Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

P4 Tour-altfor lett !!!

observer

over 19 år siden

observer

Det må være noe feil med systemet når man kan misse cuten to ganger og fortsatt få spille neste P4 Tour....
etter min mening er startfeltet altfor stort, det er spillere med og spiller på vårt høyeste nivå som er milevis unna cuten på A Tour.....

Det samme gjelder NM hvor det er enda lettere å komme med.....

det er to alternativer for å gjøre det mer prestisjefyltt å spille P4/NM:

-redusere startfeltet
-utvide antall spillere fra Amatourene, da vil man samtidig høyne nivået på disse turneringene

det må jo være noe feil når det er lettere å få spille P4 enn jr A Tour ?

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Vet ikke om det vil hjelpe så mye å utvide antall spillere fra Amatourene. Jeg tror en stor del spiller Amatour istedet fordi disse går i helgene. P4Tour bruker jo en fredag også, og for folk som jobber er det ikke bestandig så lett å ta fri fredag (ofte torsdag også til pro-am og/eller reising). I tillegg spiller man gjerne Amatour i nærheten av der man bor, fordi det er kort vei. Lenger reisevei koster mere av både tid og penger. Jeg vet flere spillere som bare spiller Amatour fordi det er morsomt å konkurrere i scratch turneringer, men som ikke orker å reise landet rundt for å spille P4Tour. De velger noen Amatourer i nærheten av hjemstedet og spiller for moro skyld og for å være med å konkurrere litt!

Twiggy

over 19 år siden

Twiggy

observer:
Så du mener at Henrik Bjørnstad ikke bør få spille mere på pga touren også da. Han har jo misset opp til flere cut'er
Bare lurer...

haha

over 19 år siden

haha

bra sammenligning det der Twiggy! den har du nok tenkt lenge på.
eller ikke...

i verdenstoppen er spillerne bra nok til at man kan ha et startfelt på 120 personer.
I norge er det desverre ikke det, slik det er nå er jeg enig med observer; kvaliteten er for dårlig og rammen rundt turneringen blir ikke prestisjefylt nok.

Vinnie

over 19 år siden

Vinnie

Jeg er ikke enig i at et felt på 103 spillere i herreklassen på pefire og et høyere antall i NM er for mye.

Når man slenger ut at det suger at man er med på neste turnering etter to missede cuter - har det muligens sin forklaring i at det ikke spilles 2/3 dels cut men 48 eller 45 spillere videre (slik jeg tolker de to første turneringene).

I tillegg krydres turneringene med pengepremier til proffene og det betyr også - i noen tilfeller at våre naboland er representert med spillere. Det er bra, men det gjør det - sammen med drøye 4/10 dels cut - noe vanskeligere å komme seg gjennom nåløyet. Derfor gis det også rankingpoeng til de som misser cutten.

Hvis vi faller tilbake til "gamle" dager og de latterlige små deltagerantallene - mener jeg at vi også går et par skritt bakover også - fordi vi hindrer spillere i å prøve seg på et høyere nivå - OG LÆRE - slik at de ikke tror det bare er å gå noen runder i uka for å bli god.

Jeg er enig i at Amatourene kunne hatt enda flere "kort" til P4 - slik at de som stort sett misser cuten får konkurranse bakfra.

Savner at NGF tar tak i hele oppsettet og styrer antall turneringer og tidspunktene - slik at det kan bli et reelt opplegg med kval til alle P4. F.eks kunne det vært fire AT turneringer etter siste P4 hver høst som ga en god bråte plasser til første P4 året etter + et rankingsystem også for AT som gir plasser i divisjonen over - i en annen tråd har det kommet flere gode forslag på nettopp dette.

Jeg mener den største utfordringen er å få nesten alle golfklubbene til å skjønne at golf er en idrett og ikke bare hobby med GT før og etter runden.....noen ytterst få klubber er hederlige unntak.

Vi er et u-land når det gjelder både golf og organiseringen (selv med -jr VM gull i Japan).

Bra Vinnie!

over 19 år siden

Bra Vinnie!

ENIG!

halloo

over 19 år siden

halloo

Hvis man skal LÆRE for å bli bedre...
Da skal det være tøft å kvalifisere seg, og ikke minst å holde plassen!

man LÆRER ikke så mye hvis man stiller opp nervøs og usikker første P4-tour, spiller laaangt dårligere enn forventet, men klarer å komme med på neste turnering likevel.

