Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Den første som gir opp!

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Det står å lese på siden til Golf.no at Stibolt AS slutter med golfutstyr etter et dramatisk fall i omsetningen for 2003 på anslagsvis 30%. Sætre skriver at han antar at den generelle nedgangen i den norske omsetningen ligger på 20% i 2003. Han skriver videre at det er mellom 150-160 firma som selger golfutstyr. Han regner med at de færreste av disse(ca. 4-5) tjener penger på golf. Dette er undertegnede helt enig i. En total omsetning på mellom 250-300 millioner årlig fordelt på så mange aktører viser at det er noe rav ruskende galt når det gjelder forventningene til den enkelte aktør. Jeg mener ikke at de små skal legge inn årene slik at de større skal få mer spillerom. Allikevel har den store krigen aktørene imellom ikke gitt kjøperne i siste ledd billigere produkter. En annen av årsakene til at kjøpere av golfutstyr svikter de norske aktørene, er nettmarkedet. Dette markedet er i sterk økning, men registreres ikke i de norske omsetningsoppgavene av naturlige grunner. Derfor tror undertegnede at salgsøkningen på nettet er større enn den norske nedgangen totalt. Og dette er en naturlig konsekvens når vi sammenligner priser og like god, om ikke bedre service. Den prispolitikken som blir ført av norske aktører på markedet vil uten tvil på sikt gi flere avskallinger. Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne; Hvis proshopene ønsker å tjene penger, må de starte som køllelimere. Omsetning er helt likegyldig hvis de ikke tjener penger i bånn av regnskapet. De eneste som idag tjener penger på stor omsetning, er produsentene som har lagt en fast fortjenestemargin inn i sine budsjetter. Derfor presser de sine kunder til å kjøpe mest mulig. De som taper penger på dette er sisteleddsselgerne som når høsten kommer må realisere restlageret til rene tapspriser. Kom med synspunkter gutter/jenter!
mvh
OER

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Dette overrasker meg ikke så veldig mye. Det har vært vekst i markedet. Denne begynner å avta noe samtidig som konjunkturer gjør sitt. Skal heller ikke se vekk fra at det faktum at spillerne i snitt blir noe mer drevne også kan ha sitt å si for omsetningssvikten.... kanskje ikke alle problemer kan løses ved hjelp av en ny kølle ?

Hvor stor del av totalmarkedet nettmarkedet er vet jeg ikke. Men jeg blir overrasket hvis dette er vesentlig, idet mange fortsatt synes det er greit å prøve varen før kjøp.

Hva skal så proshopene gjøre ? Jeg tror ikke de blir køllelimere. Det jeg er redd for er at de får enda dårligere utvalg fordi det blir for hard konkurranse. Dette burde bekymre den del av spillerne som pleier å prøve køller hos proen for så å kjøpe den billig i utlandet eller over nettet.

Ser at Olaf tror at økningen på nettet er større enn den generelle nedgangen - hvis han mener krone for krone tror jeg han tar feil. Men jeg tror bare - og det gjør han og....

(og nå venter jeg bare på tekstreklamen....)

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam.

