Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NM 2006 Stavanger

sonnak

over 19 år siden

sonnak

Hvordan gjøres det når det er NM i norge?
er det like høytideligt som på PGA touren eller?
Skal de bruke caddier?

snappy

over 19 år siden

snappy

Mange bruker nok caddier ja...

Meget høytidlig.. ;)

jan

over 19 år siden

jan

noen favoritter til NM? noen store navn som stiller?

Janne

over 19 år siden

Janne

Ryktes jo at Marius Thorp skal spille.. Er jo allright han!! hehe..

Er kanskje en og annen gammel ringrev som kan bidra litt, dersom det ikke er Challenge Tour samme helga da..?

Morten Hagen er jo en outsider..

sonnak

over 19 år siden

sonnak

tage er jo den største favoritten er jo på hjeme bane.....Are friestad er jo og en kanidat.....

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ja Tage og Thorp er favorittene helt klart til å vinne

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Med Friestad som outsider =)

BrilleBorisen

over 19 år siden

BrilleBorisen

jeg har skikkelig troen på at outsideren BIG MAG skal ta seg en tur på byen. tillitsfulle kilder melder at The BIG MAG lå minus 8 etter 14 hull med en bugie. Dette var dagen etter han hadde vært på byen til halv 4 om natta.

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Synd NM går på en peanøttbane som ikke har noe til felles med en tour bane. Det hadde vært morsomt å se forskjellen mellom Tage og Torp.

Selv tror jeg Tage vinner.

Ole Berit

over 19 år siden

Ole Berit

Hva f*** er The BIG MAG???

Ole Berit

over 19 år siden

Ole Berit

JOnny. Hva er det Stavanger mangler på å være en tourbane? Lengde og greener? Har ikke spilt banen..

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Marius Thorp må nok finne seg i og være klar favoritt både av hensyn til dagens form og tidligere resultater på banen.

Resultatliste A-Tour gutter
Stavanger GK 14.- 15. mai 2005

Pl. Navn Klubb R-1 R-2 R-3 +/- Res
1 Marius Thorp Bærum 66 67 68 -12 201

Ronny

over 19 år siden

Ronny

Jonny

Hvor god er du og hva f... vet du om golf?

Du er bare kverulant uansett om det er HB, NM eller hva det enn er.

Merkelig skrue.

Nå er ikke banen de spiller på god nok heller.

Og du er juniorleder? Huff, for noen holdninger.

Bytt nick til Harry istedet

snappy

over 19 år siden

snappy

Hei..

Svar: Banen er kanon fin for tiden. Greenene er bra

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Ronny, gratulerer med det mest harry innlegget gjennom tidene.

Når man er fersk som deg er det vanskelig å forstå alt.

snappy

over 19 år siden

snappy

Jeg skal spille NM... Kan du begrunne dine påstander litt nærmere JOnny

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Hyggelig å høre at banen er bra, jeg har ikke noe personlig imot banen som er som du sier veldig fin.

Poenget mitt var at for å arrangere en ET/PGA tour kreves det en del ting av banen og jeg kan ikke se at Stavanger er i nærheten av å være vanskelig nok for å arrangere en tour turnering. Derfor blir evt. sammenligninger av scorer også mellom spillere uten interess i forhold til tour spill, men selvfølgelig spennende og morsomt i forhold til kampen om Kongepokalen.

Banen lider av gammeldags design og spiller alt for kort. Korte par 5 gjør at nesten alle kan leke inn birdie på disse (selv de kortslående), flere kort lette par 3 det samme og flere drivbare par 4 hull gjør at banen ikke kan sammenlignes med en tourbane. Derfor ingen stor grunn til å gispe når spillerne vinner på -20.

Ole Berit

over 19 år siden

Ole Berit

Men kan noen si meg hva The BIG MAG er?? Jeg er nemlig utrolig spent!

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Tipper at JOnny aldri har spilt Stavanger under 95 slag! Han tror PGA har planer om å arrangere en tour i Norge. Han tror at PGA banene i USA er vanskeligere enn normalt dårlige vedlikeholdte norske baner. God bedring JOnny!

