Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Linselusa Aalbu

Reader

over 19 år siden

Reader

Hvordan kan det ha seg at Jen Erik Aalbu får navnet sitt nevnt dobbelt så mange ganger som Marius Thorp i mediene ??
Den fyren er en mester til å stikke seg frem og markedsføre seg i forbindelse med andre sine prestasjoner. Skulle ensten tro det var han selv som spilte både på PGA og i The Open

På bærtur!

over 19 år siden

På bærtur!

Ikke lett i dette landet å prøve å gjøre en god jobb. Media er jo en viktig del av Aalbu sin jobb. Han skal jo markedsføre golfsporten og det klarer han meget godt. Det er jo slik at media ønsker å bruke Aalbu også for at han har et kjent navn i idretts-Norge. La NGF fortsette å gjøre en god jobb, for de er virkelig på rett vei.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Det er jo det som er jobben hans. Aalbu skal fronte media, så kan spillerne konsentrere seg om, ja akkurat, spille golf.

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Synes Aalbu gjør en fremragende jobb innen golfen akkurat som han gjorde i hopp osv. Han bør applauderes, gjør hverdagen til spillerne mye bedre ved at han ta media. Stå på !

Masa

over 19 år siden

Masa

Jeg leser diskusjonene her inne men kommer stadig til navn andre nevner som om de har kjent dem i årevis, på fornavn og sånn, og jeg har aldri hørt om dem før. Hvor kommer all denne infoen fra? Aalbu, hvem er det? og jeg hadde ikke hørt om Marius Thorp før jeg leste om han i en eller annen tråd. Men jeg spiller golf så jeg burde kanskje "kjenne" andre som er viktige i bransjen også? Er ikke nybegynner i golf, har singel hcp så jeg er ikke en som driver å hakker for meg selv i skogkanten. Legger også merke til at mage omtaler proffspillerne som om de skulle være bestevenner, hva er det med det der?

Lasaron

over 19 år siden

Lasaron

Marius er i øyeblikket verdens beste golf-fjortis.
Aalbu er verdens mest klissete linselus, men han har klart å sette ting i perspektiv i et udugelig NGF.
Jeg er imponert av begge to

704

over 19 år siden

704

Syns også at Aalbu gjør en veldig bra jobb for norsk golf. Faktisk overraskende bra. Han har også vært overraskende lenge i jobben :o)

Bananskru

over 19 år siden

Bananskru

Uenig med Reader. Go Aalbu!

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Må bare støtte reader og gjenta min tidligere kritikk av Allbue. Etter å ha fulgt med på nært hold i et par turneringer er det fortsatt helt uklart for meg og mange andre hva han egentlig gjør. Forstår han har en rolle i forhold til media og sponsorer, men i forhold til det sportslige er han overhodet ikke en del av noen ting (naturlig noksiden han ikke kan noe om golf). Det NGF har er altså en slags godt betalt partyfikser/koffertbærer/sjafør som de kaller sportssjef....

Etter Henriks gode resultater i starten fikk Allbue mye av æren fra mange i dette forumet, og han var selv flink til å stikke seg frem for å motta æren. Han var en slags eminent psykolog og en slags mental guru som ved sin tilstedeværelse fikk toppidrettsutøvere til å lykkes.

Noen av oss prøvde å stille et lite spørsmål ved dette og gi mer honnør til spilleren selv og trenere osv, fikk så mye pepper om hvor dumme vi var at det halve kunne vært nok. Det er fristende å si "hva var det jeg sa" etter Henriks dårlige resultater selv med Allbue som flittig gjest og kofferbærer. Kanskje på tide at de naive Allbue fans innrømmer at Henriks resultater ikke har noe som helst med Allbue å gjøre, eller gir han pepper nå siden dere gav han ufortjent ros for Henriks resultater i starten ????

Ser at mange nå kommer igjen å knytter Allbues navn til Torps resultater, dette er med all respekt å melde bare tull. Gi ros til Torp og trenerne hans der rosen hører hjemme....!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Spilleren slår, støtteapparat tilrettelegger.

Jeg tror Aalbue gjør en bra jobb, en positiv krabat å ha rundt seg spesielt når man er alene som spiller.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Til JOnny. Hvorfor kan vi ikke bruke deg og dine løsninger, du har jo ifølge deg selv noe erfaring fra langrenn og du sysler jo med junior golf!

