Miss Cut
Som nevnt i en annen diskusjon, skulle spillerne i Norge ha vært kategorisert. Dvs at vi skulle hatt et divisjonssystem. Slik det er i Norge idag, synes jeg bildet av nivået på spillerne er ganske "rotete". Vi har en "toppdivisjon" som er P4 Tour. Under denne finnes det bare Amatour og her stiller både kreti og pleti. Ikke er det en forbunds-tour heller. NGF har satt opp normer og en terminliste, men har ellers ingenting med tour'en å gjøre. Dette syntes jeg er dårlig av NGF.
Amatour skulle ha vært delt opp i 2 divisjoner, 1. og 2. Spillerne skulle kvalifisert seg hvert år til å rykke opp en divisjon ut i fra et rangeringssystem. På samme måte skulle man rykket ned. Hvis hver Elite, 1. og 2. divisjon hadde inneholdt fast 90 spillere, kunne f.eks 30 ha rykket opp fra 1. til Elite (P4) og samme antall ned i de respektive divisjonene. Man er sikret deltagelse i hver turnering, men hvis noen ikke melder seg på, kan spillere fra divisjonen under, som melder seg på, stå på reserveliste.
Et slikt system vill nok inneholde mange flere parametre, men jeg tror det hadde vært dritmorro for alle. Ikke minst er det lettere å skille kvaliteten på spillerne og man vet også selv bedre hvordan man ligger ann blant andre golspillere. Tror også det hadde vært mer motiverende og stilt i turneringer. Det hadde også vært mer interessant å følge med i turneringer for andre (les: golf-norge). Dermed kan man også bli inspirert til å spille mer. (hint-hint NGF!)