Jeg er enig med deg i at jeg ikke kan dokumentere min tro på økt omsetning på nettet. Allikevel er det for meg helt naturlig å tro at den reelle nedgangen i salg innenlands viser at nettsalg er på sterk framgang. Antallet golfspillere øker hvert år. En plass får disse nye spillere utstyret sitt fra. Og når innenlandssalget går ned, er det naturlig å tro at nettsalget øker. Jeg tror heller ikke at norske proshoper vil begynne som køllelimere(dessverre). Allikevel, hvis de ikke gjør dette, og dermed mister mer salg, har de ikke noen andre å skylde på enn seg selv. Jeg tror ikke norske golfspillere er dumme! Golfspillet er nå som før lagt opp til at ballen skal i hullet på minst mulig slag. Det bør være en selvfølgelighet at navnet på den kølla som gjør jobben er underordnet. Om en proshop kjøper komponenter som brukes til å sette sammen en kølle som tilfredsstiller de krav en golfer setter til den, kan navnet gjerne være ”golfers dream”, ”albatross” eller lignende. Proshopene får derved også muligheten til å skreddersy køller til sine kunder med hensyn til skafttype, flex, torque m.m. Griptype er også en del av det å skreddersy en kølle. I dag er golfere prisgitt de standardtyper som er innkjøpt. Formålet med å drive en proshop må jo være å tjene penger på sin virksomhet. Det er ingen proer som har så mye penger at de kan drive sin butikk som ren service. Vi må huske at en pro skal leve i 12 måneder på det han tjener på 6 måneder. Et lite eksempel på inntjening: En proshop har en omsetning(totalomsetning) på 1.500.000,-(eks. mva) La oss sette dekningsgraden til et snitt på 35%. Vi vet alle at det er relativt enkelt å oppnå 10% rabatt når vi forhandler om pris. Da reduseres dekninggraden til 25%. Dette gir en bruttofortjeneste på 375.000,-. Proen regner seg en årlig lønn på 300.000,-(naturlig nok). I tillegg kommer arbeidsgiveravgift og avsetning til feriepenger. Da er det ikke dekning til andre utgifter. De fleste proshoper driver med mer enn en ansatt. Med dagens fortjenestemargin på en omsetning i denne størrelsesorden(som er mer vanlig enn uvanlig) sier det seg selv at de må tenke alternativt. Ellers går det føyken. Proene vet dette meget godt, men mangler mot til å gjøre forandringer. De er bundet i et avhengighetsforhold til smarte pågående leverandører som innbiller dem at de ikke kan leve uten akkurat deres produkt. Dessverre biter proene på dette pjattet år etter år, og luller seg inn i en tilstand der de ikke makter å tenke alternativt og handle deretter.
Mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

Våre spådommer fra tidligere diskusjoner stemmer bra virker det som...

Er ikke tvil om at nettmarkedet tar potensiellt mer og mer av markedet, men jeg tror at det er bortkastet av proshopene å bruke ressurser på å konkurrere på pris gjennom komponentprodukter, det tror jeg ikke de klarer uansett... Tror at proshopene bare må konsentrere seg om den kundegruppen som har\tar seg råd til å handle i proshopen uansett pris på svinesund eller E-Bay. Golfsporten kommer alltid til å ha en andel av disse kjøperne, og det er disse det går ann å tjene litt penger på.

Min spådom er at omsetningen av billigere utstyr gjennom proshoper kommer til å forsvinne helt, og konsentrerer seg om mer profilerte merker med dyktige kølle tilpassere som rådfører kundene.

Med gografiske begrensninger selvfølgelig, det vil selvfølgelig være lettere å selge billigere golfutstyr på steinkjer golfbane enn baner på østlandsområdet. Se for deg den Bogstad golferen som kjøper en knall gul fotball av et golfhode (les:BANG) f.eks.

det er det jeg tror...

Bt

over 21 år siden

Bt

og en pro får selvsagt ingen inntekter fra klubben, ingen inntekter av leksjoner osv???

tintin

over 21 år siden

tintin

skønner ikke helt det velformulerte innlegget ditt?

kan du utdype...

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Bt
Som du kanskje har oversett, skrev jeg i parantes "totalomsetning" Det betyr at alle "bokførte" inntekter ligger som grunnlag. Jeg kan bedyre deg om at jeg ikke har tatt tall ut fra luften. Proer som putter noe av pengene for leksjoner rett i lomma, lurer kun seg selv. Jeg vet ikke om akkurat dette er noe utbredt, men vet at det forekommer.
mvh
OER

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til tintin
Hva er det du ønsker utdypet?
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

trodde BT refererte til mitt innlegg... min feil.

BP.

over 21 år siden

BP.

