Jostein
Nordicagolf selger klonekøller, men skaft og grep kan man få i gode, anerkjente merker. Har selv spilt med Acer XP i noen sesonger nå, og er veldig fornøyd. Om jeg hadde spilt bedre med originalkøllene, får jeg aldri vite, men jeg tviler på det. Klonene er laget, ikke for å ligne, men for å ha de samme egenskapene som de dyre køllene. Noen her på forumet har tidligere pekt på at de som selger kloner gjør en dårligere jobb med sammensetningen av køllene mtp. skaftenes egensvingninger osv, men jeg tviler på det. Feil kan forekomme i alle leire. Mange er kritiske til klonekøller, men jeg leste også forleden om en som hadde spilt med et Callawaysett en stund, kjøpte kloner av de samme køllene og faktisk spilte bedre med dem.
Uansett, for de fleste er det fornuftig å kjøpe klonekøller, siden man da slipper å betale fire ganger så mye for køller fra en kjent produsent. De kjente merkene er dyre, ikke fordi køllene er noe særlig bedre enn andre, men fordi de skal finansiere massiv markedsføring, millioner av sponsorkroner til Tiger & co. osv. Ehnver pro vil sikkert benekte dette. Det er forståelig, siden de med en viss prosentsats avanse tjener mye mer på å selge dyre enn billige køller.
Men en ting skal originalkøllene ha: de ser mye heftigere ut enn klonene. Mine køllehoder ser mye kjipere ut enn klonebrødrene fra Callaway. Men så lenge jeg har spart tusenvis på å kjøpe kloner vs. originalene, ofrer jeg ikke en kalori på å bry meg om det.