Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er hensikten med HCP?

Treningsfanatiker

over 21 år siden

Treningsfanatiker

Jeg har hørt en del forskjellig om hva handicapet skal være til. Noen sier at HCP skal være det beste du kan klare å få til, noen sier at hcp er det du skal spille til jevnlig. Selv mener jeg at hcp skal vise at du har nådd et visst nivå og at du er klar for å bli bedre. Hver gang jeg har skrevet meg ned har det tatt 2 til 3 runder før jeg har klart å spill til hcp +/- 3 poeng. Er det noen synspunkter på dette ?

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

Det heter vel at hcp skal gjenspeile din spillestyrke. Slik systemet er i Norge vil vel det si at det gjenspeiler din spillestyrke på sitt aller beste. I utgangspunktet skal man skrive seg ned hver gang en spiller bedre enn hcp. Dermed vil jo det til enhver tid gjeldende hcp være det en klarer som sitt beste.

Hcp er skjelden den spillstyrken man har på det jevne. Det er vel bare å se alle som registrerer rundene sine her på Scangolf. Uten at jeg har sjekket veldig mange vil jeg anta at de fleste har langt lavere hcp enn snittscore.

Ellers er hcp systemet som gjør at golfere på alle nivåer kan konkurrere med hverandre, i den grad det er interessant.

Børrø

over 21 år siden

Børrø

Drit i hcp.

I golf er den kun en ting som teller og det er hvor mange slag du bruker på en runde !!!!!!!!

Hcp systemet er laget for kjerringer og gamle menn som prøver å innbille seg selv at de har noe å fare på golfbanen.

Iron mike

over 21 år siden

Iron mike

stemmer i med forige taler, hcp har ikke noe med golfspillet å gjøre.

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Hva er hcp ? Går ikke golf ut på å få ballen rundt banen på færrest slag a ?

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Hvis man ser bort bra de anonyme "tøffingene" som uttaler seg som om de er verdensmestere så kan man si at hcp skal gjenspeile ens spillestyrke.
Nå kan man jo hevde at det går fortere nedover enn oppover - jo - men hvis man er ærlig mot seg selv (og andre) så får man på lang sikt et riktig bilde. Svakheten er at "jålehcp'erne" skriver seg bare ned, og at de som er redd for å havne langt ned på resultatlista i turneringer skriver deg bare opp. Litt forenklet selvfølgelig.
Selv forsøker jeg å ha såpass selvdisiplin at jeg ikke jukser i golf, heller ikke mht min hcp! Men, hvis folk aldri spiller i hcp-turneringer så er det greit for meg at de ikke skriver seg ned (eller opp). Da går jeg ut fra at de fortsatt kun har grønt kort (i og med at de aldri har skrevet poeng og regnet ut hcp). Eller er det slik at Børrø, Iron mike og Jonny fra Stovner har skrevet seg ned til de ikke klarte å bli bedre - for så å erklære at hcp er tull?
Bjørn.

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Hvis man ser bort fra uttalelsene til folk som deler navn med 100 andre i Norge, så går golf ut på å gå en runde på færrest mulig slag. Slik har det faktisk vært siden golfen oppsto for 650 år siden. HCP systemet er innført for å gi golf(selskapssporten) en sosialt tilsnitt og gi dårligere spillere muligheten til å konkurere med bedre. Argumentasjonen som brukes for dette tullete HCP systemet ser man så og si ikke i noen andre sporter. I andre sporter velger man å dele inn i divisjoner eller aldersgrupper, men reglene er de samme og det er ikke tvil om hvem som er best. I en HCP konkuranse risikerer man å bli nummer 4 selv om man har gått sin livs beste runde, fordi 3 andre har et for høyt HCP. Med HCP vil man kunne spille seg ned i HCP selv om man på to hull bruker 30 slag (eller plukker opp)... Hva er så rettferdig med dette ? dette utvanner spillet og dets intensjoner .........!!

Jeg har ikke noe problem med at folk som ikke har talent eller tid osv.. bruker dette HCP systemet for å lage en fiktiv konkuranse seg imellom. Men ingen må glemme at golf i utgangspunktet er slagspill, alle slag teller og færrest slag på runden vinner!!!

