Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Edinburgh - tips?

Ola

over 19 år siden

Ola

Reiser med jobben en weekend til Edinburgh i oktober og får litt ledig tid en fredag og kanskje søndag. Er det noen som kan anbefale baner i nærområdet? Har aldri spilt en linksbane, så det står på ønskelisten:-)

Søkte litt i forumet og North Berwick virker fristende, men det er et stykke unna. Må man leie en bil for å komme seg dit, eller er det andre fremkomstmidler som kan fungere? Taxi, tog?

Lander på Edinburgh flyplass en fredag kl 1000 og vil gjerne direkte derfra til en bane.

Alle tips mottas med glede!

Ola

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Ola,

Hire the car and drive to North Berwick!! It is one of my favourite courses in the world. See if you can hook up with a couple of other players so that you can play matchplay...

The course is not long but has some of the most famous holes in the world. The Redan is the most copied par 3 in the world.

If you get time play Braid's Hill in Edinburgh. Council course that is just quirky to play and very cheap.

Ola

over 19 år siden

Ola

Thanks, Niblick

Car rental for the weekend will be around £70 and that could even make it possible to reach a course further from Edinburgh. Any other recommandations within 45-60 min drive?

Ola

Angus

over 19 år siden

Angus

Enig med Niblick her. North Berwick er ikke så langt, max 1 time med bil. Braid Hills er en suveren "public" bane - koster deg max 150 kroner for en runde, og da får du en bane med rå utsikt over byen. Minuset er at det ikke er driving range ved banen, du må kjøre et par kilometer forbi, men det burde ikke være noe problem. Ellers er King's Knowe (tror jeg) en trivelig bane, dog ikke links

Angus

over 19 år siden

Angus

Er jo også mange baner i St.Andrews, flere der som er verdt en tur, som ikke er alt for vanskelig å få utslagstid på

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Ola,

Here is a link to a website that I frequent often. In the link before are pics of the courses that I recommend in the area such as North Berwick, Old Musselburgh and Gullane. All within 45 mins of Edinburgh.

http://www.golfclubatlas.com/forums2/index.php?board=1;action=display;threadid=25195;start=0#lastPost

TAH

over 19 år siden

TAH

Hei Ola,
Jeg har vært i Edinburgh det sisste året ifm studier og har spilt litt golf.
De eneste banene jeg har spilt i byen er Braids og Silwerknowes som begge er publicbaner samt en annen "billigbane" som heter Liberton. Av disse tre er det Braids jeg evt vil anbefale.

Uten om disse har jeg spilt Carnoustie, Kingsbarns samt begge banene på Crail, og jeg kan helt klart annbefale disse. Du vil trenge bil for å komme deg til dem og det tar nok lenger tid å kjøre til disse enn til North Berwick. Den har jeg ikke spilt, men har hørt mye bra om den. Om du ønsker å spille så nær havet som mulig på flest mulig hull kan jeg ikke tenke meg at noen baner ligger bedre plasert enn Crail (Balcomie) som er en utrolig morsom bane som med havet "på alle kanter" ;)

Ser nå at du skal dra direkte dra flyplassen og da vil jeg tro det er ca samme avstand til Crail som til North Berwick.

mvh

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Crail is about 30 minutes longer to drive than to North Berwick. Both good courses but North Berwick has a lot more character than Crail. North Berwick will take about 50 minutes and Crail 1 hour 20 mins from the airport.

See the report in the link as Bryan played both Crail and North Berwick in the same week.

TAH

over 19 år siden

TAH

Nilblick: I had already started writing my last post when you pasted that link so I diddent know about the distances ;)

Ola

over 19 år siden

Ola

Takk for alle tipsene!

Jeg har konkludert med at dette er en unik sjanse, så jeg drar dagen før mine kolleger. Tenker da å kjøre fra flyplassen torsdag morgen til en bane ikke alt for langt unna, f.eks North Berwick. Deretter til området St.Andrews på ettermiddagen m/overnatting på B&B for kanskje å spille Old Course på fredag. Det er kanskje mulig for en enkeltspiller å stille på 1. tee tidlig fredag morgen og komme med i en ledig ball. Noen som har erfaringer med dette?