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Synes Johnny egentlig er litt festlig.. Er du jr. ansvarlig i en klubb?
BIG MAG er moren til Johnny, søsteren til BIG MAC

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Nei, men er enig at JOnny er litt festlig!

Niblick

over 19 år siden

Niblick

JOnny,

The European Tour plays on lots of courses similar to Stavanger, I however, do agree it is short.

Royal Liverpool proved this weekend that short does not always mean not good enough. I think it was the shortest of the recent Majors but produced a great championship.

Wentworth is an old design by Harry Colt, so is Sunningdale so are number of courses all around Europe that the European Tour plays on.

The Curtis Cup is being played on my friend's design Pacific Dunes in Oregon this week. This is the Amateur version of the Solheim Cup for women. It is being played off 6271 yards!

The championship course off the championship tee is only 6600 yards!! This course is ranked in the top 100 courses of the world.

Length of a course does not always mean a good test of golf, quality design does that and I think that Stavanger has that. It is probably a little too tight to classed a classic and does not drain well enough in the Autumn and Spring but they are fixing that.

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Det må være ganske tydelig at korte tourbaner er en utdøende rase som snart er borte. OK, du kan kamuflere manglende lengde med design og andre grep som på noen av banene du nevner, men det er ikke tilfellet i Stavanger.

Wentworth var satt til å spill 6700 meter under BMW chap. tidligere i år så det er neppe et godt eksempel på en kort bane, mer den normale lengden. Gikk inn å så tilfeldig på 10 tourbaner fra årets sesong, ingen av disse spilte mindre enn 500 meter lengre enn Stavanger.

Curtis cup er for amatør jenter, at de spiller en bane som er nesten like lang som Stavanger NM for menn, sier vel det meste.

Jeg er ikke enig i at det var et "great" mesterskap i helgen. Spillet ble veldig ensidig med en bane som spilte så kort. Det å se Tiger slå 56 utslag med 2 jern tror jeg selv R&A ikke var særlig fornøyd med, og langt mindre publikum. Tviler på at Hoylake kommer inn på BO rotation uten at den blir forlenget en del. Slaglengde var ikke en del av spillet i helgen og det tror jeg de fleste forstår ikke går over tid.

Dette på tross av at banen er 1 KM lengre enn Stavanger.

Selv golfens høyborg St.Andrews har R&A måtte gå inn å drastisk endre de siste årene og den spiller nå 6.800 meter.

Så min påstand om at den hyggelige og fine Stavanger golfklubb ikke gir en reell test sammenlignet med tourbaner holder nok. Men vi er jo flinke til å stikke hodet i sanden i golfnorge i de fleste sammenhenger, så det er vel mange av dere som mener jeg prater tull nå også....

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Synes ikke du prater tull JOnny, men at du kanskje overdriver noe i din negative karakteristikk.
Jeg tror vel det er det de fleste her inne reagerer på også, ikke nødvendigvis innholdet i det du skriver.

når det gjelder Hoylake, så tror jeg kanskje du er på jordet, for at Tiger Woods slår ut med jern er ingen bombe på en linksbane med den lengden han har. Tror ikke dette påvirker R&A noe særlig, men det er heller ikke tvil om at denne banen er kort, på linje med Old Course(den heter ikke St. Andrews) som kommer til å beholde bare noen av forlengelsene som ble gjort for vanlig selskapsspill.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

JOnny,

Good arguments. I don't agree with you that the R&A were not happy with the way the tournament was played or won.

The Open at the weekend was one of the best there has been for years, don't forget it was won by the greatest player in the last ten years and soon to be the best ever. Other 'normal' players were hitting drivers off the tees, it was only the last few 'matches' that were not.

Pacific Dunes is a links course not a damp parkland course.

Stavanger is short but it will still test most players in Norway. Again, length is always not a good way to judge a course. Stavanger is tight, there is no roll on the most of the fairways and the greens are tiny.

It is not a tour course but it is still a tough course. I get the impressions that you have not played the course or am I wrong?

