Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Albatross?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Noen her på forumet som har slått en albatross? Fortell om den, sted og slagene :)

Einar

over 19 år siden

Einar

Hadde en gang en albatross på et par 3-hull på Miklagard. Det var lett.

Skydiver

over 19 år siden

Skydiver

Skal jeg ha albatross må jeg nok få en sånn som flyr i gave.
Har et 30-talls eagler hvert år (90% på Asker), men har aldri vært i nærheten av Albatross.
Enhver idiot kan få HIO, men albatross står det virkelig respekt av.

Harald

over 19 år siden

Harald

Hvordan får Einar albatross på et par 3 hull? Hadde det vært eagle så hadde saken vært grei...

Sticky

over 19 år siden

Sticky

Han pegga'n opp i hullkanten så kom et vindpust fra en Albatross som fløy forbi og blåste ballen i hullet.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

En jeg spilte med satte andreslaget med 7-jern i koppen på hull 7(par-5) på Grønmo!

Glede og overraskelse når ballen ble lokalisert i hullet!

Skøy!!

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Har ikke fått, men var utrolig nære på Tyrifjords hull 16 - ballen rullet over hullet og la seg 10-12 cm bak - grei eagle......men jeg må innrømme at jeg nesten pissa på meg når jeg så ballen rulle mot hullet. Innspillet var forøvrig med et 8er jern etter en ok drive.... Forøvrig satte daværende pro på Tyrifjord en albatross på hull 11 i KM samme året.

Miguel Angel Jimenez

over 19 år siden

Miguel Angel Jimenez

Fikk en på hull 17 på Vaderrama for noen år siden...
Satt den ikoppen med en spoon.... ;-))

T

over 19 år siden

T

Jørn, pro på Miklagard, Drive og 6-jern rett i koppen på hull 7, gamle hull 16. Fra hvit tee...

Hehe

over 19 år siden

Hehe

Til Miguel Angel....Tror nok du brukte ditt gode gamle Ping zing 2 jern jeg;)

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Lake Placid: du hadde nesten en albis? Jammen. Hull 16 på tyri er jo bare et ganske langt par3-hull ;) ;) nice par dude !!!

Miguel Angel Jimenez

over 19 år siden

Miguel Angel Jimenez

Mulig det Hehe... Hadde sigar i munnen da så jeg så ikke så godt hva jeg slo med... men den gikk i......

Til T. Albatrossen til Jørn på hull7 var med 7.jern... til info.....

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

Driver + 8 jern .....plopp i hullet på hull 4 på Miklagard..... Hio på hull 1 i Stavanger er vel også eagle i og for seg...... Rolig spoon og rett i.....

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Leste om en kar på long-drive touren somhadde to-putta for eagle en del ganger.....

Det høres gøy ut det.....

Spørsmål

over 19 år siden

Spørsmål

Hei Salamander. Jeg regner med at du da gjorde dette ifjor. I år er hull 4 et langt par fem hull...

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

Mr. Spørsmål; det er primært på par 5 hull det er mulig å ta albatross på to slag, så hvis du kan lese innenatt så skjønner du at det er var i år ... ;-)

Truls

over 19 år siden

Truls

Du Jimenez, du satt den i koppen med et 2-jern, ikke spoon! At du kan huske så dårlig! Husker du at du holdt på å gjøre det samme dagen etter også? Rulla så vidt forbi hullet og stoppet 2 meter bak. :-)

Miguel Angel Jimenez

over 19 år siden

Miguel Angel Jimenez

Var mest opptatt av å pusse skoa.... ;-))

Spørsmål

over 19 år siden

Spørsmål

Hei Salamander. Det er korrekt at det er på par 5 hullene man får albatross, men hvis du hadde tenkt deg litt om, så ville du visst at det var mer sannsynlig så slå seg inn med 8jern på hull 4 ifjor (som også da var et par 5 hull!) enn i år. Du driver imidlertid tydeligvis langt bedre enn snittet på pga-touren, og hadde nok derfor en drive på godt over 310 meter, så da beklager jeg kommentaren på det sterkeste.

Vedr. hull 4

over 19 år siden

Vedr. hull 4

525 meter fra sort
476 fra hvit
465 fra gul

Virker som vi har en kommende storspiller i Sala Mander!
Dersom han spilte seg inn med 8 jern (som han trolig slår maks 150 meter med), så hadde han en drive på 315 meter...