Skulle gjerne spilt Kingsbarns fredag ettermiddag, men greenfee på £150 er en litt for stiv pris...hvis ikke det finnes muligheter til å få ned prisen ved booking gjennom noen lokale byråer??

Ola

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Ola,

Get to The Old Course early if you are hoping to get on as a single. This summer I heard of a guy who turned up at 0530 and did not get on until 1130!! Should be easier now that the holidays are over.

Try begging at Kingsbarns over the phone or at the pro shop and just see what price you can get. Sometimes it helps turning up on the day and seeing if you can get in a fourball...even Kingsbarns has economy to think of and if they have not filled a fourball maybe you can get in cheap...

If you are going to stay at a B&B in St. Andrews then stay at this place:

http://www.shandonhouse.co.uk/

Tell them that you were recommended by Brian Phillips in Norway and you just might get a discount....Stuart might even be able to help get you on Kingsbarns cheap.

Ola

over 19 år siden

Ola

Tusen takk for utmerket hjelp, Brian.

Ola

jimenez

over 19 år siden

jimenez

North Berwick er fenomenalt for golf. East Links og West Links er begge morsomme og utfordrende. Gullane nr 1, 2 og 3 kan også anbefales. I Edinburgh, Dalmahoy. Storartet. Retning St. Andrews har du Ladybank, Lundin Links, Leven Links og Crails to praktbaner. I St. Andrews får du full valuta for pengene om du spiller New, Jubilee og Eden. Glem Kingsbarns og St. Andrews Bay. For dyre.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Jimenez,

I agree about the other courses in St. Andrews. The New course is one of my favourite courses in the area.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Niblick, I certainly agree with you. New Course is a fantastic course, it would have been on top of many lists, had it not been for the fact that there is a neigbhouring golf course called Old Course. A must to play, for anyone remotely connected to the game, but as a golf course, I think New is at least as good (and challenging). Apart from those two, my three preferred courses in Scotland are: Cruden Bay, Carnoustie and Crail Balcomie.

Ola

over 19 år siden

Ola

Hmm, dere gjør dette bare vanskeligere og vanskeligere i forhold til å velge baner på begrenset tid:-)

....men, det er jo i og for seg et luksusproblem..

Ola

TAH

over 19 år siden

TAH

Spill absolutt Kingsbarns om du får mulighet!
Den er helt rå. Jeg vet de til en viss grad gir rabatt der ettersom jeg fikk den for £58 per runde fordi jeg bor i Skottland.

Luna

over 19 år siden

Luna

Snakkk med starteren på old Course, såvil han etter all sansynlighet ordne en plass for deg.
To ganger har jeg gjort det og kommet ut i løpet av kort tid.Den ene gangen va vi to som fikk starttid etter en timestid i samme ball

Ola

over 19 år siden

Ola

Høres bra ut, Luna. Opplegget blir nok North Berwick på torsdag, deretter B&B i St.Andrews og tidlig opp fredag for å forsøke å få plass på Old Course. Med litt flaks og rabatt blir det Kingsbarns fredag ettermiddag, event Crail Balcomie. Avslutter helgen med Braid's søndag formiddag sammen med mine grøntkort kolleger. Lørdag blir nok bare faglig siden det tross alt er en jobbtur:-(

Luna

over 19 år siden

Luna

Ja,ja. Det er noen som har det.
God tur

Ola

over 18 år siden

Ola

Takk til alle som ga tips og råd til turen! Det ble som ventet en helt fantastisk tur.

Fikk spilt både Carnoustie, Old Course, Kingsbarns og Gullane no. 2. North Berwick ville ikke ha gjester på søndager, men hos Gullane var vi velkommen.

Kingsbarns må være en av de vakreste banene i Skottland. Fikk akkurat slippe utpå som siste mann alene. Bare å nyte...

Mest fornøyd er jeg med å klare 33 poeng på Carnoustie i kontinuerlig vannrett regnvær. Vrengt paraply til det ugjenkjennelige og søkk våt fra topp til tå, selv med regntøy. Men like blid:-)

Ola

Yngve

over 18 år siden

Yngve

får vi en personlig rangering av banene du spilte, Ola? :O)
er forøvrig helt enig med deg ang. Kingsbarns....

