Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

andre som står over HC-hysteriet?

ulfern

over 19 år siden

ulfern

Andre som har valgt å stå utenfor dette handicap-hysteriet?
jeg orker rett og slett ikke det maset.
spiller kun slag og koser meg med det.

Ulfern- fortsatt 36 i HC og spiller stort sett runder på 80-tallet

704

over 19 år siden

704

Har lyst til å gjøre det, men sånn i tilfelle jeg spiller en og annen stablefordkonkkurransegjennom jobben (hvilket vil være den eneste grunnen til at jeg gidder stille) så følger jeg hcp-reglene av hensyn til andre. Hadde nok ikke tatt seg så bra ut hvis jeg hadde stått der med 65-70 poeng etter runden. Når jeg leser noen av innleggene her inne så er det vel nesten så jeg kunne fryktet å få bank, he he.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Det er greit å ikke være interessert i hcp, men samtidig så ville jeg i stedet for å spille på hcp 36, prøvd å justere slik at du får kortet ditt til å reflektere spillestyrken din.

Dette er spesiellt viktig når du gjester andre baner, siden de ofte vil vite hvilken spillertype du er.
I tillegg, så er det jo noen baner som har hcp krav. Alle banene jeg kjenner til med dette, ville akseptert deg som spiller dersom du hadde kort som viser at du stort sett spiller runder på 80 tallet.

ulfern

over 19 år siden

ulfern

det med andre baner er et poeng. Får vel ta å justere det litt ned slik at jeg har mulighet til å spille på andre baner.

ellers så spiller jeg aldri turneringer.

HrG

over 19 år siden

HrG

Personlig syntes jeg det er morsomt å ha noe å spille etter... Jeg liker å ha et hcp som reflekterer mitt spill. Jeg blir en god samboer etter jeg har skrevet meg ned etter en runde..

ulfern

over 19 år siden

ulfern

joda sikkert morsomt det.
personlig så synes jeg det like morsomt å spille etter slag.

noterer banerekorder og slikt og spiller etter det.
jakter par og birdies etc

Niels

over 19 år siden

Niels

Jeg er forsåvidt enig i at det er et rimelig stort mas og jag om handicap i Norge. I utlandet er det mange som spiller som Ulfern, uten å bry seg om hcp. I australia var det vanlig å ikke ha noe handicap hvis man ikke spilte turnering.

For min del er jeg enig med de forrige talerne om at det er interessant å være klar over sin egen spillerstyrke. Smak og behag. Kjekt at folk i Norge også kan ha et så avslappet forhold til hcp.

ulfern

over 19 år siden

ulfern

ja, niels.

er alt for mange som tar dette HC-greiene alt for høytidlig.
Er ofte jeg spiller i ball med fremmede folk som begynner å furte og banne på de første ni-hullene etter å ha strøket et par hull. da begynner de: "pokker å, der røyk den runden. nå blir det umulig å få 36 poeng" og da går de der og er sure resten av runden. det eneste de spiller for er disse poengene..

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Går jo an å tenke begge deler da. Personlig teller jeg bare slag når jeg spiller, men hvis jeg har spilt bra teller jeg poeng etterpå.

Ellers er jeg enig i at det selvfølgelig er opp til hver enkelt om man vil regne hcp eller ei, så lenge man ikke stiller opp i konkurranser hvor resultatet påvirkes av stableford.

gåff

over 19 år siden

gåff

ulfern, takk og pris for innlegget og fri bevare meg for hc-maset som er helt irrelevant for meg og mine to ten-sønner inkludert ettersom vi neppe kommer til å delta i konkurranser og elsker spillet for høyt til å fokusere på disse poengene etter at de hvite kortene var i orden. Konkurransemomentet har vi med oss på våre turer: i koppen på færrest mulig Slag. Vi trener god del på alle deler av spillet, elsker spillet, men hcp -verdnen har vi meldt oss ut av rett og slett for å holde rett fokus og bevare spillegleden . Slik har vi gjort det i denne fasen, og vi er happy med det. Kan anbefales hvis golf kun som for oss er en sosial familieaktivitet. På en god dag går vi banen på rundt 90-95 slag, men da tar vi oss en is og er temmelig høyt oppe..:).

