Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Peugeot Guiden: Miklagard er best...

Hans

over 21 år siden

Hans

Endelig er det fastslått at Miklagard er best i Norge! ; - )

I lang tid så har vi ventet på en komplett gjennomgang av de norske banene og da var jo svaret selvsagt. Litt overrasket over at Hauger ikke er med, men enig i rekkefølgen:

Miklagard 18 p
Larvik 17 p
Borre 16 p
Losby 16 p
Meland 16 p (Ja, bergensere, Meland er faktisk ikke best)
Stavanger 16 p (personlig er jeg litt overrasket her)
Arendal 15 p
Oslo 15 p (En stor nedtur for vestkanteliten)
Sorknes 15 p
Tyrifjorden 15 p

Da håper jeg at vi slipper tåpelige og smålige diskusjoner om dette i fremtiden. Nå er det jo fastslått av en velrenomert og nøytral part!

; - )

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Vel, det finnes utallige banerangeringer rundt omkring. At Miklagard er best i denne måling er jo gledelig for DEM.

Skulle gjerne likt å visst hvordan de som lager denne guiden rangerer banene. De som står bak boken kan da umulig ha spilt samtlige baner i Europa! Det må man jo hvis man skal kunne rangere dem alle sammen.

Jeg tar det med en klype salt. Allikevel kan jeg ikke si meg uenig i at Miklagard ligger øverst av de norske. Det at Oslo (Bogstad) rangeres lavere en både Stavanger og Arendal syntes jeg dog er litt rart og egentlig litt avslørende!

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Arendal har ingeting på den lista å gjøre. Den har bra par 3 hull, men resten av banen suger.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I have to agree with Sappa that I find it strange that Oslo can be ranked under Stavanger and Arendal. I also am very surprised that Miklagaard has received 18 points. This compares the course with the following courses:

Sunningdale Old and New 18 points
St.Andrews Old 18
Gleneagles Kings 18
Loch Lomond 18
Royal Liverpool 18
Rye 18

It also means it beats the following:

The K club 17 points
Lahinch 17
Druids Glen 16
The Berkshire (red and blue) 17
Gullane No.1 17
El Prat 17
San Roque 17
Praia d'El Rey 17

These figures are taken from last years book.

Congratulations anyway.

Brian.

Sappa

over 21 år siden

Sappa

Dette er jo helt merkelig poenggivning!
Stavanger har f.eks. like mange poeng som Druids Glen og Larvik har like mange som The K Club!

Jeg er redd vi snart ser i reklame for norske baner at de sammenligner seg med disse banene;
"Stavanger GK - norsk perle på samme nivå som irske Druids Glen!"
eller;
"Larvik golbane - like fin som The K Club!"

Nei, dette blir helt feil og totalt missvisende!

Kranglefanter!

over 21 år siden

Kranglefanter!

Kan dere ikke nå akseptere at Miklagard faktisk er en meget bra bane? Men det er vel å forlange litt for mye...

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Åååå - dette gjorde vondt for noen :-)

Nei, det er ikke så lett å være norsk... Og Sappa - du er typisk norsk! Er du redd for at Larvik skal bruke dette i markedsføringen sin? Hvorfor? Gjør det vondt for deg? Hvor gjør det vondt?

Selv om alle slike avstemninger selvfølgelig kan diskuteres, hvorfor går det ikke an å glede seg over det som er realiteten, nemlig at vi HAR flere meget gode baner her i landet.

Gratulerer til alle baner som er fornøyde med plasseringen!

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Visst har Norge noen gode baner. Har selv spilt på en av dem som regnes som Europas desidert beste, og som var vertskap for Seve Trophy, nemlig El Saler i Valencia. Visst var den bra, men du er like nære golfhimmelen på Miklagard eller Meland. I hvert fall nesten. Det er typisk oss at vi tror alle andre er så mye bedre. Vi tør ikke knapt sammenligne oss med noen.

På den annen side: Det er klart at vi har litt for variable forhold her hjemme, og dessuten er sesongen med topp forhold er alt for kort.

tintin

over 21 år siden

tintin

Klart Miklagard er den beste banen i landet... Larvik fortjent andre.

Er en av de som synes bogstad er oppskrytt, så det er greit for meg at den kommer langt ned.

Var det ikke Peugeot guiden som ranket Hauger høyest ifjor, hva har skedd der da?

Hva med Haga, er den for ny til å være med på rankingen? Synes den lett slår borre f.eks... selv om den er ny.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Peugot Golf Guide kommer ut annethvert år.
I de to foregående har Hauger fått 13 poeng(lavest av de norske). Lite ,synes jeg, og særlig underlig at den ikke forbedret sin score i forrige utgave da banen har hatt en god og positiv utvikling. I denne utgaven virker det som Hauger har falt helt ut.
Det kan jo ha vært litt geografiske hensyn- Losby og Miklagard ligger veldig nære og man har begrenset plass i guiden. Guiden gir også poeng for "golfresort"/hotellfasaliteter og her kommer jo Losby sikkert godt ut.

TAH

over 21 år siden

TAH

Det er jo greit å få litt info om denne pegout guiden, som noen golfere har like stor tiltro til som en fanatisk kristen har til bibelen.
Innlegget til Brian viser vel også rimelig greit at begge de to bøkene er vanskelige å skjønne seg på. Den er sikkert grei å ha og å lese i før man skal velge baner å spille, men når den rangerer Miklagaard like høyt som de suverene banene Brian nevner mister jeg litt av troen på guiden.
Jeg synes miklagaard er en glimrende bane, sikkert best i Norge, men såå bra er den vel ikke. Skulle ønske at det stemte, men jeg tviler...

Peguot Guiden er sikkert et fint hjelpemiddel, men dens ord er ingen lov.

Bp.

over 21 år siden

Bp.

Fant denne pressemeldingen fra Miklagard på golfsiden.com:

- Pressemelding -

Miklagard Golf på delt 20. plass i Peugeot Golf Guide 2004-2005

Peugeot Golf Guide har i en årrekke vært "bibelen" for golfspillende europeere og har hatt høy troverdighet i sine vurderinger av de 1000 beste baner i Europa. Det er et omfattende forarbeid som gjøres for å lage denne boken som blir utgitt hvert andre år. Den nye utgaven har blitt vurdert av flere anonyme testere enn tidligere.