Når det gjelder Aalbu så vil jeg bare si at maken til engasjement og arbeidsinnsats skal man lete lenger ettert å finne. Vi husker tida før og etter Aalbu, vi som har vært med en stund. Han er omtrent den første som innfinner seg på arenaen, han deltar under premieutdelinger og han er omtrent den siste som forlater. Alltid engasjert og han snakker med de fleste av utøverne ikke bare de to tre beste! Når man i tillegg ser hva han forsaker i forhold til familie og annet liv må en bare ta av seg hatten. Så kommer det viktigste, de resultatene han er med og skaper og de han har skapt innen norsk idrettsliv. Kritiser gjerne mannen dersom tingene går galt, men ikke når det til de grader går den riktige veien. Stå på Jan Erik vi trenger deg med videre!

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Som vanlig tåler ikke Golfer andres meninger. han om det.

Jeg har aldri sagt at Allbue er lat, dum eller ikke gir alt han kan i jobben. (Golfer tillegger andre meninger som vanlig). Desverre måles en sportssjef i resultater og ikke i arbeidsinnsats eller i hvor hyggelig person man er. Golfer er så elskverdig å åpne for at vi kan kritisere når noe går galt, ja da tillater jeg meg å spørre om ikke Henriks meget negative resultater siste 4 mnd ikke skal tilskrives Allbue ?? Golfer og andre gav han jo mye av æren for Henriks reultater i de første 5 turneringene. Hvor er logikken ? (ikke din sterke side Golfer ?)

Resultater måles på toppnivået i alle idretter. I proff golf er vi like dårlige som vi har vært de 10 siste år.

Ok, vi har noen gode resultater på juniornivå som kan beskrives som 2,3 eller 4 divisjon i andre idretter. Dette har kommet ut av en svært spisset satsing på en ultraliten gruppe gutter som har blitt tilført ressurser. Hva skjer om ikke disse 2-3 talentene tar steget opp til proff? da står vi på bar bakke og er like dårlige som vi alltid har vært. Desverre er det umulig å si om en 17-18 åring er god nok til å leve av golf, derfor burde vi som i de fleste andre idretter ha satset på å få frem en god bredde og hente talenter fra og akseptert at modningen kommer noe senere.

Torp har hatt en veldig rask modningsprosess. påskyndet av NGF, klubben og apparatet rundt. Hvor stort er potensialet for ytterligere fremgang ? det vet ingen men la oss håpe det er stort.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

La oss ta det det i rekkefølge. Sitat JOnny:
Må bare støtte reader og gjenta min tidligere kritikk av Allbue. Etter å ha fulgt med på nært hold i et par turneringer er det fortsatt helt uklart for meg og mange andre hva han egentlig gjør.
OK skjønner den!
Sitat JOnny:
Golfer og andre gav han jo mye av æren for Henriks reultater i de første 5 turneringene. Hvor er logikken ? (ikke din sterke side Golfer ?)
Trodde ut fra Henriks uttalelse til media at Jan Erik var en medvirkende årsak til at han prøvde å gjøre comeback. Mulig jeg tar feil der?
Sitat JOnny
Resultater måles på toppnivået i alle idretter. I proff golf er vi like dårlige som vi har vært de 10 siste år.
Trodde at vi for første gang hadde en herrespiller på PGA tour og Thorp klarte cutten på British Open.... Noen bra Challege tourer. Kanskje jeg tar feil der også.
Sitat JOnny
Ok, vi har noen gode resultater på juniornivå som kan beskrives som 2,3 eller 4 divisjon i andre idretter. Dette har kommet ut av en svært spisset satsing på en ultraliten gruppe gutter som har blitt tilført ressurser. Hva skjer om ikke disse 2-3 talentene tar steget opp til proff?
Trodde at svenskene og international presse var opptatt av den norske moddelen som har skapt VM gull og EM gull for lag. Det er da 4 stykker på et VM lag og 6 stykker på EM lag. Tar kanskje feil der også?
Sitat JOnny
Desverre er det umulig å si om en 17-18 åring er god nok til å leve av golf.
Det kan da ikke tale imot disse at de er blitt VM og EM mestere som juniorer eller at de har vunnet 4 dobbelt i German Boys, Vunnet Swedish Junior master opp til 21 år eller at 2 stk. har blitt topp 3 i French Boys. Husk alle disse resultatene i 2006.
Mulig du har rett JOnny når du kommer kjørende på venstre side på motorveien og klager over alle de idiotene du møter som kommer kjørende i høyre fil.
Forøvrig ha en fin dag!

