Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Advarselsystem for sakte spill

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Etter å ha jobbet litt som banekontrollør ved en av de større banene i Norge har jeg gjort meg noen tanker omkring sakte spill, for det er ingen som har så mange unnskyldninger som de saktespillende: "På forrige hull ventet vi på de foran", "vi holder avstand til de bak oss", "det ville gått fortere hvis du ikke kjørte rundt og stresset oss" osv. Derfor kunne klubbene laget et formalisert advarsel-system med klare regler som gjerne stod på score-kortet, og hvilke konsekvenser brudd på disse ville medføre. For eksempel kunne man operert med advarsel, deretter "gult kort", og til slutt "rødt kort" med den følge at man måtte forlate banen. (Jeg mener ikke at man skal få gult kort som på fotball-banen, men en advarsel som betyr det samme).
Disse advarslene burde tre i kraft ved definerte tidsoverskridelser. Eks. brukt mer enn 50 minutter på 3 hull, 2 t og 20 min på første 9 eller lignende, og at man har glippe forover (ventende flighter skal ikke straffes osv). Jeg tror at spillere som vet før de går ut på runden at de blir vist av banen hvis de bruker 2,5 timer på første 9 kanskje legger en innsats i å spille raskere.

Sakte spill er det som skaper mest irritasjon på norske baner, og veldig mange spillere trenger og disiplineres på dette. Det er heller ikke slik at det er noen sammenheng mellom hcp og hurtig spill. Jeg har ofte sett spreke gutter i 20-åra med 10 i hcp bruke vesentlig lengre tid enn gk-spillere.
Vil gjerne ha ideèr omkring utvikling og praktisk gjennomføring av et regelsystem for å få bukt med problemet.

mvh Toughloose

Joje

over 21 år siden

Joje

Tja. Et problem er jo at det kan være en eller to (eller tre) i flighten som er årsaken til problemet. Det er sjelden alle fire er trege.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

I utgangspunket synes jeg dette ikke er en god ide.

Sakte spill er et problem (selv om jeg relativt sjeldent opplever det som et PROBLEM når jeg spiller på norske baner. Mange er flinke(re) nå enn før, synes jeg), men vi bør klare oss uten et predefinert "advarselssystem". Marshall styrer dette selv med eventuelle advarsler i løpet av runden.

Strenge (og muligens rigide) regler for dette bør vi unngå. Advarsler på scorekortet er jo heller ikke spesielt hyggelig.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg synes piskeslag etter avsluttet 18 hull bør være en passende straff. Ikke la oss være feige !!

Klart sakte spill er et problem i Norge, men jeg har mer tro på at vi løser det med gode marshaller, holdningsskapende arbeid og informasjon om hvordan man får opp farten og fortsatt har det hyggelig, enn advarselssystemer. Men det er positivt at man kommer med forslag. Kreativitet er et gode. Jeg synes bare dette forslaget blir feil. det kommer til å stresse folk for mye.

Terje

over 21 år siden

Terje

Noe bør gjøres med sakte spill!

Løsningen som foreslåes ovenfor tror jeg immidlertid kan bli vanskelig å gjennomføre i praksis.

Du nevner som eks: minimum 50 min på de første tre hull og at man ikke holder følge med de foran. En gruppe kan være raskere enn de foran uten at de på et gitt tidspunkt er oppe i ryggen på disse. Har man brukt mer enn 50 min på tre hull pga sene grupper foran og så må lete etter utslagene på hull 4 har man med disse reglene et problem uten at man er skyld i det sene spillet.

Men for all del - man må gjøre noe for å få ned gjennomsnittstiden på en norsk golfrunde!

Dag

over 21 år siden

Dag

Hva med å stemple seg ut da man er ferdig med runden??? Slik som man gjorde på arbeidsplasser før i tiden. Dette vil gi fokus på tidsforbruket, vil kunne bli prestisje i å gå fort....

Problemet vil da bli at ingen vil slippe noen forbi ;)

Golfelsker

over 21 år siden

Golfelsker

18 hulls golfbane.
Normal spilletid 3,5 timer, max. 4 timer.
Dersom en ball har brukt over to timer på de 9 første hullene blir de tatt av banen. Grennfee gjeste får tilbakebetalt halve greenfeen i poletter på drivingrangen.

SP

over 21 år siden

SP

Jeg synes det er veldig mye interessant lesning om dette på disse sidene

http://www.popeofslope.com/

link til venstre om Pace of Play.

