Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greenfee-/klubbøk.debatten på Golfsiden

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

For de av dere som også er innom Golfsiden.com har dere vel registrert debatten vedr "headingen" i dette innlegget den siste uka -

Under er mitt inlegg som ble sendt til Golfsiden fredag 7/11 stilet til redaktøren der. Men som åpenbart ikke ble funnet bra nok for offentliggjøring, uvisst av hvilken årsak ("forsvunnet i posten" kanskje)..?

Må forøvrig referere til innleggene på Golfsiden som jeg har referert til under.

-------------
Hele denne debatten som du startet (nok en gang) i "Klubbøkonomi-innlegget" ditt inneholdt begrepet "snyltere".

Du sier i ditt svar til Henrik Berg følgende:
"I denne debatten er det ikke lett å diskutere når man har ulike syn på hva snyltere er."

Kan du da være så snill å definere en "snylter" presist en gang for alle da, så vi som er innom Golfsiden forstår hva/hvem du faktisk mener det er som ødelegger for alle de andre golfspillerne rundt omkring - og debatten da altså dreier seg om.

Videre i ditt svar til Henrik Berg sier du at denne gruppen er "snever". Jeg tolker dette som at denne gruppen da består av et relativt lite antall golfspillere. Om dette er tilfelle, kan jo ikke problemet være spesielt stort - da det tross alt er ca 100.000 spillere her til lands, og disse få "snylterne" kan vel ikke stelle i stand så mye trøbbel for de andre da, kan de vel?

Benytter også anledingen til å gratulere med det smarte trekket i å blåse liv i en debatt jeg trodde var "død", og dermed mer oppmerksomhet om dette nettstedet etter noen stille måneder - eller "agurktid" som Bjørn Holthe så treffende kalte det.

Jeg finner det også interessant at dette temaet ikke er spesielt debattert på de "store" norske golfdebattstedene på nettet, hovedsaklig scangolf.no, men også golf.no - hva skyldes det egentlig mon tro? Ulike brukere av de ulike nettstedene eller andre årsaker kanskje ?

Terje

over 21 år siden

Terje

Har sluttet å "diskutere" med Ramnefjell for en stund siden. Ikke annet enn eder og galle å få i retur uansett hvilken mening man har.

Når det gjelder snyltere / greenfee / klubbøkonomi:

Jeg var for intil 2 år siden selv en "snylter" som den gang la igjen ca. 10-15000 i greenfee hos forskjellige klubber på østlandet. De siste to årene har jeg kjøpt en aksje i en av klubbene i Oslo-området, og har redusert greenfee til ca 3-5000.

Greenfee spillere er snyltere kun dersom klubbene som tilbyr greenfeespill tillater de å være det. De (aksjonærene) kan selv bestemme pris og andre betingelser for greenfee-spillere. Selv ser jeg ikke det helt store problemet med greenfee spill isolert sett.

Det som immidlertid er et problem med så mange "postkassemedlemmer" som man har i Norge er at det blir vanskelig å finansiere nye prosjekter. Jeg har derfor til en viss grad sans for det jeg mistenker NGA for å stå bak - nemlig skyhøy greenfee for å "tvinge" spillere til å kjøpe aksjer.

Flere av klubbene i de hardest belastede områdene (østlandet) burde gå sammen om en greenfee-ordning der de som er medlemmer får rabatt hos alle de andre klubbene, mens de som ikke er medlem av en av de samarbeidende klubbene må betale en noe høyere greenfee. Slik jeg har oppfattet det var dette en gang intensjonen med greenfeeordningen - "du spiller billig hos meg og jeg spiller billig hos deg". Medlemmer i "postkasseklubber" oppfyller etter min mening ikke sin del av denne avtalen, og burde etter min mening betale litt ekstra for dette.

Greenfee spillern

over 21 år siden

Greenfee spillern

Jeg er langt på vei enig med Terje.
Et samarbeid mellom klubbene på greenfee kunne lokke postkasse medlemmer inn som medlemmer.

Det må derimot ikke glemmes at det i golf gjelder samme regler som over alt ellers der man vil tjene penger.
Man må balansere på riktig side av skalaen som folk er villig til å betale for, blir det for dyrt gidder ikke folk betale.

Det blir da ganske dumt å lese kommentarer fra Ramnefjell om at golf spillerne må betale det det koster. Burde ikke heller banene
justere seg etter det vi golfere er villig til å betale ?. Setter man i gang kostbare bane prosjekter uten å kjenne hva markedet er villig
til å betale, ja da må man ikke bli sjokkert over at banene går dårlig.