Noen kommentarer:

At Stibolt har hatt en markant omsetningssvikt skyldes nok delvis også varutvalget deres. Med "flaggskip" som Dunlop og Makser har de nok ikke stilt i første rekke når folk har handlet nytt golfutstyr. I tillegg hadde de Maxfli tidligere (mener jeg å tro) som de mistet til Adidas/Salomon.

Mht. netthandel er det klare indikasjoner på at denne har tatt av det siste året: spesielt bruktbørsen på golf.no florerer golfutstyr som er direkteimportert fra statene, både brukt og nytt.

Når det over nevnes at det bør være en selvfølgelighet at navnet på den kølla som gjør jobben er underordnet er vel dette i overkant naivt. Jeg mener å huske at man prøvde å selge matvarer etter samme prinsipp; det gikk vel heller dårlig ;-)

Den mest åpenbare grunnen til at de store OEM selskapene bruker MYE penger på merkevarebygging er vel at det funker :-)

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til BP

Jeg skal prøve å konkretisere så klart jeg makter uten å være anti eller pro for noe merke.
Hvis det kun var Stibolt som hadde en svikt i salget for 2003, ville det være dekning for det du nevner om hans vareutvalg. Sætre hos Stibolt sier at svikten i det ”norske markedet” ligger på ca. 20 %, mens svikten hos Stibolt ligger nærmere 30 %. Jeg tror nok at Sætre har sjekket disse tallene før han offentliggjorde dem. Hvis svikten ene og alene lå hos Stibolt, var det grunn til å anta at firmaet ville prøve å finne årsaken til dette uten å gå til det skritt å legge ned avdelingen. Jeg tror at årsaken til nedleggelsen bunner i en generell svikt i markedet, og ikke bare en svikt internt hos Stibolt. Dette betyr at det er svikt i salget hos de aller fleste aktører på det norske markedet. Dette bør tas alvorlig av de som er involvert. Når det gjelder min ”påstand” om at navnet på kølla ikke er særlig interessant, reiser følgende spørsmål seg: Ta en hvilken som helst kølle fra det som kalles name brand(OEM) leverandører, skift navn på den, og spør deg selv; Er den likeså bra å slå med som når den hadde originalnavnet? Eller er egenskapene forandret? Er kølla plutselig blitt mindreverdig? Så over til merkevareprodusentenes reklamekampanjer. Det som egentlig er årsaken til de massive markedføringsutgiftene er den harde konkurransen mellom ulike produsenter om et totalmarked, og ønsket andel av dette. Jeg tror at produsentene selv, ønsker at de kunne selge billigere produkter, men er presset til å følge med på galoppen for å oppvise det resultat som styret og (eller) aksjonærene har forlangt. Vi er stadig vitne til oppkjøp av produsenter som bukker under i konkurransen. Jeg tror at vi forlengst er kommet til et metningspunkt vedr. priser på golfutstyr i Norge. Den norske golfer i sin alminnelighet er lei av det norske prisleiet på merkevarer. Proshopene sliter med katastrofal dårlig inntjening. De innser nå at det som for noen år siden var god butikk, nå utarter seg til en intens kamp for å holde hodet over vannet. Og jeg gjentar gjerne min påstand om at redningen er komponenter, custombygging etc. Alle fordyrende mellomledd i den eksisterende kjeden forsvinner, og dermed kan de igjen tjene penger på egen kunnskap. Vi kan ikke sammenligne kooperasjonens framstøt med de såkalte ”blå” dagligvarer med omsetning av kapitalvarer som golfutstyr. Det er ikke sukker og mel det handler om her, men om et verktøy som skal få en ball ned i et hull på færrest mulig slag. Og da er det utrolig mye å velge mellom. Det trenger ikke stå Callaway, Taylor Made, Nike m.m. for å virkeliggjøre en drøm om singelhandicap.
Mvh
OER

BP.

over 21 år siden

BP.

OER,
jeg mener analysen din strander på følgende grunnlag:
Folk kjøper ikke alene på grunnlag av pris og kvalitet.
Folk velger merkevarer. Folk kjøper på grunnlag av følelser.
Disse følelsene får de gjennom en bevisst merkevarebygging fra OEM'enes side.

