Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan endrer spillet seg fra år til år

Lærekurve

over 19 år siden

Lærekurve

1. sesong
UTSLAG: Helt idiot med driveren, bommet på ballen, døffet, slicet, plaget livet av de stakkars medspillerne mine, brukte ALLTID driveren på hull som var lenger enn 150m. Var enda dårligere med jern og fairwaywoods. Bommet ofte på ballen. Rart at noen holdt ut 18 hull i mitt selskap.
INNSPILL: Hakket meg frem i zikk-zakk. Ble maaange innspill på alle hull. 4-6 slag over hullet par var vanlig.
PUTTING: Gikk faktisk ikke så verst, 3 putt var vanlig, men sjelden verre enn det, og jeg brukte kort tid på puttinga. Klakk-klakk-klakk og i koppen.
HCP: >36

2. sesong
UTSLAG: Helt idiot med driveren, bommet ikke så ofte på ballen, men døffet, slicet, plaget livet av de stakkars medspillerne mine, brukte ALLTID driveren på hull som var lenger enn 150m. Var enda dårligere med jern og fairwaywoods.
INNSPILL: Fortsatt håpløs med jernspillet. Hakket i vei, slo av alll kraft på ballen som ofte ikke flyttet seg mer enn 20m. Ble maaange innspill på alle hull. 3-5 slag over hullet par var fortsatt vanlig.
PUTTING: Som i fjor.
HCP: 30-36

3. sesong:
UTSLAG: Begynte å få kontroll på megaslicen med driveren slik at jeg stort sett hadde spillbar ball, men utslag med jern og fairwaywoods var fortsatt en katastrofe. Stabilt over 200m med driver, men brukte 4-jern på 120m par 3 hull.
INNSPILL: ALLE innspill havnet i bunker eller vannhinder hvis et sådant lå nær greenen. Var gjerne innom 2-3 bunkere før jeg kom meg på greenen. Ingen resultatmessig fremgang, broblemene var bare flyttet fra tee til rundt greenen.
PUTTING: Som i fjor.
HCP: 25-30

4. sesong:
UTSLAG: Begynte å imponere mange med driveren. Slicen var der fortsatt, men hadde carry på 220-230m med en stålskaftet driver fra tidlig på 90-tallet, og drivet lenger enn de aller fleste jeg spilte med. Spillbar ball på 90% av utslagene. Hadde gått fra 4-jern til 7-jern på 120m par 3 hull.
INNSPILL: Det var her jeg mista slagene mine, men spesialisering i å chippe med 8-jernet mitt gjorde at jeg ofte oppnådde bogey.
PUTTING: 3-putter ble sjeldnere, fikk tak i en diger tung mallet-putter som gjorde det lett å legge seg nær hullet fra alle avstander.
HCP: 20-25

7. Sesong:
UTSLAG: Endelig hadde jeg lært meg å slå RETT med driveren. Lengden hadde økt til 240m carry, men kombinasjonen av steinharde Pinnacle og ny moderne 8,5 graders Taylor Made var det ikke sjelden at den totale lengden oversteg 300m på tørre fairwayer. Var evig optimist med driveren som resulterte i en del lost-balls og OB, men dette var sesongen jeg hadde flest BIRDIER per runde, 3-4 birdier var vanlig.
Nådde frem med PitchingWedge på 120m hull
INNSPILL: Enkelte dårlige balltreff kostet slag her og der, men jeg slet meg ned til single handicap i løpet av sesongen.
PUTTING: Ingen bedring, 3-4 tre-putter i snitt per runde.
HCP: 10-15

11. sesong:
UTSLAG: Bruker sjelden driver, bare 1-2 ganger per runde, og i turneringer lar jeg den ofte ligge igjen i bilen. Plages veldig av snap-hook både med driver og 3-wood. Slår ofte ut med 2-jern som jeg banker 220-230m. Er nå nede på 52 graders wedge på 120m hull.
INNSPILL: Bommer sjelden på greenen hvis ballen ligger OK etter utslaget. Godt course-management gjør at jeg aldri havner i bunker.
Putting: Aldri over 36 putter per runde. 1-2 treputter, men senker også en del lange putter på 5+ meter.
HCP < 4,5

Perris

over 19 år siden

Perris

Fint innlegg.

