Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Snittscore pr runde?

Bob Dylan

over 19 år siden

Bob Dylan

hva har du i snittscore(poeng)pr runde i år? evt i fjor?
noen som har snittscore likt med handicapet sitt?

klarer selv ikke dette. snittet for rundene i år ligger på 31 poeng.
er vel litt svakt, eller?

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

Selv har jeg:

Snittscore +3.5
Snittpoeng 35.5

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Her er noe fra min statestikk gjennom de siste årene.... kun 18 hullls runder
2000 - 51 runder - hcp.18,4-19,2 - 27p. snitt
2001 - 52 runder - hcp.19,2-19,3 - 32p. snitt
2002 - 63 runder - hcp.19,3-17,2 - 28p. snitt
2003 - 81 runder - hcp.17, -16,9 - 30p. snitt
2004 - 73 runder - hcp.16,9-14,7 - 30p. snitt
2005 - 89 runder - hcp.14,7-16,0 - 28p. snitt
2006 - 48 runder - hcp.16,0-15,2 - 32p. snitt (så langt)
Hcp svinger jo i takt med utviklingen i løpet av året! Har man en god runde så man skriver seg ned, så må en ofte slite en stund før en når opp til sitt beste igjen.... sånn er det....BASTA

bare et spørsmål

over 19 år siden

bare et spørsmål

vil ikke tråkke i salaten her, for det kan selvsagt være flere årsaker til det jeg skal spørre om, men jeg må si jeg er litt overrasket over at du går OPP i hcp fra 14,7 til 16,0 en sesong der du spiller 89(!) runder. gjorde du store svingendringer den sesongen? (grunnen til at jeg spør er jo at man normalt ville bli bedre når man spiller så mye).

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Har nok nådd maks av hva min kropp og psyke tålte av manglende ekstraslag...hehe... Har vel ikke teknikk til noe mer, men før roughen kommer og etter den er klipt skjer det alltid noe annet med hcp enn når roughen er høy og tett. Spiller svært bredt. Er nok det man kaller ustabil, kan få til gode slag og deretter misse helt!
Koser meg i alle fall med golf....hadde det ikke vært fordi at golf er så morsomt...måtte jeg vurdert å ta det alvorlig ;)

bare et spørsmål

over 19 år siden

bare et spørsmål

fair enough :o)

moro er det, ja!!

ROffis

over 19 år siden

ROffis

i år:
Snittpoeng pr. runde 33
Snittpoeng Frontnine 18.4
Snittpoeng Backnine 14.6

i fjor:
Snitt Frontnine 9.75
Snitt Backnine 13
Snitt poeng pr. runde 22.75

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Snittpoeng 33p. ned fra 17.0 til 13.0 så langt.

Basert på 44runder.

6 runder bedre enn 36, 9 runder under buffer.

Latsabb

over 19 år siden

Latsabb

89 runder på EN sesong ??? Oi-oi-oi!!!!!
Ikke rart hcp går opp.
Selv spiller jeg ikke mer enn 20-25 runder, de andre dagene trener jeg.
Spiller bare runder når det er turnering.
Kanskje derfor jeg i øyeblikket har 2,2 i hcp

Pøttføkker

over 19 år siden

Pøttføkker

2,2 i hcp ????? Oi-oi-oi!!!!!
høres ut som om du er kjempegod. spiller 25 runder i året, og bare turneringsrunder. man blir jo aller best av å slå på rangen, ikke av å spille på bane.
Tror jammen jeg skal slutte å spille selskapsrunder jeg også.

hvor mye tjener du på golf? siden du er sååå god?

Latsabb

over 19 år siden

Latsabb

Dust
2,2 er ikke vel ikke så bra.
Men det finner du kanskje ut om 5-6 år.
Hvis du da ikke er en av disse halvgamle 40-åringene som tror de kan like mye om golf som en scratchspiller men spiller som en 25 handicapper....

Pøttføkker

over 19 år siden

Pøttføkker

Det var jo voldsomt så sur du ble da. jeg skrev i samme tone som du selv, og nå ser du hvor hyggelig det er!!!

Hvis du er nedlatende og dum, så må du regne med dumme svar.

jeg er kanskje halvgammel i dine øyne, men da må det bety at du er en drittunge i mine. i hvertfall så skriver du som en drittunge og skriver som om du skulle eie verden med dine kunnskaper.

god bedring.... latsabb...

Joakim

over 19 år siden

Joakim

Nå er vel ikke Pøttføkkern kjent for å være det mest voksne medlemmet på Scangolf. Du er etter min mening nokså mer barnslig enn Latsabben. At du ikke forstår at det er mulig å ha 2 i handicap uten å trene så veldig mye er ikke Latsabbens feil. Har man først lært å sykle da kan man det. Og har man kommet seg til 2 i handicap trengs det ikke å trene hele tiden for å holde det. Som alltid har Pøttføkkern komplekser for de med lavere handicap enn seg selv.