Reader

over 19 år siden

Reader

For å gjøre det helt klart, jeg har aldri ment å kritisere jobben til Aalbu, eller nødvendigheten av å ha en slik person i organisasjonen.
Det jeg reagerer på er at man etter å ha lest et avisinnlegg sitter igjen med Aalbu Aalbu Aalbu i hodet, og glemmer nesten navnet på hovedpersonen.
En god journalist/formidler er USYNLIG, og leseren sitter igjen med intrykk av å ha vært til stede på eventen som formidles.
Men når man leser en golfnyhet som har blitt formidlet av Aalbu sitter ihvertfall jeg igjen med et bilde i hodet mitt av en rødhåret skjeggete mann som dilter i utkanten av Henrik eller Marius og at det er hans rolle som formidler/koffertbærer/motivator som er den vesentlig. Aalbu sier ditt, Aalbu gjør datt, nei takk.
Aalbu har klart å oppnå en slags Operah Winfrey / David Lettermann status der personen Aalbu er meget fremtredende og det som EGENTLIG skjer er uvesentlig.
Når Henrik eller Marius eller hvilken som helst andre utøvere har oppnådd et godt resultat så blir vi servert et intervju med AALBU. Hva faen slags interesse har jeg av å se et intervju med piccoloen når det er hovedpersonen jeg vil høre meningene til.
Når John Carew eller Ole Einar Bjørndalen har prestert stort er det ingen andre enn personene selv man giodder å høre på. Ser nesten ut som både Henrik og Marius har fått røsket ut stemmebåndene. Mulig jeg ikke følger godt nok med, men har aldri hørt stemmen til Henrik eller sett han på TV. Aalbu derimot er like innprentet som nyhetsoppleserne.
Aalbu er ansatt for å gjøre en jobb, ikke for å bli kjendis.

Nils Nilsen

over 19 år siden

Nils Nilsen

Reader har faktisk et poemg!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror det har en del med den som leser å gjøre også, jeg sitter ikekigjen med Aalbu på netthinna når jeg har lest en artikkel, nyhet eller sett det samme.

Vil man henge seg opp i noe, er det intet problem.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Før Aalbu kom så var det lite eller ingen i media dekning av norske golfsport utøvere. Det at vi får god info gjennom intervju med Aalbu og andre øker jo bare oppmerksomheten rundt sporten golf i Norge. Tror ikke Aalbu trenger noen egenreklame, til det er han for kjent innen hoppsport og andre begivenheter. Det at man har med en mediavant person er etter min mening en stor fordel. Oppmerksomhet rundt en idrettsgren genererer penger tilbake til idretten. Se på tour de france, det er ikke mange år siden vi ikke hørte et pip. Nå er det en kjempestor mediabegivenhet i Norge selv om sykkel kanskje er en liten idrett i vår nasjonale sammenheng.

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Til Johnny: "Bedre holde kjeft og bli mistenkt for å være en idiot enn å snakke og utelate enhver tvil"
Kanskje det hadde gått bedre med langrenn hvis Aalbu hadde vært der, Norge har jo blitt en bananrepublikk i langrenn etterhvert. Mulig folk som Johnny er direkte årsak. Aalbu gjør en fantastisk jobb, det mener stort sett alle i miljøet. men selvfølgelig ingen regel uten unntak.

Asskicked

over 19 år siden

Asskicked

Så vidt jeg husker ble Aalbu kastet ut av hoppleiren pga sin "aktive" fremtreden.
Det var også store gnisninger i fotball karrieren (husker ikke om det var Lyn eller Stabæk han jobbet for).
Mulig han gjør en god jobb i golf-leiren, det vet jeg ingenting om.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Kan ikke huske at det noen steder stod at Aalbu ble kastet ut av hoppleiren pga gnisninger. Hopperne ble tverti mot enstemmig lei seg da han dro.
Med etterfølgeren Braathen derimot har det vært en del støy..

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Siden Golfer åpenbart sliter med det enkleste må jeg gi et par eksempler.(han skal ha skryt for å være god på klipp og lim)

Jeg gjør dette fordi Golfer tror det at Torp klarte cutten er noe voldsomt stort som underbygger hans fantasi om at Torp er like god eller bedre enn Henrik.