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Kjøper den Albert, men av erfaring vet jeg at snille innlegg uten brodd ikke skaper noe trøkk i disse diskusjonene, derfor legger jeg meg på kanten og over noen ganger. Jeg gjør det også fordi etter mitt syn er golf norge preget av snillisme og naive skulderklappere, og jeg tror ikke vi kommer videre før flere tør å si sannheten særlig om toppidretten innen golf.

Var med som leder under lag NM for junior i Larvik tidligere i sommer. Her deltok alt av talenter i golfnorge mellom 15 og 18 år. Blant jentene var det bare sorgen og ikke et talent som er i nærheten av å kunne tenke på å bli tourspiller. Blant gutta har vi 2-3 mann som er gode. Thats it ! det er klart at med en slik masse å ta av blir det tynt i toppen også i årene som kommer.

En annen ting var kulturen, alle fordommene som vanlige folk har imot golf ble bekreftet. En større samling pappagutter og mammadalter skal du lete lenge etter. Eks. under innspill tar mange opp en eske nye pro V1x til 600 kr og banker disse ut i ruffen uten å gidde å lete, pytt pytt, en ball til 75 kr..For mange av spillerne som mildt sagt spilte elendig ble flere esker borte under innspill. I tillegg var det vanlig å kaste en ny proV1 i vannet når det ble boggi. Eks 2 Svært mange ga blaffen i vanlig ting som å plassere divot tilbake, reparere nedslag og rake skikkelig etter seg.(særlig jentene gav fulstendig f.. og det virket på meg som om de var mer opptatt av hvordan de så ut en hvordan de spilte). Trange skjørt og topper i Lacoste, Lindeberg og gud vet hva preget alle spillerne. Eks 3 Oppskjørtede foreldre i samme dyre outfit sjokket rundt på anlegget å fortalte alle som ville høre om hvor god poden var. Når poden duffet og kastet kølla 20 meter kom unskyldningene fort fra mor, "han har spilt så mye i det siste" "han har spilt for lite i det siste". osv...8 av 10 foreldre ankom i Volvo XC 90 eller dyrere. Eks 4 3 av 4 spilte med skinnende nye blades med tilhørende 2006 driver til 5-6.000 som vistnok skulle gi 4-5 meter ekstra i frohold til 2005 modellen ifølge noen av disse 16 åringene. De fleste kunne ikke beherske blades og burde hatt andre køller. Rart å høre driverdebatten når de fleste gutta var tynne spjælinger uten en muskel i kroppen og åpnebart aldri hadde drevet med fysisk trening..

OK, jeg drar på litt her men det ser ikke lyst ut for norsk golfs fremtid hvis du spør meg. Vi må få frem mer realisme og mer av den grasrotbevegelsen som preger andre idretter. Idretter der meget hard trening over tid er eneste resept på suksess. Idretter som ikke preges av store ord før du virkelig har prestert.

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Jeg har spilt banen og jeg vurderer den som lett for de beste spillerne i Norge. Ellers støtter jeg din vurdering av banen i siste innlegg.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

vi er på nett JOnny..... det er vel bare å konkludere med at golfnorge har langt å gå, mye å gå på, mye å lære, og mange som hindrer fremgang, blandt annet ved å drive propagandalignende innspill som handler om å forhellige og beskytte de få gode spillerne vi har.
Dette gjør ikke annet enn å skape holdninger som får folket til å hvile på laurbær som ikke engang finnes.....

merkelig hvor vanskelig det er å stikke fingern i jorda innimellom.

sonnak

over 19 år siden

sonnak

stavanger er ikke den letteste banene heller da hull 3 er krevende...et par vanskelige dog leg....som hull nr15 er det motvin kan man slite på hull 6 og 12.....den er ikke så lett som jOnny skal ha det til......
Marius thorp synnes det er den fineste banen i Norge.....

sonnak

over 19 år siden

sonnak

en del vanskelige greener har de og som på hull 2,3,6,7,13,18 der er det mangen dårlige innspill...så bare på A-tour der slet mangen med de innspillene....
har noen vanskelige bunkere og på hull 2,5,8,11,15
Jeg spiller denne banen nesten daglig så jeg vet hva jeg snakker om!