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg spiller slag og teller poeng når den tid kommer.

Det er også en del som "står over" maset om hcp fordi de synes det er vanskelig å beregne poengene. Med noe vilje er det rimelig enkelt.

gåff

over 19 år siden

gåff

Foore, vansker med å beregne poeng? Det er nok ikke mange golfere som ikke kan telle på fingrene :)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg har sett flere som har trøbbel med å beregne hvilke hull de har ekstra slag på, og når de evnt også skal skrive seg ned blir det kompliserte greier.

Jeg sa dog ikke at det var vanskelig...

Niels

over 19 år siden

Niels

Jeg tror også som King Ben har vært inne på i andre tråder at å spille Nettoslag gjør deg til en bedre golfer. Problemet med Stableford er at man faktisk kan dundre seg langt ut i gørra for så å bare stryke hullet. Spiller man litt lurere for å ikke få katastrofehull (som bare strykes i stablefordspill) vil man lære dette spillet bedre. Hcp-jag og stableford gjør nordmenn til verre golfere etter min oppfatning.

Jeg har en venn som sliter med å få seg hvittkort. Det eneste hun tenker når hun spiller er "å nei nå må jeg slå sånn og sånn for å få to poeng!!!". Sånn tenkes det på hvert eneste hull. Men så var det en dag der hun slappet av pga dårlig spill de siste rundene. Da scoret hun veldig bra de 4 første hullene, for så å si: "å jøss jeg har jo masse poeng jo!!! nå må jeg bare fortsette!". Ja gjett hva som skjedde. Hun hadde slått nydelige slag i 4 hull, og så ble alt bare krøll og spetakkel.

Løgnhals

over 19 år siden

Løgnhals

Tror trådstarter her bare er ute etter å provosere frem en diskusjon
Spiller han stort sett runder på 80-tallet så betyr det at han har et hcp på 8-12, og har spilt spilt noen år (hvis han da ikke spiller på Ballerud eller en knøttebane på vestlandet).
Vedkommende trenger da noen ganger hcp-kort med et bedre hcp enn 36 for å slippe til på noen baner.
Han må gjerne stå utenfor hcp-systemet, men så lenge dette systemet finnes er det helt mongo å ikke ha hcp-kort som er noenlunde i nærheten av det han er i stand til å prestere.

Blir like forbauset hver gang en eller annen norsk hjernedød bygdetulling ramler innpå her og angriper handicapsystemet. Det er kommet for å bli, og kommer til å bestå til evig tid. Stikk heller å gjør noe nyttig i stedet for å pisse her inne.

704

over 19 år siden

704

Jeg blir like forbauset hver gang det er noen som forsvarer handicapsystemet. Syns det er helt fullstendig latterlig at det eksisterer, men følger som sagt ned-/oppskrivningsreglene likevel.
Jeg bærer selvsagt preg av at jeg har bodd en del år og lært å spille golf i land hvor fåtallet vet hvilket handicap de har fordi de ikke bryr seg.

For øvrig lurer jeg litt på hvorfor du snakker om knøttebane på vestlandet... Hva me Ullensaker, Ski, Gjersjøen, minibanen på Miklagard, Aurskog, Mørk midsize, minibanen på Kjekstad osv osv. Kommer på flere lekebaner på østlandet enn vestlandet ;o)

Nico

over 19 år siden

Nico

Denne diskusjonen virker temmelig bortreist. Det snakkes om ikke å oppdatere sitt Hcp etter som man blir bredre. En eneste grunn til ikke å gjøre det er å bli sandbagger. Dersom du spiller med/mot andre eller deltar i konkurranser så er Hcp helt nødvendig for å kunne konkurrere mot hverandre. Om du spiller slag eller Stableford (poeng) er uinteresant. Spiller du slag, så må du kunne regne ut ditt netto resultat (tildelte slag) og da trenger du Hcp. Dersom du er en einstøing som ikke spiller med/mot andre og kun spiller en bane hele livet og dermed ikke har noe behov for å sammenligne din egen prestasjon, ja så kan du nok klare deg uten Hcp. Er mye enig med Løgnhals , men med et stort unntak. Knøttebaner på Vestlandet??? Min erfaring er at det er mer Mikke Mus baner slengt rundt på diverse kornåkere nærmere Svenskegrensa enn på Vestlandet. Du kan selv slutte å pisse her inne.

