Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Å få en putt

Le grand

over 19 år siden

Le grand

Jeg hører ofte at det er mange som ikke helt forstår det å få en putt. Får du en putt skal du legge til et slag selvfølgelig, hører stadig om at folk ikke teller med den putten de får, og sier"du ga meg jo den putten" når scorekort skal evetuelt skrives under.

Så for å si det helt tydelig, du må telle med putten du får, i scoren selv om du slipper å slå slaget.

whatsoever

over 19 år siden

whatsoever

Mange misforstår det med å gi en putt!
Det er kun i matchspill der er lov å gi en putt!
Det som er riktig i slagspill eller annet er at den som får en putt og plukker opp ballen kommer i følgende situasjon:
Ballen plukkes opp uten å markere den.
Straffen for dette er et slag.
Ballen skal legges tilbake og hulles ut.
Tilsammen 2 slag.
Gjøres ikke dette gjelder følgende:
Rettes ikke feilen før utspill på neste hull, skal spilleren diskes ettersom dette er et alvorlig brudd på golfreglene.

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Jaja, får bli disket i selskaps-stableford-runden min jeg da.. Så får jeg gå av på hull 1 da.

snappy

over 19 år siden

snappy

Hvem signerer et score-kort fra en selskaps runde da??

Jens

over 19 år siden

Jens

Snappy:
De som skriver seg ned.

Til Jens og Giraffen

over 19 år siden

Til Jens og Giraffen

Den som signerer er ikke "de som skriver seg ned", men markøren (og spilleren. Med en gang man gir putter (med unntak av i match), så er det ikke lenger en handicaptellende runde.

Fetisov

over 19 år siden

Fetisov

Og så er det forskjell på score-kort og hcp-kort for de (Jens) som ikke visste det.

Edorf

over 19 år siden

Edorf

"Med en gang man gir putter (med unntak av i match), så er det ikke lenger en handicaptellende runde."

Det må jo være grenser for hva slags petimeter man skal være. Kom ikke og fortell meg at det gagner noen at det ikke skal være en hcp-tellende runde når man får en putt på 3 cm e.l. De fleste (Kanskje ikke så mange som er på Scangolf....) spiller golf fordi det er gøy og man konkurrerer med seg selv. Samtidig skal man ta hensyn til de man spiller med og andre på banen. Da må det for pokker være greit med noe smidighet uten at et eller annet petimeter kommer med slike kommentarer, det er da ikke pga-runder vi spiller!!

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Jeg har verken skrevet noe om, nedskriving eller handicaptellende runder. Jeg bare hasselerte med at for kunne bli disket på hull 1, og dermed kunne drite i spille videre.

En latterlig diskusjon uansett.

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Tillegg til forrige.. På selskapsrunder..

Konkurranse er noe helt annet.

Edorf

over 19 år siden

Edorf

Var nok ikke deg sitatet mitt var hentet fra heller, det så du sikkert etterpå. Og jer er enig, denne diskusjonen er latterlig denne også.... . Men når noen lirer av seg sånt regelrytteri så blir det faktisk så latterlig at jeg ikke klarer å la være å bidra i den latterlige diskusjonen.....

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Nei, var ikke til deg heller, var til han som svarte med nick: "Til Jens og Giraffen"..

Jeg og du er nok enige.

Presisering

over 19 år siden

Presisering

Hei Edorf og Giraffen.
Det er hyggelig at dere har engasjement, og at dere koser dere med golfen.

Jeg er helt enig i at det ikke er PGA-turneringer man spiller, og hvis Edorf praktiserer å gi hverandre putter under selskapsrunder, så får det være opptill han. Du får bare ikke meg til å tro at vi kun snakker om putter på 3cm e.l. I praksis gis det ofte putter på ihvertfall en meter, og da er det ikke like gitt at den faktisk går i koppen... Jeg forstår ikke at du på prinsipielt grunnlag er uenig i at man ikke skal gi hverandre putter hvis det skal være handicaptellende, men tror nok ikke vi kommer til enighet på det punktet. Min generelle erfaring basert på en del års spill er at de som gir hverandre putter også ofte er de som litt litt 'slappe' med de andre golfreglene også. Jeg sier ikke med dette at det gjelder dere, men reglene er til for å følges, også i selskapsrunder.

