Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holtsmark er slopet...

veggiss

over 19 år siden

veggiss

sloperating på 129 fra gul for herrer, nå er det vel ingen her som har spilt 18 enda, men etter å ha spilt 9 hull der noen ganger synes jeg det var litt lite kanskje? forferdelig ondulerte greener og bunkere overalt gjør den ganske tricky å spille. i tillegg så har du ikke mye å gå på hvis du havner utenfor fairway, det er gjerne rett ned i et sidevannshinder. sammenlignet med f.eks kongsberg som har 134 fra gul for herrer så er det noe som ikke stemmer synes jeg, greit nok kongsberg er 250 meter lenger fra gul, men greenene kan ikke sammenlignes!

kjør debatt!!

Trond

over 19 år siden

Trond

Det er et generelt problem for golfbaner her i landet at slopen er alt for mye fokusert på lengde i forhold til andre utfordringer!

Bajjas

over 19 år siden

Bajjas

Støtter deg i det du sier om Kongsberg kontra Holtsmark. Kongsberg er endel lettere å score på etter mine erfaringer. Skjønner ikke noe av slopesystemet i Norge jeg. På noen baner får man myrider av slag, mens andre baner som faktisk er vanskeligere så får man lite.

Når GK-spillere får 45+ slag fra gult begynner det å bli rimelig dumt.

JanB

over 19 år siden

JanB

Det er riktig at lengde på hullene har mye å si, men vel så mye hva som kreves av carry. Et år var jeg leder for banekomiteen i hjemmeklubben og dette året skulle vi reslope banen. Da måtte jeg sette meg inn i det som skal til for å få godkjent en slopet bane. Jeg var med de fra slopekomiteen rundt og fulgte med på alt som ble sagt og vurdert. Detaljer som lengden på gresset utenfor green har bl.a. stor betydning. Jeg husker spesielt en av de fire i gruppen som gjorde slope som "prøvespilte" banen noterte hele tiden hvor lang carry som måtte til.
Det er mer enn 120 kriterier som ingår i det å slope en bane og selv om ikke alle momenter vektlegges likt er det ganske gøy å vite litt mer hva som ligger bak tallene. Det ligger mye god dokumentasjon på hva slope er og kriterier for dette på ngf sine sider.

Trond

over 19 år siden

Trond

Ja, jeg er kjent med at slopingen skal foregå etter en rekke kriterier, MEN hvis man ser hva som gjelder i praksis har lengden alt for mye å si i forhold til alle de andre kriteriene til sammen. Et prakteksempel er at jeg med hcp 15 får 6 slag mer på Nøtterøy enn på Kjekstad fra gul! Har man 36 i Hcp får man hele 11 slag mer! ....og "gresset" på Kjekstad utenfor green er absolutt ikke kortere enn på Nøtterøy!

Nysgjerrige Per

over 19 år siden

Nysgjerrige Per

Hvor finner du info om hvilke kriterier som gjelder for slope, JanB?
Har nettopp blitt med i banekomiteeen i en bane som må være grovt feilslopet, og dette ønsker jeg å gjøre noe med.

TorE

over 19 år siden

TorE

Nysgjerrige Per

Info fra NGF om slope arbeidet finner du her :
http://ngf.golf.no/wip4/detail.epl?cat=6265

Megaslice

over 19 år siden

Megaslice

Her kan du lese litt om sloping her:

http://ngf.golf.no/wip4/ngf_golf_no/v2/detail.epl?id=63708&cat=6265&q=slope-system

JanB

over 19 år siden

JanB

Dokumentet (Microsoft Word) finner du på denne URL; http://ngf.golf.no/wip4/detail.epl?cat=6265

Først ser man på hullenes lengde: Dette dele opp i 5 "måleområder" med disse behandlingsområder:
1.) Rull
2.) Høydeforskjell
3.) Dogleg / Tvungen Lay-up
4.) Fremherskende vind
5.) Høyden over havet (Lufttrykket påvirker som kjent slaglengden)

Deretter bedømmes banen etter 10 vanskelighetsfaktorer. Hvert av disse har igjen en mengde underpunkter.
Tenk på at alle slag er beregnet å ha et målområde, der ballen forventes å lande. Dette målområde og hvordan ballen kommer dit er gjanstand for vurderingen.

Hovedgruppene er;
1.) Topografi (vanskeligheter med slagstillingen, høydeforskjell på inspill etc.)
2.) Fairway (bredden, synlighet, rough, gresskvalitet, trær, dogleg etc.)
3.) Greenen som målområde (størrelse, innspillingslengden, synbarhet, hindringer, hva må til av carry, onduleringer, hastigheten )
4.) Problematisk leie i rough (klippehøyden på målområde)
5.) Bunkere (hvor stor del av målområde er omkranset av bunkere, bunkerdybde, behov av carry, hvor mye er de i spill etc.)
6.) Out of Bounds / Ekstrem Rough (hvor nærme er dette målområdet. Hva er nødvendig carry over slikt område, avstander, synlighet fra slagstedet etc.)
7.) Vennhinder (som mange av underpunktene over)
8.) Trær (her ser man helt ned til hvor lave grenene er og om trær og grener reduserer bredden på målområdet for spillelinjen. Hvor mye trærne er i spill etc.)
9.) Green overflate (hvor vanskelig er det å putte, hastigheten i forhold til ondulering, antall nivåer, hvilken vei gresset ligger, generell vurdering av overflaten m.m.)
10.) Psykologi (et artig punkt der man ser på om vanskelighetene vil virke skremmende og derfor påvirke spillet. Spesielt gjelder dette første og siste hull)

Dette gir et lite bilde av hvordan teamene som sloper banen arbeider. Håper det er noe mer nyansert nå.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Det ene er slopeverdi.

Men hva med baneverdi, hvordan kommer den verdien fram? Utfra de samme punktene ovenfor?

JanB

over 19 år siden

JanB

Baneverdi (SSS) er det tallet, målt med en desimal, en scratchspiller forventes å bruke på en 18 hulls runde. Det vil være temmelig nær banens par. Uttrykket SSS står for Standard Scratch Score.

Spillehandicap regnes ut fra følgende formel:

Spillehandicap= ((Slopeverdi/113)xHC)+Baneverdi-Banens par

Avrunding skal ikke foretas før alle beregninger i formelen er utført.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Ja, det ene er hva baneverdien er, men er den basert på resultat, antagelser, tenkpåettall, forventning(?), annet?

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Enig at det kan virke noe strengt, men vanskelig å si før jeg har spillt alle 18 hullene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her