Løgnhals

over 19 år siden

Løgnhals

Jeg har aldri forsvart handicapsystemet.
Synest det er helt dustete.
Men det er der og kommer alltid til å være der.
Bruk hue når du leser, 704.

704

over 19 år siden

704

Jeg sier da heller ikke at DU har gjort det, Løgnhals. Det var heller ikke noe jeg reagerte på. Jeg nevnte det generelt fordi det er mange tråder angående hcp-systemet her inne.

Det jeg reagerte på var måten du skriver på (og det er der jeg refererer til ditt innlegg), og kaller folk for hjernedøde bygdetullinger. Det er en helt fullstendig meningsløs måte argumentere på i denne sammenhengen. Er helt enig med Nico at det er du som kanskje burde slutte å slenge dritt her inne. Heldigvis har de fleste byfolk og østlendinger forstått at det finnes fornuftige folk også utenfor deres begrensede geografiske område. Synd at du skal være et unntak.

gåff

over 19 år siden

gåff

Løgnhals, ingen golfere kan "stå utenfor hcp-systemet", man trenger gr og hv kort osv, men vi nyanserer hvordan vi forholder oss til dette systemet, og hvor mye man velger å vektlegge poengjakten. Språkbruken din tyder på at nyansering av synspunkter ikke ligger for deg. Det kan vi også leve med.

Nico

over 19 år siden

Nico

Er det noen som blander begrepene her og egentlig kritiserer Stabelford systemet? Hcp brukes i hele verden men beregnes ved bruk av forskjellige systemer. I Norge og en rekke andre land brukes Stableford Scoring System for å BEREGNE Hcp. Det brukes også i konkuranser for å beregne score. Mitt innlegg over forsvarer bruk av Hcp, og ikke måten å beregne det på. Personlig liker jeg bedre den Engelske versjonen av Hcp justering. Dette er etter min mening ingen big deal. I Norge hopper vi mye oftere opp og ned i Hcp enn mange andre land, siden vi regulerer ofte etter hver selskaps runde. Andre regulerer kunn i turneringer, eller gjennomsnitt av flere runder. Hcp er etter min mening fundamentalt i golf forutsatt at du spiller dårligere enn rundt Hcp = 0. Noen over hevder at i noen land spiller folk golf uten å bry seg om Hcp. Jeg har selv spilt mye i mange land, også Australia og USA, og samtlige som tar golf noe seriøst er da fullt innforstått og bruker aktivt sitt Hcp. Stabelford derimot er mange plasser ikke vanlig å bruke.

Yes

over 19 år siden

Yes

Bra skrevet Nico! Jeg har også spilt golf og bodd i mange land, og selvfølgelig forholder de aller fleste som spiller golf seg til HCP. Justeringsregler varierer i ulike land, og stableford er annen diskusjon...

Løgnhals

over 19 år siden

Løgnhals

Det som er synd er at uansett hvordan handicap justeres vil det alltid være noen som bevisst eller ubevisst utnytter systemet til å skaffe seg fordeler i handicap-turneringer.
Heldigvis er jeg nå kommet så langt ned i hcp at jeg "er utenfor" systemet, fordi jeg ikke har mulighet til å justere hcp på selskapsrunder og bare spiller scratchturneringer.

Siste par årene har jeg sett så grove tilfeller av sandbagging at jeg konsekvent ungår handicap-turneringer. Og det til tross av at det norske systemet er det som gir best hcp i forhold til spillestyrke i hele verden.

Men.... systemet er nå der likevel til glede og frustrasjon for de aller fleste. Så det er bare å oppfordre alle som ikke liker det til å rase ned mot hcp null så raskt de kan, og overlate arenaen til bingospillere og juksemakere som finner stor glede i å skryte av handicap til venner og bekjente, eller som vokser over skyene når de rapper seierspremien fra andre som har spilt 20 slag mindre enn dem selv.

97

over 19 år siden

97

Og der kikka sola frem igjen gitt...noen som vet hva klokka er ? Gjesp...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her