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Til JOnny: nå skjønner jeg at du bare skriver for å provosere! Har du noen gang vært i Stavanger, da mener jeg på ferie eller noe sånt? Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av norske juniorer. De fleste av våre elite junior golfere er like godt trent som ungdom innen for enhver slags idrett i Norge! De siste årene er det spesielt godt vektlagt. De beste utøverne er toppidretts emner innen mange idretter! Du virker kun som en surmaga dårlig idrettsleder som selv mest sannsynlig har vært misslykked i egen satsning eller din eventuelle pode. Ut fra innleggene dine er det vel ganske usansynlig at du har egne barn, du vet damene har da noen minstekrav. Til Enstein fortsett med din støtte til taperen JOnny det vil føre golfen raskt inn på riktig spor. Du vet jo at " management by fear " virker".

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Jeg aksepterer at du har andre meninger enn meg Golfer, men vi har en virkelighetsoppfatning som er milevis fra hverandre.

Skulle ønske du kom med noen flere fakta i dine surmagede påhopp, du fremstår kun som en naiv drittslenger med disse innholdsløse innleggene dine.

RS

over 19 år siden

RS

Tror vi kommer til å se endel stygge scorer på hull 4 og 18.
Med bra vær blir det lave scorer, men hva er galt med det?

Norske juniorgolf har de siste årene hatt en enorm utvikling. Dette kommer også til å forsette etter som nye klubber/baner får frem spillere. NGF Coachingsystems er et utmerket verktøy for å hvilke krav som må innfris og særlig i nye klubber/miljøer hvor en ikke har tradisjon for talentutvikling.
Syns som de fleste her at JOnny er på bærtur.

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Denne "enorme" utviklingen dere snakker om skriver seg til 2-3 mann. Flott, jeg håper inderlig disse lykkes. Men hvor er bredden ??? det finnes ikke bredde. Hvis dere som jeg hadde vært rundt på A-tour og på Lag NM så hadde dere også sett det jeg ser. Når jeg snakker om bredde så mener jeg talenter som er gode nok til å kunne tenke på å bli proffe.

Selvfølgelig er det noen juniorer som er godt trent og har seriøse holdninger, men broparten har det ikke. Broparten er ikke "idrettstyper" eller atletiske mennesker, derimot er det de som ikke får til andre mer fysisk krevende idretter som begynner med golf.

Til JOnny boy

over 19 år siden

Til JOnny boy

Hei Jonny. Hvorfor er du så ekstremt negativ? Norsk golf har hatt svært stor fremgang i forhold til hvordan det var noen år tilbake. Det er korrekt at vi ikke har så mange spillere i tetsjiktet, men vi har da Suzann, Henrik og Marius som har prestert svært godt. Ser du ikke noe lys i enden av tunnelen? Hva slags kompetanse har du som gjør at du skal kunne uttale deg på den måten du gjør? Det ville vel ikke forundre meg i særlig grad hvis du er en herremann i midten av femtiåra med over 20 i hcp selv, og derfor skal slenge rundt deg med surmaga kritikk om alle andre...

RS

over 19 år siden

RS

Mener toppen i Norge (gutter ) er 7stk og 10-15 som kan oppnå toppresultater, men mangler stabilitet.
Utviklingen er lett målbar. A-tour på samme bane ulike år ser en fort hvor stor utviklingen har vært. Stavanger har tidlige hatt de fleste resultatene fra flere år tilbake på sin nettside http://www.sgk.no/junior/backup/

Se selv under turneringer!

snappy

over 19 år siden

snappy

THE BIG MAG = Magnus Jepson...Slår ballen laaaaannnnggggttttt:

Håper han klarer å kvalle via Wildcard kvalifiseringen på Stavanger neste uke.