Jeg er helt enig med deg at man ikke trenger dyrt OEM utstyr for å nå målsetninger som å senke hcp eller å ha det gøy på banen.
Men det er nå engang slik at de er akkurat det folk gjør ;-)

Hvordan skal proshopene klare seg i fremtiden? Kanskje må de drive direkte-import fra USA? Organisere seg sammen? Andre bransjer har jo klart det ...

Mht. Stibolt saken skriver jeg at deres omsetningssvikt DELVIS skyldes svake merkevarer. Slik jeg ser det var kombinasjonen av lavkonjunktur og egne svake merkevarer (som gir dårlige odds for fremtidig inntjening i et hardt marked) som resulterte i at de trakk seg.

mvh BP

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til BP
Du og jeg er enige i mye.
Når det gjelder merkevarer og følelser for disse, så kan jeg tildels også være enig med deg i dette. Et typisk eksempel er Lewis og andre merkevarer innen motebransjen. Hvis det er en sannhet at folk lar seg styre rent følelsesmessig av en merkevare, er dette etter mitt syn uheldig. Jeg forfekter allikevel at pris kombinert med en god kvalitet burde være overordnet følelser. Men bevares, hvis folk føler seg bedre med de "rette" merkevarene, er jo dette bra for dem.
Vi er helt enige om punktet om proshopens framtid. Allikevel er det et problem her! Du sier at de må slå seg sammen og importere direkte fra USA. Enig! Problemet er at de ikke på noe vis får kjøpt direkte fra de kjente merkevareprodusentene. De må gå tjenestevei, og kjøpe fra den importør som har kontrakt på et beskyttet område. Dette kan være både en 2. ledd, eller en 3. ledds distributør. Ergo må de importere fra produsenter som er villig til å selge direkte fra fabrikk. Det er utrolig mange bra utstyrsprodusenter å henvende seg til. De kan godt klare seg uten det jeg tror at du forbinder med merkevarer. Problemet for proshopene i Norge er at de ikke klarer å samarbeide. De liker best å stå i døra om myse bort mot konkurrenten. Svenskene har klart dette mye bedre. Et typisk eksempel er det svenske Golfstore(må ikke forveksles med Golfstore i Vestfold) som har over 200 svenske proshoper som medlemmer. Og de har funnet ut at de kan selge merker som ikke kan karakteriseres som OEM. I USA er salg av golfutstyr dominert av såkalte ikkemerkevarer. Der må merkevareprodusentene sloss om kontraktene. Derfor er merkevarene så mye billigere der enn i Europa. Noen "tullinger" må jo betale for det de taper i verdens største golfmarked. Så til slutt vil jeg si at det ikke er noen lavkonjuktur på golf i Norge. Det bare ser slik ut fordi direkte kjøp fra utlandet ikke kan måles på samme måten som innenlandshandel.
mvh
OER

Nick

over 21 år siden

Nick

Kjapt innpå. Jeg tror rett og slett at folk flest er i ferd med å gjennomskue den villedende markedsføringen av golfutstyr som har blitt mer og mer latterlig de senere årene, les trampolineeffekt, antislice e.t.c. Etter å ha funnet ut at det ikke går an å kjøpe seg til lav score , har forhåpentligvis flere og flere forstått at det ikke er utstyret, men personen bak køllene som betyr noe. Det er nemlig umulig å kjøpe seg en god sving, med mindre man invisterer i en god pro. Selv da er det vanskelig.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

De fleste norske golfspillere har hverken tid eller kunnskap nok til å skjønne at 8-10000 for et OEM-jernsett eller 5000 foren OEM-driver ikke har noen forankring i reelle verdier eller at prisnivået kan forsvares med forskning og utvikling.