Er selv i min første ordentlige sesong. HC 31.
føler godt jeg hører hjemme/gjør mange av de samme feilene som du gjorde i ses 1-3.

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Imponerende at du har klart å komme deg så langt ned i hcp etter å ha stått relativit stille de 2-3 første årene.

Selv er jeg inne i min 3.sesong, og har ennå ikke begynt å bruke driver. Klarer meg fortsatt fint med 3-wood på mitt nivå (19,2).

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Jeg har ikke nok guts til å offentliggjøre min "historie" fra 1992 og frem til idag - i frykt for statssensuren - som har satt 30 årsgrense på den......i tillegg ønsker golfsporten nye spillere - ikke færre....

Jeg kjenner meg igjen på en del av punktene beskrevet over ja.....

Bondetuppa

over 19 år siden

Bondetuppa

Når jeg leser lærekurves forbedring, blir jeg litt redd. I første sesongen hadde jeg noen superdager. Det er ikke skryt for alle vet jo at HIO er flax - maxflax - men når det er både eagle og par på samme scorekort, undrer jeg på hva som sjedde.

På samme scorekort var det flere poengløse enn poengnoteringer, så det ble ikke rare scoren til slutt. Hele kortet var en berg og dalbane, men jeg glemmer det jo ikke.

Er det bare nybegynnerflax, som mange har gått gjennom eller.....?

?

over 19 år siden

?

Hva i all verden er meningen med å slå 120 m med en 52 grader

704

over 19 år siden

704

Bare å få ballen nærmere hullet enn det du er på daværende tidspunkt, tipper jeg.

Var det så vanskelig?

veggiss

over 19 år siden

veggiss

tja...på 120m hull spiller det vel liten rolle om du slår 9 jern eller gap wedge, grei kontroll på begge. spiller større rolle når du kan slå 8 jern og ikke 6 jern på et 150m hull.

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Herlig innlegg!! Gøyal lesing.
Bruker selv en 54 grader på 120M noe som slett ikke er uvanlig.
Det handler om å bruke den køllen man er mest komfortabel med, og som stort sett går den distansen man er ute etter. Kan selvfølgelig grippe ned en PW også, men personlig har jeg ikke like gode erfaringer med det.

Tror kurven du snakker om er relativt vanlig. Course managment kommer mer inn i bildet med erfaring, noe som burde bli vektlagt mer på GK kurs.

Imponert

over 19 år siden

Imponert

11. sesong:
UTSLAG: Bruker sjelden driver, bare 1-2 ganger per runde, og i turneringer lar jeg den ofte ligge igjen i bilen. Plages veldig av snap-hook både med driver og 3-wood. Slår ofte ut med 2-jern som jeg banker 220-230m. Er nå nede på 52 graders wedge på 120m hull.
INNSPILL: Bommer sjelden på greenen hvis ballen ligger OK etter utslaget. Godt course-management gjør at jeg aldri havner i bunker.
Putting: Aldri over 36 putter per runde. 1-2 treputter, men senker også en del lange putter på 5+ meter.

Hvorfor har du 4,5 i hcp? Spiller du ikke konk? Du beskriver jo et spill som tyder på at hcp er +4,5.

704

over 19 år siden

704

Han sier jo ikke at ALLE utslag ligger godt til. Derimot at han har problemer med snap-hook med driver og 3-wood. Det kan jo tilsi at han kommer i litt trøbbel av og til.

+4,5 var vel å ta i litt kanskje??

?

over 19 år siden

?