Tore Rønning

over 21 år siden

Tore Rønning

Svar til Golfelsker.
Normal spilletid 3,5 timer gir snitt på 11,7 min. pr hull. Med den natur vi har her i landet og dermed bane-layout, tar det ofte 4 min. fra siste man har hullet ut til første man slår ut på neste. Da har du 7,7 min til selve "hullet". Med fire i "ballen" blir det under 2 min pr. spiller. Det er ikke mye, man skal tross alt bevege seg fra tee til green. Med fire lav Hcp'er som aldri er på bærtur kan det kanskje holde.

Golfelsker

over 21 år siden

Golfelsker

HEI Tore R.
Hvis det er riktig at det brukes ca. 4 min fra siste har hullet ut til første er klar man slår ut på neste, tilsvarer det 1 time og 12 min. på en runde.
Ved normal gange går en ca. 5 km på tilsvarende tid. og det er ikke samlet avstanden mellom green og teesteder (gj.snitt 277 m pr. hull) på noen norske golfbaner. Her er det mye å hente, minst en halv time.

Tore Rønning

over 21 år siden

Tore Rønning

Hei Golfelsker,
Ok, så tok jeg litt hardt i, men si 2 min da. Jeg føler også da at det blir tøft for en fire "ball", hvor spillerene er midt-hcp'er og dårligere.

Golfelsker

over 21 år siden

Golfelsker

Hei Tore R.
På de fleste baner er det kort avstand mellom green og neste teested, slik at du kan sikkert reduserte tiden til mindre enn et 1/2 minutt.

Jeg tror det er holdningen som er feil og at klubbstyrer og -adm. gjør for lite til at spilletiden går ned. Det er i hvertfall de som kan bestemme og da må ansvaret ligge der.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

For å komme litt inn på sporet igjen, så er altså forslaget mitt å formalisere regler vedrørende sakte spill og dertil sanksjoner. Dette finnes jo allerede i turnerings-golf, der dommer først gir advarsel, deretter straffeslag og evt. dikvalifiserer. Spørsmålet er om dette bør iverksettes også i selskapsgolf (straffeslag er jo meningsløst, men advarsler og bortvisning). Tanken er at det er lettere for banekontrollør og spillere å forholde seg til et regelverk som er formalisert, og ikke bare om en marshall har stått opp på rett eller feil bein den dagen...

mvh T

hm

over 21 år siden

hm

Man løser neppe problemet med sakte spill med sanksjoner og straff. De fleste norske baner har ikke marshalls, og dermed blir det uansett vanskelig å få gjennomført noen form for straff.

Kanskje fokus heller bør settes på grøntkortopplæringen. Her er det for mye fokus på regler, og for lite fokus på etikette og sikkerhet på banen.
Det er nesten utrolig å se hvor klønete noen er og feks. setter bag'en igjen 20 meter fra green og må gå tilbake for å hente den når de allikevel skal videre til neste hull. I tillegg har noen lagt seg til rutiner som er så omstendige at det burde ha vært plukket av dem umiddelbart.
Og dårlige vaner som man lærer tidlig drar man med seg videre, så ikke oppfatt dette som noe angrep på grøntkort-spillere.
Men, vi bør titte østover til Sverige. Der må alle ha caddie-runder og fadder-runder før de kommer utpå alene. Hvis fokus på slike opplæringsrunder er på effektivt spill og etikette så vil nivået/tempoet øke.

Hold it

over 21 år siden

Hold it

Det er ofte bare en, eller en sjelden gang 2 spillere som er skyld i forsinkelser.
Synderen er ofte en høyhandicap'er med store muskler og lang driver.
Den tapte tiden går oftest med til å lete etter baller, og en sjelden gang til gode spillere som skal lese puttelinjen fra alle vinkler 2 ganger....

Jeg og mine venner sier alltid fra når vi havner i fligt med optimistiske langdistanse-slicere. Stakkaren for klar melding om at dersom han på død og liv skal slå over evne på trange fairways får han lete etter ballen selv, og sakker vi akterut i hht tidsskjema for han slippe oss fra.

Får vi tilsnakk av Marshal peker vi også ut synderen, så får Marshal bestemme hva han vil gjøre.

Jeg opplevde en gang å få tildelt 2 straffeslag under en turnering til tross for at jeg ikke behøvde å lete etter en eneste av mine egne baller. Foran oss gikk en flight med 8-15 i hcp, i flighten min hadde vi meg på 5, en på 28, en på 35 og en GK-spiller. I slike tilfeller er det arrangøren sin feil at det blir luke foran. Til slutt hadde vi sluppet forbi 3 flighter, og hadde likevel 2 tomme hull foran.