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

At turneringer med hcp er noe tull kan man godt mene, og personlig synes jeg også det hvis alle stiller i samme klasse. Litt bedre blir det når man deler opp i flere klasser, og man bør ha en klasse for singlehcp'erne og der bør man spille slagspill uten hcp (eller match uten hcp). Men at hele hcp-systemet er noe tull er jeg uenig i. I selskapspill er det fint fordi det bringer inn et snev av konkurranse. Ellers ville en med lavt hcp og en med høyt ha spillt hvert sitt spill. Det ville blitt for kjedelig. Man trenger også et system slik at baner med stort press kan sette begrensninger mht hvem som får spille.
Mange vil nok være uenig med deg, Jonny fra Stovner, at golf i utgangspunktet er et slagspill. Spør du Skottene så vil de si at golf i utgangspunktet er et match-spill, men det er en annen diskusjon.
Bjørn

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Det er riktig at skottene brukte/bruker mye matchspill. Men spør du en skotte hva han synes om HCP systemet, ler han så han pisser i buksa.

Apropos skotter

over 21 år siden

Apropos skotter

jeg har ofte spilt på engelske og skotske baner, og flere ganger møtt spillere som påstår de aldri har registrert hcp.
Noen av disse har imponert stort, og en jeg møtte i Lancaster spilte t.o.m. banen på 4 under par, og dette inkluderte flere "trick-shots" som var langt fra nærmeste og sikreste utvei.

Jeg sier meg forøvrig enig med Børrø, "Hcp systemet er laget for kjerringer og gamle menn som prøver å innbille seg selv at de har noe å fare på golfbanen."

Det er ikke noe mer kvalmt enn å sitte å høre på skrøpelige 60-åringer som sitter på nabobordet i restauranten og høylydt teller stablefordpoeng, og legger ut om sine fantastiske slag som gjør at dem kan skrive seg ned fra 34 til 31.

Det er heller ikke så morro å være singlehandicapper og bli slått av en nybegynner i fremgang, selv om jeg som nybegynner fikk mer en nok ufortjente premier selv.

Det er umulig å konkurrere for en godt etablert golfer med 10-12 i hcp som aldri oppnår nok poeng i en stablefordkonkurranse og aldri spiller godt nok i en bruttokonkurranse. I det minste burde det være flere 3/4 hcp konkurranser.

Gurk

over 21 år siden

Gurk

Jeg har selv 0 i Hcp, og har stor glede av å spille med nye og uerfarne spillere. Synes det er kjempegøy at flere rekruteres til sporten. Er også sikker på at disse har utbytte, på ett eller annet vis, av å spille med meg. Motivasjonen min for å spille bra på en sånn runde, ligger nettopp i det at det krever full skjerping av meg hele veien for å få karret til meg noen stableford poeng. Er ikke noe gøy for meg å vinne hele tiden, eller motsvarende for dem. Tenk så mange spillere vi ville ha mistet dersom de samme altid kom sist. Syns mosjonistene skal ha den gleden av å få poeng i bøttter å spann jeg. Det er jo dette som gjør sporten så unik.

I utgangspunktet syns jeg tennis er gøy, en venn av meg er blitt veldig god til det. På grunn av nivåfoskjellen mellom kameraten min og meg, døde interessen min for tennis. Det gjorde den etter at han ble så god at han slo meg hver gang! Gi mannen ett handicap så kanskje jeg begynner igjen!

HM

over 21 år siden

HM

Den største feilen med turneringer basert på HCP er at det ikke kåres en Brutto-vinner i tillegg.
La de som ønsker det konkurrere med HCP, men lag også en klasse med brutto-score.
Alle er vel enige i at den som har lavest brutto-score er den beste spilleren, de som tror noe annet bedrar kun seg selv.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er en ting jeg lurer på, og det er hvordan disse forsvarerne av bruttorunder stiller seg til sakte spill. Tror ikke det ville bli noe særlig fart i spillet om alle baller skulle spille slagspill, med oppimot tosifret på mange hull.Sitter med en følelse av at det er mange av de som er mest negative til hcp systemet ville reagere på at de måtte bruke en times tid mere på runden. I deres øyne ville det da kanskje være bedre om de fikk beholde banen for seg selv, iallefall inntil konkurs på grunn av for få spillere. Totalt sett så er det veldig mange faktorer som må tas hensyn til, men det gjør jo hele denne debatten ennu viktigere. Når det gjelder konkuranser så har vel forbundet blitt hengende litt etter med revisjon av disse reglene. Fra å være en liten idrett med få aktører har vi jo fått en helt annen situasjon med voldsom vekst i "hobbyspillere", (som meg selv). Dette burde framtvinge noen endringer, slik at gode spillere ikke blir taperne til stadighet. Dette burde la seg gjøre uten å fjerne hcp systemet.