Bomber. Hva bruker du på 70, 90 100, 110

asdasdasd

over 19 år siden

asdasdasd

70 grader ;)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fint innlegg og et godt eksempel på hvorfor progresjon kan ta lang tid. Den vanlige feilprioriteringen av trening ser det ut til ja. Hadde han prioritert nærspill litt tidligere hadde han kanskje ikke brukt så lang tid på å komme seg ned til 4,5 i handicap. Jeg drivet også lengre min 3. sesong enn hva jeg gjør nå.

Min forbedring har ligget i å bli mye tryggere fra 180-130 meter, trenger ikke å være under 130 m for å ha en fair sjanse på green-treff. Samt at chipping er blitt bedre. I tillegg har jeg fått et helt annet turneringshode, spiller mine beste runder i turneringer. Har lært meg til å like pirringen som følger med, og lettere for å holde fokus og humøret oppe.

Bunkerslag er helt elendig, kommer meg inn på greenen, men sjelden nært nok pinnen til å save. Dessuten har jeg mye å hente på lengde, spesielt med driver.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Litt gjennomtenkt trening, samt noen timer med en pro du stoler på kan utgjøre mye.

Har småhakka bortetter de første årene som spiller, de 2 siste årene har det blitt myyyye spilling og trening, og da kommer resultater.

Ned til 25 første 2 år, deretter ned til 17 de neste 2 år tom 2005, ligger på 13 nå, med potensiale til under 10 ila året.

Tålmodighet er ellers en viktig egenskap! Og så må man ha tid.

Får

over 19 år siden

Får

1. år:
Endte på ca 21. Brukte stort sett bare jern (hadde en 3w som ikke gav resultater). Puttet og chippet bra og slo ca 170m med jern4.

2. år
Spilte meg ned til ca 15. Kjøpte driver og slo bort mange baller. De gode drivene var meget lange. Kjøpte også en 5w som ble den sikreste kølla i baggen. Nærspillet ok og lærte noen nye slag med wedger.

3. år
Endte på ca 9. Drivet bedre, men tapte slag totalt ved å bruke denne kølla. Kjøpte en 3w som alternativ utslagskølle.

4. år
Taper ikke så ofte baller med driveren. Dette fordi alternative køller benyttes der det er mulig (2I-4I, 3w,5w). Ofte greentreff fra over 150m.
Spiller mer med hode og unngår for det meste trøbbel (spiller feigt). Regner med at sesongen avsluttes med hcp på 6-tallet (har nå 7.6).

Passauf

over 19 år siden

Passauf

År 1. HCP 29 veldig dårlig på nærspill og korte innspill
År 2. HCP 18 Bedre kontroll på innspill med bruk av to wegder
År 3. HCP 13 Nærspill og putte trening satt i system
År 4. (Nå) HCP 9 Course management gir resultater

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

År 1: Rævva
År 2: Litt mindre rævva
År 3: Brukbart
År 4: stilig.... hcp på 18 og blikket festet mot singel hcp.
....
.....
.....
År X: Små barn, hcp på 16 og alle scorer over 30 poeng er stas....

vist

over 19 år siden

vist

Sala Mander
Skulle tro du skrev om meg, bare at hcp ved år x er 17.
Små barn og nytt hus går ikke godt sammen med golf.

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

...med mindre huset ligger rett ved golfbanen.....

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Til ?
Kommer helt an på omgivelsene, og hvliket type slag jeg tror vil gi det beste resultatet. Det kan være alt fra en 60 gr. til et 5'er jern.
Skjønner ikke hvorfor alle er så jæv... opptat av hvor langt man slår de forskjellige køllene. Er det ikke bedre å bruke den køllen man forventer gir det beste resultatet? Hadde jeg hatt lov til å kaste ballen inn på greenen hadde jeg valgt det.