Hva f... skal man gjøre i et slikt tilfelle ??? Jeg ble så forbanna på sekretariatet at jeg til slutt slapp straff likevel, og vant konkurransen. Men da fikk jeg ord på meg for å være "primadonna". Dette medførte at jeg skiftet klubb/bane. Men det var ikke min feil at det gikk sakte og det var ingenting jeg klarte å gjøre for å få de andre til å få opp farten.

Har man 5 minutter på å lete etter ballen så har man det.......

engelskmann

over 21 år siden

engelskmann

Alle er enige om at sakte spill er et problem, og det er mange gode forslag her, men de er ikke så lett å sette i praksis. Å sjekke tiden etter 9 hul (og fjerner sakte spillere fra banen) er i prinsipp en lett gjennomførbart tiltak. Men alle ballene bak de "sakte" vil vel også blitt tvunget til å spille sakte, ikke? og man kan ikke bortvise alle fra banen.
Nei, marshallene er nødt til å bli mer aktiv og gir ut advarsler og eventuellt viser bort sakte spillere.
Jeg opplevde en situasjon i spania iår hvor ballen foran oss, på første tee, brukte alt for mye tid, og alt for mange slag, for å komme fram til første green. Jeg nevte til Starteren (ja, det hjelper med starter) at det kunne bli en laaang runde hvis de forsatte i samme tempoet. (ballen foran var 4 tyskere - prøv å spille igjennom dem!! går ikke).
Starteren var enig, og sent ut marshallen for å piske på dem. Det hjalp i de neste hullene, hvor marshallen fulgte med dem som lim. Men så hadde marshallen resten av banen å passe, og måtte gå videre. Han skulle kommet tilbake og viste dem bort idet de gikk tilbake til super-sakte tempoet i fraværet av marshallen.
Det er bra med Marshaller, men de må bruke myndigheten sin oftere!

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Kan det være en mulig løsning at man rett og slett forandrer denne
regelen om 5 minutter ?
Det blir jo fullstendig håpløst om flere spillere i samme flight skal bruke
5 minutter på å lete eller ballen flere ganger i løpet av et eneste hull.........
Selv har jeg nettopp fått GK, men finner jeg ikke ballen i løpet av 60 sekunder, vel, da er den borte. Ny ball og straff. Enkelt.
Løsningen er bare å bli såpass god at man slipper å lete etter ballen,
selv om jeg også har sett Tiger vasse i gresset og slå rundt seg med kølla og be journalistene dra til h.
Så vidt jeg skjønner er disse reglene bestemt i Skottland, men det er vel ikke bare i Norge det er problemer med sakte spill ?
Er det noen debatt om dette blandt de som lager reglene ?
St. Andrews ?
Gunnar

Inge Sandvik

over 21 år siden

Inge Sandvik

Gode nyheter for golfere og golfbaner som vil ha raskere spill!

I løpet av denne sesong eller garantert til neste sesong vil Golflogix har klart en videreutvikling av det markedsledende xCaddie GPS systemet. ( Håndholdt GPS )

Det betyr at golfbaner kan virkelig skape en win-win situasjon for både golfspillere og ikke minst golfklubbens økonomi.

Systemet fungerer på den enkle måten at alle spillerene på banen får utlevert en håndholdt "GPS caddie". Den gir spilleren eksakte distanser til forskjellige steder på banen. Eks bunker, green etc.

Inne på klubbhuset har man på en PC med kart over banen og hvor man i sanntid ser spillerens bevelgelser på banen. Hvis man ser at noen går saktere enn hva man kan si er normalt eller akseptabelt, så vil man via tale og tekst kunne effektivt kommunisere med spilleren. ( på en høflig måte!)

Spilleren selv kan også kommunsiere med klubbhuset. Det kan være alt fra bestilling av mat/drikke til å rekvirere player assistance.

Dette systemet gjør at spilletiden på banen kan bli mye mer stabil. Det gir også en trygghet for både medlemmer og gjester at det sakte spill og økt spilleopplevelse er et fokus område for klubben.

For spilleren betyr dette enda bedre service og for klubben vil dette gi bedre beleggsprosent og mer fornøyde medlemmer og gjester.

PS! Bruk av GPS er ifølge USGA tillatt i Hcp tellende runder.

Med vennlig hilsen

Inge Sandvik

Golflogix Nordic

Å hjælp....

over 21 år siden

Å hjælp....

