordi jeg alltid har trodd (og følt) at det var det riktige og beste og eneste vettuge alternativ.
Men så vant jeg en gammel Odyssey DFX 9900 putter på en turnering. Dette er en putter med skaftet i hælen og ganske mye toe-hang. Og plutselig ble puttinga mi mye mye bedre.
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor noen spillere velger face balanced og andre med toe-hang ? Hva er fordeler/bakdeler/egenskaper ved det ene kontra det andre ?

704

over 19 år siden

704

Interessant spørsmål. Har fått noen teorier her selv som avviker. Har prøvd både det ene og andre for å forbedre puttingen min, men har enda ikke funnet ut om face balanced eller toe hang er best for meg. Derfor har jeg en av hver :o)

Bernt

over 19 år siden

Bernt

For å si det slik, en generell regel er at jo mer inside-square-inside ditt stroke er, jo mere tå-heng bør du ha.

Dette har med den effekten tå-henget gir, noe som kalles "closing gate effect" med andre ord at tåen har større rotasjonspotensiale gjennom bevegelsen, og det er mindre sjanse med god tå-heng at en som putter i-s-i pusher ballen uten for hullet(face open), men at face'n squares lettere for å unngå dette.

Et i-s-i stiller mye større krav til timing, for face'n er square på et mye mindre område enn de som har et mer rett stroke.

Håper det gav litt forståelse.

petter hognes

over 19 år siden

petter hognes

mye vanskelige ord ja :D:D

704

over 19 år siden

704

Ikke for meg. Jeg har nemlig et ganske så rett stroke, men putter like bra/dårlig med en toe hang putter. Kan jo være at jeg aldri har funnet den rette...

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Putter med tå-heng har en tå som roterer mer rundt skaftaksen mens skaftet beveges, enn en kølle som er balansert. Dette sørger for at de som putter i-s-i vil med tå-heng unngå at slagflaten er åpen gjennom impact, tåen roterer slagflaten til square og lukket gjennom impact.
Det er hjelp til spilleren ved vekting.

Eller sagt på en annen måte, balanserte slagflater (den imaginære forlengelsen av skaftaksen går gjennom tyngdepunktet til køllehodet) har en lite aktiv tå fordi den er beregnet for mer rett bak og rett igjennom slag.
Skaftfleksen og hælfeste(dobbelbøyd skaft) er nok for å unngå at disse kommer gjennom ballen med åpen slagflate. Senterskaftede køller som er balanserte kan få en del spillere som tror de har et rett bak rett igjennom slag til å komme med litt åpen slagflate til ballen og dermed pushe puttene litt.

704
Det er verre for en med i-s-i slag med en balansert putter, enn en med rett bak rett igjennom slag med en tå-heng putter.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her