Niblick

over 18 år siden

Niblick

Ola,

Come on, you have to give a more detailed report than that!!

Ola

over 18 år siden

Ola

Ok, ok, Brian….:-)

De som ikke gidder lese eller ikke har interesse får bla raskt videre

Ankom Edinburgh på torsdag formiddag og hentet bil hos Hertz (med de 10% rabatt vi alle får viste det seg å være det rimeligste selskapet). Var heldig og fikk oppgradert til en Ford Galaxy med automat til samme pris for en Ford Focus som jeg hadde bestilt. Helt supert med automat med så mye annet å tenke på når man kjører på feil side av veien.

Det sprutregnet hele veien opp til Carnoustie. Ankom 1230 og hadde starttid 1340. Viktig å vite at man må booke direkte med banen og ikke via hotell el.l. for å slippe 17,5% moms på en allerede dyr greenfee. Hotellet jeg hadde booket gjorde meg faktisk oppmerksom på dette. Etter å ha skiftet i bilen var jeg klar kl 1300. Ingen problemer med å gå ut før tiden. Damen i startboden lurte nok på om jeg var riktig klok, men ønsket meg lykke til. Hun lovet å sende ut en ”ranger” for å gi beskjed om banen skulle stå i fare for å bli oversvømmet av springflo. Paraplyen var ubrukelig før jeg var kommet til første tee og fullt regntøy holdt meg vel tørr i kanskje 4-5 hull. Jeg var like blid og la i vei på mitt første møte med ekte links. Det gikk overraskende bra og det er klart at i slik vind får man kjempelengde på utslagene i medvind og tilsvarende veeeldig kort i motvind. Scoret jevn bra hele veien, men på de siste fire-fem hullene var det ikke mye å skryte av. Bogey på hull 16 (lang par 3) var høydepunktet på siste fem. Kan skjønne at de siste fire hullene kalles ”the toughest finish in golf”. Jeg hadde vel overhodet ingen forventninger om å få noe bra resultat på denne banen og i hvert fall ikke med slikt vær, så kanskje var det derfor det ble brukbart allikevel. Jeg vil veldig gjerne spille Carnoustie igjen og da i bedre vær.

Overnattet på Carlogie House Hotel i Carnoustie. Helt ok, men ikke noe mer. Shandon House i St. Andrews var fullbooket, men jeg skulle hilse og takke for anbefalingen, Brian.

Fredag. Opp tidlig for å kjøre 45 min ned til St. Andrews. Kom inn i køen ved startboden på the Old Course midt på svarte natta kl 0630 og var nr 6 i køen, etter 5 amerikanere. Første ball ut kl 0800 og noen av amerikanerne hadde trukket seg. Jeg rykket frem i køen og fikk gå ut kl 0840 sammen med tre lokale medlemmer. Far på nesten 70 og to sønner. Gamlefar gikk med korsett og drivet lett 200 meter. Ikke noe i veien med golfen der, nei:-). Helt fantastisk å gå med noen som kjente banen som sin egen lomme. Jeg fikk tips om linjer på utslagene og hvor alle skjulte bunkere lå. Oppholdsvær med gløtt av sol hele dagen. Den største utfordringen viste seg å være greenene. Store og absolutt ikke enkle å lese. Mistet mange slag her. Det fine med greenene på alle banene jeg spilte var at de holdt linjen godt (finnes sikkert et mer korrekt uttrykk for dette) og ballen gikk dit den ble spilt, uten tendenser til tilfeldig å skifte retning. Bunkere var heller ikke til å spøke med. Svært dype og stort sett bare mulig å komme ut av sidelengs. På hull 17 går den beste linjen for utslaget over et skur utenfor the Old Course Hotel. Jeg turte ikke å velge den linjen i fare for at en lett slice skulle ta en bil eller et hotellvindu. En av mine skotske medspillere delte ikke den bekymringen og sendte første ball over hotellet uten å blunke. Det skal en høy og dramatisk slice til for å klare det! Aner ikke hva den traff, men det kunne vært hva eller hvem som helst. Hull 18 over Swilken bridge og opp til greenen foran R&A var en kjempeopplevelse. Litt for mye publikum til at det ble en bra score på siste hull.