Men på 70-90 m bruker jeg vanligvis å åpne en 60 gr. hvis jeg vil ha totaldistansen i carry. Selvfølgelig med varierende hell. Prøver å unngå kortere distanser enn 100m. Har ikke den feelen som kreves. Desverre.

loool

over 19 år siden

loool

slutt å skryt over lengene dine,ingen som tror på de uansett,at du driver 300 meter og slår åpen 60 gr fra 70-90 meter,da burde vel hele norge ha hørt om deg...

?

over 19 år siden

?

Det er det som er poenget Bomber.
Svinge kontrollert med wedgene så har du køller der du kan bruke full sving på under 100 meter.
Det er ikke noe mål i seg selv å slå lengst mulig med score-køllene.
Enhver brukbar spiller med høy svinghastighet kan dundre en gap 120 m.

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Loool. Du er bare en bitte liten dust med mindreverdighets komplekser.
Skal jeg liksom bruke et 7'er jern i stedet da bare for å tilfredstille deg?

Og hvis du er av den oppfatning at det å drive 300 m er så stort, eller å trykke en 60 gr til100m bør du spille golf med noen som vanligvis ikke hakker seg bortover faiway'en.

Jeg sier jo nettopp at hvor langt du slår med et spesifikt jern ikke er relevant. Det handler om å velge riktig verktøy, og hulle ut på færrest slag.

Men hvis du vil inngå et veddemål stiller jeg opp når som helst.
Jeg liker ikke å bli kalt en løgner!

?

over 19 år siden

?

Bomber hvis du driver 300m har du et problem med de fleste par4 hull
derssom du prøver å unngå avstander under 100m

Spillere flest har 4 køller å svinge fullt med under 110-120m mens du har kun 1

Jeg vil anefale deg å roe svingen så får du mye bedre kontroll ved kortere innspill.

Jeg har erfart det, for jeg led av det samme macho-syndrom selv i mange år

704

over 19 år siden

704

Jeg kan være med deg Bomber (på din side). Jeg bruker gap'en min (på 52 grader) opp til 120 meter. Ikke fordi det er tøft å slå den lengden med en wedge, men fordi det er så langt ballen går når jeg slår min vanlige fulle sving og det er der jeg er mest stabil. Kan selvsagt også slå en roligere PW, men da får jeg mindre stopp og har større problemer med å kontrollere lengden.

Har møtt mange spillere som slår lenger enn det, så ser ikke noe merkelig med dette.

Hvorfor skal alle forresten kommentere at noen slår litt over gjennomsnittet med en kølle. Har aldri sett Bomber kommentere de som driver 200 meter og slår 70 meter med gap'en...

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Takk for det 704! Helt enig. Man bruker jo den køllen man forventer går den lengden? Enkelt og greit.

Til ?
Hvem i all verden har sagt at jeg bruker driver på alle par 4 hull? Jeg bruker meget sjelden driver. Kanskje 1-2 ganger pr. runde.
Dette fordi som du korrekt skriver: Jeg liker ikke distanser under 100m.
Jeg slår ofte ut med jern, og ligger bak de som slår spoon eller driver.
Ikke så mye macho over det?

Og tro meg jeg legger ned mye trening for å få den feelen som kreves for å slå halve rolige svinger, men hitil er jeg best når jeg slå en full sving.

FF

over 19 år siden

FF

Spillet endrer seg fra år til år, men det er én ting som aldri endrer seg: ALLE tråder på Scangolf ender opp med drittslenging...

?

over 19 år siden

?

Bomber. Det er det jeg prøver å si.

Med roligere tempo kan du bruke full sving på avstander også under 100m.
Da slipper du å bruke halv og trekvart sving.

Kun et råd. Du vil garantert tjene på det

Todd H.

over 19 år siden

Todd H.

Å mestre en 3/4 swing gir spillet en ny dimmensjon ved at man får "-og en halv" jern og kan spille enda mer presise lengder.