P4-touren skal være vår elite, og mange av deltakerne i visse av disse turneringene er ikke gode nok til å kategoriseres som elitespillere

face it

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

ØHHHH, der er jo nettopp der du tar feil, halloo.... Jo flere ganger man er i en nerve-situasjon, jo bedre gjenkjenner du følelsen, og du vil etterhvert (kanskje) lære deg å takle den!

Kanskje man ikke er LIKE nervøs NESTE gang?? Synes du det er dumt hvis man får denne erfaringen??? Tulling!!!

Vinnie

over 19 år siden

Vinnie

Takk TigerFan - det er et av poengene mine. Skal man bli bedre - må man i tillegg til å trene bra - få testet seg med de gode gang på gang. Kall det trening det også - man lærer alltid av sine feil - hvis man er seriøs.

Med flere turneringer - blir man mer rutinert og da ser man også hva som må forbedres med eget spill og psyke.

Skal vi si til de norske gutta som kommer hjem fra Nordic League, Scanplan o.l. at de må kutte ut fordi de kommer hjem med 62 plasser og MC - de blir aldri bedre hvis de ikke får matchet seg oppover.

Jeg er rimelig sikker på at hvis man stiller spørsmålet til våre proffer om hvordan eliteopplegget i Norge burde være - så er jeg rimelig sikker på at "hallo" og "observer" ikke helt får støtte for sine syn - men det er min mening...og jeg kan ta ordentlig feil....for de gutta er ikke vant til det store opplegget de heller....selvom det bedrer seg år for år!

Jeg mener også at man skulle hatt "mandagskval" til eliteturneringene i Norge. Bank til med 18 hulls kval på en nabobane på torsdagene og gi de 15-20 beste der plass dagen etter - men det er nok mange år frem i tiden vi kan kjøre et slikt opplegg. Det krever at nivået er langt høyere enn idag og langt flere gode spillere......

Siste avsnitt er bare et "drømmescenario".........innrømmer det...

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Jepp. Er nok en stund til det blir SÅ seriøst og alvorlig her, men det hadde vært kult.

MEN, jeg er enig med deg i at MANGE fler burde fått sjansen til å spille på Høyeste nivå. Nå om dagen er det KUN 2-5 stk fra hver amatour, som får sjansen på P4. Med større utskiftninger, la oss si de 15 beste fra hver AT, så hadde man blitt MYE bedre kjent med nervene sine, og ville også etterhvert spilt bedre golf.(så sant teknikken er noenlunde på plass da...). Dette ville også satt litt mer press på de som allerede spiller på P4.(som om de ikke har nerver/press fra før...)

Anyway...99.5 prosent av de som spiller AT har det kun som hobby, men liker konkurranser, men ville uansett gjerne ha opplevd den følelsen det er å spille mot gode spillere på feks P4.

SOm i fotball; man må bygge i bredden, for å kunne lage en Topp!

halloo

over 19 år siden

halloo

Jeg har ganske godt grunnlag for mine utsagn ettersom jeg kan kalle meg en elitespiller med grei erfaring fra turneringer både i norge og utlandet.

Bare et spørsmål, men hva slags grunnlag har dere for deres utsagn?
Dere snakker jo som om dere sitter inne med allverdens kunnskap

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

jeg har spilt på challenge tour i 3 år og kvalet til ET... Holder det??

Kom med noe mer, hvis du har noe!! ALLE kan slenge ut en slik påstand, og uansett, det betyr ikke at du har svaret uansett!! Jeg har tjent penger i 15 år, men jeg blir nok ikke Finans-minister fordet....!

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Dammit, noe skjedde, så jeg fikk ikke med hovedpoenget mitt!!!

Jeg har spilt fotball i 28 år, i høyere og lavere divisjoner, og jeg har sett MANGE kamper... Men jeg blir nok ikke landslagstrener uansett, og det er nok SINNSYKT mange som er uenig i mine tanker når det gjelder fotball!!

SÅ du skjønner....det argumentet der....det SUGER!!! Men det betyr nok at du er tom for gode svar, og ikke skjønner at du tapte?? eller??

Uansett... Er det så vanskelig å skjønne at man bør oppleve en vanskelig/stressende situasjon flere ganger for å bli vant til den??? Vil man ikke takle det bedre for hver gang??? Bare lurer...

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Poenget er vel at det knapt er noen elite i Norge, i realiteten bare en håndfull som har noe å by på.

Kanskje det er viktig for resten av kvasi-eliten at vi hobby-golfere kan vise dem at de holder et like dårlig nivå som oss. Slik kan de innse at de aldri kommer til å tjene penger på golf, og isteden kan finne seg en jobb og legge livsløgnen på hylla.