Yngstemann i ballen på St. Andrews hadde vært caddie på Kingsbarns og anbefalte absolutt å spille der. Det gikk også et rykte om at prisen skulle settes ytterligere opp. Det er jo allerede svinedyrt å spille der. Jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk og fikk da slippe ut som sistemann og alene. Pass forresten på å få betale i GBP og ikke i NOK som damen i kassen med den største selvfølge antok. Hennes kurs var på godt over 13 kr/pund. Jeg fikk stoppet henne i tide.

Banen var helt suveren og faktisk verdt pengene (i hvert fall første gangen). Nesten alle hullene ligger i sjøkanten og du kan høre hvordan bølgene slår inn mot land mens man går langs fairwayene. Rett og slett en vakker golfbane. I følge greenkeeper som var ute med stimpmeteret lå hastigheten på greenene på ca 9,5. Raskt nok for meg:-). Det er ikke mulig å beskrive banen på en rettferdig måte, så jeg anbefaler bilder på hjemmesiden deres. Høydepunktet spillemessig var en birdie på hull 18 (ikke glem at jeg bare har hcp på 19, da). En drive på ca 200 meter i venstre kant av fairway. Andreslaget ca 150+ meter inn i høyre bakkant av flagget. Treffer man kort av greenen på hull 18 går ballen garantert i bekken. Birdieputt med ca 4 meter til flagget og nedoverbakke til venstre. Litt for hardt så vil den trille utfor og i bekken. Stor fin bue og rett i koppen. Det er lykke det!!

Søndag. North Berwick tok dessverre ikke i mot gjester på søndag. Dro til Gullane og spilte nummer 2. Dette må være klassisk links. Flotte teesteder og greener, men fairwayene kan ikke ha vært annet enn klippet ned. Svært mye ujevnheter og ingenting virket å være planert eller jevnet ut på noen måte. Har en mistanke om at det ligger mange perler rundt om i Skottland av denne typen.

Nå blir det vann og brød frem til jul, men jeg er hektet på skotsk golf. Neste gang blir det North Berwick, Crail, Lundin og kanskje Carnoustie, hvis været er bra.

Ola

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Wow!
Jeg blir rent misunnelig jeg. Fikk du spille St. Andrews uten å ha bestilt laaang tid i forveien? Må nok komme meg over for å spille Carnoustie en gang selv. Med slike beskrivelser begynner jeg å krible i hendene etter å spille der selv!

sobrius

over 18 år siden

sobrius

Hehe, godt å høre at andre har slicet over hotellet på hull 17... . I tillegg har jeg satt utslaget i taket på bygget som ligger langs fairway på 18...

Et godt tips for å spille Old Course rimelig er å booke tidlig med hoteller i området som tilbyr "winter packages". Old Course i mars er absolutt en fullverdig opplevelse. I tillegg bør man få med seg New Course og Jubilee Course.

Runar Nyrud

over 18 år siden

Runar Nyrud

Old Course:

Det er forskjellige muligheter på å spille her:

Garantert starttid: enten kjøpe en eller annen pakke, eller bestille lang tid på forhånd.

Ballot: over 50% av alle starttider deles ut på bakgrunn av lodd-trekning dagen før. Dette varierer til noen få % og mange %, alt etter årstiden. Du melder deg på en liste dagen før, og kl. 14.00 så blir resultatet offentliggjort. Da har du tid til å book på et annet sted dersom du ikke er heldig.

Ta sjansen: bare møt opp tidlig om morgenen foran startboden, jo færre man er jo større sjans har man for å komme ut. Er du alene er du NULL problem.

St. Andrews by og omliggende golfanlegg er ganske enkelt utrolig. Har du hjerte i golf vil du aldri glemme et besøk her. Bare det å komme kjørende ned bak klubbhuset, gå rundt 1 tee / 18 green, se i butikkene, se folkene som spiller der.... utrolig.

Å komme til Old Course (og spille den) var en utrolig opplevelse, det var som å treffe en gammel venn som du aldri hadde truffet før... :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her