For øvrig fint at Edorf og Giraffen er enige, og håper dere får en fortsatt fin sommer!

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Gir putter på 1 meter? Eh hallo?

Dette er vel den dummeste diskusjonen ever.. Slik at jeg snart anmelder mine egne innlegg som støtende, slik at jeg slipper å gremmes over å ha diskutert i denne tråden..

Til giraffen

over 19 år siden

Til giraffen

Hvis du ikke har sett at folk gir hverandre putter på opptill en meter, så kan du umulig ha spilt golf særlig lenge, eller med så mange andre spillere. Ta deg en dag på de fleste norske golfbaner, så vil du se at dette praktiseres. Hvis dette er den dummeste diskusjonen ever, så foreslår jeg at du tar deg 15 minutter til å se gjennom en del av de andre debattene på dette forumet.

Hvor skal grensen settes for hvor korte puttene skal være for at man kan gi de, og at runden fortsatt er handicaptellende? Er det greit hvis de er 20 cm, men ikke 30? Eller må de ligge innenfor 5 cm?

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Til du som ikke klarer å ha ett navn men mange. 1 meter? javel, hvis du ser og opplever det, da forstår jeg godt at du reagerer og synes det er feil og ikke handicaptellende osv..
Hva du mener med å ha spillt lenge, er relativt. Men jeg har spilte lenge nok til å si at jeg aldri har sett noe til. Eneste jeg har sett på en meter er på vinter-greener. De fleste puttene man får ligger på 20-30 cm, ihvertfall de jeg har sett. Og har også sett at folk nekter å "ta" de fordi de føler de må bevise at de klarer å sette disse korte puttene.

Ikke vet jeg, jeg er jo bare en som sannsynligvis ikke har spilt lenge nok siden jeg ikke har sett noen få en putt på en meter.. Makan til utsagn å komme med da..

Edorf

over 19 år siden

Edorf

Som sagt tidligere - enig i at diskusjonen er latterlig, men er ikke de fleste her det da ;-)?

Jada, jeg koser meg storveis med golfen min jeg. Og både får og gir putter. Nå er det slik at jeg stort sett spiller med folk jeg kjenner og vet hva de er gode for. Og jeg konkurrerer også med de. Så jeg gir ikke en putt jeg tror det er mulig å bomme på, sånn må det nesten være. Spiller jeg med folk jeg ikke kjenner så holder jeg som regel kjeft på greenen faktisk, inntil ballen er i hullet. Så får man heller se hvordan kjemien i flighten utvikler seg. Er vel noe som heter sosial intelligens inne i bildet her også.

Sånn, skal vi også ta en diskusjon på om man skal la den som vant siste hullet slå ut først også mens vi er i gang ;-)?

Løven

over 19 år siden

Løven

Hei Giraffen. Jeg kan gjerne ha et navn hele tiden dersom det hjelper deg, og gir et vesenlig mer seriøst inntrykk. Giraffen gir jo for eksempel en viss autoritet når man uttaler seg:-)

Jeg spiller på 6 i handicap, og har spilt golf i 5 år. Jeg antar derfor at dette burde gå i kategorien har spilt lenge, men ser at det er et relativt begrep.

Beklager utsagnet "ikke spilt lenge nok", men poenget var at jeg har observert denne praksisen på svært mange baner i Norge (Drøbak, Losby, Oslo Golfklubb, Miklagard, Østmarka, Askim for å nevne noen). Puttene som har vært gitt har vært fra 10 cm til godt over en meter.