I Golf Digest leser en ofte ulike tips for hvordan bryte 100, 90 og 80. For noen år siden leste jeg på disse sidene at det å mestre 3/4 swingen var et godt tips for å bryte 80-grensen.

Kan det være et tips å ta med seg??

Jan

over 19 år siden

Jan

Det gjelder for avstander der du ikke kan bruke full sving

chilly

over 19 år siden

chilly

Vil tro at du spiller og trener lite Bomber.. er selv i min 2. sesong og på nivå med din 7. sesong.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Morsom lesing..... ;-)

Men undrer litt...Bomber. Hvor høyt er ballen på det høyeste når du slår en åpen 60g 90 meter? eller treffer du midt på equator.....

Truls

over 19 år siden

Truls

Det finnes mange måter å slå en ball på. Hvis man legger ballen bakover i standsen og har mye forwardpress med en 60 grader, kan man "lett" slå 90 meter.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Enig det Truls!

Det er ingen problem å banke en 60g 100meter eller lenger. Bare å delofte maksimalt å kline til.... Nå har faktisk jeg hele 14 køller i baggen og har ingen behov for dette!!!

Men, en ÅPEN 60g blir litt værre... Dvs at man har tilnærmet et flp-slag på 90 meter....!? Det må jo være noe grasalt høy bane på det slaget.....

Pittulf

over 19 år siden

Pittulf

En annen måte å slå det slaget på er jo å shanke 45 grader for så å treffe på riktig side av et passende tre. Med sprett og rull kan det fort bli 100 meter det også.

Bjarnis

over 19 år siden

Bjarnis

Jeg inviterer herved Bomber til Scangolf turneringa med oppvisningsshow på rangen. Jeg vil gjerne se en åpen lobwedge bli slått 90 meter.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Bjarnis, det er flere enkle måter å slå en 62 graders wedge 90 meter. Et lite løft på hodet ifb. med svingen, en rask topping av ballen og vips - så topper du ballen forbi 100 m merket.

At det er umulig å slå en lobwedge på vanlig måte 90 meter er selvsagt også bare tull, men å diskutere det med deg ser jeg at er nytteløst.

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Man må da vel ikke åpne køllehodet helt?
Det er stor forskjell å slå en draw, og en høy fade med litt åpent køllehode. Jeg er definitift ikke i nærheten av å slå et flop shot 90m. Men en fade på 90m med en 60 gr er noe annet. Enig med Truls.

Chilly: Jeg har ikke spillt 7 sesonger. jeg er i min tredje sesong, og både spiller, og trener svært mye.

Bjarnis: Jeg er med på scangolfturneringen hvis det blir første helgen i Sept. : -) Bare morro det.

Problemet mitt på banen er nettopp at jeg ikke har den nødvendige feelen til å variere tempoet i svingen. Er heller ikke bra til å slå halve og tre kvart svinger, selv om jeg gjerne skulle vært det.

Hva gjør dere når dere skal slå slag som er kortere enn det fullsvingen deres går? Tips og erfaringer mottas med takk.

Bomber
hcp 7

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Her er noen lengder på slag som jeg bruker mye inennfor 125 meter.

Fulle svinger 85% (føler meg ikke komfortabel å svinge hardt som vil være 100% i disse eksemplene):
8 jern 130 m
9 jern 115 m
PW 100 m
SW 85
LW 70

Så har vi svinger der armene går til ca 22:30
(fullsving nesten klokka 24, stance før slag er klokka 6. Pelz-teori):
8 jern: 115 (bruker mye i motvind og slår en liten punch)
SW: 65 m
LW: 50 m

Så svinger der armene er på klokka 9 (altså armene er parallelle med bakken og kølla peker rett opp):
PW: 65 m
SW: 45 m
LW: 30 m

Hadde jeg ikke trent inn disse svingene hadde jeg hatt 5 mer i handicap. I alle fall :-)

Luna

over 19 år siden

Luna

Gunder har skjønt det.
Bomber. Fade en lobwedge?

