Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor selger de greit helsett?

Frank

over 19 år siden

Frank

Hei.
Er akkurat begynt med golf. Tenkte å kjøpe et helsett.
HVa anbefaler dere? Linker til nettbutikker?

Gjerne konkrete pakker:)

Har ikke peiling på merker, men betaler gjerne litt ekstra for litt kvalitet og noe som kan vare en stund

HrG

over 19 år siden

HrG

Gigagolf selger helt greie kopi-køller som du kan spille inn svingen din med. Tror du betaler rundt 4-5000,- for helsett levert på døra. Når du svinger stabilt, tar du turen til Custom Golf for å få et sett tilpasset akkurat deg :)

H

over 19 år siden

H

Kjøp heller brukte jern-sett og driver-wood separat.
Kjøpte selv et helsett med 3 woods da jeg startet. Jernkøllene var OK med stålskaft men woodene var med grafittskafy som virket som lakrisskaft. Du kunne vri dem rundt sin egen akse.
Ingen vits i å starte med et dårlig sett.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Startet med et tilbuds-sett Vantage på Sportshuset til NOK 1500 i sin tid.

Det funka helt greit i den fasen jeg sjekka ut om jeg hadde lyst til å bruke mye tid på golf.

Deretter supplerte jeg med diverse ulike enkelt-køller som jeg fant på salg, det anbefales ikke.....

Kjøpte nytt sett først når jeg trippa rundt med hcp 17, og da et "framtidssett" som greit kan spilles langt under hcp 10. Etter sigende.

704

over 19 år siden

704

Enig med H. Det er mye bra brukt utstyr på nettet. Kjøp noen som er lettspilte (cavity backs). Jeg vil også anbefale helsett og ikke halvsett, selv om noen sikkert uenige med meg i akkurat det.

Hører rykter om at Callaway har lettspilte køller (har aldri prøvd dem selv). Jeg startet med et Cobra sett som var veldig bra for høyhandicappere og i tillegg har jeg prød Wilson-settet til en kamerat som nettopp har begynt. Det var også lett å spille med.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Uenig og uenig....
vi har alle våre erfaringer fra nybegynnerstadiet(selv om jeg føler meg som en nybegynner enda også.....)
Jeg brukte et Olyo halvsett, som jeg supplerte til helsett etter ca. 1 år.
dette er veldig lettspilte køller som heller ikke er veldig dyre.
kvaliteten har vært upåklagelig, siden de nå, etter 4 år, fortsatt er i bruk i baggen til faren min som også har begynt å spille golf.

Ellers ser jeg du sier at du gjerne betaler litt ekstra for varig kvalitet, og da er jeg helt enig med H og 704 når de anbefaler deg et brukt sett.

siden du er helt fersk, så er det sikkert smart å kjøpe Oversize køllehoder, så pass på dette når du leser annonsene.
ser flere her inne blandt annet.

i dag spiller jeg på Taylormade RAC OS, og de fungerer fortsatt helt fint til meg. lettspilte og meget god kvalitet.

lykke til.

gåff

over 19 år siden

gåff

Frank: Anbefaler Custom golf på Fornebu å rådføre med /kjøpe av. Og så noen få men gode køller.

1. Ikke driver i starten
2. En god FW 5 el. Rescue
3. En SW 56 gr
4. En PW
5. Ett jern nr 7
6. Putter

Bag og sko

Det blir 5 køller- kjøp gode køller- til å starte med de første 2-3 årene.Så kan man evnt suplere side.

704

over 19 år siden

704

Et 7-jern og en fairway wood/rescue som de eneste to køllene over PW, og i 2-3 år????????

Greitt nok at noen liker å starte med halvsett, men det får da være måte på.

Enig i at driver ikke er nødvendig til å begynne med (selv om disse nå begynner å bli like lette å slå med som en 3-wood), men jeg vil fortsatt anbefale helsett. Hvis man spiller/trener litt så får man ganske stabile lengder i løpet av et år, og da er det veldig greitt å ha rett kølle til rett tid. Det har du IKKE hvis du kun har et 7-jern og en 5-wood!!

For øvrig også enig i at det lurt å ha både pitching wedge og sand wedge.

705

over 19 år siden

705

Helt greit nybegynner sett http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?AuksjonsID=5412835 Ikke bruk for mye penger på utstyr i begynnelsen. Det er mannen bak køllene som er viktig.

gåff

over 19 år siden

gåff

704, som du ser har jeg prioritert rette slag fremfor distanse og også få køller for å gjøre seg godt kjent med disse for så å utvide etterhvert. Lengde: har selv en TM dual 5- den har lengde nok både på utslag og fw og er en god transportkølle.
Mange meninger om dette, men det er de prinsippene jeg har gått etter for megselv, og prioritert nærspillet fremfor lengde (og tilsvarende mye leting :)
Ps han spurte om enkelterfaringer, og dette var mine. ds

704

over 19 år siden

704

Ja, men han spør om erfaringer på helsett av forskjellige typer/merker, hvilket jeg mener er veldig smart... :o)

For øvrig har aldri sagt noe om at du ikke slår langt nok med en 5 wood. Det jeg mener er at du bør han kølle som står til de forskjellige distansene når svingen begynner å stabilisere seg. Og det bør den gjøre ganske fort hvis man spiller litt, og i hvert fall lenge før det har gått 3 år.