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Rart at hver gang det er noen som slår langt skal de bli sammenlignet med gutta på pga-touren.....

De gutta er best til å spille golf, men langt fra de som slår lengst.....

Spilte Miklagard med Jørn på søndag. Han slår langt, veldig langt og jeg tipper det kunn er et knippe spillere på pga-touren spm slår slike driver som han gjør.

Kan nevne at på hull 10-11 og 12 hadde Jørn ca. 15.meter igjen til green fra svart tee!
Lengste Drive var godt over 340 meter og på den runden snittet han over 300 meter på driven.....

Skal han også samenlignes med gutta på pga-touren?

Ja

over 19 år siden

Ja

Ja!

704

over 19 år siden

704

Maks 150 meter med 8-jernet var vel heller ikke å ta så hardt i, Vedr. hull 4. Det er mange som slår mye lenger enn det med et 8-jern.

Hvis man driver over flata på toppen av fairwayen får man også bra rull på hull 4. Det kan også ha vært medvind for alt vi vet.

Asså

over 19 år siden

Asså

Proffene slår langt fordi de er proffer og amatørene slår kort fordi de er amatører! SÅ hvis jeg registrerer meg som proff neste år, kommer jeg garantert til å slå mye lengre. Er det slik det er? hehe

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

Det var da voldsomt til skepsis..... På hull 4 er det nedoverbakke i vente bare driven passerer et visst punkt. Kommer man over bakketoppen så er det mye gratis fart å få når banen er tørr. Jeg hadde (selvsagt) medvind og fikk maks uttelling på rull. Da er det faktisk ikke så tungt å komme over 300 meter og ha et 8'er jern igjen.... Det er nå en gang slik at en gang iblant så har man både gpd treff og lucky bounce - man trenger ikke være PGA proff for å kunne nå greenen på to på Mikla hull 4.... (Jeg ville faktisk synes det var mer imponerende ifjor - for gamle hull 4 er vanskeligere å drive langt på, pga bunker og oppover bakke. Det er helt sikkert riktig mange her på forumet som har greid å nå greenen på hull 4 (2006 versjonen) på to slag

Uansett - det var nå en gang slik det skjedde.....

704

over 19 år siden

704

Skepsis er obligatorisk på Scangolf hvis noen har gjort noe bra, Salamander. Ingenting å bry seg om :o)

Men for de som har spilt Miklagard og vet hvordan hullene er (og ikke bare ser på lengde sånn helt uten videre) så vet de at det går fint an å nå hull 4 på to slag. Selv for en amatør.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Altså til og med jeg kan jo nå denne greenen på to slag, dog ikke med 8 jern på andreslaget :) Og i medvind er det absolutt mulig å komme seg ned forbi 150-stokken hvis man barbrer skauen på høyresiden.

Bra gjort Sala Mander :)

Sala Mander

over 19 år siden

Sala Mander

704: Takk.

Flucky: kommer man forbi 150 pinnen så er det mulig å nå inn med 8 jern for mange. Hvis jeg ikke husker helt feil så lå jeg på ca. 140 meter.

Uansett skeptikere - det var sinnsykt kult å se ballen dette i...... Spilte jeg bra på de to neste hullene - neppe.....

10hcp

over 19 år siden

10hcp

det ble slått en albatross på Norefjell i fjor på et par 4 hull med driver. står under hio på Norerfjell

simon

over 19 år siden

simon

Har hatt albatross i bergen ( meland).
Hull 5 . slo drive cut over skogen , 6 jern inn rett i boks=)

Albatross-arrangør

over 19 år siden

Albatross-arrangør

Stikk og spill Kongsberg fra rød tee så har dere albatrossmulighet på alle par4 og par5 hull

simon Riis

over 19 år siden

simon Riis

albatross kan du bare få på et par 5 hull

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

HIO på et par 4 hull er da albatross. Det er vel også noen par 6 hull rundt om i verden, f.eks Himmerland.

4 under par kalles forøvrig kondor.

simon

over 19 år siden

simon

hole in one på par 4 er hole in one

Og...

over 19 år siden

Og...

.. hole in one på et par fire
er tre under par;
og tre under par heter...
...Albatross!

