Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges beste bane i dag?

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Hvilken bane er best etter en lang og fin sommer her på østlandet?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Kan enkelt anbefale Evje, Skjeberg, Grønmo(9hull) og Drøbak; strålende forhold!

Har spilt alle siste 3 uker.

Sir Bubba

over 19 år siden

Sir Bubba

Du mener hvilken bane som er best på østlandet?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Når du nevner Skjeberg som norges beste bane kan du ikke forventes å bli tatt seriøst!

Mine forslag:
Vestfold
Larvik
og det er sikkert noen perler jeg ikke har oversikten over.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Alle vet hvilken som er best, men i god sosialdemokratisk ånd velger vi å si at det er maaaange baner i kjempegod stand på østlandet i år.

Så blir det opp til hver enkelt å si at nettopp deres hjemmebane er best for dem - og det er jo slik det skal være :-)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Til 10:06: Dersom jeg synes Skjeberg er i strålende stand ift fairway&greener, så opplyser jeg om det.

Dersom spørsmålet gjaldt "beste bane i Norge" ville jeg ikke hatt noen innspill, men det var vel ikke tema!?

Og skaff deg et eget navn/nick, såpass kreativ bør du vel være?

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Vi kan ta hele landet men som regel ender det vel ut med en bane på østlandet?
Er selv medlem på Nøtterøy, Tjøme og Vestfold GK har ikke spilt så mange andre baner (kun Bogstad, Borre og Larvik) i år.
Nøtterøy er for meg den suverent beste av disse i år.

Leif Osvold

over 19 år siden

Leif Osvold

Østlandets beste bane er utvilsomt Askim. Her har du varierte hull, meget god greener og vakre omgivelser. Jeg har spilt både Bogstad, Losby, Miklagard og Drøbak i år, men ingen av disse Micke Mus banene kan måle seg med Askim.

Mvh
Leif Osvold

pip-pip

over 19 år siden

pip-pip

Nes: ikke bra
Mikla: OK
Mørk: ikke bra
Østmarka: ikke bra
Grønmo: bra
Asker: anleggsområde
Østmarka: mildt sagt ræva
Bogstad: veldigbra
Drøbak: OK
Nøtterøy: fantastisk
Larvik: bra
Holtsmark: bra
Tyrifjorden: brukbar
Skoger: går an
Kongsberg: fantastisk
Mjøsen: brukbar
Kjekstad: bra
Randsfjorden: bra

Niels

over 19 år siden

Niels

Det fine er at jeg har huet mitt såpass i behold at jeg vet selv hvilke baner som er bra :) Ikke som noen av disse andre menneskene her som åpenbart burde få seg en smekk på fingeren. Men, siden jeg vet hva jeg liker så spiller jeg de jeg liker. Også tenker jeg ikke så mye på hva dere andre liker fordi jeg liker å kontrollere mitt eget liv. Hohohoh! Nå var jeg dritmorsom. Men jeg var også ganske så ærlig.

RS

over 19 år siden

RS

Til Fooore:
Beklager "Nick" feilen!
Det er snakk om beste østlandsbane i dag. Ikke hvilken som har best gress på greener og fairway.

Skjeberg lider kraftig av elendig layout og at det er brukt for lite penger på og rundt baneområdet.

Bjarnis

over 19 år siden

Bjarnis

RS:
Når Fooore trekker fram Drøbak, Evje og Grønmo som bra golfbaner sier det seg vel selv at mannen ikke har særlig peiling på layout.

ØB

over 19 år siden

ØB

Er ikke alle som har spilt alle banene i norge vet du Niels! Kanskje de er ute etter noen råd om hvilke baner som er verdt et besøk!!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Det er korrekt, layout har jeg lite peiling på, jeg bare vet at jeg liker å spille på baner som har bra forhold på fairway og greener spesielt, til en overkommelig pris.

Men layout, der melder jeg pass, heldigvis koser jeg meg på banen likevel.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Takk, pip-pip! Endelig noen som faktisk kan SAMMENLIGNE banene (ikke bare si at Enellerannenbane er kjempebra).

Jeg kjenner bare forholdene på Kjekstad, Kongsberg, Skoger og Randsfjorden nå (eller for litt siden) og er helt enig med deg i beskrivelsen av de banene...