Pøttføkker

over 19 år siden

Pøttføkker

enda en som ikke greier å lese eller se hensikter.

pøttføkkern har ikke komplekser for de med lavere handicap.
derimot, så har pøttføkkern problemer med å akseptere innlegget til Latsabb som er nedlatende ovenfor @lle Fugler som spiller og som sliter med å holde sitt hcp. dette toppes med å skryte av sitt eget anonyme lave handicap, og det blir bare teit.

hvem som helst som skriver på den måten der kan fake handicap og laga provoserende innlegg, men som du sier, så er nokså mer barnslig enn Latsabben.

det var jammen et reflektert innlegg du kom med der, voksne Joakim...

Joakim

over 19 år siden

Joakim

Og du fortsetter bare tøvet ditt. Joda jeg ser jo også at det kan virke provoserende, men du topper barnsligheten i denne tråden (også)

Pøttføkker

over 19 år siden

Pøttføkker

det har vel ikke noe med saken å gjøre om jeg topper barnsligheten som du kaller det. prøv å sette deg inn i saken før du angriper med slike dusteinnlegg, og slutt å tillegge meg tanker jeg ikke har.
det er noe som heter "på seg selv kjenner man andre", og jeg tipper du hører godt hjemme der.

Joakim

over 19 år siden

Joakim

Ja denne leksa har vi hørt før. Er dette et standardsvar du har som shortkey på datamaskinen din?

Pøttføkker

over 19 år siden

Pøttføkker

ja. så slipper jeg å bruke så mye tid på å gjenta ting som er sagt til sånne som deg så ofte.

Sharplifter

over 19 år siden

Sharplifter

Er det ikke påfallende Pøttføkker at alle andre er idioter?

olemartin

over 19 år siden

olemartin

For å prøve å få diskusjonen på rett kjøl igjen...

Min utvikling av snittpoeng

2002: 26.61
2003: 32.26
2004: ukjent
2005: 30.85
2006: 33.62

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Godt forslag olemartin!!

Min utvikling av snittpoeng/snittscore:

2002: 33.68/+16,9
2003: 33.75/+12,3
2004: 31.48/+13,9
2005: 32.85/+13,4
2006: 31.44/+14,1

Hcp 8,5 men egentlig en bogeyspiller med godt nærspill... :-D

Jarle M

over 19 år siden

Jarle M

Hvis man har en snitt-poengsum på 36 betyr det i teorien at man spiller like mange runder bedre som dårligere enn sitt hcp. Det betyr følgelig at man raser ned i hcp ganske fort.

Gjennomsnittet ligger vanligvis 3-5 POENG dårligere en 36. Husk at hcp'et skal gjenspeile det BESTE man man oppnå i øyeblikket og ikke det man spiller på i gjennomsnitt.

Har man et høyt hcp, er det selvsagt mer vanlig at snittet ligger nærmere 36 enn en lavhcp'er.

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Jarle M,

Og nettop derfor er hcp slik det beregnes i Norge ingen god indikator på spillestyrke. For min del spiller jeg til hcp eller bedre ca 3 ganger i året (av ca 30 runder. Mens jeg stort sett spiller +/- to slag rundt snittscore på resten av rundene. Dermed ser jeg heller på min spillestyrke som snittscore enn de "godrundene" man får i løpet av sesongen. :-) Hvorfor vi gjør på "detta viset" i Norge skulle jeg gjerne likt å visst...

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Fordi Norge er sosialistisk.. De dårlige blir sydd puter under armene på, moro med selskapshcp. ;) Selv snitter jeg kanskje 20 poeng på de 3 rundene jeg spiller i året. Er det mulig søke klubben om høyere hcp pga. lite spill eller må jeg slite i all fremtid? går jo opp 0.1 pr gang og da tar det mange år før jeg kommer meg til 15 som jeg kanskje kan spille til på en god dag.
Zinho out

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Det er vel helt klart at det "norske" hcp'et ikke er betegnende for spillestyrke, i hvert fall ikke før vi kommer ned til 4,5 eller mindre. Jeg tipper at vi har valgt denne løsningen fordi våre naboland - såvidt jeg vet - har samme systemet.

Personlig kunne jeg godt tenkt meg en snittscore-løsning ala det amerikanskje systemet, men det er nok ikke så lett å endre på det vi har innarbeidd.

Zinho, jeg tror du faktisk kan søke om å få endret hcp, men det burde da finnes noen her som VET svaret på dette...

Jarle M

over 19 år siden

Jarle M

Jeg er enig i at hcp burde være en verdi på snittscoren og ikke det beste man kan prestere!

I mange andre "gamle" golfland praktiseres dette. Dvs Snittscoren av de beste 10 rundene av de siste 20.