Miklagard Golf er for første gang med i boken og har oppnådd 18 av 20 mulige poeng. Ingen andre norske baner har oppnådd denne poengsummen. De levner ingen tvil om at Miklagard Golf er Norges beste bane og med 18 poeng havner banen på en delt 20. plass i Europa. Ingen baner har 20 poeng og kun 19 baner har fått 19 poeng. Dette er baner som blant annet Valderrama, Kingsbarns, Carnoustie og Muirfield.

Miklagard Golf har siden åpningen i 2001 arbeidet for å bli et topp internasjonalt golfanlegg med kvalitet i alle ledd, fra førsteklasses standard på banen til et høyt servicenivå for medlemmer og gjester. En rangering i Peugeot Golf Guide med 18 poeng gir Miklagard Golf en bekreftelse på at arbeidet har båret frukter. Samtidig vil vårt arbeide med å utvikle Miklagard Golf videre fortsette og vil også i fremtiden høste anseelse nasjonalt og internasjonalt.

Miklagard Golf

Kløfta 5. desember 2003

Nick

over 21 år siden

Nick

Miklagard og Larvik er meget bra baner. Jeg har spilt St. Andrews ,Old Gleneagles King, Loch Lomond og San Roque. Jeg tør påstå at nevnte baner er langt vassere enn både Miklagard og Larvik.
Er det noen som kan si meg hvor mange poeng Tylesand norra og Barseback har fått?

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Jeg blir ganske fascinert av at noen kan bli irritert over en slik ranking, spesielt når irritasjonen går på at norske baner får for mange poeng. Spesielt når man ikke vet hvilke kriterier de legger til grunn. Dessuten er det vel bare strålende at norske baner klatrer på en slik ranking ?

Ingen grunn til å bli overrasket over at Stavanger kommer høyt opp. Det er en bra klassisk golf bane, gode fasiliteter og med en hel del gode hull. Jeg var medlem der på 70/80 tallet og var i den perioden ofte caddy for utlendinger, både olje-amerikanere og andre (bl.a. i EM for damer). Alle var meget fornøyd med banen den gang og skrøt mye. Etter det har banen bare blitt bedre og jeg pleier å si at det er Norges ukjente toppbane... Liker den mye bedre enn Losby og Hauger. Men som vanlig er det smak og behag.... og det gjelder kanskje for de som skriver i Peugot guiden også ?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Nick,

Barseback got 18 points in the 2002-03 version.

Sorry I can't find Tylesand norra in the book.

I have nothing wrong with Miklagard being ranked best in Norway but I am surprised it has been given so many points when there are quite a number of weak holes on the course when compared to other courses mentioned.

I would probably give Miklagard 15-16 points. To give Miklagard 18 points just one point behind courses like Royal Dornoch, Carnoustie, Kingsbarns, Muirfield, Royal Birkdale, Royal Porthcawl, Turnberry, Royal St.Georges is to a bit of a joke.

Stavanger is a good members course and again when compared to other courses on the British Isles I think the points given is very generous. Swinley Forest, The Belfry, Walton Heath, Scotscraig all classic members clubs receive the same points but in my opinion are much better than Stavanger.

I just think the anonymous raters from Norway are being a little generous or need to go and play more classic courses.

Brian.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Hans E. Johnsen,

I think it is fantastic that Norwegian golf courses are starting to get the profile they deserve.

However, I do not agree that you cannot complain without knowing the criteria in the points. The score given for the course is JUST for the course nothing else. The book gives two other scores for clubhouse and facilities etc.

If a book like this is to be taken seriously (and some do take it way too seriously) then you have to be able to compare scores. I think my comparisons do prove that the scoring system is flawed.

The only modern course I have seen built in the last ten years that deserves a score of 18 or more is Kingsbarns. No other course that I have walked or played comes even close to Kingsbarns.

To give Miklagard and many of the other Norwegian golf courses such high points is in my personal opinion wrong and an insult to the classic courses and the classic architects such as Colt, MacKenzie and Simpson.

Brian

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Brian,

Du har din oppfatning - andre har sin. Det er helt fair. Du må gjerne mene at

"Stavanger is a good members course and again when compared to other courses on the British Isles I think the points given is very generous."

Men du må vel åpne for at andre kan mene noe annet. Som banedesigner er du om mulig enda mer subjektiv - siden du vil ha klarere preferanser knyttet til design etc. Det blir som blant forfattere - ingen er mer kritisk til andres verk enn en som selv er forfatter.

Jeg har spilt flere av de stor britiske banene og selvsagt er de bra, men det betyr ikke at andre baner også kan ha kvaliteter, eller at disse kan ha svakheter. Et eksempel: Royal Aberdeen pleier å ranke høyt i en del guider, men ingen kan hevde at back nine ikke er uten svakheter. Cruden Bay likedan - strålende bane - men klart man kan si at hull 10 og 16 er relativt svake hull ? det er for lenge siden jeg har spilt Old Course - men f.eks. hull 2 er da ikke noe mesterverk?

Poenget mitt er ikke å forsvare Miklagard - men å peke på at subjektive forhold påvirker deg og meg og de som gir ut guiden. Å si noe objektivt om hva som er en god bane er tross alt ikke det aller enkleste.

Og, for god ordens skyld, jeg sa ikke at du ikke kunne være uenig med guiden - jeg påpekte at det ikke var noe å irritere seg over. Det sår jeg ved. Man skal leve et ganske lykkelig liv for å ha overskudd til å kunne irritere seg over Peugots golf guide.....

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Hans,

Thanks for replying. Really good answers and I appreciate them. I agree totally with you about The Old Course. There are a number of weak golf holes on the course. Especially 9 and 10. Although I love the green on the 2nd.

You are right about Royal Aberdeen and if it wasn't for such a great front nine then I do not think it would get the 18 points it gets. The same with Cruden Bay, an overated fun course. Although I think that 10 is a great fun hole that although is weak in strategy it is a fantastic drive. 16 is one of the only dogleg Par 3's in the world!! This again proves the point, I like those holes because they are quirky and have character.