Jeg er enig med Edorf at det er forskjell mellom spillere man kjenner, hvor man vet hva de er gode for, og noen man spiller med for første gang. Hvis noen jeg spiller med for første gang gir hverandre putter, så kan de gjerne få lov til det, men jeg liker å hulle ut; ikke fordi jeg må bevise noe, men fordi jeg liker godt lyden av ballen som triller ned i koppen.

hvor ble det av snappy?

over 19 år siden

hvor ble det av snappy?

???

Giraffen

over 19 år siden

Giraffen

Hmm ja, jeg har spilt i 4 og har ca 20 i handicap.. Hadde jeg fått alle 1-metersputtene mine hadde jeg nok vært nede på 6 jeg også.. :)

Løven

over 19 år siden

Løven

:-) Ja, det er nok her hovedforklaringen ligger:-)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Spiller det noen rolle at noen får/tar en putt? Kan hende skriver de seg ned! And so what?

Jeg huller ut, men først og fremst fordi jeg trenger å trene på alle slags putter, og det tar meg kan hende 6sek ekstra pr kort-putt.

anonym

over 19 år siden

anonym

Å få en putt betyr at man sier til spilleren at man tar det for gitt at han/hun klarer å sette den, dermed legges ett slag til scoren (som om spilleren slo ballen i koppen på sitt neste slag/putt).

MEN, på selskapsrunder der mange skriver seg ned med gitte putter er feil ihht reglene!

Kun i match at putter gis, som nevnt av andre her.

Torturisten

over 19 år siden

Torturisten

Jeg både tar og gir..... I selskapsrunder/hyggerunder.... men nå har jeg har bare spilt i 15 år....... ;-)

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

I turneringer bør man selvsagt hulle ut, men i HCP regulerende selskapsrunder bruker vi ikke å ta det så høytidelig.
Vanlig praksis i flighten her er å gi alle putter opp til en halv meter.

For min egen del, så er putteren den beste kølla jeg har i bagen, og man skal da ikke bomme putter på 40-50 cm.
Jeg kan iallefall ikke huske sist jeg gjorde det og får derfor alle putter under en halv meter, i likhet med mine medspillere. Habile puttere de også.

Man leker da ikke butikk. Å senke en putt på 40 cm er sløsing med min og mine medspilleres tid !

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Trener dessuten endel putting for å opprettholde nivået med putteren, så jeg vet så utmerket godt hvordan det ligger an med de korte puttene mine. Om jeg prøver en langputt på treningsgreenen og misser med 40 cm, så setter jeg den rett i hullet etterpå.

Draw

over 19 år siden

Draw

"I turneringer bør man selvsagt hulle ut, men i HCP regulerende selskapsrunder bruker vi ikke å ta det så høytidelig.
Vanlig praksis i flighten her er å gi alle putter opp til en halv meter."

Det var da voldsomt da...
I turneringer bør man ikke hulle ut -man skal hulle ut. Noe det forsåvidt står i reglene at man skal gjøre i alle hcp tellende runder, men det bryr jo ikke kongen av Jæren seg om :-)
Jeg og vennene mine er så gode med driver at vi pleier bare å legge ballen på 270-290m -slik at vi slipper å bruke tid på tee....

beste kølla

over 19 år siden

beste kølla

Det er vel ikke så rart at DeLutte aldri bommer kortputtene, når han alltid får de...... men han setter de jo alltid på treningsgreenen. Trening og spill er jo det samme, så DeLutte er trolig Norges beste kortputter.

Even

over 19 år siden

Even

Det var 3 karer som var ute og spillte. En ung, en midt i mellom og en på rundt 60. På hull 10 kom en NYDELIG jente på 23 og spurte om hun kunne få spille siste 9 med dem. Selvsagt fikk hun det.

Det tok kort tid før de forsto at jenta ikke var den helt store golfspilleren, det drøss på med "frippler" og det som værre var. Når de kom på det siste hullet så skjedde det mirakelet at hun lå på green med en putt for birdie. Jenta var helt i skyene og sa til gutta at dersom noen kunne hjelpe henne slik at hun fikk birdie for første gang så skulle hun gi han en natt han aldri ville glemme !