Lykke til BIG MAG

Til Til Til Til Til Til

over 19 år siden

Til Til Til Til Til Til

Du som er så flink å skrive TIL de andre debattantene:
Hva mener du med at vi er så mye bedre nå enn for noen år tilbake ??
Det begynner å bli noen år siden Henrik Bjørnstad hadde 2. plass på Europatouren. Det er tidenes norske golfprestasjon.
Siden har ingen vært i nærheten av dette.
I år har vi ingen på Europatouren.
Vi har en mann som raser ut av PGA-touren.
Vi har enkeltresultater på Challenge-touren, men de som spiller der sliter med ustabilitet.
Vi har ei dame på LPGA som kan gjøre gode enkeltrunder, men er en av tourens mest ustabile.
Synest ikke det står så bra til med norsk golf jeg... synest til og med det er rene sorgen.
Heldigvis har vi noen gode juniorer som kanskje kan bli til noe, men per i dag er det rene sorgen.
Og når de beste av de dårlige ikke stiller på NM så blir ikke NM så interessant heller.

Golfer

over 19 år siden

Golfer

TIl Til Til Til Til Til Til

Hvis du hadde fulgt med på i disse debattene, så begynte de med at noen trådstartere hevdet at Norge som golfnasjon har stagnert de siste 5 årene. I den anledning tok jeg til motmæle ang. våre juniorgolfere som jeg mente hadde visst fremgang og at vi kanskje ved god forvaltning av disse kunne få gleder i fremtiden.
Jeg har aldri sagt at vi er en stor golfnasjon med gode prof. spillere, men jeg er veldig positiv til at vi har ( hadde ) en på PGA tour og ei på LPGA tour. I tillegg er det flere spillere som til tider gjør det bra på Challenge tour.
Sitat Til Til Til Til Til Til
Heldigvis har vi noen gode juniorer som kanskje kan bli til noe, men per i dag er det rene sorgen.
Disse juniorene som du nevner som bare sorgen. Har 2 plass individuelt EM 2004, 2. plass fra EM lag 2005, EM og VM mestere lag 2006, VM mester individuelt 2006, EM mester individuelt 2005, 3 plass individuelt i en av Europas beste herreturneringer Spania 2006, 2 plass Telia kval 2005, 3 plass individuelt i en USA konkurransen blandt verdens beste juniorer 2006, to x 3 plass French Boys 2006, 4 dobbelt German boys 2006, 1 plass Swedish International 2006 opp til 21 år, Norsk spiller på Rydercup lag jr. 2005 hvor Europa vant! Jeg kan fortsette i det uendelige men velger å stoppe her.
Da gidder jeg ikke fra endel surmulende undermålere og høre at vi stagnerer.
Og hvis dette er rene sorgen, da deler jeg gjerne sorgen med deg.

Dersom du vil svare på innlegget så kom med noen fakta som vi kan forholde oss til, da blir alt så mye enklere!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror vel ikke utsagnet om bare sorgen var myntet på juniorene, det var nok en generell kommentar. Antar jeg.

Men uff for en negativ innstilling 09:58 har, glad jeg tenker noenlunde positivt jeg, det motsatte må være slitsomt!

Stå på norske topp-golfere!!

Golfer

over 19 år siden

Golfer

Enig med deg Fooore. Tar med et nytt foreløpig resultat:

Legg merke til score!

European Young Masters 2006
28.07.2006 Murhof

Livescoring

Runde 2
(Stand: 28.07.2006 10:09:46)

Rang Name Nation Hole R1 R2 R3 Total
1 FIGUEIREDO PEDRO P 0 66 -6
2 KRISTIANSEN ANDERS N 0 68 -4
3 BOSHART DYLAN NL 0 69 -3
4 DUBUISSON VICTOR F 0 69 -3
5 METCALFE KEVIN IRL 0 69 -3
6 BOOTH CARLY SCO 0 70 -2
7 EINHAUS SEAN D 0 70 -2
8 KIEFFER MAXIMILIAN D 0 70 -2
9 FLEETWOOD TOMMY ENG 0 71 -1
10 CIGANDA CARLOTA E 0 72 0
11 FRIESTAD ARE N 0 72 0

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her