I fjorårets The Open ble beste amatør nr 15 (Saltman) og europamesteren for 2 år siden Richardson klarte også cutten. Er det noen som har hørt noe mer til disse ? Richardson har like god amatør record som Torp, han klarte ikke cutten i Larvik under Challenge B touren som var der og gikk 74-74.

Begge disse og Torp er store talenter som kanskje/kanskje ikke klarer å leve av spillet. Hver år kommer det frem 10-20-50 spillere av Torp/Richardson format som amatører, ytterst få av disse klarer å leve av golf.

Gir meg nå siden det blir kjedelig å snakke til veggen i lengden...

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Det er jo dessverre ikke lov å kalle noen for dumme på dette forumet. Men hadde det vært det så hadde jeg kommet til å gjort det!

Bedre golfer

over 19 år siden

Bedre golfer

Mediabegivenheten har oppstått pga gode resultater i en stor idrettsgren. Skjønner ikke hvor du vil hen, Golfer, på meg virker du en smule enkel og dum........
Jeg synest JOnny er litt for gjennomført negativ, men argumenter bygget på fremlagte fakta fortjener mer intelligente kommentarer enn det Golfer klarer å få ut av seg.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Til Bedre golfer. Da kan du forklare meg hvordan HB er 4 - 7 slag bedre enn Thorp pr. runde.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Kjenner jeg disse debattene rett så er du vel bare en av tullingene som bytter nick når de går fri for argumenter. Hva f*** mener du med mediabegivenhet?

Bedre golfer

over 19 år siden

Bedre golfer

Når er Henrik 4-7 slag bedre enn Thorp?
Og hvorfor i all verden ber du meg forklare dette ?
Har jeg noen gang påstått at Thorp er bedre enn Henrik ?
Du tåler visst ikke varmen du....
Vrøvlekoppen!!!!!

Bedre Golfer

over 19 år siden

Bedre Golfer

Jeg går ALDRI fri for argumenter, for jeg kaster ikke ut påstander jeg ikke kan begrunne.

Bananskru

over 19 år siden

Bananskru

JOnny og Reader er tydeligvis ganske misunnelig på Aalbu og den jobben han har. Det er jeg også. Men å kritisere at han er tilgjengelig for media i fraværet av spillerne selv, og at han er til stede der ting skjer, synes jeg er litt drøyt. Er du lei av Aalbu, ring til Henrik & co og be dem stille litt oftere til intervju i stedet for å rakke ned på han som faktisk gjør jobben sin.

Vist

over 19 år siden

Vist

For noen år siden gikk debattene ut på hvor dårlig forbundet var til å kommunisere, var for lite ute i media og at de ikke fulgte opp spillerene. Når så NGF satser på disse tingene ved å opprette team Norway og ansette en mediavant og engasjert Aalbu. Da begynner kritikken på at man følger opp spillere for tett og er for mye i media. Dette er Ola dunk på sitt beste....

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Godt å se at Golfer kan "argumentere" uten å nevne meg i en debatt da.

JOnny virker kanskje noe negativ, men for en gangs skyld så skal jeg si meg nesten helt enig med JOnny. ikke i retorikken, for jeg mener også å se en viss fremgang innen norsk golf, men Golfer og andre som mener de har full oversikt bør ta seg et lite kurs i realitet og logikk før de prøver å overbevise oss andre om at de har noe å fare med.

jeg skal bruke en teknikk jeg har lært av Golfer, nemlig klipp og lim.
Sitat Golfer:
"Vi husker tida før og etter Aalbu, vi som har vært med en stund"
Ja, det viser hvor lenge du har "vært med" når du snakker om golfen før og under Aalbu. Aalbu har ikke vært med veldig lenge, så der fikk vi jo et godt inntrykk av din kapasitet og erfaring fra golfen.
Dette forklarer alt. Du er en bedrevitende nybegynner med markeringsbehov.

I rest my case....

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Tida før Aalbu er jo fra tidenes morgen og tida etter er jo nåtid! Fornuftig det siste du kom med!

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Bra klipp forresten, har skrevet ca. 200 innlegg!

Teamleder

over 19 år siden

Teamleder

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124596

....og jeg som trodde at Team Norway var til for spillerene og ikke omvendt!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tja, har man et lag skal vel spillerne og kaptein rette seg etter retningslinjer vil jeg tro.

Men vil noen sutre over Aalbu igjen, så finner de alltids en mulighet her også.