Og det er mulig ...

over 19 år siden

Og det er mulig ...

å ha to tanker i hode samtidig
og samme fenomen
kan faktisk ha forskjellige betegnelser!
Er det ikke fantastisk!

ALTSÅ

over 19 år siden

ALTSÅ

Må man ha HIO på par 4 hull for å få Albatross??

HIO er flaks, Lotto. Albatross blir da Vikinglotto, eller har jeg misforstått?

Eller..

over 19 år siden

Eller..

... for å si det sånn:
Skal du få Albatross på et par 4 hull må du slå HIO.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

I utgangspunktet er alle slag fra over 100 meter rett i koppen like mye flaks som HIO. Altså en Albatross er en god drive etterfulgt av HIO....

En del dyktighet/rutine + mengder av flaks......

Hadde HIO vært mer dyktighet en flaks hadde vi sett verdens beste gjøre det mye oftere......

Men Morsomt må det være for de som har vært så heldige å få oppleve dette....

Eagle derimot (Når man er på green å putter for eagle) er masse mer dyktighet en flaks.....

Bobbe

over 19 år siden

Bobbe

Jeg syns du virker uhyre intelligent King Ben.

simon

over 19 år siden

simon

Og hole in one på et par 4 er hole in one. Og det betyr at det ikke albatross

704

over 19 år siden

704

Definisjon på albatross/double eagle

double eagle - A score of three under par for a single hole. Same as "albatross"

en HIO på en par 4 er altså en albatross.

ALTSÅ

over 19 år siden

ALTSÅ

Hva er da Albatross? ? Dette ble i det meste laget for meg som ikke er så intelligent.

Og...

over 19 år siden

Og...

Registrerer at simon ikke har hjernekapasitet til å lagre (eller forstå) at ett fenomen kan ha to betegnelser - samtidig! Dersom man slår ballen rett i koppen på et par fire er det selvsagt HIO som i dette tilfellet også er en Albatross. På samme måte som HIO på par tre er en Eagle.
Vanskeligere er det ikke. Men det synes å være for vanskelig - for enkelte!

ALTSÅ

over 19 år siden

ALTSÅ

Klarte du å pøtte den i denne lille hjerneknotten. Vanskeligere var det ikke, likevel måtte det mange svar til.

Og...du får Smartepetterlua for resten av døgnet :-)

Craz-E

over 19 år siden

Craz-E

Jeg spilte med en kompis av meg som spiller P4 tour en gang innimellom på Byneset utenfor Trondheim..han fikk albatross på hull 8(nord). Etter en helt okei drive slo han 8-jernet mot bakken til høyre for green, ballen rullet pent ned...5-6 meter og rett i koppen!

Det sykeste jeg noen gang har sett på en golfbane! :)

Hobbygolfer

over 19 år siden

Hobbygolfer

Jg tror ikke hole in one på par 4 kan kalles for albatross. Jeg mener det gjelder kun for par 5-hull.
Jeg har selv vært i nærheten av å få hole in one på ett par 4-hull, nemlig og det var ingen da som nevnte noe om dette. De hadde nok visst det om det het noe spesielt. Dette skjedde i Spania på et kort par 4-hull på 250 meter med sterk medvind

Vel....

over 19 år siden

Vel....

Definisjonen er grei:

1 under par = Birdie
2 under par = Eagle
3 under par = Albatross
4 under par = Kondor

Dersom det er en HIO og Albatross, benevnes det i Norge som et HIO (typisk på en minneplakett).

En eagle på et par 3 er HIO.
En albatross på et par 4 er HIO.
En kondor på et par 5 er HIO.

På minneplaketter i klubbhuset betyr Albatross 2 slag på et par 5, og ett slag på par 3 el. 4 er HIO.

Men en HIO på et par 4 er likefullt en Albatross.

Det er ikke så fryktelig vanskelig...

Jada

over 19 år siden

Jada

Her kommer en definisjon av albatross fra nettsiden golf.about.com:

Albatross: "Definition: Another term for a double eagle, or 3-under par on any one hole. Albatross is used most commonly in the U.K."

Legg spesielt merke til formuleringen: "...on any one hole."

