Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slå på gress vs matter

ALF

over 19 år siden

ALF

Hva er trikset med å slå på gress?
når jeg slår fra matter så går alle ballene stort sett langt/høyt og rett frem. Når jeg spiller på bane så er det helt motsatt. Noen går langt, men mange ender opp som markkrypere eller fyker rett til siden.
hvert slag blir ren bingo. Noe jeg bør tenke på når jeg spiller på bane??

hilsen ALF - 33 HC

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Hender for alle i starten, man må tørre å slå ballen!

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Mattene har ett hårdt underlag som ikke gir etter, gresset har levende underlag som gir etter i varierende grad. Resultatet blir som du beskriver, skulle være innlysende.
Ikke så lett å ta 5 cm. torv på matte.

704

over 19 år siden

704

Ofte er det som Børje sier ja. Du treffer kanskje matta litt før du treffer ballen og da blir du ofte lurt til å tro at det egentlig er et ok slag. Når du kommer på gress så graver kølla seg ned litt før ballen og da blir det et mye dårligere resultat enn når du slår fra matte.

Noen er også litt redde for å duffe og da topper de ofte ballen, hvilket også kan gi en del markkrypere.

Det viktige er å treffe ballen rent. det er mange triks for å gjøre dette bedre. F.eks kan du legge en pegg noen cm bak ballen (altså mot den bakerste foten i stancen) når du står på range. Denne skal ikke forsvinne når du slår, men ligge omtrent rolig (bortsett fra at den kan sprette litt når du treffe matta etter ballen.

ano nym

over 19 år siden

ano nym

Jeg har det motsatt. Klarer ikke slå fra matter..men gress går utmerket..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her