Burde kanskje Norske golf klubber se seg litt rundt hvordan klubber i utlandet blir drevet ? Hva slags folk har man i ledelsen,
trenger man så mange i administrasjon osv.

15 millioner kr som Ramnefjell sier det koster å drive en topp bane i 5 mnd tilsier mange ansatte og en dyr maskin park. Når Norske golf spillere
ikke er interessert nok i golf til å betale det denne summen, må klubben gjøre noe aktivt for enten å lokke til seg medlemmer som vil betale
eller de må effektivisere og rasjonalisere (ofte på bekostning av kvalitet).

Så kan man kanskje si det er urettferdig at golf Norge får så liten støtte av det offentlige.
Slutt å sutre å gjør det beste ut av de vi allerede har. Flere klubber i Norge går faktisk med overskudd.
Eks. Borre GK som er en utrolig bra bane med god tilgjengelighet og bra stand.

Lysten til å bygge en topp bane tok fullstendig overhånd for noen år siden da Kr.Sand ville bygge sin Robert Trent Jones bane, at dette
gikk i vasken trengte man vel ikke være noe siviløkonom for å se. Det er ikke marked i en midels stor by som Kr.Sand til å lage en bane i
denne pris klassen. Spesielt ikke når man legger banen så langt unna sommerturistene som mulig.

Så her Ramnefjell vær så snill å slutt å syte om oss snyltere, folk får bruke pengene sine på hva de vil. Og fins det nok som vil bruke dem
på en topp golf bane med en dyr drift, så må dette være en bonus.

Når jeg betaler greenfee som er bestemt av klubben har jeg ikke det minste dårlig samvittighet for å spille banen, er ikke klubben fornøyd
med pengene de får for hver greenfee, sett opp prisen. Slutter golferne da å spille, ja så får klubben vurdere å sette den ned igjen.
Eller la medlemmene betale mer.

Lykke til med driften av norske baner! Et tips til mange er å søke råd hos folk som kan forvalte penger, ikke folk som kun kan spille golf.

Jølla

over 21 år siden

Jølla

Tidligere var jeg medlem i en postkasseklubb for 700 kr i året og la igjen ca. 10.000-15.000 i greenfee på østlandet i løpet av sesongen. Nå har jeg kjøtp medlemskap og mine årlige utgifter til golf har sunket til 6.000-7.000. (Åsavgift +noen greenfee).

Dette gjelder også mange av de jeg begynte å spille golf med. Det blir derfor patetisk å kalle postkassemedlemmer "snyltere", faktisk er de en gullgruve for norske golfbaner. Hadde vi ikke hatt disse vill mange "ærverdig - redelige" medlemmer fått doblet årsavgiften sin.!!!

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

I mitt innlegg som startet denne tråden antydet jeg at årsaken til mitt innlegg som ble sendt 7/11 til Golfsiden ennå ikke var blitt lagt ut, var:

"...åpenbart ikke ble funnet bra nok for offentliggjøring, uvisst av hvilken årsak ("forsvunnet i posten" kanskje)..?"

Det var unødvendig flåsete formulert av meg å insinuere at dette ble "sensurert" på Golfsiden.com, og jeg beklager herved dette ovenfor redaktøren av nevnte nettsted.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

La oss forutsette at postkassemedlemene er en gullgruve og at man uten disse ville fått doblet årsavgiften. Man skal ikke se vekk fra at dette kunne ført til et par positive effekter:

i.) økt tilgjengelighet for medlemmer til å spille egen bane
ii.) bedre eller enda bedre klubbmiljø

For min del tror jeg ikke dette er effekter man skal kimse av.

Men la det være sagt - jeg tror ikke årsavgiften ville blitt doblet. Jeg tror dessuten at man glemmer at medlemmene til de "dyrere" klubbene tar en investeringsrisiko som Indre Svalbard medlemmene ikke tar og at dette ihvertfall kan oppleves som en form for "snylting".

På den andre siden er det veldig lett å forstå at nybegynnere ikke ønsker å kjøpe en aksje til et femsifret (eller sekssifret) beløp. Løsningen på hele denne evinnelige debatten er at klubbene må se på løsninger. Jeg tror det finnes to hovedspor som kan følges:

i.) greenfee samarbeid mellom lokale klubber evt. kombinert økning av greenfee
ii.) alle klubber pålegges av NGF å åpne for kortvarige prøvemedlemsskap

Sålenge en del klubber fallbyr billige medlemsskap av typen 800 kroner året (fordi de kan anta at medlemmet ikke stikker innom hver uke) så ser det ut til at alternativ 1 er det mest aktuelle. Det er synd. Alternativ 2 er uendelig mye hyggeligere for alle.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her