Nok en duppeditt som treige golfspillere skal fikle med... Tipper dette medfører enda tregere spill.

Nei, problemet er ikke at man ikke vet hvor langt det er igjen frem til hullet eller bunkeren, problemet er en kombinasjon av:

- spillere som ikke tilpasser spillet til banen, og driver ut i hytt og pine i steden for å svelge stoltheten og bruke to slag med jern,

- spillere som tror de putter bedre om de legger seg på alle fire og speider inn i gressplenen fra 10 ulike vinkler rundt hullet, for så å bomme med 2 meter,

- spillere som stopper opp ved en annens ball og venter på at han skal slå den, skryter litt av slaget, for så å gå frem til egen ball, ser på fuglene som synger, lurer på køllevalg, slår et slag, venter til ballen har landet, tar frem lommetørklet og snyter seg, planlegger å gå videre, og så rusler av gårde.

- spillere som ikke kan få noen Stableford poeng på hullet lenger, som sier "jeg huller ut, jeg, for treningens skyld",

osv.

Gps hjelper dessverre ingen av disse.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Inge: og hva sier R&A ? USGA "bestemmer" ikke over Europa, så derfor er jo spørsmålet om GPS er tillat for oss her i Norge.

Jeg tviler også på at vi får lov til å bruke muligheten til at du ser hvor spillerene er her i Norge. Det funker vel bare til en eller annen klager til datatilsynet. Personvern vet du.....

JEG mener det hadde vært helt topp, ikke bare for å kunne "kjefte" på folk, men du får et godt overblikk over hva som er "flaskehalsene" på banen. Feks. kanskje det ville gått raskere på et hull hvis det hadde blitt ryddet i skogen slik at det ikke ble leting etter baller osv.

Jeg har prøvd denne GPS'en, og det er MINDRE fikling med den i forhold til en baneguide etter min mening. MEN man må få en eller annen "festeanordning" slik at man kan sette den på baggen eller tralla.

Trenger du folk til testing så er det bare å sende en mail :-).

Mvh

Runar

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Kan Inge Sandvik fra Golflogix ta til venstre i neste kryss og drive markedsføring et annet sted ? Jeg er en ihuga gadget freak, men alt til sin tid........ jeg gruer meg intenst til at alle Palm tullingene nå skal ha en dippedutt i hver hånd på banen og stå der og trykke og tulle mens vi andre står bak og venter. Hvor mange trenger andre avstandsmål enn det man har på sprinkler lokk eller staker ? Jovisst - de som slår noenlunde like langt med på hvert slag (forutsatt samme kølle) - hvor mange av de løper det rundt på banen i dag ?

Jeg fryser på ryggen når jeg tenker på hvor utstyrsfiksert spillere har blitt.... Gi GPS'er til spillere med under 5 i hcp. resten klarer seg garantert like bra uten...

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

SANDVIK ROTER

Jeg har gjentatt ganger sett påstanden om at "Bruk av GPS er tillatt av USGA i handicap-tellende runder". Jeg har imidlertid aldri sett noen henvisning til noe dokument som kan underbygge at denne påstanden er korrekt.

Det eneste jeg har kunnet finne om dette ved å søke på USGA-sidene, er det følgende (som jeg ikke kan skjønne annet enn må omfatte det beskrevne GPS-systemet som "gir spilleren eksakte distanser til forskjellige steder på banen."), som er hentet fra USGA FAQ-side:

Rangefinders and other Electronic Distance Measuring Devices

Q. Is it legal under the Rules of Golf to use a Rangefinder or other EDM device?

A. The use of a laser rangefinder is a breach of Rule 14-3, which states that during a stipulated round, the player shall not use any artificial device or unusual equipment for the purpose of gauging or measuring distance or conditions which might affect his play. (Rule 14-3) However, please note that the guidelines of the USGA Handicap System require that scores made when using such a device must be posted for handicap computation purposes.

For meg ser det derfor ut til at Kjell Inge Sandvik, blander sammen to forskjellige ting:

a) Tillater Rules of Golf en spiller å bruke GPS? (Og her mener jeg at svaret ut fra regel 14-3 er "Nei", og dette støttes altså av USGAs uttalelse som regelgiver i henhold til det ovenstående.)

b) Hvis en spiller likevel har brukt GPS og dermed brutt reglene, hvordan skal man da gjøre med handicap-registrering?