Niels

over 19 år siden

Niels

ØB: jepp sant det. Men har du spilt 4 baner på Østlandet så er det vel dumt å nevne alle banene man har spilt. Jeg har selv spilt Evje, drøbak og grønmo og ville ikke anbefalt dem. Evje er vel ok, men det finnes utallige andre baner som er bedre. Det blir vel nesten det samme som TigerLili som sa at Norges beste bane er Kvinesdal, som var den beste hun hadde spilt. Også hadde hun spilt 2 baner i Norge.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Niels: sammenligningen med TigerLili var under beltestedet....

Mangler kun Haga og Holtsmark i Oslo/Akershus, så litt sammenligningsgrunnlag har jeg. Men mine innspill går ikke på layout og kleskoder og medlemsmasse, det går på baneforhold.

ØB

over 19 år siden

ØB

Det er jeg helt enig i! Er litt forskjell på hva folk har som sammenlikningsgrunnlag her... Går du på en drittbane hjemme så er mye som opfattes som bra når du spiller en annen bane.

Niels

over 19 år siden

Niels

Fooore: ops helt enig med deg. Var ikke meningen å sammenligne deg med henne. Men konseptet :) bare konseptet. Er enig i at forholdene er bra som du sier da. Ikke misforstå. Haga syns jeg hadde glimrende forhold. Harde fine fairways å slå fra. Nøtterøy er jo bare fantastisk. Kongsberg er i herlig stand i år. Tyrifjorden var nydelig, men litt humpete greener.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Jeg er selvsagt inhabil som medlem - men etter å ha spilt de fleste rundene på andcre baner i år så synes jeg faktisk at Drøbak har gode forhold. Om man liker designet/layouten får være opp til hver og en.... Jeg synes den er grei - ingen mesterskapsbane - men en hyggelig bane som de fleste kan få en trivelig runde på....skal være noen slike også...

Niels

over 19 år siden

Niels

Helt enig :) Trivelig bane å spille.

Per & pål

over 19 år siden

Per & pål

Best nå på østlandet: Nøtterøy

Truls

over 19 år siden

Truls

Drøbak er kort, lett å gå, lett å score på og ligger sentralt på østlandet. Da har man en tendens til å reise fra banen med godt humør og et godt inntrykk. Ikke rart at det er Norges mest besøkte bane. Liker'n sjøl!

Askeladden

over 19 år siden

Askeladden

Best nå: Det hullet jeg er på i øyeblikket.....

golfer

over 19 år siden

golfer

beste bane på østlandet nå er utvilsomt askim! veldig bra forhold!!

gultee

over 19 år siden

gultee

Elverum har vist en betydelig bedring siden 2005 ! (men den er kanskje for langt nord for Sinsen-krysset for de som frekventerer dette forum...?)

Luna

over 19 år siden

Luna

Bjarnis.
Dersom du mener Evje er en dårlig golfbane har du overhode ikke peiling.
Desidert en av de bedre i landet.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Nå må jeg bare spørre, og det er ikke for å provosere noen.

hva er det som er så fantastisk med Evje?

vil også si at jeg selv liker banen, men dette er ikke godt nok kriterie for å bedømme banen, siden jeg generellt liker å spille golf, og er lite kritisk til layout så lenge jeg føler jeg kan spille med gode utfordringer.
er mer kritisk til kvalitet, for det er ikke gøy å spille på hoppende greener, kjeksaktige fairwayer og opphogde skogsløyper.

Ønsker meg en god beskrivelse av Evje, som jeg kjenner igjen, og som gjør at jeg vil mene at den er fantastisk som noen andre synes.

(Jeg har spilt evje 5-6 ganger, så jeg kjenner banen greit)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Hyggelig å høre at det er betydelig bedring på Elverum fra i fjor. Jeg spilte der midt på sommeren i fjor og likte banen, men greenene var da de dårligste jeg noen gang har spilt på. Det var faktisk jevnere på FW enn på greenene.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Evje i mine øyne; strålende forhold fairway og greener, bra variasjon mellom lange og mellom-lange hull, grei flyt i spillet(ingen kø), og utfordrende nok for en høy-hcp som meg.

hcp 13

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Norges beste bane er og blir Meland. Den er også vanskeligst, kfr hva Marius Thorp sa etter The Open. Østlandets beste er trolig Moss Evje og Nøtterøy, med Bogstad, Hauger, Borre og Larvik rett bak. Vestfold er en flott bane. Mange skryter av Miklagard, enda flere sier at Holtsmark blir veldig bra. Haga har vært flott i hele år.