My point is that like you say that too many people take these ratings too seriously. Golf course architecture is subjective and everyone is allowed an opinion.

I have used the guide for many years to choose golf courses to play around Britain and most of the time they get it right give or take 2 points.

Good luck to Miklagard, I really mean that. My only arguement that I have had about Miklagard anywhere is how much the course cost to build.

I would love one day to be given that sort of construction budget but I doubt that it will ever happen again, not for a long time anyway.

The more golf courses with the standard of Miklagard the better. The have set a new standard in Norway and the members should appreciate it.

It is a shame that Norway has just gone through an economic low, just as golf was really starting to reach a high standard in construction and design. I hope we do not go back to the 80's or early 90's of construction because I do not think that is what Norway needs.

The season in Norway is too short to build poor quality golf courses that only are in good condition from June to August. If we build good courses like the standard Miklagard has set you will not only have longer opening times but a higher standard maintenance as well.

Brian

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I would recommend anyone buying the book to buy it from amazon.co.uk as it is only £20.00 including the postage to your door. This works out at about NOK 240.

Brian

Mr. Peugeot

over 21 år siden

Mr. Peugeot

Denne guiden gjengir et helhetsintrykk etter ETT besøk av EN eller TO personer.
Bedømmingen påvirkes av alt, som mottagelse, bevertning, vær, dagens banetilstand, pro-shop, driving range, bla bla bla.

DVS, det har betydning:
om vedkommende finner ledig parkeringsplass nær klubbhuset,
om han kommer før eller etter at fairwayene har blitt klippet,
om han treffer restaurantens tid for lunsjmeny,
om han treffer daglig leder eller en ferievikar bak skranken i pro-shop'en,
om han kommer en tid greenene har blitt dresset,
om han har sovet godt natta i forveien og fått seg en god frokost på hotellet,
om han er i dårlig humør fordi det var trafikkaos på vei til banen,
osv
osv.
Men mest av alt har det å si om de ansatt på golfbanene "lukter" at det er anmeldere som er på besøk, for da kan de være med å gi vedkommende en bedre opplevelse av banen.

Det er også et stort korps av anmeldere som har forskjellig oppfatning av banene.
Men aller viktigst: Som når det gjelder Michelin guidens rangering av hoteller og restauranter, så er det alment kjent at noen etablissementer KJØPER seg gode poengsummer.

Jeg synest Miklagard fortjener plassen som Norges fineste gressplen, men stiller meg uforstående til at noen av de norske andre banene er nevnt der. Bare det at Arendal er nevnt er med på å fjerne all seriøsitet fra PEUGEOT.
Og personlig ville jeg ikke ha rangert St. Andrews på mer enn 10 poeng. Den er lurvete, kjedelig, lettspilt, grå og stygg. Men den har blitt en slags maskot for golfsporten, så da får den vel være med likevel....

Oslo burde heller ikke ha vært med, banen på Bogstad er et rotete kaos fra ende til annen, men flyter videre på å være norges eldste bane, og beliggenheten og medlemsmassen blir faktisk også vurdert som et kriterium.

Jeg har en reisejobb, og benytter anledningen til å spille mange runder rundtomkring. Benytter ofte Peugeot-guiden for å finne bra baner (og Michelin guiden for hoteller og restauranter) og jeg kan ikke si annet enn at min og mine venners/kollegaers personlige oppfatninger ikke er i nærheten av samme rangering som Peugeot.

De rangerte banene er stort sett greie, men det finnes mange kvalitetsbaner som ikke har fått plass der.

Så denne PEUGEOT-guiden er ikke verdt mer enn varmen boka gir når man brenner den i peisen en kald vinterdag........

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Mr.Peugeot,

You bring up some very good points. I am not sure that I agree with you about The Old Course. I think it deserves more than 10 points although I think 18 points is also too kind if just the course is taken into account.

There are not many better feelings in golf than standing on the first tee on the Old course but I agree it is overated. I have played it a number of times including backwards where the 17th is played as the first green.

The interesting thing about Miklagaard will be if it manages to hold onto so many points in the next book.

You didn't give your opinion about how many points it had received even though you agree that it is Norway's best golf course. What are your feelings about that?

I did not understand the press release from Miklagaard about being ranked 20th in Europe. Has the book changed the way it diplays the courses as normally when all are ranked together it is in aphabetical order within the point ranges.

For example all the 19 point courses are ranked together but they are placed in alphabetical order within that category.

Has the 2004 book changed?

Brian

Mr. Peugeot

over 21 år siden

Mr. Peugeot

Siden du spør, Brian, så ville jeg rate 2003-utgaven av Miklagard på, tja, 16 poeng. Best i Norge, men klart bak beste banene på den svenske rivieraen.

Både jeg og golfere jeg kjenner synest Miklagard har tapt mye kvalitet siden 2002 sesongen, men har fortsatt med god margin norges beste gressmatte for golfspill.

En golfrunde (kanskje bortsett fra på hjemmeklubben) skal imidlertid inneholde mye mer enn bra gress, for meg er dettee; ro, naturopplevelse, atmosfære, spenning, taktikk. Her svikter Miklagard big time, og man må ty til "dårligere" baner som Oustøen, Tyrifjord og ikke minst Meland. Men dette var en avsporing.

For meg er Peugeot-guiden mer et enkelt redskap for å finne "en bra golfbane" når jeg er ute på forretningsreise. Er jeg lenge på et sted finner jeg alltid baner som gir meg større utfordringer og bedre helhetsinntrykk enn dem som er nevnt i guiden.

Poenget mitt er å si at Peugeot har plukket ut et ikke helt representativt utvalg for de 1000 beste banene, og innbyrdes poenggivning bør leses med en feilmargin på 2-3 poeng.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Mr. Peugeot,

I think you have hit the nail exactly on the head and have summed up perfectly how the book should be used. That is how I have always used the book and like you it is usually within 2 or 3 points.

The book is just a guide and for some to use as their 'bible' is a bit scary.

Brian

Pelle Proff

over 21 år siden

Pelle Proff

Jeg ser at Mr Phillips skulle ønske han hadde et så høyt budsjett å rutte med for å bygge en bane i Norge. Nå er vel ikke sannsynligheten stor for at han blir valgt som designer på baner som ønsker høy kvalitet. Disse prosjektene pleier jo å velge designere som har høy anseelse i både inn- og utland...