Men fordi tillit til utstyret er viktig for enhver golfspiller, så vil det alltid være et marked for å kjøpe den tryggheten som ligger i å spille samme køller som Tiger, Els eller Singh (selv om proffenes køller aldri vil tåle sammenligning med det som masseproduseres fra samme OEM). Men verden vil aldri slutte å bedras, og heri ligger grunnlaget for å melke de uinnvidde.

For noen ligger det en spesiell glede i å betrakte hakkende tour wannabe's som trasker rundt med sine skinnbager og siste Nike-driver som proen har stukket i hånden på dem. Gleden ligger i kunnskapen om at ens eget utstyr både er bedre skrudd sammen og endatil tilpasset spilleren, i motsetning til logojuletreet som ligger på trallen til wannabe'en. Og det til en brøkdel av prisen. Dersom prisutviklingen fortsetter (jeg mener, 6490,- for en Nike-driver, noen verre?), vil det på ett eller annet tidspunkt bli allment pinlig (ihvertfall blant kjennere) å trekke en Nike-dings opp av bagen.

Like pinlig er det generelle kunnskapsnivået om utstyr i norske proshoper. Jeg har fått nok skamløse forslag til utstyr både for meg selv og junior (null yrkesetikk, bare fokus på å komme i lommene mine) til å få frysninger på ryggen.

De få køllemakere som livnærer seg i Norge virker flinke nok, men lider av at det er for lite ambisjoner i norsk golf. Og etterspørselen etter "det lille ekstra" er følgelig lav.

I det hele tatt er Golf-Norge for lite ambisiøst både i topp og bredde. Derfor er det bare plass til noen få top brands som kan loppe den store "salen" (dessverre Stibolt...). Det blir selvsagt de merkene som står på bagen til Tiger, Els og de riktig store som vinner i et lite marked. Derfor forsvinner Dunlop og Makser ut til høyre (det har ikke med kvalitet, men markedskrefter å gjøre). Det er bare plass til ett golfblad i Norge (som attpåtil tres ned over hodet på alle. Stilig, ikke sant?).

Spennende blir det å se hvordan uavhengige leverandører kan klare seg fremover. Nettogolf er et tiltak som har fått mye pepper, uten at jeg ser hva som er problemet med det frie initiativ. Jeg har selv bestilt utstyr og håper og tror forventningene blir innfridd.

Det foregår en stille utvikling av subkulturer som limer og filer sjøl. Mange er singelhandikappere, og mange vil bli det. Fellestrekket blant mange av disse miljøene er en høy bevissthet om trening og utstyr. Etter hvert tror jeg at disse miljøene vil gå foran og vise vei for et sunnere utstyrsmarked også i Norge.

Sånn er det bare

over 21 år siden

Sånn er det bare

Jeg tror tendensen er:
Nybegynnere vet ikke bedre, og kjøper utstyr i Pro-shop'ene til dyre priser.

Golfere som har spilt noen år har bedre kunnskap on hvor de kan handle billig, ikke minst etter alle debattene på nettet.

OEM eller ikke OEM. Mange golfere hører til gruppen mennesker som legger veklt på status. Det gjelder hus, bil, klær og golfutstyr. Disse vil alltid ha OEM-utstyr uansett pris, og vil kjøpe i Pro-shop'ene på banene som er det mest tilgjengelige stedet å handle utstyr.

Jeg tror en av hovedgrunnene til nedgangene i salg av nytt utstyr er at OEM- fabrikantene skifter design så ofte. Når det kommer nye køller fra samme fabrikant hvert år medfører det en kraftig økning i bruktsalget som går ut over de billigere merkene. Man kjøper heller et 2 år gammelt Callaway-sett, enn et nytt Vantage eller Yamoto sett.
Ferske golfere kjøper brukt privat.

Kølleliming er foreløpig mikroskopisk, men kommer nok ikke sikkert til å vokse. Det er et lite tankekors at når man leser resultatene fra verdensmesterskapet i longdrive så finner man ikke en eneste TylorMade eller Titleist driver, kun én Callaway-driver (langt nedpå listene i dameklassa) og enkelte spredte Ping og Cobra drivere som ikke er siste modell engang.