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Enig med deg, Jimenez, selv om Bogstad og Miklagard sikkert bør nevnes i samme åndedrag som Evje og Nøtterøy.
Til Ynge: Du lurer på hva som er fantastisk med Evje. Så sier du at du misliker "å spille på hoppende greener, kjeksaktige fairwayer og opphogde skogsløyper". Det er jo nettopp dette du slipper på Evje. (Må innrømme at jeg er litt usikker på hva en kjeksaktig fairway er).
Regner med at de som mistrives på Evje, gjør det fordi de har problemer med lengde, og det er greit nok. Den er blant de aller lengste, og den kan være utsatt for tøff sønnavind. Men at den er blant de aller beste på østlandet, er hevet over all tvil. Spilte den senest søndag, og kvaliteten er svært god, til tross for lite regn i sommer.

gultee

over 19 år siden

gultee

Elverum har ny greenkeeper i år - en svenske med god peiling på det han driver med. Greener er bra, FW er bra, men endel skog på siden av FW som stadig står i veien.

Er det noen som kjenner til ryddesag i passende størrelse å ha i bagen?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Ja, kjeksfairway er typisk når det er så dårlig grunnforhold at en uke med sol gjør at torva dør og bakken blir steppeaktig.
hvis du slår opp den torven, så minner den opp sponplater eller mariekjeks.
jeg vet jo at Evje har super kvalitet, men det var ikke det jeg spurte etter.
Jeg synes Evje er litt merkelig, for jeg slår middels langt, og havner aldri i bunkerne der. men det er jo ikke plagsomt å slippe bunkere, så jeg klager ikke. synes bare det er litt rart.

:O)

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Går for å teste Evje til helgen hvis jeg får tee off - da får jeg sammenlignet forholdene på den, Drøbak og Mikla på en uke. Kan bli interessant nok.

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Ja, Yngve, da skjønner jeg hva slags kjeks du mener. Ikke moro, det nei.

H

over 19 år siden

H

Yngve
Spiller du fra Gul eller Hvit tee siden bunkerne ikke er i spill på Evje?

Synes enkelte her er noe finspiste. De fleste med hcp mellom 2 og GK har nok av utfordringer på de fleste baner.

snedd

over 19 år siden

snedd

Ja, Yngve, hvordan får du til det? Selv opplever jeg at fairwaybunkere er i spill på alle utslag på par 4- og -5-hullene unntatt hull 3, 12 og 13. Slår du fryktelig langt eller litt kort?

K

over 19 år siden

K

Yngve slår langt. Fryktelig langt!

Kai - Arne

over 19 år siden

Kai - Arne

Niel da, sa virkelig Tigerlili at kvinesdal var norges beste bane ?
Så vidt jeg husker skrev hun fra en artikkel i lokalavisa for å gjøre norske golfere oppmerksom på hva direktør og pro mente om den vakre banen.

Videre var det også noe om nytt hotell, drivingrange og en 9 - hullsbane som skulle gjøre hele golfanlegg bedre og mer attraktivt for alle som ønsker å nyte en eller flere runder hvor du samtidig kan nyte dyrelivet.

Sist jeg var i kvinesdal så jeg en and med 10 andunger, 3 harer en huggorm. I tilegg fikk en medpassasjer brillene tilgriset av fugleskitt :-)

Rolig og vakker bane - velkommen Niels og alle verdens golfspillere, nyt livet for fullt, sammen med hyggelige mennesker.

10 hcp

over 19 år siden

10 hcp

Til pip pip
Kongsberg begynner å bli brun.
Kjekstad er ræva.
Nøtterøy er vel best nå. til og med bedere enn Mikla
Larvik er etter min mening oppskrytt.
Vestfold har jeg ikke spilt banen i år, var litt morsom i fjor

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Dere er så morsomme som skriver om hvor langt jeg slår.

nei, jeg slår ikke langt, jeg er fortsatt høyhandicapper, og når jeg sier middels langt, så mener jeg i forhold til mitt handicap.

Jeg kritiserer overhode ikke banen heller, bare undrer meg over hvor lite jeg har havnet i sanda der :).

Skal prøve å spille banen igjen snart. har ikke spilt siden mai, og det har skjedd en del både på banen og med spillet mitt siden den gang... :O)

Sol

over 19 år siden

Sol

Faktaopplysninger
Kvinesdal har pr i dag:
18 nydelige hull i fint terreng. Børsheim har banerekorden på 67 slag.
Ny drivingsrange med targegreens og overbygde utslag.
Ny 9 hulls P&P bane som åpner i september.

Hotell
Hovedbygget på Utsikten er nå revet og skal gi plass til nytt hotell som åpner 2007 (høsten).