Også enig med 705 (hva nå enn det nicket skal bety) i at det er ikke noen vits i å bruke mye penger på det første settet. For et par tusenlapper får en finfine helsett med woods og putter (og sikkert en bag også for alt jeg vet)

Andy

over 19 år siden

Andy

Jeg kjøpte et Proline sett til 1500 da jeg begynte.. har funka fett det.. ville dog ha besøkt en proshop eller liknende for å finne ut om du trenger forlenga køller, spesielt skaft evt. andre justeringer, så trenger du hvertfall ikke irritere deg over at du ikke har det, når du senere finner ut at du trenger det :)

Rett etter at jeg kjøpte mitt sett fikk jeg høre at jeg burde ha lengre skaft.. nå (etter 3 år :P ) har det begynt å gå utover psyken.. anbefales ikke..

Customizing kan høres dyrt ut, men det koster ikke allverdens bare du går riktig plass

gåff

over 19 år siden

gåff

704, i et helsett kan en begynner legge vekk: driver, i3-i6, 1 av woodene, det var min erfaring. Sving stabilisert lenge før 3 år? Nåja..der er sving og "sving" :)
Min konklusjon: bli venn med korte jern, wedgene og puttern, - og:Golf Pride, et fantastisk grip.

704

over 19 år siden

704

Jeg er nå HELT uenig (med unntak av driveren og at nærspill er viktig), men det er bare mine erfaringer :o)

Spilte med alle køllene fra dag én (hadde 3-wood den gangen og ikke driver), og det var veldig nyttig å kunne slå den normale svingen hele tiden og la kølla bestemme lengden. På den måten fikk jeg innarbeidet en sving med et fast tempo fremfor å måtte styre med halve og trekvarte og hele og 5/8-dels og 10/8-dels svinger...

Det gjør jeg nå når jeg har en stabil sving og må slå distanser mellom to køller.

H

over 19 år siden

H

Spilte med helsett fra dag 1. Kjøpte CB-midsize køller og en driver og spilte meg ned til 15 på to sesonger.
Driver er ikke noe problem med dagens konstruksjoner.
Har en kamerat som spilte 3-wood i 5 år før han kjøpte driver. Han angrer på de åra han ikke hadde driver.
Ikke vær for konservativ. Halvsett og ikke driver skriver seg fra den tiden da driver var veldig liten og med lav loft + at jernsett var lite tilgivende.
Det er min erfaring

Har

over 19 år siden

Har

egentlig aldri skjønt rådet at man ikke skal røre driveren når man begynner med golf. Riktignok slet jeg litt med den i begynnelsen, men etter litt trening slo jeg både lenger OG rettere med den enn andre wooder fra tee (også færre feilslag enn med jern).

Min erfaring er at det er like greit å kjøpe et helsett for å lære å slå med alle køllene fra begynnelsen. Jeg spiller selv med relativt gamle Yamato-køller og har god erfaring med disse. Du kan jo vurdere disse selv her: www.yamato.no

grønnskolling

over 19 år siden

grønnskolling

Har ikke prøvd disse selv, men for rundt kr 2500,- inkl. nva får du de levert hjem til deg:

http://www.diamondtour.com/integra-vs-88-set-bag-p-721.html

Kanskje noen andre har erfaringer med Integra?

705

over 19 år siden

705

Det er viktig hva slags hjemmebane du har i tillegg. Spiller du på en trang skogsbane, prioriterer de fleste jern, mens endel høyhandicappere fortsetter å dundre ut drivere i øst og vest. Har du derimot en flat åpen bred bane så kan du godt bruke driver fra første dag. Men som negynner er det viktig å bli stabil med høye jern først for å oppnå litt golffeeling. Å legge masse penger i dette er bare tull. Trenger verken noen dual force eller tp eller andre ting. Når du treffer ballen ordentlig en av 10 ganger kan det stå Donald Duck på køllene og koste 500 kroner.

Bomber

over 19 år siden

Bomber

Er veldig enig i at man ikke skal være for konservativ i starten.
Å drive er gøy!! Min mening er faktisk at det er større risiko for en 20 hcp'er å drive, enn for en GK spiller. Grunnen er enkel. En 20 hcp'er slår lengre, og avvikene dermed større.

En Driver med mye loft og med et kort skaft tror jeg faktisk vil hjelpe en GK spiller. Spesielt for kvinner..
En rolig sving med ballen på en høy peg, bør være mulig å få til for de aller fleste.. I hvert fall i 50% av tilefllene ; -)

Er det noen GK spillere som har erfaringer om dette?

Hadde selv driver fra dag 1, og hadde stort sett ikke problemer før jeg kom ned til ca. 20 i hcp. Da var den plutselig all over the place. Etter hvert som svingen ble mer stabil, og hcp'et krøp nedover ble den igjen en god venn.

Bomber
Hcp 7

Toms

over 19 år siden

Toms

De selger sikkert greit et helsett der de har stor kundemasse. Man skulle ihvertfall anta det. Er kundemassen liten vil det sikkert ikke være like greit å selge et helsett.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her