Leser man utstyrs-sidene på Golf Digest så florerer det av forskjellige kjente og ukjente merker, og svært mange av spillerene har spesialversjoner som er ulik det som selges som hyllevare i butikken.

Hvorfor skal man da kjøpe nye dyre standard OEM-køller. Det blir som å kjøpe en Lada med Mercedes-stjerne.

Nye media (tilgang på utenlandske golfblader, internett, parabolkanaler) har gjort oss mer opplyste og bevisste. Man blir mer kritisk til selvskrytende markedsføring, og når da pro-shop'ene durer videre på samme sporet er det natrulig at nedgangen kommer.

Man oppnår glatt 50% prisreduksjon ved å kjøpe på e-bay, og utvalget er mye større. Noen drar fram at man mister reklamasjonsmulighetene. So what ????? Hvor ofte har man grunnlag for gratis reklamasjon ??? Og med halv pris er det bare å kjøpe nytt, så er man like langt.

Det er sikkert leit at enkelte får problemer med businessen sin, men de har seg selv å takke. Markedet bestemmes av tilbud og etterspørsel. De som ikke klarer seg har seg selv å takke. Stiblot har levd godt på naive golfere i mange år. Nå merker de konkurransen og ramler av lasset. Takk og ha det !!!!

Eigil

over 21 år siden

Eigil

Avhengig av avtale med klubben, består head proens inntekter seg av følgende:
1. Driving range
2. Instruksjon
3. Salg av utstyr, service etc.
For noen proer utgjør inntektene fra den første posten en så vesentlig del, at man egentlig ikke trenger å anstrenge seg så veldig for å få resten av butikken til å gå med overskudd.
Slik jeg oppfatter det, så har flere av debbatantene et relativt lavt hcp., og et relativt høyt kunnskapsnivå når det gjelder golf. Men jeg tror man glemmer en ting; fordelingen av spillere. Det er en stor gruppe av eldre spillere, som ikke vil finne på å handle utstyr på nettet. Denne gruppen er nok ikke uvesentlig, i antall. For å handle på nettet kreves det også et visst kunnskapsnivå, for å vite hva man skal ha. Dermed må man utelukke nybegynnere og høy-handicappere fra netthandelen.
Det hadde vel ikke vært så dumt om proene hadde slått seg sammen, og forhandlet sammen som en pressgruppe (á la Golfstore i Sverige) når det skulle inngå avtale med importørene. Det kunne i beste fall medført at prisene synker.
En annen idé hadde kanskje vært at man lager en katalog (á la den til Golfstore) over hva som er tilgjengelig, og til hvilke priser, slik at man hadde muligeten til å kjøpe/bestille dette hos sin lokale pro.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Eigil
Jeg er enig med deg i hovedpostene for proshopenes inntekter.
Jeg tror allikevel at når det gjelder inntekter på drivingrange, er det bare et fåtall av norske proshoper som driver drivingrangen i egen regi. Jeg er selv medlem i Elverum: Der driver proshopen drivingrangen for egen regning med de gevinster og tap som dette medfører. Tapet i 2003 beløper seg til ca. 50.000,- som kommer av tyveri av rangeballer. Dette, i tillegg til nedgang i antall "kjøpte bøtter" gjør at denne delen av inntekten reduseres kraftig. De fleste proer har en 50/50 deling av inntekter/utgifter på drivingrangen. En oversikt over hvem som benytter seg av netthandel, viser at folk over 60 er i sterk økning. Eldre spillere, og nybegynnere har for vane å spørre andre enn sin pro om hva de trenger. Dette er munn til munn-metoden som i de fleste klubbmiljøer benyttes mer og mer. Så kommer vi til punktet om(á la det svenske Golfstore) Dette opplegget fungerer meget bra ikke bare i Sverige, men i flere europeiske land. Det som er spesielt med dette konseptet, er at de ikke legger vekt på å markedsføre de dyre merkene, men har sine egne merker. Dette igjen beviser min tidligere påstand om at det ikke er nødvendig for en proshop å selge de dyre merkene med høy pris for å tilfredsstille golferne. Jeg tror proshopene ville selge mer, og tjene mer penger på selge sitt eget merke. Noen sier at proshopen selger utstyr de selv går god for. Hvis dette er sant, betyr ikke navnet på kølla noen ting som helst. Proene må snarest begynne å tenke i andre baner. Et av de punkter de må ta stilling til er innkjøpssamarbeid. Der har de hittil vært svært dårlige til.
mvh
OER