Niels

over 19 år siden

Niels

Å fade en lobwedge? DET høres Nils ut. Selv slår jeg 5 m fade med et 5 jern, og 3 m med et 8 jern. Hvor mange meter fader du LW'en din?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Til alle som tviler på at det går an å slå ballen lenger enn seg selv, spill en runde med Christian Aronsen (eller hans likesinnede) så skal dere se at noen slår 2er jernet sitt lenger enn dere driver.

Gunder slår ikke langt, men fy faen så skeivt! ;)

Men

over 19 år siden

Men

jeg tviler på at han slår sandwedgen sin 120m

adsadasf

over 19 år siden

adsadasf

Synes det er rart at Gunder har 15 meter forskjell på en sandwedge og en pitchingwedge, når det er 10 grader forskjell på køllene.

Selv slår jeg en sandwege 90 og en pw 125. Bruker en gapwedge mellom der, som går omtrent 105

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Mulig det er rart, men slik er det nå jeg slår dem :)

PW kan jeg greit slå 115, men har mest kontroll på 100. SW er 56 grader, og PW'en er 48.

?

over 19 år siden

?

Jeg stiller i scangolfturnerigen om ikke for annet enn å se Bombern fade lobben sin

704

over 19 år siden

704

Syns hele denne diskusjonen blir helt snål. Noen slår en lob wedge 50 meter med full sving fordi de har en "treg" sving og nesten ikke slår ned på ballen, men under den. Andre har raskere sving, slår brattere ned på ballen, legger ballen 3 cm lenger bak i stancen og slår en lob wedge 100 meter. Sånn har det vært lenge og sånn kommer det til å være.

Om det er misunnelse eller andre ting som gjør at folk påstår dette er bare tull vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til å tvile på Bomber i hvert fall. Brukte selv LW opp til ca. 100 meter før. Nå bruker jeg den opp til 90 og SW opp til 105 omtrent. Jeg bruker for øvrig begge om hverandre under 90 meter avhengig av lie og hvordan det ser ut på og rundt greenen.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Har dere virkelig ikke sett en fadet lobwedge? Eller kaller dere alle slag som ikke avviker mer enn to meter fra startpunkt for rett?

Gunder: neida du slår ikke skeivt

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

Hurra her er det mange tullinger....... Synd jeg ikke kan spille turneringen for dette forumet for her e rdet så mange tegneseriefigurer at jeg får helt fniser'n.... Hva skal vi med David Leadbetter og Darren Webster Clarke når vi har Fjosok, Gunder, Niels, Bjarnis og alle de andre sannsigerne. Detta er et sterkt forum !!

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Salamandris: jeg henviser bare til det David Pelz sier. Og på oppfordring fra Bomber ville han ha tips. Jeg er dog enig i at det er endel morsomme kreasjoner på forumet :) Men nå er jo både Fjosok og meg lært opp av akademiet til Darren W Clarke, så det er ikke rart vi har superpeiling! oaahahaha

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

Greit Gunder. Det var kanskje et justismord.... Jeg har også tatt timer hos Darren - han er ikke en talsmann for det skråsikre og tåpelige som noen her er...... :-) Derimot er han en sykt bra lærer....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Takk Sala Mander ;) Jeg har bare hatt 1 time hos Darren, og den syns jeg ble litt veldig teknisk for min lille hjerne. Jørn derimot har jeg fått veldig gode resultater med.

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Enig at Darren er en fantastisk TP.

Jeg er i likhet med Fjosok også forundret at mange ikke har sett
en fadet LW.