Svaret på det siste spørsmålet følger ikke av noen internasjonale golfregler, men er helt overlatt til de nasjonale golf-forbundene -- i likhet med alle andre handicap-spørsmål, jfr merknaden etter tillegg III til reglene (s.145 i den nye regelboken). I USA har man tydeligvis valgt å si at selv om spilleren har spilt med ulovlig utstyr, og derfor egentlig skulle ha diskvalifisert seg selv og dermed heller ikke oppnådd noe poengresultat som skulle påvirke handicappet, skal han likevel registrere resultatet og skrive seg opp/ned tilsvarende.

Denne løsningen regner jeg med er begrunnet i at det ellers ville være spillere som kunne bygge opp spillestyrken sin uten at dette blir reflektert i offisielt handicap, noe som ville gitt dem en urimelig fordel i hcp-konkurranser.

Men hvis Sandvik sitter inne med informasjon som viser at jeg tar feil, vil jeg med glede la meg bli korrigert av ham i tråden her.

Inge Sandvik

over 21 år siden

Inge Sandvik

SANDVIK ROTER IKKE :)

Her er en mail fra USGA som bekrefter at det er av USGA lov å bruke GPS i Hcp spill. USGA og R&A er som kjent enige om å samkjøre sine regler. Det betyr at det er et tidspørsmål før R&A oppdaterer sine regler. De som følger godt med har også fått med seg at dette kan de gjøre når som helst. Det er bestemt at man trenger ikke å vente til neste 4 års periode.

At enkelte blir fornærmet med at jeg informerer om et av flere verktøy som vil kunne være en bidragsyter til raskere spill kan jeg leve med. Jeg tror de aller fleste er interessert i å høre om nye ting som kan bidra til en bedre golfopplevelse. Vi har forøvrig over 50 av Europas beste baner som stolt tilbyr Golflogix til sine kunder :)

Alle som har brukt xCaddie vet at den er meget enkel å bruke. Det er ingen trykking eller tasting som skal gjøres. Enda enklere blir det i år når vi introduserer auto scroll. Det betyr at enheten oppdaterer seg hele tiden i forhold til hvor du befinner deg i forhol til green, bunker etc.

Ok, her er spikeren i kisten på diskusjonen om USGA godtar eller ikke godtar GPS i Hcp spill....

From: Carter Rich, USGA Research and Test Center
To: Scott Lembrecht
Sent: Tuesday, April 16, 2002 10:25 AM
Subject: Golfllogix GPS System

Dear Mr. Lembrecht,

I have attempted to contact you by telephone, but have been unsuccessful thus far.
I wanted to advise you regarding the USGA's position on GPS devices and how it relates to the Golflogix System. Based upon my understanding, the primary purpose of the system is to provide real time yardage to the center of the green from a player's position. It's secondary purpose is to serve as an electronic scorecard.
Use of a GPS system during tournament play governed by USGA Rules would be considered a violation of Rule 14-3. However, use of a GPS system during rounds played under USGA Rules for handicap posting purposes are permitted.
Please contact me to discuss further and to determine what, if any, further action you would like regarding your submission.

Regards,
J. Carter Rich
Manager, Equipment Rulings
United States Golf Association
Research and Test Center

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Dette utsagnet fra Mr. Rich synes jeg er relativt oppsiktsvekkende -- eller kanskje klossete formulert(?).

Han bekrefter jo innledningsvis at bruk av GPS _er_ et brudd på regel 14-3 -- under konkurransespill.
Men, det er alment vedtatt at det er akkurat de samme reglene som egentlig gjelder i en selskapsrunde som i en konkurranserunde.
Man har ikke adgang til å fravike reglene, hverken den enkelte spiller, eller den lokale komiteen -- med mindre reglenes tillegg I om lokale regler og konkurransebestemmelser (eller noe annet punkt i reglene) gir komiteen en eksplisitt adgang til å å fravike reglene. Noen slik adgang til å fravike 14-3 kan jeg ikke se at reglene eller tillegget gir hjemmel for. Da blir jo Rich's neste punkt om at "det er tillatt" å bruke GPS i selskapsrunde, ikke i samsvar med reglene.

Men i noen grad blir dette en diskusjon om ord.

I og med at en diskvalifikasjon etter 14-3 i en selskapsrunde, ikke betyr at man skal kastes ut av noen konkurranse, er jo hovedsaklige praktiske konsekvensen i forhold til omverdenen hvordan resultatet av runden skal innvirke på handicappet. Og som tidligere nevnt er dette med handicap noe som ligger utenfor reglene, og noe som styres av det nasjonale golfforbundet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her