Jan A. Stiansen

over 21 år siden

Jan A. Stiansen

En interessant meningsutveksling å følge, men Olaf burde begrense lengden på sine innlegg - eventuelt lære seg å stykke dem opp.
- jeg hopper rett og slett over, og fortsetter på de mer 'lettleste'.. ;-)

Ellers er jeg helt enig i at noe av årsakene til at kjøpere av golfutstyr svikter de norske aktørene, er nettmarkedet - og de derved har oppdaget at de blir 'ripped off' når de kjøper i ProShop.

Kunne sikkert fortsatt skriveriet, men skal bare fortelle at jeg oppdaget for leenge siden at:
Golfutstyr har en pris i USA (i $), samme tallet brukes i UK (da i £) -
- i Norge bare dobles det tallet, og så slenger man på en null på slutten..

... alt importeres fra Østen, og de tjener penger i USA også

Bullshit

over 21 år siden

Bullshit

Roaldkvam farer med tullball som vanlig. "Elverum har et tap på 50.000 i 2003 pga stjålne rangeballer" . Makan til vås... Rangeballer koster så å si ingen ting i innkjøp. Dette skulle bety at det er stjålet 10.000 til 20.000 tusen rangeballer på et år, jammen sa jeg smør.

det er mulig Elverum bruker denne bullshit forklaringen, men da vil jeg som regnskapsmann tro det er et forsøk på å slippe skatt. Skulle like å se den revisoren som godkjente et svinn på 10.000-20.000 golfballer på et år i regnskapet. Han ville nok ikke hatt jobb særlig lenge.

Som Stiansen velger jeg å hoppe over de tåpelig innleggene til Roalkvam. Advarer også andre mot å tro på noe av den svadaen han lirer av seg......

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Bullshit!
Hva du tror eller ikke, er meg revnende likegyldig. Når du sier at dette er bløff, så skal du kontakte Jonas Alvsing eller Trond Baardseng i Elverum Golfklubb. Du skal være forsiktig med å utpeke noen som kjeltringer før du vet hva saken dreier seg om.Forøvrig ble alle tyveriene anmeldt til politiet, og omtalt i dagspressen på første side. I dette tilfelle var det TopFliteballer, og ikke vanlige rangeballer. Siste tjueri var av omfang 10.000 baller. Hele automaten var tømt. Forøvrig koster vanlige rangeballer ca. 3,- pr. stk i innkjøp. TopFlite original koster ca. 5,-. Du kan gjerne hoppe over mine innlegg. Det betyr ikke noe for meg. Skulle gjerne sett at du gjorde dette.
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Vil bare bekrefte hva Olaf her sier,det er ikke oppspinn.
Dette er førøvrig ikke første gangen det stjeles baller i stor skale, og ikke bare i Elverum.

Tyveri

over 21 år siden

Tyveri

av rangeballer er et kjent fenomen som alltid har vært og alltid vil være der.
Så lenge klubbene skal drive drivingrange må dette bakes inn i budsjettet.
Jeg kjenner forøvrig mange som tar med seg 2-3 hundre baller om høsten for å trene hjemme i hagen og på jorder rundomkring. Mange av disse ballene blir borte, men mange blir også tatt med tilbake neste vår.

Bullshit

over 21 år siden

Bullshit

Slapp av Roaldkvam, jeg hopper over dine innlegg eller hva det er man skal kalle dem.