Burre

over 19 år siden

Burre

Skoger Golfbane i Drammen, har hatt utmerkede forhold i hele årets sesong.

H

over 19 år siden

H

Yngve
Bunkere bygges først og fremst for å kunne være slik at de enten belønner de som legger opp litt kort eller de som har lengde nok til å gå over. Tipper at arkitekt som har tegnet Evje-banen har kalkulert dette for en scratch-spiller fra hvit tee. Da får bunkere ofte samme effekt for en gjennomsnittlig 6 - 10 hcp fra gul.
Klarer man å gå over åpner muligheten for andre slag inn på green på et par 5 og et kortere slag på et par 4 hull.
Hvis du ikke slår langt og har høy hcp så tror jeg ikke bunkernes plassering betyr noe.

Craz-E

over 19 år siden

Craz-E

Alltid morsomt å følge med på debattforumet her. Starter som oftest med noen saklige innlegg, noen greie svar, før det alltid ender med drittkasting og usakeligheter!

Herrrlig! :)

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Mange grunner til å lage ulike hindre på en bane, bunker er et av mange virkemidler en banearkitekt kan benytte seg av...
Bunkere som gir eller tar slag fra de ulike hcp nivåene:
"Heroiske bunkere" plaseres ofte foran greenen, for å gjøre den korteste veien inn heroisk for de som satser fra lengre hold.
Så har vi "reddende bunkere", som plaseres slik at man ikke mister en ball utenfor banen eller for langt osv.
Så har vi "strategiske bunkere" som er plassert for å styre spillet.
"Estetiske bunkere" for å skape balanse og harmoni, de er sjelden i spill.
Så har vi "straffende bunkere", som det ligger i navnet...de som havner der kommer i trøbbel.

Bob

over 19 år siden

Bob

Evje har flate kjedelige anonyme bortgjemte bunkere. Stort sett så ser man dem aldri før man er oppi dem. Kjipent. Flere rare hull enn Onsøy har den også, som er en prestasjon. Hull jeg syns er fjollete:
1 - fjollete green
3 - fjollete utslag
6 - fjollete bunker på høyre. Som bare straffer de som slicer MYE
7 - fjollete anonyme bunkere og fjollete par 5 og fjoll og fjoll pluss blindt innspill.
8 - fjollete bunkere for bigslicers. fjollete kjedelig green.
11 - fjollete fairwaybunkere. fjollete "blind" green
12 - rimelig fjoll her og
13 - total-fjoll
14 - nydelig
15 - kult
16 - fjollete
17 - praktfullt

Smaken er som baken og jeg respekterer de som liker banen. Men jeg syns den er litt kjedelig å spille. Var bra forhold der sist jeg spilte. Jeg synes det er gjort lite med det utrolige potensialet området har.

lol

over 19 år siden

lol

Nå var du veldig fjollete Bob.
Hvilken fjollete bane synes du er best da

Bob

over 19 år siden

Bob

:) Jeg syns Nøtterøy, Miklagard, Bjåvann, Kragerø, Losby. Liker også Tyrifjorden og Kongsberg godt.

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Østlandets beste bane åpner på LØRDAG, åpen for alle fra søndag 13/8.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Pussig smak Bob. Å kritisere Evje for fjollete hull men like Tyrifjorden godt. Den har jo absolutt sin andel fjollehull...

Bob

over 19 år siden

Bob

Sam: Joda enig i at noen av hullene på Tyri har fjoll, men det er mye mer fjoll på Evje etter min mening. Tyrifjorden er nok den mest naturskjønne banen jeg har spilt i Norge. Kragerø vanker også på topp der.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Visst er den naturskjønn og det er Kragerø også, men hull 2,4,6, 11 med flere på TGK blir jo ikke bedre for det.... :-) Hva angår Evje så fåpr vi ha forskjellig smak - det er helt ok...

St. Hallvard

over 19 år siden

St. Hallvard

Hva med baner som St. Andrews, der er det BARE fjoll, stygge omgivelser, brungult og pistrete gress. Hadde den ligget på østlandet og ikke hatt tradisjoner hadde den blitt kåret til verdens styggeste.

97

over 19 år siden

97

Er virkelig Østmarka helt rævva ? Skal spille i Oslo i helga, men det er jo urneringer overalt og umulig å komme seg ut noen plass...Noen som har en bane-anbefaling som ligger i umiddelbar nærhet av Gardermoen, og som ikke har turnering på lørdag ?