Hva gjør dere hvis dere ønsker å slå en LW inn på greenen, og flagget står plassert helt til høyre på greenen samtidig som det er trøbbel på utsiden? Slår rett på pinnen? Sikkert midt på greenen? For min del vil jeg som regel spille den på venstresiden av flagget, og la fade skruen ta den mot flagget. Kicken vil rulle den enda nærmere, uten at man tar unødige sjanser. (I teorien ; -))

Gunder: Takk for tips. Kommer tilå legge vekt på dette i løpet av vintersesongen. Ser helt klart fordelen, samtidig som det ikke krever PGA feel ; -)

?: Kjenner presset allerede ; -)

?

over 19 år siden

?

Cutte ballen kaller man det da

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Haha. Da vil jeg gjerne at du forteller meg hva forskjellen på en fade og en cut er.

I min , og de fleste andres verden, kan man sette et likhetstegn mellom en fade og en cut.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

I min lille verden er det slik at når jeg slår en "cut" så skjærer jeg under ballen for å få den rett opp. Gjør det stort sett fra røff eller bunker.

En fade er en kontrolert venstre/høyre skrudd (for høyrespillere) ballbane på ethvert slag som man provoserer frem ved en utenifra og inn svingspor. Dette kan gjøres med alle type golfkøller.

Det er ikke mulig å "cutte" ballen UTEN å åpne køllebladet! Ergo kan man "cutte" kunn på pegget ball eller med wedger. Altså man må UNDER ballen.
Åpner du for eks. et 7. jern og prøver å treffe balle fra fairway, tror jeg du får en ubehagelig overraskelse. ;-)

Men dette er da MIN lille verden.... ;-))

?

over 19 år siden

?

I min verden cutter jeg ballen med åpent kølleblad for å slå en slice eller å floppe ballen.
En fade er en svak utenfra og inn bevegelse uten release

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Skjønner at det er flere dimensjoner av ordet Cut, eller fade.

Jeg mener nå fortsatt at det er det samme. Et fade slag skjærer ballen når man kommer inn fra utsiden med square køllehode (i forhold til target linjen). Dette skaper en kontrollert skru. Gjør man det samme med åpent køllehode får man en pull slice.

En fade/cut kan dermed gjøres med alle golfkøller, uavhengig av peg eller ikke.

? beskriver en annen vel så god metode for å slå en Cut/fade på. Nemlig å blokke ut releasen. Dette skaper også en fade skru, eller cut skru om man vil. Hva det heter blir mindre viktig bare resultatet blir tilnærmet det man ønsker.

Sikkert mange menginger om dette. Hadde vært spennende om noen klarte å finne noe info på nettet e.l. som faktisk skiller mellom en cut og fade.

Jørn

over 19 år siden

Jørn

Å skille mellom en cut og en fade er bare tull og tøys. Bomber har helt rett. Slaget er det samme.
Å hevde at det ikke er mulig å slå en cut uten peg er latterlig. I statene er det vanlig å bruke terminologien "Cut" i stedet for fade. Betydningen er identisk.

?

over 19 år siden

?

Der tar du nok feil Jørn

704

over 19 år siden

704

Fra The Golfer's Dictionary

cut shot - A controlled shot that results in the ball stopping almost immediately on the green without roll.

fade - A term used to describe the slight turning of the ball from left to right (by a right-handed player) at the end of its flight. From right to left for a left-handed player.

Det stemmer at definisjonen på de to er noe annerledes, men det stemmer også som Jørn sier at de i USA ofte bruker cut når man skal fade ballen. Til og med Tiger skriker "CUT" til ballen sin når han vil at den skal begynne å skru med de lange jernene sine (og den ikke gjør det). Syns det vart litt rart første gangen jeg hørte det, men så slo det meg at han kanskje kan litt mer om golf enn meg :o)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg trodde også at amerikanerne omtalte fade og cut som rimelig det samme. Hører ofte amerikanske kommentatorer omtaler de som fader ballen som at de spiller med cut. Men men. Det er vel ingen grunn å ta helt av med flisespikkeri her heller. Man må jo slå en liten cut for å slå fade. Er det ikke så enkelt da? :)

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Helt enig Gunder.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her