Tror uansett Tutta klarer seg topp uten Team Norway, det virker som om hun har et supert støtteapparat rundt seg.

Husker Du

over 19 år siden

Husker Du

Nå er vi tilbake til gode gamle Aalbu.
Nøyaktig samme bråk rundt Aalbu som det var den gang han fikk hoppledelsen på nakken, og måtte ta hatten sin og frosvinne fra Stabæk.
"Jeg vil være sjef" Aalbu er flink å bygge team, men er ingen gode team-deltager.
Lurer på hvilken idrettsgren han dukker opp i neste gang.....

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Må bare støtte husker du og si at mange av oss varslet surr og rot da han ble ansatt uten golf kunnskap. Hvis han er på vei ut av NGF er kanskje leder jobben på Haga golf forsatt ledig ? jobben han sluttet i før han hadde begynt......Han passer kanskje bedre inn der hvor "smalltalk" og skulderklapping er gode egenskaperå ha....

Til husker du

over 19 år siden

Til husker du

Du prater MYS svada. Aalbu fikk ikke sparken i Skiforbundet og Hopp !!!
Slutt med dine usakeligheter hvis du ikke har annet å komme med.

Edorf

over 19 år siden

Edorf

Makan til drittslenging og negative folk!! Hva er det egentlig dere mener og vil? Kom med en løsning på hva som ville vært bedre da! har det vært så mye og positiv oppmerksomhet rundt golfen i norge som det er i dag ever?? NEI! Er det Aalbu sin 'skyld'? Antageligvis ikke, men han har i hvertfall bidratt, POSITIVT! Man kan da fo pokker ikke henge noen fordi de skaper oppmerksomhet rundt sporten, positiv sådan? Og han fremhever stort sett aldri seg selv uten at journalistene refererer til hva eksempelvis Bjørnstad har påpekt. Og hva er galt med litt entusiasme rundt golfen som Aalbu har? Og det er jo bare bra at han har et navn som vg, dagbladet etc. liker å skrive om og rundt. Kan ikke se at noe av det som har kommet frem siste 8-10 månedene har vært negativt. Nei, denne drittslengingen lukter det bare smålighet og misunnelse av, få dere et liv!!

birdi-birdi

over 19 år siden

birdi-birdi

Så utrolig enig med deg Edorf! Man kan helt sikkert finne saker hvor Aalbu har opptrådt feil, men hvor var norsk golf FØR han kom inn i bildet ? Så klart utøverne skal ha æren for dette, men Aalbu lar ikke prestasjonene gå upåaktet hen! Han får det ut og fram! Strålende!!! Dere som bare rakker ned på han - gi oss et bedre alternativ!

Forslag til ny kandidat

over 19 år siden

Forslag til ny kandidat

JOnny ser ut til å være svært skikker på hvordan alt skal løses, og stiller seg kritisk til det meste. Jeg foreslår derfor at han kan ta over jobben til Jan Erik...

Helt enig med Edorf og birdi-birdi om at drittslengingen i liten grad bringer oss videre, og at norsk golf har blitt vesentlig mer synlig de siste årene. I dette arbeidet har Jan Erik utvilsomt gjort en god jobb

Kjellermusa

over 19 år siden

Kjellermusa

Det er mange måter å få sparken på. Her er noen:
Løst fra kontrakten
Gått over til nye utfordringer.
Trukket seg fra vervet.
Fått nye oppgaver.
Forfremmet.
Fått nye innstrukser.
Har trukket seg.
En suksessfull karrierejeger får aldri sparken. Han melker ut det han kan på kort sikt og hopper av før det smeller.

Undrende

over 19 år siden

Undrende

Hvorfor skulle Jan Erik ha fått sparken? Han gjorde da en svært god jobb for de norske hopperne, og han gjorde vel ikke noe galt for Stabæk?

Til kjellermusa

over 19 år siden

Til kjellermusa

Du er tydligvis godt insatt i de fleste måter å få sparken på. Det er av egne erfaringer man lærer av.......

Oups

over 19 år siden

Oups

Der var det en liten stakkar som slapp opp for saklige argumenter.

Til Oups

over 19 år siden

Til Oups

Tar jeg feil ?

Til til til til til til til

over 19 år siden

Til til til til til til til

Kanskje tar du feil, kanskje har du rett. Kommentaren er uansett uten relevanse i denne diskusjonen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her