Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf er morro, men......

Klin Kokkos

over 19 år siden

Klin Kokkos

Etter å ha spilt golf noen år har jeg nå tatt et krafttak og fått tak i og lest mesteparten av Decision-boka, samt diverse turneringsreglementer og annen golflitteratur.
Inntrykket jeg sitter igjen med er at det er sååå utrolig mange inkompetente bedrevitere som har noe å gjøre med golf. Fatter ikke hvorfor det skal gjøres så komplisert. Fatter heller ikke hvordan det er mulig at decisions kan slå kontra fra et år til et annet uten at reglene endres og uten at utøverne informeres. Hvorfor får ikke alle registrerte utøverne automatisk decisions-boka hver gang den revideres ?
Hvordan kan R&A, USGA og NGF tro at golfreglene følges når engang ikke dommerne er oppdatert, og utøverne aldri har fått tilgang til dem ?

Jeg elsker å spille golf, dvs slå ballen fra tee til hull, droppe for hindringer, spille ny ball når den første er mistet osv, men å måtte sette seg inn i tåpelige regler tilsvarende et årsstudium i jus på universitetet, det overlater jeg til kokkoshoder som ikke har noe bedre å foreta seg.
Og siden regler og decisions forandres i så stort omfang som de gjør etter at golf har eksistert så lenge som den har gjort så konkluderer jeg med at de som sitter i styre og stell ikke kan kalles annet enn IDIOTER.

Sara

over 19 år siden

Sara

Nå er jeg nybegynner, og burde kanskje ikke uttale meg, men om det er så at regelverket er så komplisert som du sier, blir det kun to grupper på banen.

Kokoshoder og vi som liker golf for gøy. Altså vi som spiller etter enkle greie reler og videre koser oss, samt vi får god kondisjon og frisk luft på kjøpet.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Så lenge du har det gøy med spillet, er det vel greit uansett?!

Morsomt med engasjement, antar at de som involverer seg i styre&stell gjør det mest for utvikling av sporten sin del.

Finner ingen negative endringer fra år til år, kunne vært greit med en detaljering kanskje?

At folk ikke kan regler har i mine øyne mer med egeninnsats å gjøre.

704

over 19 år siden

704

Klin kokkos har jo for så vidt et poeng. Det er ikke i mange andre idretter at selv verdens beste spillere (snakker da om alle på de største tourene) til stadighet må rope på dommere før de tør ta en dropp eller flytte på noe fordi de ikke vet om de har lov eller ikke. Det er jo tydelig at her er det så masse regler og decisions at spillerne ikke klarer følge med på alt som skjer.

For oss "normale" gjelder det jo stort sett å forholde seg til hovedreglene når vi tusler rundt en selskapsrunde, men at det forekommer bøttevis med ubevisste regelbrudd er jeg ikke i tvil om i det hele tatt.

Sander

over 19 år siden

Sander

Gjør som meg da vel. Jeg har 18 mulligan pr runde. Pegger opp ballen i vanskelig rough. Når ballen er forsvunnet, dropper jeg bare en ny ball på fairway uten straffeslag. Tar sjelden eller aldri straffeslag. Og så har jeg 3 i hc og da.

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Utrolig at du ikke har lavere hcp når du holder på sånn Sander, da må du være ganske dårlig.. haha

Sander

over 19 år siden

Sander

Ja, men jeg er skikkelig dårlig og da. Men har forstått det slik at hc 3 er respektabelt da.

mp 5

over 19 år siden

mp 5

Samtlige idrettsgrener har sine regler og kleskodedekser. I fotball, som er dem mest utbredte idrett i denne verden, har man regler for hvordan man skal være påkledd - utstyr mm. De har til og med flere dommere som står og peker hvor de skal droppe inn ballen. Og de gutta dropper langt oftere enn jeg pr 90 spilte min.

Klin Kokkos

over 19 år siden

Klin Kokkos

Feil mp 5. Talentløs sammenligning.
I fotball er de ikke så nøye på om de tar frispark, dropper eller kaster inn 10-15 meter fra det riktige stedet. I golf medfører det 2 straffeslag eller diskvalifikasjon om du spiller ballen en cm fra det stedet du egentlig skulle spille. Dessuten er det veldig tilfeldig hvem som får frispark, hvem som får gult kort, om det blåses for offside osv. I golf har man hundrevis av regeltolkninger som er helt ubetydelig for hvor mange slag man SLÅR, men har stor betydning for scoren om det gjøres feil.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her