I USA bruker man som regel betegnelsen double eagle

Full link: http://golf.about.com/cs/golfterms/g/bldef_albatross.htm

Pål

over 19 år siden

Pål

Jeg hadde flere albatross når jeg hadde mange tilleggsslag som høyhandicapper. Spesielt på par 5-hull hvor jeg hadde 3 tildelte slag hadde jeg gleden av flere albatrosser.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Jeg hadde i så fall Kondor på par 5 hull med 3 tildelte slag...

Monty

over 19 år siden

Monty

He he...samme her........jeg skjønner ikke dette pratet om at albatross skal være så vanskelig. Men det er et paradoks at det er lettere å få albatross med GK enn single hc.

Pipelort

over 19 år siden

Pipelort

Hehe dere er så søte som tror at handicap har noe med betegnelsene birdie, par, eagle å gjøre. Dem har jo ikke det da ;) Det er ikke snakk om hvor mange poeng dere får som danner en eagle eller albatross, men hvor mange slag under hullets par.

Søtnoser :D

blablabla

over 19 år siden

blablabla

når noen snakker om birdie, eagle og albatross med hcp, så greier jeg ikke å la være å le..... uansett om det er seriøst ment eller ikke.

jeg fikk hcp-hio på par 3 hull nesten hver gang når jeg hadde høyt handicap.
fikk ikke noe plakett alikevel......

king Ben

over 19 år siden

king Ben

He-he... Da har jeg gått på magiske 59 mange ganger... ;-)

Pål

over 19 år siden

Pål

Nå tror jeg du ikke helt er med king Ben. Man trekker ikke fra slag, men man for tildelt ekstra slag. Og med de ekstra tildelte slagene kan man oppnå albatross dersom man får 3 under sitt par.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Pål: det er vel du som ikke er med. Albatross og eagle og slikt er betegnelser som ikke har noe med hadnicap å gjøre. King Ben mener netto-slag, og ja, da kan man jo gå på 59.

Har noen venner som plager meg med å si: "jeg fikk handicap-birdie!!". Da grøsser det nedover ryggen min hvis jeg fikk en ekte birdie. For jeg er jo myyyye flinkere, og da skal jeg ha cred. Og den credden får jeg ikke når dem sier sånt. Da blir jeg så lei meg. Og da må jeg hjem å triste litt. Så handicap-birdie er en uting. Bare så dere veit det!

Pål

over 19 år siden

Pål

Det er vel ingen grunn til å ta fra nybegynneren gleden med å få en birdie eller albatross. Man blir da tidsnok bedre og en bedrevitende smartass som ser ned på alle nybegynnere med tida.

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Går du 89 slag og har 30 motatte har du spilt 59!!! Jippi

VAFFELTANTEGOLF........

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Pål: hehehehehe. Det bare heter ikke albatross om en nybegynner slår birdie. Det har ingen ting med at man ikke unner noe en Albatross. Det har heller ingenting med aat man ser ned på nybegynnere. Hvorfor skulle man det da? Er du sånn som ser ned på nybegynnere da?

Birdie er birdie. Albatross er albatross. Det finnes ikke handicap-albatrosser. Vaffeltanter kan spikke flisa si et annet sted enn på golfbanen ;)

HmmMmm

over 19 år siden

HmmMmm

Hadde hole in one som GK spiller jeg. Det blir jo egentlig -1 slag på hullet!!!

Danny

over 19 år siden

Danny

Som spiller med lavt hc (26) er det morsomt å lese om Pål sine betraktninger. Er ellers enig i at det ikke finnes handicap-albatrosser.

10 Hcp

over 19 år siden

10 Hcp

Jeg tror Torbjørn som slå Hio på et par 4 hull på Norefjell sier at han slå albatross på det bestemte hullet.(da spør folk om hvilket hull,hvor langt det er osv.
Hadde han sagt at han slå Hio ville alle trodd at det var på et par 3 hull ferdig med det.
han omtaler sin andre Hio som Hio for dette var på et par 3 hull.
Du kalle dette for det du vill, det viktigste er at du har klart det.

4 Hcp'er:)

over 19 år siden

4 Hcp'er:)

Fikk albatros på hull en på skjeberg for ikke så lange siden.. et ganske lett par 5 hull.. 400 m.. sto og slo Pw inn.. det er ikke vansklig å slå langt:D

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her