Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kølletilpassing !!

Undrende

over 19 år siden

Undrende

Jeg har 31 i handicap, og lurer på om en på mitt nivå ville ha godt av kølletilpassing ? Har i dag et helsett som heter Spalding, i grafitt, og kjøpt billig i Sverige for 3-4 år siden. Spiller golf alt for sjelden pga barn, hus, hytte, kone m.m., men har veldig lyst til å skrive meg mer ned. Regner med å få spille mere golf etterhvert......
Spørsmålet er om det er noen vits i å tilpasse på mitt nivå, og om noen har noen pro`er, kølletilpassere å anbefale på sentralt østland ??

På forhånd takk !!

Svarende

over 19 år siden

Svarende

Uansett nivå er det en fordel med tilpassede køller, og derfor kan det være fint med en tiilpasning også for deg!

leif

over 19 år siden

leif

det er bare bortkastede penger å kjøpe tillpassede køller. du spiller deg greit ned på 20-tallet med vanlig køller!!

Undrende

over 19 år siden

Undrende

Selv om jeg ikke har spilt golf lenge, og har høyt handicap, har jeg spilt litt med driver. Har en Cleveland Launcher 330 som er noen år gammel. Denne slår jeg fra 180 - 210 meter med, ofte med en slice. Bør jeg se meg etter en ny driver, eller kanskje en pro som kan hjelpe meg med å bli kvitt slicen ??

Svarende II

over 19 år siden

Svarende II

Hold løsere i køllen. Kan med 95% sikkerhet si at det er problemet da dette er hovedproblemet blant høyhcpere. Om du holder løsere i køllen vil håndleddene dine gjøre jobben for deg og du slår lenger og rettere UTEN å ta i mer eller anstrenge deg nevneverdig!

Svarende III

over 19 år siden

Svarende III

bla bla bla..............
KLart rilpassede køller er en fordel.

leif

over 19 år siden

leif

er ikke noe vits å ha det når du har 31 i hcp..er ikke noe problem å skrive seg laangt ned med vanlige køller...mulig ikke svarende II klarer det men da må man være talentløse. kjøp deg tilpassede køller når du er blitt singelhcp.

Mr. Janzen

over 19 år siden

Mr. Janzen

Man skal være på vakt ved kølletilpasning ved at køllemakeren ikke er pro og derfor ikke skal drive svingkorreksjon. Har sett dette flere ganger i vinter, så tenk på at det kun er målinger av svinghastighet og slike ting de har lov til å holde på med, ikke svinglære.
Selvlærte proer er værre enn værst så styr klar av dem. Spør om de er proer og du vil oppdage at svaret ofte er nei. De trekker ofte frem diplomer og greier med mange PGA ditt og datt men er man ikke "offesiell PGA PRO" skal man ikke undervise i golf.

H

over 19 år siden

H

Tilpasning er så mangt.
Hvis du har lang avstand fra hender og ned til bakken skal du sikkert ha forlengede køller. Kanskje skal du ha tåen vippet noe opp.
Omvendt hvis du har veldig lange armer / kort ned.

Og, det er tull det leif kommer med. Man skal ikke spille seg ned til singel med en sving som er tilpasset et for kort eller langt sett.
Jo raskere man kan få riktige køller dess bedre er det, da kan du bygge svingen uten å korrigere for feil sett.

Ellers har Mr Janzen helt rett i det han sier, bare tull med køllemakere som prøver å korrigere sving. Blir bare dumt.

Not Nck

over 19 år siden

Not Nck

Til Mr. Janzen og H: Enkelte benytter ikke pga-proer og kan derfor ha meget stor nytte av tips fra køllemakeren.

Offisielle pga-proer har enorm variasjon i nivå. Å kreve at dette er de eneste som skal undervise i golf blir for dumt. Det mange som har opplevd å få ødelagt sin sving av pga-proer. Det blir tull å beskytte seg selv på denne måten. Det er mange som kan mye om golfsvingen, men som ikke er utdannet pga-pro. En pga-pro kan ikke alt om golf, men har en grunnpakke med eksamen. Som over alt i arbeidslivet er det etter utdannelsen nødvendig med praksis før man kan bli god i noe. Pga-proer utvikler seg som andre mennesker etter grunnutdannelsen. Noen blir aldri gode og noen blir meget gode og noen er naturtalenter som ikke har behov for titelen PGA-pro.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Som "H" sier er tilpasning så mangt. Man behøver ikke å kjøpe "custom made". Kjøp et sett fra hylla, men få justert lien slik at riktig treff/sving fører til at ballen går dit man sikter. Vurder også grepstørrelsen. Mer tilpasning enn dette er ikke nødvendig i første omgang, men lien er viktig.