Alle gutta siktet og styra på, den unge sier; du må sikte akkurat hullkant på høyre side, nei, det er ikke nok sier den andre, du må minst 15 cm på høyre side, denne brekker mer enn det ser ut som.... Den eldste kikker lenge og vel, retter seg opp, smiler og sier "den får du"..........

HANDICAPTULLINGER

over 19 år siden

HANDICAPTULLINGER

Jeg hater regelryttere som gjør et stort nummer ut av at noen får en putt.
Hva faen er vitsen med å putte når man ligger 40 cm fra hullet på flat green ? Den går i uansett. OK. Det KAN skje at noen ser en annen vei mens de slår forbi med et backhandslag, men gjør det så mye da ?
Selv om man skriver seg ned under en selskapsrunde der man gir småputter så skader det ingen andre enn han som skriver seg ned.

Jadda, ALLE vet at man skal hulle ut etter reglene, så å stadig minne på dette har ingen som helst nyhetseffekt. Lurer på hvem det er som er så jæ... hypp på at man aldri skal gi putter. Det kan ihvertfall ikke være noen som stadig spiller handicapturneringer, for de har allttid fordel av at andre har for godt handicap.
Det kan heller ikke være gode spillere som spiller scratchturneringer, for de er voksne nok i hodet til å ikke bry seg om hcp i det hele tatt.
Tilbake blir kategorien "voksne drittunger" med "pappaen min er sterkere enn pappaen din" hjerne. Disse som elsker å være bedre enn venner og kollegaer. MÅLT I HCP.
Det er disse tullingene som spiller treigest, bruker lengst tid på hvert slag, og som korker det til slik at en runde tar 5 timer eller mer. Det er disse som absolutt burde ta og gi putter slik at det går an å komme seg rundt banen med anstendig hastighet.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

alle som diskuterer her er tullinger spør du meg...

Pjoddrik

over 19 år siden

Pjoddrik

Vel. Nå tar det da ikke så lang tid å kakke ned en 40 cm putt da? er jo bare å gå bort å tappe den i, plukke den opp, og gå til siden? Man sparer null tid på en golfbane med å bare tappe i slike enkle putter. Og synes man dem er slik at man må bruke tid på dem, ja da burde man ikke få dem in the first place.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Når man er ute på en selskapsrunde og "surrer" spiller det vel ingen rolle om man får/gir puttere etter skjønn! Om de er på 0,5cm 0,5meter eller 5 meter i utgangspunktet et fett... Vi vet alle at et slag er et slag uansett lengde. De teller likt......

Skriver man seg ned på slike runder har man brutt reglene! Enkelt og greit. Det er ikke noe å diskuttere en gang. Slik er det skrevet.....

Man kan videre si at man da har feil hcp og vil slite med dette selv.
Det er mye sannhet i det. Men man kan også ha det helt fint hvis man stort sett kun spiller slike uhøytidlige selskapsrunder med gitt putter etter skjønn....
Utfordringen kommer når man føler at man er blitt "så god" at man vil ut å prøve seg på Amatour og lignende. Dette fordi vedkommende tror han går snitt på rundt 80...

Helt til han MÅ sette alle puttene. Da ser vi lav-handickapere score laaaangt over 90.... Og ingen skjønner hvorfor novået er så dårlig....

Det tar du feil, Pjoddik

over 19 år siden

Det tar du feil, Pjoddik

det er når man går bort og kakker det blir bom.
Selv på en 40cm bør man merke ballen, plukke den opp og tørke bort mulig skitt/sandpartikler og legge den ned igjen før man putter.
Vanligvis merker man og går unna slik at de andre får putte, før men går tilbake og putter selv.
Og da renner tiden....

Esel

over 19 år siden

Esel

Da er du bare dårlig å putte da hvis du må lese linja på en 40 cm putt. Men som du sier det kan være smuss å dritt på den. Uansett burde man ikke få slike putter mener nå jeg. Greit hvis noen chipper seg 5 cm inntil hullet. Da er det vel greit å plukke den opp for å spare tid.

