Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vannhinder - dropp

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg møter sterk motstand fra enkelte spillere ift dropp grunnet ball i sidevannshinder.

Min forståelse er at du kan droppe på følgende måter:
a.spille ny ball fra samme sted som slaget som gikk i hinder
b.droppe i flagglinja ift hvor ballen gikk i hinderet, uansett lengde bakover
c.droppe 2 køllelengder fra punktet ballen krysset grensen i hinderet, evt på motsatt side av hinderet(ikke nærmere flagget)

Ift vannhinder kan kun a. og b. benyttes.

Andre tolkninger av reglene?!

Jarle M

over 19 år siden

Jarle M

Hvis du leser på denne siden så finner du garantert rett svar:

http://ngf.golf.no/webregler/#R26

Yngve

over 19 år siden

Yngve

har møtt samme motstand, og blir oppgitt hver gang.... hehe...

har spilt sammen med en skikkelig regel-konge som nektet for at jeg kunne droppe på andre siden av sidevannshinderet, men jeg orket ikke krangle med han, så jeg droppet der jeg ville, og sa at jeg skulle undersøke når vi kom inn. Dette var en selskapsrunde, så jeg må jo innrømme at jeg ikke tok det så tungt hvis det hadde vært feil heller, men jeg møtte en som er dommer når vi kom til klubbhuset, og han bekreftet at jeg hadde rett. regelkongen, som er en seniorspiller med nesa i Sky, ble litt snurt og det så ut som om han vurderte å starte diskusjonen med dommeren også....

Jarle M

over 19 år siden

Jarle M

Ble tull med linken, men her er en kopi av regel 26.1:

26-1. Fritak for Ball i vannhinder

Det er et spørsmål om fakta hvorvidt en ball mistet etter å ha blitt slått mot et vannhinder, er mistet innenfor eller utenfor hindret. For å kunne behandle ballen som mistet i hinderet, må det være rimelig bevis for at ballen ble liggende i det. Når slikt bevis ikke foreligger, må ballen behandles som en mistet ball og regel 27 skal brukes.

Hvis en ball er i eller er mistet i et vannhinder (enten ballen ligger i vann eller ikke), kan spilleren med en straff på ett slag:

a. Spille en ball på stedet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt (se regel 20-5); eller

b. Droppe en ball bak vannhindret, idet punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret holdes direkte mellom hullet og punktet hvor ballen skal droppes, uten begrensning til hvor langt bak vannhindret ballen kan droppes; eller

c. Som tilleggsmuligheter bare tilgjengelige hvis ballen sist krysset grensen til et sidevannhinder, droppe en ball utenfor vannhindret innenfor to køllelengder fra og ikke nærmere hullet enn (i) punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret eller (ii) et punkt på den motsatte grensen til vannhindret i samme avstand fra hullet.

Ballen kan løftes og rengjøres når det gås frem etter denne regel.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her