Mr. Peugeot
Denne guiden gjengir et helhetsintrykk etter ETT besøk av EN eller TO personer.
Bedømmingen påvirkes av alt, som mottagelse, bevertning, vær, dagens banetilstand, pro-shop, driving range, bla bla bla.
DVS, det har betydning:
om vedkommende finner ledig parkeringsplass nær klubbhuset,
om han kommer før eller etter at fairwayene har blitt klippet,
om han treffer restaurantens tid for lunsjmeny,
om han treffer daglig leder eller en ferievikar bak skranken i pro-shop'en,
om han kommer en tid greenene har blitt dresset,
om han har sovet godt natta i forveien og fått seg en god frokost på hotellet,
om han er i dårlig humør fordi det var trafikkaos på vei til banen,
osv
osv.
Men mest av alt har det å si om de ansatt på golfbanene "lukter" at det er anmeldere som er på besøk, for da kan de være med å gi vedkommende en bedre opplevelse av banen.
Det er også et stort korps av anmeldere som har forskjellig oppfatning av banene.
Men aller viktigst: Som når det gjelder Michelin guidens rangering av hoteller og restauranter, så er det alment kjent at noen etablissementer KJØPER seg gode poengsummer.
Jeg synest Miklagard fortjener plassen som Norges fineste gressplen, men stiller meg uforstående til at noen av de norske andre banene er nevnt der. Bare det at Arendal er nevnt er med på å fjerne all seriøsitet fra PEUGEOT.
Og personlig ville jeg ikke ha rangert St. Andrews på mer enn 10 poeng. Den er lurvete, kjedelig, lettspilt, grå og stygg. Men den har blitt en slags maskot for golfsporten, så da får den vel være med likevel....
Oslo burde heller ikke ha vært med, banen på Bogstad er et rotete kaos fra ende til annen, men flyter videre på å være norges eldste bane, og beliggenheten og medlemsmassen blir faktisk også vurdert som et kriterium.
Jeg har en reisejobb, og benytter anledningen til å spille mange runder rundtomkring. Benytter ofte Peugeot-guiden for å finne bra baner (og Michelin guiden for hoteller og restauranter) og jeg kan ikke si annet enn at min og mine venners/kollegaers personlige oppfatninger ikke er i nærheten av samme rangering som Peugeot.
De rangerte banene er stort sett greie, men det finnes mange kvalitetsbaner som ikke har fått plass der.
Så denne PEUGEOT-guiden er ikke verdt mer enn varmen boka gir når man brenner den i peisen en kald vinterdag........