Å fronte seg som elite-spiller i Norge er like imponerende som å være elite-langrennsløper fra Somalia :)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

TigerFan: My point exactly! :) Du kom meg i forkjøpet. Noen sliter med gyldig argumentasjon. Jeg har fått fartsbot og kan derfor uttale meg om Formel 1 med større tyngde enn de fleste ;)

Miss Cut

over 19 år siden

Miss Cut

Som nevnt i en annen diskusjon, skulle spillerne i Norge ha vært kategorisert. Dvs at vi skulle hatt et divisjonssystem. Slik det er i Norge idag, synes jeg bildet av nivået på spillerne er ganske "rotete". Vi har en "toppdivisjon" som er P4 Tour. Under denne finnes det bare Amatour og her stiller både kreti og pleti. Ikke er det en forbunds-tour heller. NGF har satt opp normer og en terminliste, men har ellers ingenting med tour'en å gjøre. Dette syntes jeg er dårlig av NGF.

Amatour skulle ha vært delt opp i 2 divisjoner, 1. og 2. Spillerne skulle kvalifisert seg hvert år til å rykke opp en divisjon ut i fra et rangeringssystem. På samme måte skulle man rykket ned. Hvis hver Elite, 1. og 2. divisjon hadde inneholdt fast 90 spillere, kunne f.eks 30 ha rykket opp fra 1. til Elite (P4) og samme antall ned i de respektive divisjonene. Man er sikret deltagelse i hver turnering, men hvis noen ikke melder seg på, kan spillere fra divisjonen under, som melder seg på, stå på reserveliste.

Et slikt system vill nok inneholde mange flere parametre, men jeg tror det hadde vært dritmorro for alle. Ikke minst er det lettere å skille kvaliteten på spillerne og man vet også selv bedre hvordan man ligger ann blant andre golspillere. Tror også det hadde vært mer motiverende og stilt i turneringer. Det hadde også vært mer interessant å følge med i turneringer for andre (les: golf-norge). Dermed kan man også bli inspirert til å spille mer. (hint-hint NGF!)

Einar

over 19 år siden

Einar

TigerFan; har du fått for mye sukker nå igjen?

lattermild

over 19 år siden

lattermild

se på startfeltet på Meland.....over halvparten av spillerne hører ikke hjemme på vårt høyeste nivå !!!!

Dette må NGF gjøre noe med, P4 Touren blir ikke en dritt verdt i nordisk sammenheng når man slipper til så mye "rask".....

Pedro Dimas

over 19 år siden

Pedro Dimas

Norske golferen er vel ikke bedre da!? gi de gutta i startfeltet en sjanse nå da og gled dere heller over at det er et meget sterkt startfelt i dameklassen;)

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Synes det er positivt at flere får prøve seg på P4, men er enig med Skrens at flere velger bort enkelte p4 pga. jobb, og deltar heller på lokale amatours. Klarer du en cut på P4 er du sikret spill på P4 resten av året, urettferdig eller ei. Se det positive i dette at vi har en tour i det hele tatt. Det er valgfritt å delta. Reisingen og pro am er noe som hører med, men kun de beste blir tatt ut til pro am. Dette må de også lære seg hvis de har ambisjoner. Personlig kunne nok feltet krympes litt i P4, men som sagt så velger jeg å fokusere på det positive at vi det hele tatt har en tour. I øyeblikket sliter både Skrens Petrus og andre på Meland, men ting snur seg fort på denne banen og alle innenfor 7-8 slag siste dag har muligheten til å vinne.

leif

over 19 år siden

leif

hehe må le jeg altså av tigerfan.. kvalet til ET når du har 4,3 i hcp....heheheheh

Nope

over 19 år siden

Nope

Leif: ironi er en fin bil

mikeyboy

over 19 år siden

mikeyboy

hei hei.. jeg synes man burdte tenke litt mere før man skriver.. Man ser jo at jr tar over golfnorge.. VM og em mester.. sier jo litt, marius thorpern,kollevold,fristad,bø jacbosen,kristiansen og gutta brilierer på banen.. jeg tror faktisk at thorpern er bedre en bjørnstad nå. Jeg synes det er naturlig at a-tour er vanskligere en p4, vent noen år så skl du se at nivået på p4 vil øke, når "mislykka" jr ikke kommer seg på challeng tour osv og spiller derfor på p4.. hilsen en aktiv jr ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her