97

over 19 år siden

97

Leif har høy vannstand i hodet...Han kjenner vel neppe til din fysiske forfatning ? Klart du vil ha nytte av tilpassede køller, alle har det. Bare sørg for at du gjør det hos en som virkelig kan. Ola Axelsson på Grenland f.eks.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Tilpassede køller skal passe til spillerens sving, ikke sant? Med hcp 31 har man antagelig ikke den beste svingen. Jeg ville først og fremst fått orden på svingen slik at man har grunnfundamentet i orden. DERETTER kan man få tilpasset køllene sine. Ikke vits i å ha tilpassede køller hvis man skal rette på svingen etter å ha fått dem, da vil de sannsynligvis bli feil allikevel. Eventuelt hvor mange grader upright man bør ha, har jo litt med oppstilling til ballen å gjøre også. Kanskje personen bør stå litt mere oppreist, rakere i ryggen....da er det ikke sikkert at man må ha noe upright i det hele tatt!

Men om man ikke har tenkt å ta noen protimer men fortsette i samme sporet så kan man jo like godt kjøpe seg tilpassede køller først som sist. De vil antagelig hjelpe litt på hvor lettspilte køllene blir.

duro

over 19 år siden

duro

Kølletilpasning for nybegynnere er først og fremst en tilpasning til kroppen. Er du over 1.90 høy så vil du normalt ha behov for forlenget skaft og endret lie vinkel. Hvis man har lange armer og korte bein eller motsatt kan det også være på sin plass med endret skaftlengde/lievinket. Korte spillere kan også med fordel få justert sine køller.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

til duro: jeg er enig med deg når det gjelder tilpasning av lengden på køllene. Utenom det tror jeg ikke en "nybegynner" merker noe særlig forskjell hva slags type regular skaft han spiller med eller at det har så mye for seg å justere lievinkelen før man har fått en sving som ikke krever for store endringer/forandringer.

M05

over 19 år siden

M05

Til Skrens P.,
Hvis du kan være enig i at det har noe for seg med tilpasning av lengde, så må du da også godta liejustering. Målet med begge justeringer er jo å få sålen på køllehodet plant med bakken uten at spilleren selv må ”justere kroppen” ved setup. En kombinasjon eller kun lie-justering er ofte det beste, da dette ikke ødelegger svingvektkarakteristikken til køllene.

M05

over 19 år siden

M05

Til Undrende,

Ta webfit-testen til Ping, så får du en indikasjon på om det kan ha noe for seg med kølletilpasning.
http://www.pinggolf.com/global_webfit.html

Hvis resultatet viser at et det oppsettet du har på Spalding-køllene (kan sikkert finnes på nettet en plass) passer deg bra, så bruk heller pengene på pro-timer enn til kølletilpasning.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Joda M05 en endring på lengden av køllene kan jo også føre til at man må endre lievinkelen på køllene. Jeg ser poenget ditt.

H

over 19 år siden

H

Til Not Nck

Veldig enig i alt du sier.

Men min kommentar gikk på at en køllemaker skal være varsom med å leke teaching pro hvis han da ikke er utdannet til det.
Jeg fikk noen kommentarer fra en køllemaker når jeg prøvde en driver og fikk kurert det tullet han kom med hos min faste pro.
Alle kan se at noe er feil, men en nesten bare en GOD pro (pga-utdannet eller ikke) ville jeg valgt til å komme med tips til å korrigere feilene.
Det beste er jo hvis køllemaker også er utdannet pro. Tror Mark Nichols på Ballerud er det.

Undrende

over 19 år siden

Undrende

Takk for alle svar på mitt spørsmål. Har i dag vært hos en pro, som også hadde peiling på kølletilpassing. Jeg beholder de jerna jeg har en stund til, men kommer til å kjøpe meg ny driver, og ev. ny fairwaywood 3 i løpet av kort tid. Innen jeg er singelhandicaper, om jeg blir det, kommer jeg nok til å bytte køller, kanskje flere ganger. Da kommer jeg til å bruke kølletilpasser !! Takk igjen for alle svar !

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her