King Ben har vel fått endel putter for å komme seg til 8.2 i handicap?!

slutt å gi putter

over 19 år siden

slutt å gi putter

Det blir det samme som å konkludere med at straffespark i fotball er mål. Det scores i 95% av tilfellene, så da burde man like godt la straffe være mål - "den er gitt, 1-0 til France". Golfspillerne burde heller gå i seg selv i sine egne rutiner for å få opp farten. Gir du 18 10 cm putter så sparer man vel fort 10 sekunder på runden x 4 i flighten er 40 sekunder pr. flight pr runde x antall flighter pr. dag..... Det går helt sikkert like fort å putte ferdig en "gitt" putt. Spilte en gang på old course sammen med en som på hull 2 markerte en 20 cm retur. Han fikk rimelig kjeft av caddien og beskjed om at slike putter hulles omgående ut. Spiller man golf, får man spille etter reglene. Spiller man treningsrunde eller lignende så kan du for min del gjøre akkurat som du vil på banen så lenge du ikke hindrer andre, men skill mellom trening/selskap og runder med ned- eller oppskrivning. På den annen side er det kun deg selv det går utover om du har fått galt hcp pga at du har fått alle putter i karrieren.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Kan vel heller si at 28 pro-timer siden slutten av Oktober, snitt på 1000 baller i uka på Fornebu fra slutten av oktober til ut i mai og snitt på ca 10 timer i uka, trening på chip og putting i vinter begynner å gi resultater.....

Esel

over 19 år siden

Esel

Totalt enig med siste taler. Bra! Tid kan man spare på å forberede seg til neste slag mens andre slår, være glup å ikke MÅTTE slå i rekkefølge hvis noen må lete litt. Disse to tingene tar mye tid hos de ferske spillerne.

Esel

over 19 år siden

Esel

Grattis King Ben :)) Står man på får man resultater.

anonym

over 19 år siden

anonym

ikke mange som har lagt ned så mye tid og penger på golf som KB, men han har et talent og en lidenskap for sporten, da får man resultater.

Det er velfortjent.

Stå på Benny

Latter

over 19 år siden

Latter

Jeg har sett han på rangen på Miklagard.
Større ustabilitet i sving skal man lete lenge etter.
Han er obsevert flere ganger.
Jeg vil se neste turneringsresultat der han spiller til dette nivået.
Men for all del, gratulerer.

Fred Fønk

over 19 år siden

Fred Fønk

Jeg pleier å gi meg selv hele runden, så slipper jeg å dra og spille. På denne måten kaster jeg ikke bort min egen og medspillernes tid.

I dag ble det 37 poeng og nedskriving etter at jeg bl.a ga meg selv en del fri-dropper og putter.

Bing Ken

over 19 år siden

Bing Ken

Hahahahahahahaha. Hohohohohoho. Hihihihihihihi. Hæhæhæhæhæhæhæ. Hahahahahahaha.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

For å ta kortversjonen av en gammel vits.

En mann spiller sammen med en flott dame. Hun har en putt på 15 meter og sier "Går den i skal du få et nummer med meg."
Hvorpå mannen svarer kjapt: "Den putten får du!"

Pjodder

over 19 år siden

Pjodder

Fint Jørgen at du leste hva Even skrev.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Det er ikke så greit når man sitter på jobb en fredagskveld i 30 grader.

Pjodder

over 19 år siden

Pjodder

Hehe. Veldig forståelig ja.

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Jeg er på mange måter regelrytter, men for min del kan du gi deg selv så mange og så lange putter du vil. Men ikke forvent at jeg ikke disker deg i turnering og ikke forvent at jeg signerer opp-eller nedjustering av handicap.