HM

over 21 år siden

HM

Til Børje

En variant av rent slagspill er slaggolf. Da plusser du på 5 slag max av paret på hullet. Dette begrenser de store stygge to-sifrede scores, men det favoriserer gode spillere.

Erfaring tilsier ikke at slagspill behøver å ta lengre tid. Det er ikke antall slag som gjør runden treg. Det er somlingen og omstendige rutiner som tar tid. I tillegg bør golfere trene mer kondisjon og styrke slik at de klarer å gå fort og konsentrere seg i 4 timer. Da blir det bra score og raskt spill. -:)

Doc Jonson

over 21 år siden

Doc Jonson

Enig med Børje i at det ikke er totalt antall slag som er avgjørende for hastigheten på en runde, selv om det er en faktor av mange som påvriker hastigheten. Om en 30 hcp bruker 110 slag med hcp systemet eller 120 ved slagspill så spiller dette liten rolle i totalen. Enig i at somling/dårlige rutiner og overdreven leting etter ball er de vitigste faktorene når det gjelder tidsbruk.

Gode spillere slipper å bruke lengre tid på runden enn de må hvis de mindre gode og trege har fornuft nok til å slippe forbi så fort de merker hastighetesforkjell eller kvalitetsforskjell. Det er et stort problem i golfnorge at mange ikke har nok innsikt, forståelse eller vilje til å bruke dette alternativet oftere.

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

En absolutt fordel med golf er handicap systemet. Det finnes andre spill som har det samme og gjør at nye og erfarne kan spille sammen.

Som en kvinnelig fysioterapeut sa til meg da hun knadde en øm skuldermuskel etter et svært kraftig slag i bakken: Dette var en sport hvor hun og vennen (ischockey spiller) kunne spille sammen. Det var ikke mulig i f.eks tennis hvor rå styrke og hastighet gjør at den ene vil være overlegen (pluss noe presisjon).

Da jeg klarte å spille meg ned i handicap ganske fort kan et HCP-system virke urettferdig da jeg en stund følte at jeg var bedre enn mitt handicap tilsa, men til slutt (?) endte jeg opp der jeg nå er og måtte kjempe om poengene når jeg spilte en runde med andre.

Noen ganger har vi (på ferie) startet med å spille en runde og så latt forskjellen oss i mellom være det handicappet som avgjør for ferieuken. Dermed blir det en kamp mot seg selv samtidig som man forsøker å slå de andre.

Og blir det for lett/vanskelig så vil jeg foreslå et spill som f.eks Wolf, hvor den beste føler seg presset til å ta sjanser. I vårt tilfelle ble resultatet at den beste av oss tapte med -20 poeng. Men moro var det allikvel.

Bjørn
Mer gøy: www.NewAtGolf.com

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

HM skriver (litt lenger opp) noe meget viktig, nemlig årsaken til "Tidstyvene" på golfbanen. Selv om jeg på langt nær er noen god spiller enda, tilstreber jeg å holde tempo og effektivitet på banen. Har mang en gang blitt unødig irritert av fligh'en foran hvor det går tregt.
Forberedelse til slaget, minimer prøvesving, samarbeid med å se etter ballen, kort ned tid på leting, plukk opp ballen (om man ikke spiller slagspill), god kondisjon til å holde tempo og konsentrasjon, er bare noen steder der vi bør se etter tidstyver.

Ellers synes jeg at HC er helt rettferdig når vi snakker om selskapsrunder. Min hjemmeklubb har både slagspill og Stableford når de har turneringer. Dette gir et riktig resultat.
JanB

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her