Kjøper ikke at det stjeles 10.000-20.000 baller på et år. Det blir for naivt ........ men sikker en fin måte å få nye golfballer på eller slippe noen tusen i skatt.....

Kun min mening....

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Så er vi igang igjen, da, med nye anonyme innlegg som ikke bare angriper enkeltpersoner, men at på til beskylder folk for ulovligheter.

Det er en skam, Bullshit -- hvem du nå enn er!

(Forøvrig synes jeg grundigheten (eller det som ser slik ut for meg) i OERs innlegg har vært interessant lesning. Hvis noen mener vi ikke skal tro på det han sier, er den beste måten å få til det på at man kommer opp med fakta som underbygger motargumenter.)

Østfoldgolfer

over 21 år siden

Østfoldgolfer

I debatten om salg av utstyr overrasker det meg at ingen nevner lekkasjen til Sverige. I likhet med mye annet er golfutstyr mye rimligere i Sverige enn i Norge. Du kan spare mye på å foreta dine innkjøp hos Søta bror. I tillegg har de som driver probutikkene i Sverige greie på hva de snakker om. Du har også en par golfkjeder som selger svært bra utstyr til en relaltivt rimlig pris.
Så også golfspillere kan tjene på å ta seg en Harry-tur.

Bullshit

over 21 år siden

Bullshit

Hei Ødegaard, det var en stund det var morro å saklig motbevise tullballet til Roaldkvalm. Men når det ble klart for alle at han utelukkende skriver disse innleggene med skjult agenda, begynte jeg å hoppe over innleggene hans. Agendaen hans er som kjent å promotere en patetisk salgsvirksomhet.

Jeg har sagt det før og kan gjenta, de som tror det er mulig å bli rik gjennom å selge golfutstyr på nett her i norge må tro om igjen. Jeg har alll respekt for bla slike som Børje som prøver, men med størrelsen på markedet og konkuransen fra sverige og USA kan det i høyden bli en biinntekt. Evt. en liten enmannsbedrift med dårlig inntjening.

Eneste måten å tjene penger på disse små marginene er er å få til et stort volum her i norge. Vi er et lite land med svært få seriøse golfspillere og markedet for nettkomponeneter osv er derfor svært lite. Svaret gir seg selv....

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Det er mulig det fullstendig avslører min sløvhet -- og sikkert i hvert fall min uvitenhet -- men etter å ha fulgt debatten her på scangolf noen tid, kan jeg ikke si annet enn at OERs skjulte agenda om "å promotere en patetisk salgsvirksomhet" faktisk er så skjult at jeg ikke er blitt klar over hvilken "butikk" han driver... Kan ikke se at hans argumentasjon har ført meg nærmere noen spesiell forhandler.

Forøvrig, Bullshit, hvis du mener det du skriver om at du ikke lenger vil "motbevise tullballet" på en saklig måte, så foreslår jeg at du virkelig gjør det du også hevder: "hopper over innleggene" og lar dem forbli ubesvarte, fremfor å forsøple debatten med slike innspill som du har "presert" lenger ovenfor.

Joje

over 21 år siden

Joje

Full støtte til Espen Ødegaard fra meg! Jeg har også med forundring lest disse halv-mobbende innleggene som kommer straks Roaldkvam har uttalt seg om noe. Jeg kjenner verken ham eller noen av de andre som er på dette forumet, men jeg synes faktisk Roaldkvam er en av de mest edruelige her.

Skal vi se... da blir det vel full støtte til Roaldkvam også da! :-)

Få bedre volum

over 21 år siden

Få bedre volum

er ikke så vanskelig.
Dersom norske og svenske importører samarbedeider blir det letter for oss alle.
Men det som er så tragisk er at merker som M-golf til de grader priser seg ut av markedet.
Hadde lyst å et sett M-golf FB i høst, men de kostet 13000 kr og da valgte jeg heller et sett Callaway X-16 på e-bay til 3600kr ferdig levert på døra.
GOOD BYE BLOODSUCKERS

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her