Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lengde med jern

hjelp

over 19 år siden

hjelp

Jeg slår et 7er jern ca 145 meter..
men 6'er jernet og nedover går ikke noe særlig lengre?

Hva kan være feil da?

snappy

over 19 år siden

snappy

For liten hastighet på kølle hode, eller for dårlig treff på de lavere jern køllene. PS: Dette er ikke enkelt, men prøv samme tempo med 4 jern som på 7 jern.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

ellers så kan det være dårlig kvalitetskontroll på jernkøllene dine, noe som kan gjøre at loften på 6 og 7 jernet ditt er ganske lik...

wahtever

over 19 år siden

wahtever

veggis: sannsynligvis ikke, ettersom han sier at 6 og nedover går like langt.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Ofte er løsningen en protime, kjedelig men sant.

Og faktisk ikke kjedelig, dersom du stoler på pro'en får du mye ut av en time, eller en dobbelttime som jeg tok etter ferien. Det var nødvendig...

704

over 19 år siden

704

Hvilket nivå ligger du på, Hjelp? Jeg går ut i fra du er nybegynner ettersom du har dette problemet, så jeg svarer der etter.

Mange nybegynnere har en tendens til å endre svingen sin gjennom at de bevisst/ubevisst prøver å hjelpe ballen opp i lufta og av gårde når de slår med de lange jernene. Dette fører ofte til en mye dårligere sving og påfølgende dårlige balltreff.

Forsøk som snappy sier, å ha samme tempo og bevegelse i svingen når du slår med et 4-jern (evt. et 5.jern, da dette er noe enklere å slå med) som når du slår med 7-jernet. Husk at ballen skal treffes på vei nedover, også med 4 jernet (mulig du gjør dette, men har altså sett veldig mange som gjør dette feil når de er nybegynnere)

ole gregert

over 19 år siden

ole gregert

Kravene til balltreff øker til lavere jernnummer du bruker. Det vil si at risikoen for å gjøre det dårlig slag blir større.

Snappy har et godt poeng. Ballen midt i stancen og samme hastighet som på 7 jernet. Slå rolig og kontrollert så vil man oppleve mange gode slag over 150 meter.

Personlig bruker jeg å pegge opp med 4 jernet på tee og slå ut med det jernet på mange hull.

øj

over 19 år siden

øj

704:

Ser at Titleist er pene køller, men lurer på hvilken hcp nivå som de er beregnet på?

704

over 19 år siden

704

øj,
De har noen anbefalinger på hjemmesidene til Titleist. De nevner riktig nok ikke hcp-nivå, men litt rundt hvor god du er.

704 som jeg spiller med har jeg sett andre steder at er beregnet for 10-12 og nedover (så at de også ble brukt på PGA-touren i fjor). 704 er vel en mellomting av 735 CM og 695 CB. 735 har mer blades-type køller for de korte jernene og cavity backs for de lengere.

695 MB og 660 køllene vil jeg anbefale for bedre spiller som spiller godt ned på singel hcp og som, med vilje, former ballbanen sin etter hvilket slag de skal slå (eller highly skilled som Titleist selv sier).

Hvis du er middel-/høyhandicapper tror jeg 755 eller 775 CB er de beste køllene. Disse har vektfordelingen ut mot tåa og hælen med et lavere tyngdepunkt. Dette gjør at ballen kommer lettere opp i lufta og går rettere.

Megaslice

over 19 år siden

Megaslice

Problemet kan kanskje være at du svinger med armene, og ikke bruker resten av kroppen (skuldre, hofter etc)? Svinger man mye med armene forstår jeg det slik at det er begrenset hvor langt en greier å slå (mer avhengig av armstyrke?).

I tillegg er tipset "jo lengre slag, jo roligere baksving" kanskje verdt å ta med seg?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her