Jeg kan ikke la være å undre meg over følgende angående spillere som gir hverandre putter, og får kompiser til å signere hcp-kort uten at de har vært med på runden og lignende; hvor mange andre regler synes dere er så tungvinte at dere ikke bryr dere om dem? Hvor går grensen for juks for deres vedkommende? Jeg mener, regelboka/hcp-bestemmelsene er tydeligvis ikke noe for dere.

Kanskje vi skulle hatt hver vår regelbok, det hadde kanskje vært noe...

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

For at du skal diske meg fra en turnering, så må jeg først stille til start i en.

De Lutte - akkurat det tror jeg du skal slite med å få til.

AdAstra

over 19 år siden

AdAstra

De Lutte, hvem bryr seg, det er du som går glipp av noe..

Hvorfor poster du og skriver et innlegg der du rett og slett kaster bort ~ 10 - 15 sekunder av tiden til oss stakkare som ble så uheldig å lese det.

*woo* Nå må jeg komme med min input som er komplett nonsens og totalt irrelevant for debatten.

Well thank you, sir!

and

I bid you goodday.

Jens

over 19 år siden

Jens

"Jens og Giraffen" og "Fetisov":
Er det mulig å være så jævla petimeter? Har dere virkelig så lite tillit til folk at dere bare MÅ korrigere slike ting?

Men hva vet vel jeg, som går rundt med baggen full av egen-signerte scorecort som jeg bruker for å regne ut handicap. Og så må jeg trekke fra den scorene der jeg fikk en 13-cm putt samt den gangen jeg puttet med flaggstangen i.

Le grand

over 19 år siden

Le grand

Til å være en "dustetråd og latterlig tråd" er det jammen mange som har lest og skrevet her......

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

De Lutte; jeg kan love deg at jeg ikke på noe som helst tidsunkt akter å løfte en finger for å få deg med i en hvilken som helst turnering. Juksemakere klarer jeg meg godt uten.

Husk

over 19 år siden

Husk

at 85-90 prosent av alle golfspillere jukser eller har jukset bevisst!

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Det tror jeg du har rett i. Alle har nok brutt reglementet en eller annen gang.
Så det ser ut til at lost ball kan få problemer med å finne noen å spille sammen med :-)

Forøvrig kan den mistede ballen bare holde fingeren i ro. Jeg spiller ikke en gang dugnadsturneringene.

De Lutte

97

over 19 år siden

97

Og det takker vi deg for...tipper jeg hadde grunnet HELE jernsettet mitt i vannhinderet ditt allerede på første tee !

Fredov Funkovic

over 19 år siden

Fredov Funkovic

Yes, 41 poeng på dagens imaginære runde! Var i trøbbel på hull 7, men det var visst GUR der, så den løste jeg greit.

Endelig er jeg singlehandicapper, og ser frem til å spille fra hvit neste gang :-)

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Uff, har de lurt deg nå igjen?
Selv GK spillere kan gå fra hvit, forstår du.

De Lutte - synd vi ikke har svarte tee´er her. Hadde gjort seg med alle de tilleggsslagene :-)

Niels

over 19 år siden

Niels

DeLutte: Hvis du får så masse ekstra slag blir du nok å brenne dem kjapt fra svart :)

Fredov Funkovic

over 19 år siden

Fredov Funkovic

Fordelen med alle de tilleggsslagene hadde raskt forsvunnet, så kort som du driver, tjukken.

Mange klubber ANBEFALER at du bør ha et handicap under 10 før du slår fra hvit, men det hadde jeg aldri regnet med at du skulle respektere.

Slænkis

over 19 år siden

Slænkis

eller at man er slank og langtslående, sånn som meg.

DeLutte spiller nok med gitte putter og innspill fra sort, siden han aldri(og jeg understreker. ALDRI) bruker over 3,5 timer på en golfrunde.

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Lille tøysekoppen vår :-)
Driver da ikke kort, jeg.

Det vil si, jeg gjorde det, men noen protimer i det siste har hentet frem 50 meter ekstra på driven, så nå går det bra.

De Lutte - racer nedover.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her