Takker

CallMeCrazy

over 19 år siden

CallMeCrazy

Nielsemann.

Kan du fortelle meg hvordan du vet at tigerlili hadde spilt 2 baner??

Vi gir egentig blaffen, men som venn av TLTM vet jeg at det ikke medfører sannheten.

Hvis du svarer skal jeg gjerne fortelle deg og alle andre nyskjerrige hvordan det lå an da - hvis ønskelig.

Ha en fin helg alle sammen :-)

Grøss & gru

over 19 år siden

Grøss & gru

OH NO! She is back!

Bob

over 19 år siden

Bob

St. Hallvard: hehehe.. ja det er faktisk sant det du sier der :)

Niels

over 19 år siden

Niels

CallMeCrazy: jada hun sa det på forumet at hun hadde spilt to. Jada hun sa at hun syntes det var Norges beste. Jada hun sa at hun syns Miklagard var en dårlig bane fordi hun hadde kjørt forbi den og titta på noen hull fra bilen.

Nei vi er ikke interessert å høre hvordan det egentlig ligger an. Er vi ferdig med saken nå da?

CallMeCrazy

over 19 år siden

CallMeCrazy

Niels :

Både jeg , TLTM m.fl. ville absoøutt ønske at denne kjedelige saken kunne være over, og at folk nå kan være så vennlige å glemme at en person som aldri hadde spilt en eneste bane i Norge ble glad for at klubben hun og venner hadde kjøpt aksjer og meldt seg inn i fikk så fin omtale i lokalavisa. Lili hadde da, for nesten ett år siden, aldri sett en golfbane i Norge - ikke Kvinesdal heller !!

Jeg, TLTM og en venn har netopp kommet hjem fra en hyggelig dag på Kv.dal golfbane. Jeg har Aldri hørt henne si at Miklagard er noen dårlig bane, ei heller noen andre. Hun syntes selv at hun oppførte seg svært kritikkverdig etter å ha blitt misforstått for et uskyldig innlegg her på forumet, men ønsker ikke å prate mer om det. Hun ba meg be om unskyldning til de som måtte føle seg støtt, på hennes vegne. Nå er vi vel ferdige??? TAKK!

petter hognes

over 19 år siden

petter hognes

da åpner hakadal gk til søndagen, for greenfee spillere. de siste 9 har ikke helt satt seg, men dere vil bli slått ut.

fineste bane i norge, som jeg har spilt til nå, er kongsberg

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Leif: Hvilke hull mener du er fjollete på Tyrifjorden?
Jeg synes kun hull 14 er dårlig.

må bli

over 19 år siden

må bli

SKOGER'

Gogeg

over 19 år siden

Gogeg

Det siste innlegget der hører nok hjemme i tråden "Røverhistorier".

må si

over 19 år siden

må si

att SKOGER er i bra stand nå

king Ben

over 19 år siden

king Ben

Ja!
Spesielt hull 1... Slik skulle alle greener vært.........

Niels

over 19 år siden

Niels

CallMeCrazy: ja

snappy

over 19 år siden

snappy

Stavanger GK kommer høyt opp på listen over Norges Beste Bane akkurat nå.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Etter å ha spilt Evje i helgen så må jeg være enig med de som skryter banen er absolutt veldig bra.....

97

over 19 år siden

97

Spilte Mikla på fredag, og hvis noen av de andre banene i landet er bedre enn denne pr. dags dato...ja da bøyer jeg meg i støvet !
Kanonforhold, og i min verden er Mikla i en klasse for seg !
Kjedelige omgivelser riktignok, men det driter jeg i når jeg spiller golf.

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Stavanger GK i går var så god som jeg ikke kan huske at den har vært de siste 10 år. Strøkne, raske og ærlige greener, fairwayer, bunkere og teesteder i god stand, fantastiske omgivelser. En fryd å spille, helt til jeg summerte scoren etterpå, da var det ikke fullt så gøy.

Pottis

over 19 år siden

Pottis

97: tja. Lite fjell rundt å se på, men fantastisk pen utsikt å se utover hullene. Det er like lite "turterreng" på Miklagard som på Hauger, Evje, Larvik, Losby, Onsøy, etc etc.

Banen er i ypperlig forhold ja.Spilte Losby i helgen. Elsker layouten, dessverre ruskete greener og noen ruskete fairways. Men det har jo nesten alle banene i Norge for tiden.

"par i seks"

over 19 år siden

"par i seks"

oustøen må prøves! Den er bra!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her