Mr Phillips, vet du hviken regel som er den viktigste når det gjelder markedsføring? "Du selger ikke dine egne produkter ved å kaste dritt om andres produkter". Kanskje en regel som du bør tenke litt mer på?

Tim Johansen

over 21 år siden

Tim Johansen

Mr Peugeot, du har ikke peiling!

Klart man kan stille store spørsmålstegn ved antall utgitte poeng, og det er en ting Mr Peugeot, som han kaller seg, har rett i: Nemlig kriteriene de ranker etter, form, føre, vær m.m gjør vurderingen svært subjektiv.

Ellers må denne reisende forretningsmannen (Mr Peugeot) tas med en stor klype salt, og legges i søppelkassen som en useriøs besserwisser som ikke har noen peiling på hva han snakker om.

Bare uttalelsen "Jeg synest Miklagard fortjener plassen som Norges fineste gressplen"...... Hva er det du egentlig mener? Jeg er selv medlem på Miklagard. Banen er bra, greener og teesteder er svært bra. Klubbhus, treningsområder og service er også meget bra. Men fairwayene er jo ikke ferdige enda, og ingenting å skryte av denne sesongen. Vet du hva du snakker om Mr P??

Videre "Oslo burde heller ikke ha vært med, banen på Bogstad er et rotete kaos fra ende til annen, men flyter videre på å være norges eldste bane, og beliggenheten og medlemsmassen blir faktisk også vurdert som et kriterium." Hva er det du mener med det da? Dette har du ikke belegg for, og er rent vrøvl!

Bare for å nevne Oslo Gk, de scoret svært høyt i Norsk Golfs banebesøk. Det de ble trukket på var service, fordi testpanelet ikke slapp inn i peisestuen hvor en sponsor hadde selskap etter en golfrunde. I siste utgave av Golfworld ble banen/anlegget kåret til Norges beste bane.

Jeg sier ikke med dette at hverken nevnte guide, eller de andre har rett. Jeg tror derimot på en gyllen middelvei, jeg skjønner at du er sjelden er innom, unntatt når du skjener over fra høyre til venstre grøftekant, og tilbake igjen.

Nei din anonyme tulling, stå frem med fullt navn og forklar hva du egentlig setter fingeren på i stedet for å slenge frem en masse påstander.
Du er i tillegg svært vinglete! I det ene øyeblikket bruker du guiden til å finne en bra bane. I det andre stiller du store spørsmålstegn men den rankingen som er gjort, og påstår at baner som er ranket som bra ikke er det.

Ta deg sammen mann!
TJ

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Pelle Proff,

I am not throwing shit in Miklagaard. It is Norway's best course, I have no arguements about that whatsoever. If you want to have a personal attack on me so do it with your name up front.

At least I have th balls to give my opinions with my name on this site unlike you.

I have NOT attacked Miklagard once on this thread at all. And I get annoyed at people like yourself that imply I have. Where have I attacked Miklagaard on this thread. NOT one place!

All I have said is that I don't think it deserves the 18 points it has been given when compared to other courses in the book.

I am not attacking anyone. Miklagaard is good for Norway. It is Norway's best course.

Where have I attacked Miklagaard?

People like you are worse for the business because you hide behind an anonymous name like Pelle Proff. Don't make statements that are not true.

If you can point out where I have 'kaste dritt' on Miklagaard then I will apologise but otherwise I can't because I haven't.

Stop hiding behind your fake name and maybe YOU will get more respect from me.

Brian

Pelle Proff

over 21 år siden

Pelle Proff

Mr Phillips, jeg har overhodet ingen intensjoner om å få respekt fra deg... Jeg skal prøve å gråte meg gjennom hverdagen uten den..

Du mener du ikke kaster dritt om Miklagard. Kanskje ikke, men her har vi noen uttalelser fra deg hvor "its a joke" og "a insult to the classic architects such as Colt, MacKenzie and Simpson" Jeg forstår at du overhodet ikke har respekt for Trent Jones Jr, men veldig mange rundt omkring i verden er dypt uenig med deg.

"My only arguement that I have had about Miklagard anywhere is how much the course cost to build."

Den siste setningen kan du jo prøve å forsvare, hvor mye skulle Miklagard kostet å bygge?

Etter hva jeg forstår har du designet 9 hull på Geilo? Har du designet noe annet?

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Hvorfor må alle debatter i dette forumet ende opp med dritt slenging om enkelt personer. Brian har vært saklig i sine innlegg og har svart på ryddige svar på en helt grei måte. Mr. P's innlegg er spissformulert, men jeg synes Tim J. ovenfor her gjør det helt unødvendige når han begynner med "anonym tulling" karakteristikker....

Diskusjonen gjaldt P-guiden ...ikke enkelt personer.

Brian, by the way, I do not think Royal Ab'deen or Cruden Bay are overrated, they are courses that I love, and were used as examples of great courses, yet with some weaknesses.

Jeg skal ikke gå inn i Mr.P's debatt om OGK, som er en bane jeg personlig liker å spille. Men det er ingen tvil om at det også er en bane der mange har delte meninger. Heldigvis er det slik. Brians/Mr P's poeng om at man ikke må bruke en guide som en bibel er jeg helt med på - selv bibelen burde jo ikke brukes som en bibel :-). Poenget med en guide er å gi noen antydninger, som gjør at man kan slippe unna de verste drittbanene... Til det formålet er jeg glad for at man har guider - selv om de måtte bomme med et poeng eller tre.

Pelle Proff

over 21 år siden

Pelle Proff

Unnskyld for oppførselen min, men jeg er fyllt av så mye bitterhet og jantelov fordi mitt eget liv er så kjedelig. Jeg er rett og slett en taper og får ikke ut aggresjonen min på noen annen måte.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Pelle Proff,

I have a great respect for Mr. Trent Jones Jr. probably more than you realise. In fact met him only a few weeks ago at a conference where he held a talk where he was fantastic and in fact won the debate in my opinion.

I also have great respect for those that work for him especially people like Kyle Phillips who used to work for him, Don Knott that did the green designs at Miklagaard and Bruce Charlton that is the lead designer for the company.

