Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lob wedge 64 grader

AOC

over 19 år siden

AOC

Noen som vet hvor jeg kan få tak i 64 grader wedge ? Spes etter anvisning fra Dave pelz.

HrG

over 19 år siden

HrG

64 grader... det var da voldsomt. Nei det har jeg ikke sett noested desverre. Den høyeste loft jeg har sett er 60 grader

Pelle Parafin

over 19 år siden

Pelle Parafin

Hei. Det kan du få kjøpt i en rekke proshoper, og dersom de ikke har det inne, så kan de bestille det til deg.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

ww.yamato.no selger 64 grader wedge.
Jeg har en selv og det er ikke mange gangene den blir brukt i løpet av en sommer, men når du virkelig trenger 64 grader gjør den nytta si. Utrolig vanskelig å beregne lengen på slagene og utrolig lett å shan... med så mye loft. Lykke til, den er en artig liten bølle i baggen som lever sitt eget liv..

Cleveland

over 19 år siden

Cleveland

Cleveland har sine 588 wedger i 64 grader. (Crom og Gun)
Pro Shopen bør vite hvor de finnes.

bdk

over 19 år siden

bdk

Hei

Leste Peltz bok for et par år siden og blendet av hans logikk gikk jeg straks til innkjøp av en 60 og en 64 grader Celveland Gun Metal wedge, og kastet ut et par lange jern :-) Bruker disse wedgene hele tiden, og er veldig fornøyd med dem. Kjøpte på www.tgw.com

PK

over 19 år siden

PK

Hjalp det noe på spillet da? :-)

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Å ha både 60 og 64 grader i baggen må være totalt unødvendig. Selv har jeg 56 og 60 grader, men bruker så å si aldri 60 graderen. Mye bedre kontroll med 56 grader.
Skjønner egentlig ikke hva som er vitsen med større loft enn 56 grader, er en grunn til at proffene nesten ikke bruker det.

bdk

over 19 år siden

bdk

Vil si at det hjalp, ja. Spilte meg ned fra 12.5 til 8.4 i fjor etter at jeg kjøpte disse. Men det kan nok likegodt skyldes at jeg parkerte 3- og 4-jernet :-) Bruker som sagt hver av wedgene min flere ganger per runde. Dersom ballens lie er ok, så syns jeg ikke det er noe vanskeligere å slå med en 64 grader enn en 56 grader.

Når det gjelder om 4 wedger i baggen er unødvendig, så kommer nok det an på hvordan man bruker dem. Dersom man strengt følger Peltz sine råd om å spille inn 3 ulike svinger (7:30, 9:00 og 10:30) med hver av de 4 wedgene, så har det definitivt noe for seg. Dersom man kun tar nærspill på feeling, og slår en sving som man tror passer til den avstanden man er på, så holder det nok i massevis med 2 wedger. Når man spiller kun på feeling, så vil vel færre køller gjøre dette lettere. Jeg skal glatt innrømme at jeg ikke akkurat har målt opp nøyaktig hvor langt hver av de 12 slagene som dette gir meg, men utvalget av wedger gir meg større variasjonsmuligheter. Noe som jeg føler hjelper meg i mitt spill.

Men hvilke 14 køller man velger å ta med seg og hva som passer for hver enkelt er jo selvfølgelig helt individuelt.

HrG

over 19 år siden

HrG

Hva med å bare treffe greene da??? Det er jo ikke så vanskelig!!!!! Så slipper man hele wedgeproblemet... HAHA! Nei, helt seriøst... er veldig glad i mine 56 og 60 gradere. De er ute av bagen ofere enn Driveren på 18 hull, og redder mange av mine dårlige innspill. Godt wedgespill er alfa omega dersom uhellet skulle være ute :)

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

Må bare spørre jeg.. Hva skal du med 64 graders wedge? Hvor kommer du til å bruke den? Hva er det en 64 grader klarer som en 60 grader ikke klarer??

Sakks

over 19 år siden

Sakks

Wedgene dere snakker om er jo ikke bare forskjellige i loft. Det er jo også bounce å ta hensyn til. Man har jo vanligvis mer loft på en 56 grader enn på en 60 grader. Så 4 wedger kan forsvares, men man kan klare seg med 3 og 2 også selvfølgelig.

H

over 19 år siden

H

Til eksperten

Omvendt med meg

Jeg bruker 60 grader mye og har kastet 56 graderen.

AOC

over 19 år siden

AOC

Til Manowar

Jeg spiller med 4 wedger idag, men den med høyest loft er bare 60 grader.

Logikken er at alle innspill bør være innen 2 meter fra pinnen for å ha en reell mulighet til å senk 1 putten. For å klare å komme så nære (konsekvent) er det lettere å spille med flere wedger.

Om jeg kaster ut ett langt jern, så er ikke det så farlig, det er ikke mange slag du sparer/redder med ett 3 jern som går 215 meter, istedenfor ett 4 jern som går 195. Når jeg da skal slå 215 meter slår jeg heller en 3 spoon hvor jeg slår litt løsere, og holder 5 cm ned på grepet, da går den 210-220 istedenfor 240-250.

For min score er dette ett enkelt valg

704

over 19 år siden

704

Jeg spiller også med 4 wedger i bag'en (PW 46, GW 52, SW 56 og LW 60). PW og GW bruker jeg kun som vanlige jern på avstander fra 100-130 meter. Alt innenfor veksler jeg mellom SW som har 14 grader bounce og LW som har 4 grader bounce. Begge er veldig nyttige avhengig av hvordan ballen ligger og hvor langt det er til hullet. Dette gjelder ikke minst i bunkeren.

Jeg vurderte også å bytte 60 grader'n i en 64, men med så lite bounce kan jeg åpne køllebladet nok til å "clippe" ballen fra ganske hardt underlag også. Ser derfor ikke behovet for en 64. Tror også den ville blitt vanskeligere å spille med fra litt lenger avstander med tanke på å få riktig lengde.

AOC, har du prøvd en 64 grader noen gang eller vil du bare kjøpe for å teste?

bdk, hvilken bounce har du på dine 60 og 64?

lol

over 19 år siden

lol

snakk om å skryte på seg lengde da AOC

W(alter)egde

over 19 år siden

W(alter)egde

Jada, jo flere wedger, jo flere børdier! Det er derfor Jack Nicklaus aldri ble noen stor golfspiller, han hadde som kjent bare 2 wedger i baggen, sandwedge(til bunker-bruk) og lobwedge(til resten rundt green. Samme med Tiger Woods, han har jo også bare 56° og 60° wedger i bagen...

Mvh W.edge

704

over 19 år siden

704

Tiger Woods har da også en PW i bag'en, så det blir i alle fall 3...

Alle har jo sine egne preferanser på køller, så innlegget ditt blir jo fullstendig meningsløst, men det er jo ikke så uvanlig her inne :o)

Tiger har jo for eksempel et 2'er jern i bag'en, men det betyr jo ikke at en average Joe skal ha det samme. Toerjernet mitt ligger i alle fall i boden...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her