Jeg hadd IKKE hatt noe i mot at det ble forandret da dette er et MYE bedre system en det vi har i dag. Det blir mer å administrere for klubbene, men dog!

Tror nok da at hcp-nivået hadde vært noe høyere en det er i dag, men mer riktig.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Et poeng i det hele er nå engang at hcp ikke gjenspeiler "det maksimale" av hva du kan spille.

Man skrives ned 0,2 - 0,4 punkt pr poeng over 36, altså opp mot "super-runden" men ikke tilsvarende "super-runden"!

Men systemet i Norge er pussig, enig det, såfremt man ikke er stabil.

JanB

over 19 år siden

JanB

Regulering av HC mer enn 2 poeng i sesongen.

Til "Nye Gunnar Bull";
Det er fullt mulig å få regulert sitt HC opp med mer enn 2 hele poeng fra sitt beste nivå dersom:
1.) Man kan vise til et langvarig fravær fra golfen grunnet spilleavbrudd
2.) har fått en kroppslig defekt som gjør at ens tidligere HC vanskelig kan forsvares.

De fleste klubber skal ha en HC komite som har mulighet og plikt til å foreta en slik vurdering på godt skjønn etter å ha sett medlemmet i akskjon. Det er ikke uvanlig at dette gjøres med folk som har hatt et lengere sykehus opphold og fått sin tilværelse endret.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Problemet i Norge er at det er altfor mange som ikke skriver seg ned....men venter til "en kul turnering". Har ikke tall på hvor mange turneringer der alle premietakerne har 38-39 poeng og oppover. Faktisk ganske utrolig hvor mange som spiller til toppnivået sitt kun i konkurranser. Norge er kanskje et land fullt av psykisk sterke sjeler.

Selv snitter jeg sikkert et sted mellom 25-30 poeng og det er jeg happy med. Men det er selvsagt langt mer interessant hva som er snittet på slag - stableford poeng som hcp styrende faktor er egentlig noe vås. Slagspill er the real thing og det er snurrig hvor ofte man kan se at den som vant stablefordkonkurransen er sjanseløs hvis man spiller slag (med hcp).

JanB

over 19 år siden

JanB

Enig med Smilende Sam. Disse som noen kaller "tyvhandicappere" finner vi i mange klubber. De kommer jo definitivt til kort ved klubbmesterskap der det spilles slagspill.
Noen konkurranser har også slagspill for lavhandicappere (vet ikke hvor grensen går) og Stableford for de over denne grensen. Trolig i gruppe 3-5.
Personlig tror jeg Stableford er laget for å oppmuntre til å vise en synlig forbedring. Det er i alle fall ganske vanskelig å spille Stableford konkurranser med de rundt 30 eller høyrere i HC.

Nico

over 19 år siden

Nico

Jeg er selv en single Hcp spiller som startet med denne sporten 5 -6 år siden. Jeg gikk altså rimelig raskt ned, tatt i betrakting min alder (Snart 50). Jeg er som regel ikke i nærheten av de beste i stableford konkurranser lenger. Det var jeg derimot ofte like etter jeg startet å spille. Mener det er litt urettferdig å hetse høy Hcp'ere generelt som tyv hcp'ere. Noen er på rask vei nedover og da blir det ofte god score. Dersom du spiller en runde 4-5 slag bedre enn dit Hcp, så vil nedskrivingen kunn ta fra deg et par slag. Jeg skrev meg selv ned ved hver eneste mulighet jeg hadde. Likevel var det ikke skjelden jeg hadde runder på 40+ poeng i turneringer. Når du har en 30 tildelte slag og tar deg litt sammen, spiller smartere og unngår de store katastrofene er det ikke så vanskelig å få en god score. Nå derimot, med noen få tildelte, er der ikke mye å hente på skjerpings. Life is unfair.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Nico - jeg sier IKKE at alle høyhandicappere (jeg er jo en selv) er sandbaggere. Hvis du leser mitt innlegg en gang til så er det ingen referanse til høyhandicappere der. Problemet er helt generelt, men det er selvsagt lettere å "spare" seg når man er på vei ned enn når man er nede på 0-10 hcp. Jeg påstår ikke at alle som vinner turneringer er sandbaggere - jeg påstår - og mener å ha dekning for - at det er (for)mange som lar være å skrive seg ned i selskapsrunder i påvente av en turnering.

704

over 19 år siden

704

Snitter rundt 31 poeng, og det har jeg gjort de siste to sesongene. Hcp'et har gått ned et par-tre slag/poeng (eller hva det nå heter) begge sesongene. Det samme har gjennomsnittlig antall slag over par. Sånn sett henger det vel rimelig på greip.

Før jeg kom ned på singelhcp (2-3 år siden) så lå snittet på rundt 34 poeng, så det støtter vel kommentarene til JanB og Nico.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her