Miklagaard is a good course but I really do find it difficult to compare it to courses like Sunningdale, Gleneagles etc all courses that I have played. Nothing hurtful meant to Miklagaard. Norway has finally got a very good golf course. People always take my critism of the golf course just about the design. Has anyone actually thought about the location?

When compared to Gleneagles or Sunningdale it doesn't even get close. Now that is not the architects fault. I just cannot understand how it can get 18 points when compared to these classic golf courses that not only have great routings but also have great locations.

Just because I give an opinion that I think the course is slightly overated (by 2 or 3 points) does not mean I am bad mouthing the course. It is just a personal opinion.

I thought Hauger was a good course but that is not even in the book...so maybe I am wrong.

I am only 34 years old now with a M.Sc. in Golf Course Architecture from Heriot-Watt University in Edinburgh. Trent Jones jr. is 64. I have a lot of catching up to do..

Yes, I have only designed Geilo. I hope that you will let me know what you think of it. I have designed a number of things on that golf course that I would like to change. No design is perfect and I am hoping that in the next thirty years that I will always be open to suggestions from all sorts of golfers.

I just cannot understand why discussion always have to get personal when I give an opinion on Miklagaard. I do try to be neutral and honest and yet still get personally attacked.

I just don't understand it.

Brian

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Ville bare si at jeg er enig med både Hans E. Johnsen og Brian - det er rart at det kommer så mye følelser i kok straks Miklagard blir et tema. Årsaken kan kanskje være at mange "miklagard'ere" er så lei av smålighet og usaklig kritikk, at de havner i forsvarsposisjon uten at de egentlig trenger det.

Terje

over 21 år siden

Terje

Enig - Miklagardmedlemmer er en spesiell rase. Jeg har spilt banen noen ganger og er meget imponert over gresskvaliteten og designet på noen av hullene. Andre igjen er etter min mening (jeg er ingen fagmann) mindre bra, og til dels dårlige. Mitt største ankepunkt er immidlertid at jeg synes banen er for kjedelig der den ligger på den store åpne sletten. Jeg liker bedre baner der hvert hull har sin egen "trasè".

Når det gjelder rankingen synes jeg det blir litt uinteressant. Bedømmingen av banene er sikkert gjort av et utall forskjellige personer som garantert ikke er objektive.

Når Miklagard topper listen over norske baner synes jeg ikke det er helt urimelig selv om det er andre baner i landet jeg liker bedre.

hm

over 21 år siden

hm

Ang Miklagard

Har aldri spilt banen, men skal gjøre det til neste år hvis prisen er noenlunde akseptabel.
Har hørt mye bra om banen fra objektivt hold.

Er ikke så overrasket over at sinnene kommer i kok. Vi nordmenn er flinke til å være misunnelige på hverandre, men i tillegg så klarer enkelte med eierinterresser i Miklagard å være rimelig selvelskende. Da blir det nok en del usaklighet andre veien også.

Prøv med litt ydmykhet fra begge leire, hvis saklighet er et mål da.

Nick

over 21 år siden

Nick

Jeg tror noe av grunnen til den høye temperaturen fra Miklagardmedlemmene kan være at det er litt sårt at en så dyr bane, selv med en bra arkitekt, er blitt en forholdsvis middelmådig bane. Jeg har kun spilt den en gang, og ble ikke veldig imponert. Det blir sikkert et bra anlegg etter hvert, men jeg er enig med B.P.at å sidestille den med Gleneagles og Sunningdale, blir for dumt.

tintin

over 21 år siden

tintin

Slapp av Brian, det er alltid noen råtne egg som begynner med usaklige personangrep... det er bare å overse de så forsvinner vel de etter hvert.

tror nok de fleste forstår hvordan kritikken din om mikla var ment, forøvrig helt enig i poengene dine.

keep up the good work!

BP.

over 21 år siden

BP.

Er enig med Brian.
Var og så Scandinavian Masters på Barsebäck G&CC i år, og at den banen fikk 18 poeng, det må jeg si meg helt enig med.
Å sammenligne Barsebäck med Miklagard, det kan man gjøre ;-) men å hevde at Miklagard er like bra, ja, da har man rett og slett lite peiling. 15-16 poeng fortjener Miklagard. My 2 cents.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Det er vel bare norske "dustehuer" som kan dra i gang en diskusjon om dette temaet.
mvh
OER

Lake Placid

over 21 år siden

Lake Placid

Det er vel første gang jeg er 100% enig med OER.....

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

OER, Neppe...guiden diskuteres etter at den blir utgitt over hele Europa. Men du er vel mer opptatt av hvor stivt skaftet ditt er... hver sin smak. Helt unødvendig å kalle en haug mennesker for dustehuer...hva oppnådde du med det?

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam.
Det jeg oppnådde med dette var følgende:
1. Svar fra slike som deg, som ikke registrerte at ordet dustehuer var omgitt av anførselstegn.
2. Prøve å se hvordan det er på nederste hylle i debatt-tema.
Du vet vel at de eldste bukkene har de stiveste horna?!
Keep smiling Sam!
OER

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Så du lot lissom som om du var usaklig uten å være det.... ja det var jammen nyttig. Jeg burde slutte å bli overrasket...men verden byr stadig på nye merkverdigheter.

De eldste bukkene slipper ikke ut på beite pleier vi å si... Hvorfor ? Jo de har bare stive horn og lite å by som bukk... :-)

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Jeg synes denne debatten er et typisk eksempel på smålighet - stivheten på køllene er et greit sidesprang...;-)

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til den alltid smilende Sam.
Ja, det er sant at verden er et merkverdig sted!
Når det gjelder å slippe ut på beite, må jeg innrømme at jeg fremdeles ser på jenter, men har problemer med å huske hvorfor.
mvh
OER(tror jeg)

Roar Kristensen

over 21 år siden

Roar Kristensen

Hvorfor denne småligheten og sammenligningen hele tiden? Kan vi ikke bare glede oss over at Norske baner endelig ser ut til å få litt annerkjennelse i Europa. Enig i at denne guiden ikke kan leses som en 100% fasit, men den sier noe om kvalitet på anleggene. At Miklagard og Larvik får høye poengsummer synes jeg er gledelig.

