Olaf E. Roalkvam
Til BP
Jeg skal prøve å konkretisere så klart jeg makter uten å være anti eller pro for noe merke.
Hvis det kun var Stibolt som hadde en svikt i salget for 2003, ville det være dekning for det du nevner om hans vareutvalg. Sætre hos Stibolt sier at svikten i det ”norske markedet” ligger på ca. 20 %, mens svikten hos Stibolt ligger nærmere 30 %. Jeg tror nok at Sætre har sjekket disse tallene før han offentliggjorde dem. Hvis svikten ene og alene lå hos Stibolt, var det grunn til å anta at firmaet ville prøve å finne årsaken til dette uten å gå til det skritt å legge ned avdelingen. Jeg tror at årsaken til nedleggelsen bunner i en generell svikt i markedet, og ikke bare en svikt internt hos Stibolt. Dette betyr at det er svikt i salget hos de aller fleste aktører på det norske markedet. Dette bør tas alvorlig av de som er involvert. Når det gjelder min ”påstand” om at navnet på kølla ikke er særlig interessant, reiser følgende spørsmål seg: Ta en hvilken som helst kølle fra det som kalles name brand(OEM) leverandører, skift navn på den, og spør deg selv; Er den likeså bra å slå med som når den hadde originalnavnet? Eller er egenskapene forandret? Er kølla plutselig blitt mindreverdig? Så over til merkevareprodusentenes reklamekampanjer. Det som egentlig er årsaken til de massive markedføringsutgiftene er den harde konkurransen mellom ulike produsenter om et totalmarked, og ønsket andel av dette. Jeg tror at produsentene selv, ønsker at de kunne selge billigere produkter, men er presset til å følge med på galoppen for å oppvise det resultat som styret og (eller) aksjonærene har forlangt. Vi er stadig vitne til oppkjøp av produsenter som bukker under i konkurransen. Jeg tror at vi forlengst er kommet til et metningspunkt vedr. priser på golfutstyr i Norge. Den norske golfer i sin alminnelighet er lei av det norske prisleiet på merkevarer. Proshopene sliter med katastrofal dårlig inntjening. De innser nå at det som for noen år siden var god butikk, nå utarter seg til en intens kamp for å holde hodet over vannet. Og jeg gjentar gjerne min påstand om at redningen er komponenter, custombygging etc. Alle fordyrende mellomledd i den eksisterende kjeden forsvinner, og dermed kan de igjen tjene penger på egen kunnskap. Vi kan ikke sammenligne kooperasjonens framstøt med de såkalte ”blå” dagligvarer med omsetning av kapitalvarer som golfutstyr. Det er ikke sukker og mel det handler om her, men om et verktøy som skal få en ball ned i et hull på færrest mulig slag. Og da er det utrolig mye å velge mellom. Det trenger ikke stå Callaway, Taylor Made, Nike m.m. for å virkeliggjøre en drøm om singelhandicap.
Mvh
OER