Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfballer - virkning ?

JanB

over 19 år siden

JanB

Det sies at den største utviklingen på utstyrsfronten de siste årene har vært på ballene. Leverandørene hevder at de har konstruert baller som både er gode på lengde og følsomme for inspill. Harde skall skal gi større lengde og mye baller gi bedre kontroll for back-spinn.
Hva er viktig for en spiller med 10-15 i HC som ikke slår så enormt langt men som satser på spill fra 100 meter.
Hva bør jeg velge?

...

over 19 år siden

...

titleist pro v1

....

over 19 år siden

....

Orbiter Red som du får kjøpt i sportshopen på Svinesund. Koster kun 99,- for 12stk! Kanon(!)baller

kongen

over 19 år siden

kongen

Ballen som statistisk scorer best på spinn, utgangshastighet etc i øyeblikket er Taylor Made TP Black (Beklager at jeg ikke kan oppgi kilde, så dere får ta det for det det er verdt). Denne er dessverre så vidt jeg vet kun tilgjengelig i USA frem til høsten.

Videre vil jeg også anbefalle Callaway HX tour of Pro V1 som en god nummer tre

Spørrende 78

over 19 år siden

Spørrende 78

Hva slags ball er Callaway HX Tour of Pro V1? :-P

Stoon

over 19 år siden

Stoon

Callaway Warbird er forholdsvis rimelige og meget tilfredsstillende.

Kongen

over 19 år siden

Kongen

Sorry, skulle vært "og" ikke "of"

de fleste

over 19 år siden

de fleste

skjønte det, men alltid noen som skal kverulere litt

HrG

over 19 år siden

HrG

HX Tour svinger dyrisk bra!
Har og spilt med Titleist Pro V1, men ikke nå mer... HX Tour er ballen for meg

Tante Sofie

over 19 år siden

Tante Sofie

Golfballer er som bildekk. Helårsdekk er et kompromiss mellom sommerdekkenes egenskaper og vinterdekkenes egenskaper.
Golfballer går enten langt eller spinner mye. Den ballen som spinner mest må forsake noe lengde mens den som går lengst forsaker spinnegenskaper. Dette har med kjerne, kompresjon, dimplemønster osv.

De ballene som nevnes over er veldig gode, men man bør vite at hvis lengde er det som teller bør man velge disse og vite at de ikke spinner/stopper så raskt på greenen. Er det motsatte tilfelle så må man "gi" bort litt lengde for å få topp stoppegenskaper på greenen.

Ballemann

over 19 år siden

Ballemann

Jeg har de siste årene byttet frem og tilbake mellom dyre tour-baller og billige distanseballer.
Hovedgrunnen er egenskapene på greenene. Jeg får det aldri til med tour-ballene.
De dyre tour-ballene som Pro V1, HX Tour osv gir mye bedre stopp på greenene, MEN... jeg er ikke god nok med wedgen til å utnytte denne egenskapen fullt ut.
Problemet er på f'eks en 20m chip så stopper noen ganger ballen der den lander, andre ganger triller den 10 meter.
Ved å bruke harde distanseballer VET jeg at den triller hver gang, og dermed blir det lettere å chippe stabilt.
De 8-10 beste rundene mine har jeg brukt harde baller, og beste resultatene i scratch-turneringer har jeg også fått når jeg har brukt harde baller.
I tillegg gir harde baller bedre retningsstabilitet på utslagene (sliter med altfor mye draw).
Greenene i Norge er så treige at det ikke er noe problem å spille med billige 2-piece baller.

ulven

over 19 år siden

ulven

Teknologien har nok gjort ballene bedre ja. Men den viktigste grunnen til at man slår lenger i dag er at skaftene på køllene er blitt lengre, samt at loften på køllehodene har blitt mindre. Så Nicklaus på golfsendingen til Sport`n her om dagen. Han hadde et 42,5 tommer stålskaft på driveren sin da han vant en longdrive-konkiranse før en stor turnering på 60-tallet. (Han slo 360 yds). I dag er 45 tommer blitt normalt. En PW var tiligere rundt 50 grader , mot nå gjerne 46.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her