Ser at noen drar frem de beste svenske banene som en sammenligning. For all del Barsebeck og Halmstad er meget gode baner (jeg har selv spillt dem flere ganger da jeg har sommerhus i Skåne ), og de er estetisk penere enn de beste Norske banene. Imidlertid er det ingen baner i Sverige som kan måle seg med greenene til Miklagard eller fairwaykvaliteten til Larvik, selv ikke de to nevnte svenske baner. Jeg vil også holde Oslo GK som like bra som Halmstad, men det er min mening.

En annen faktor som blir meget urettferdig for de norske banene er at man sammenligner Barsebeck slik den var under Scandinavian Masters, med en norsk bane slik den er satt opp til vanlig. Var selv til stede under Scandinavian Masters og Solheim Cup og Barsebeck var fantastisk. Imidlertid spillte jeg også på Miklagard under Canon Pro Series når denne var satt opp på sitt beste. Den var like bra, dog med en helt annen karakter ( det var ikke uten grunn at Immelman og Dougherty mente det var blandt europas beste baner ).

Det jeg prøver å si er vel at man skal være meget fornøyd med rankingen for de norske banene og man bør være stolte at noen i golf norge har fått det til. Det vil på sikt skape bedre kvalitet på alle norske baner, noe som vil gagne oss alle. All honør til Miklagard og Larvik for dette ( bra av de andre som er ranket også ).

La oss til slutt også godta at vi alle har subjektive meninger om baner, alle liker vi forskjellige elementer. Skal det sammenlignes må man ihverfall gjøre en grundig vurdering og sammenligne epler og epler. Der tror jeg de som ranker Peugeot Guiden har bedre forutsetninger enn den vanlige hobby golferen i Norge.

Ha en god golfvinter. Banene er forresten åpne i Sør Sverige fortsatt med meget gode forhold.

mvh
RK

BP.

over 21 år siden

BP.

RK,
her forsåvidt enig med deg når det gjelder Halmstad (som er en overvurdert bane etter min mening), men at fairwaykvaliteten på Barsebäck ikke kan måle seg med Larvik, DET er vel litt drøyt å hevde ... ;-)

Bullshit

over 21 år siden

Bullshit

Jeg finner det litt merkelig at de samme som kritiserte oss for å bruke Peugot guiden til inntekt for Larvik som Norges beste bane, nå når Miklagaard står øverst hoverer og skryter hemningsløst av denne Peugot guiden, som nå plutselig er blitt veldig seriøs og bra.

Som alle andre rankinger er dette også synsing og subjektive meninger. For oss som har vært ute å spilt mange av de store banene i Europe og USA, er det åpenbart at ingen baner i Norge kommer på listen over 500 beste banenene i verden. Peugot guiden bruker et poengsystem der det er svært mange baner som får f.esk 18 poeng. Vi må derfor ikke begynne å skryte av å ha en verdensbane på Kløfta, fordi det er det reneste tøv.....(eller bullshit).

RK

over 21 år siden

RK

Bullshit. Hvem er det som har kritisert dere for å ha tatt Peugeot Guiden til inntekt for å ha en god bane. Bare nyskjerrig.

RK

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Når man rangerer baner så er vurderingene i bunn og grunn avhengig av personens smak. Smaken er som baken (alt. smaken er ræva). Derfor trenger man ikke vektlegge slike rangeringer all verdens betydning, fordi det er en subjektiv oppfatning som kommer frem uansett. Sammenlign det gjerne med en musikk-kritiker som gir terningkast. Vær gjerne uenig med rangeringen og liker du hjemmeklubben din bedre enn Miklagard så har du sikkert gode grunner til det, og det er i din fulle rett. På samme måte som det er i din fulle rett å høre på DDE istedenfor Bach... =)

Toughloose

Claus fra Danmark

over 21 år siden

Claus fra Danmark

Som altid får jeg min værste fordomme om nordmænd bekræftet i dette forum: (Alt for) mange nordmænd er begrænset af princippet om at 'man skal ikke komme her og lære mig noget'. De tåler det slemt dårligt, når mindreværdet truer med at komme op til overfladen og reagerer slet og ret meget aggresivt. Det er utroligt synd for den saglige del af debatten her, men alligevel morsomt at læse som et studie af nordmænd i aktion. Og lad nu Brian være i fred, ellers ender vi op med at ingen med lidt indsigt og baggrund har lyst til at være med her.

Den omtalte guide er iøvrigt underholdende læsning der, som Toughloose, antyder ikke bør tages altfor seriøst. Alligevel er bogen en god opsummering af hvad der findes af gode baner rundt omkring.

Spillede Miklagard i september og havde en god runde på en meget flot vedligeholdt bane. Den lider dog lidt under et ikke optimalt design, bl.a. de mange hældende fairways.

Joje

over 21 år siden

Joje

Takk Claus. Vi stakkars fjeldaber trenger kultiverte dansker til å rettlede oss:-)

For øvrig er hældende fairways litt av poenget (og vanskelighetsgraden) på Miklagard. Kan kanskje virke litt vel bratt for dere fra flatbygdene, men men...:-)

Claus

over 21 år siden

Claus

Ref hældende fairways, så mener jeg at dette er overdrevent på Miklagard, idet man ikke altid får belønningen for et godt slag. Jeg oplevede at et drive ned midt gennem fairway endte med et dårligt leje i den ene roughkant! Dette gør selvfølgeligt hullet vanskeligt, men vanskelighedsgrad er ifølge mig ikke det samme som veldesignet.

Og ja, jeg er glad for at være fra et fladt land hvad angår golfbaner. Et af problemerne med golfbanedesign i Norge er jo netop at nogle fairways (og greens for den sags skyld) bedre egner sig som røde pister! (og joje behøver ikke her nævne at danskere ikke kan stå på ski, det ved jeg egentligt godt).

..og lad det være sagt: Jeg er pt bosat i Norge og finder absolut kvaliteten af norske golfbaner akseptabel!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Man kan mene mye om nordmenns debattegenskaper og karaktertrekk, men det kan dere gjøre i andre fora (www.sosialantropologiforfjellaber.dk - for eksempel).

Claus ble i alle fall sitert hos selveste (sic) Asbjørn Ramnefjell i dag. Ikke verst!

http://www.golfsiden.com/smaating090200.html

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det er kanskje grunn til å minne Claus, i all vennskapelighet, om at byen Jante lå i Danmark iflg. Sandemose

Lake Louise

over 21 år siden

Lake Louise

Når det gjelder Asbjørns klipp & lim fra denne siden (Claus) - så er som vanlig AR The Copy & Paste Champion - som vanlig like nøye med å oppgi kildene sine.....

Nick

over 21 år siden

Nick

Herregud er det mulig?
Joje, Golfentusiast og Smilende Sam. Klapp igjen
Stå på Claus

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Har dere lagt merke til at noen av debattantene på dette forum, aldri starter en ny tråd. Allikevel deltar de med liv og lyst med sine til dels negative og ikke minst "historieløse" svar på andres innlegg. Det må være redselen for å bli utsatt for "represalier" som holder dem borte fra å starte nye innlegg. Hva annet kan det være? Jeg synes synd på Claus som prøvde å si sin mening. Det skal man være forsiktig med i en diskusjon om norske debattanter!
mvh
OER

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Nick og Olaf. Ja, er det mulig? Har nå lest mine små innlegg på nytt, samt Golfentusiast og Smilende Sam's i samme slengen. Må bare beklage at innleggene blir tatt seriøst, eller som kritikk til Claus. For min egen del prøvde jeg å legge inn nok av "smily's" for å være sikker på at ev. lesere skulle skjønne at det var en smule ironi der. Men mislyktes tydeligvis.

Jeg kan ikke snakke for de to andre som fikk "kjeft" her, men jeg klarer ikke med min beste evne å forstå dem særlig annerledes.

Jeg tolket også Claus' første innlegg som rimelig selvironisk, bl.a. med dette sitatet: "Som alltid får jeg mine værste fordommer bekreftet..."

Men som sagt: Beklager. Neste gang skal jeg skrive under med store bokstaver: IRONI, eventuelt også SELVIRONI.

Alt i den gode ånd, selvfølgelig... (IRONI)

Vh Joje :-)

Mr. Peugeot

over 21 år siden

Mr. Peugeot

Til Hr. Tim Johansen fra Oslo GK.

Du sier jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om.

For å ta påstand for påstand: Når jeg sier at Miklagard har norges fineste gressplen så mener jeg akkurat det. Selv om det er et par-tre fairwayer som ikke er ferdige så er resten så langt over det andre baner kan prestere at det holder.

Jeg spilte Olso GK samme dag som Suzann, Henrig, Morten og Vibeke hadde oppvisningsturnering i sommer, og Miklagard dagen etter. Til tross for at jeg har hengt meg sterkt på kritikkbølgen av Miklagard-gjengen må jeg innrømme at å spille på Bogstad var som å gå tur på et hogstfelt i skumringa sammenlignet med at å spille Miklagard var som kjøre bil på motorveien fra Lyon til Marseille (og det er jo litt kjedelig......).

Hvorfor jeg sier at beliggenhet, medlemsmasse alder osv spiller inn som et kriterium: Oslo har i alle år vært Norges eneste kvalitets-golfbane. Ingen andre har slike ventelister, eller unik nasjonal golfhistorie som Oslo. Dette vet anmelderen til Peugeot, og det teller!!!

Ellers takk for å kalle meg en anonym tulling. Slike uttalelser tar bort brodden og seriøsiteten av meningene dine. Du er nok bare fornærmet over at andre synest at Oslo ikke holder stand lenger.

For å dvele litt lenger ved Oslo GK. Det jeg ikke liker er blinde slag. Jeg har blitt invitert til å spille Oslo 1-2 ggr hvert år, men det er ikke nok til at jeg husker alle hullene i detalj. Jeg har ikke telt, men tipper man har ca 10-12 blinde slag der man ikke ser nedslagsfeltet på ballen, og dermed får problemer med å legge seg riktig for neste slag. Med kun 6 tildelte slag klarer jeg aldri en score i nærheten av hcp, og blir straffet selv om ballen går nøyaktig dit jeg vil den skal gå. Derfor kaller jeg banen rotete.

Men var jeg medlem med 25 i hcp ville jeg garantert elske denne banen. Som medlem og gjestespiller har nok du og jeg to vidt forskjellige opplevelser av banen, så jeg forstår at du setter ut piggene når Bogstad får kritikk.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det er bare å gi opp, skjønner jeg, når opptil flere tok mitt siste innlegg om jante som et seriøst "angrep" mot vår danske venn Claus... Utrolig nok får jeg til og med et "klapp igjen" slengt etter meg av Nick... Nivået her er synkende...

Jeg har lyst til å si to ord om Peugot guidens siste ranking. Mulig at den gir de norske banene litt godt betalt. Jeg overlever det, siden det vanligvis er omvendt. Det som er interessant er kanskje like mye den interne rankingen de norske banene i mellom. Den er, etter mitt subjektive skjønn, ganske OK. Jeg ville kanskje flyttet noen baner litt opp (Oslo) og ned (Arendal), men i det store og hele er den ganske OK. Jeg vet at Mikla-haterne er uenige idet. Men det er vel OK å være uenige ?

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Smilende Sam.

Nei, nå får det være nok! Tenk å si at nivået her er synkende. Ja, jeg blir så eitrende sinna at jeg rett og slett bare må utbryte: Klapp igjen!

Stå på, alle oss andre:-)

Vh Joje (IRONI)

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Dårilg dag i går, Nick?

Tim Johansen

over 21 år siden

Tim Johansen

Mr Peugeot
Ingenting å takke for, jeg kunne selvfølgelig i seriøsitetens navn unngått ordet tulling, men etter å ha lest svaret ditt velger jeg å stå for mine uttalelser. Personlig mener jeg bestemt at pseudonymer fjerner all seriøsitet i en debatt. Da blir det lett å være useriøs og kline til litt ekstra.

Aner ikke om du spissformulerer, provoserer eller om du rett og slett ikke vet bedre når du uttaler deg. Hvis du begynner å telle, så finnes en del ”blinde hull” på Miklagard også. Vi begynner med driven på hull 1, innspillet på hull 2…Dog ikke like mange som på Bogstad, det har du rett i. Har du flaggplasseringen i tillegg til baneguide eller er noenlunde kjent på en bane, burde hcp rundt 6 være tilstrekkelig til å mestre blinde hull, ellers er handicapet ditt feil!

Du må gjerne kalle meg useriøs, men etter å ha lett med lykt og lupe i ditt innlegg og tilsvar, kaller jeg det å kaste stein i glasshus.

At du ikke liker å spille på Bogstad har jeg ingen problemer med. Da er det jo bare å takke pent nei til invitasjonen om å spille, og holde deg unna. Det må jo være frustrerende å bruke tid til å forberede seg, reise og deretter å bruke 4 timer på noe som er helt forferdelig. Nevner ikke tilbaketuren, da den må være den beste biten av dagen.
For de som ikke vet det, så trengs ingen invitasjon for å spille på Oslo Gk`s bane, den er åpen for greenfeespillere som alle andre. Dog har OGK et krav om spillestyrke/dokumentert ferdighet, som kun har med spilletid å gjøre, da banen i perioder er relativt godt belagt. I juli åpnet den for alle med hvitt kort, og er det like stille neste sommer, vil klubben gjenta den bedriften.

Dette blir mitt siste svar. Jeg har som vane å ikke kaste meg inn i disse debattene. Når man engang jobber i denne bransjen er det greit å ikke være for politisk. Jeg bruker allikevel alle disse debattsidene til å ta tempen på ”rikets tilstand”, og det er et nyttig hjelpemiddel. Jeg minner om at du ikke bare skrev ”rotete” om OGK`s bane, men ”rotete kaos fra ende til annen”, blant andre ting. Skulle gjerne vite hva du vet som ikke jeg vet når du forsøker å oppklare din påstand med ” Oslo har i alle år vært Norges eneste kvalitets-golfbane. Ingen andre har slike ventelister, eller unik nasjonal golfhistorie som Oslo. Dette vet anmelderen til Peugeot, og det teller!!!” Hva har dette med saken å gjøre? Er det disse kriteriene som gir OGK får den rangering de har fått i guiden? Skjønner du ikke hvor vinglete dette blir;
(eneste??) kvalitetsbane som er et rotete kaos fra ende til annen…..
Når du ikke har noen intensjoner om å forholde deg til sannhet og virkelighet synes jeg det var og er nødvendig å reagere.

Jeg skriver dette som privatperson, ikke som ansatt i Oslo Gk (for øvrig har jeg spillerett ikke medlemskap – medlemskapet mitt er i Miklagard). Og for de av dere som fortsatt ønsker å bruke masse tid og energi på å sammenligne epler og pærer, så håper jeg at dere en dag kommer til en konklusjon dere er fornøyd med, og ønsker ganske enkelt lykke til!

Tim Johansen

Nick

over 21 år siden

Nick

Til Smilende Sam og Joje. Hvorfor går det ikke an å svare på et innlegg uten å være så veldig ironisk hele tiden? Dere behersker tydeligvis formen heller dårlig, siden alle misforstår dere hele tiden. Bruk helller energien til noe positivt.

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Nick. Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er mitt ansvar å skrive slik at mottaker skjønner poenget. Men når det gjaldt den replikkvekslingen over, så var det fra min side bare ment som sånn halvfleipete småprat. Det er kjedelig å leve i Norge på høsten - kan ikke en gang gå på ski, jo!

Hadde det vært noe jeg hadde ansett som viktig, ville jeg nok brukt mitt fulle navn også. Joje er vel en mer flåsete utgave av meg. Men selvfølgelig - det kunne jo ikke du (eller noen andre) vite.

På den annen side - slike små misforståelser er jo med på å lage litt liv i leiren også, da.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Miklagard viser seg alltid å være et brennhett tema, og diskusjonene om banen blir alltid polariserte. Jeg mistenker en del ikke-medlemmer å ønske så inderlig at banen skal være dårlig, og har derfor bestemt seg for det allerede før de spiller den. På samme måte som en del medlemmer har et til tider barnslig behov for å høre andre skryte av banen. Det viktigste må vel være hva man som medlem selv synes om banen, og et Miklagard-medlem sa en gang: "Folk kan få mene hva de vil, for jeg koser meg uansett glugg i hjel hver gang jeg spiller her". Det må jo være litt av poenget, spesielt for en bane som ikke livnærer seg av greenfee-spill, at medlemmene liker banen godt.

Skal man rangere baner bør kriteriet være kvalitet og ikke smak, og her må nødvendigvis Miklagard score høyt spesielt på greenene. De eldste fairwayene (spesielt hull 2 og 3) viser potensialet for resten når de også får satt seg. Teestedene er flate, store og mange. Banen belønner de "dristige" og straffer de "overmodige" ved en gjennomtenkt lay-out. Så kan personlig smak gjøre at man ikke liker banen fordi den har mange bunkere, hellende fairwayer, park kontra skog osv. men det faller litt utenfor kvalitetskriteriet mener jeg. For igjen å trekke parallell til musikk: Man trenger ikke å like Bach sin musikk, men det er vanskelig å bestride dens kvalitet.

På tampen noen tips til Tim angående blinde hull: Jeg vet ikke hvilket tee-sted du spiller fra men hvis du uansett lar driveren ligge i bagen på hull 1, slå ut med jern og stå flatt på innspillet på 130 meter, så kan du heller spare den lange drive`n til hull 2 og der gå til venstre over bunkrene så slipper du problemene med blinde slag =) (i den grad det er blindt å spille til en silhuett green).

Og til dere ironikere, ironi er særdeles vanskelig å synligjøre skriftlig og egner seg derfor kun til å skape misforståelser og usaklig skitkasting. Noe som ikke er så interessant med tanke på at mange av oss er anonyme.

iron mike

over 21 år siden

iron mike

Oppforder alle til å bruke mye ironi i argumentasjonen. Uten ironi ville disse debattene blitt så kjedelige at jeg hadde sovnet her jeg sitter på jobben.....måtte kanskje vurdert å jobbe også

Hans Olav Husa

over 21 år siden

Hans Olav Husa

Peugeot Guiden er en Guide,enkelt og greit.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her