Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spillestrategi Kongsberg

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Jeg skal prøve meg på AmaTour på Kongsberg til helgen.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan Kongsberg spilles smart? Hvor kan jeg slå ut med jern? Hvor langt? Hvor er det greit å slå driver? Andre tips?

På forhånd takk!

Strategiker

over 19 år siden

Strategiker

Tenk på hva du KAN få ut av slaget, ikke hva du BØR få ut av slaget!

F.eks.: Tror du at du KAN slå en drive på 300 meter for å komme over et hinder eller komme inn på green på utslaget gjør du det fremfor det du kanskje BØR gjøre, som f.eks. å legge seg opp kort!

anonym

over 19 år siden

anonym

Hold deg unna roughen = lost ball ;)

Hitter

over 19 år siden

Hitter

Slå alltid driver, og alltid så hardt du kan......
Kongsberg er jo så lett og bred.

Pungrotte!

over 19 år siden

Pungrotte!

Tror anonym er inne på noe her!

Hold deg UNNA roughen!!!!!!!!!!!!!!!! Det er det smarteste du kan gjøre...

Ellers er hull 1-5-9-10-12-18 driver-hull

Hull 3-6-8-13-16 er gode 2.jern-hull (evt. hybrid eller 5wood)

Hull 4-15 er det greit med 4.jern

Da bør du kunne stå å slå inspillene dine fra flata...... Lykke til

Ps. Dette er hvordan JEG spiller der. Ikke dermed sagt at det funker for deg......

Dude

over 19 år siden

Dude

Jeg har spilt et par ganger på Kongsberg iår, og jeg kan ikke helt se at roughen der er spesilt tyngre å komme ut av en normalt. Mulig det er utfordringer når man kommer utenfor klipte områder, men det er det vel uansett hvor man spiller. Hvis man skal snakke om utfordrende rough så er vel Bogstad av de vanskligere i så måte.

anonym

over 19 år siden

anonym

kanskje Dude ikke har vært der på en stund.
Nå er kløveren til knærne og man finner ikke ballen.
Det er utopi og snakke om hvor lett det er å komme ut når du neppe finner ballen.

Dude. Det klipte området kalles semi-rough

Dude

over 19 år siden

Dude

Jeg var på Kongberg for 2 uker siden, så mye kan sikkert ha vokst til siden da. Det er også mulig jeg ikke kan termene riktig, men jeg har alltid trodd at semi-rough er den stripen som er mellom rough og fairway og som er ca 1-3 meter bred. Rough er da pr. min definisjon det litt lengre gresset utenfor der igjen. Det finnes vel også noe som kalles deep-rough som da er områder som neste aldri klippes. Hazard. er også en definisjon som brukes når man har kommet utenfor gresset. Men jeg er ingen golfordbok så jeg kan ta feil.

anonym.

over 19 år siden

anonym.

Ikke ment slik, men kunne tenkes du trodde jeg snakket om semi-roughen, mens jeg egentlig snakket om roughen, for der hersker fru Kløver.

Semi-rough til rough på kongsberg er opptil 10 meter, kommer bare an på hvor langt ut de klipper fairway.

Trust

over 19 år siden

Trust

Æsj, da gruer jeg meg til å spille Kongsberg til helgen! Hvis roughen er på det nivået som beskrives her, blir det vel umulig å finne igjen ballene. Det blir mye unødvendig leiting, mye tapt tid og mange tapte slag...

Klipp ned roughen, Kongsberg! (Ikke HELT ned, men slik at man kan finne ballene.)

Ikke bli skremt !!!!

over 19 år siden

Ikke bli skremt !!!!

Kongsberg er sannsynligvis norges letteste bane, full av doglegs som ingen legger merke til, korte par-4 hull som kan spilles med 2 mellomjern, og brede fairways.
Selvfølgelig vil en longhitter som både har en dårlig dag og bommer litt med taktikken kunne slå en ball i røffen, men de fleste kommer seg nok greit igjennom.
Vedder på at ama-tour på Kongsberg blir historiens første ama-tour der cut går under 80 slag.
Det som er spesielt med Kongsberg er at det er vanskelig å oppnå veldig gode scorer, men lett å unngå høy score. Feltet vil klumpe seg sammen mellom la oss si 75 og 80 slag. Den beste klarer kanskje 68, men det blir på langt nær like stor spredning som på de fleste ama-tourer.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

jeg tror du tar feil, men håper du har rett... hehe...

Truls

over 19 år siden

Truls

Jeg tror han har rett!

Niels

over 19 år siden

Niels

Jeg tipper en cut på 82

Truls

over 19 år siden

Truls

Går nok høyere med SÅ mange med.

ØB

over 19 år siden

ØB

Til ikke bli skremt:
Hvis du syntes denne banen er så lett, regner jeg med at du går minimum par hver eneste gang du er her?

kongsberg medlem

over 19 år siden

kongsberg medlem

HUSK AT HER BLIR DU STRAFFET FOR Å SPILLE COWBOY:
Hull 1 bør de fleste nå på 2
husk vind på hull 2
hull 3 må ikke slås for langt
spill safe frem til hull 9 her er det mulighet for noen å nå på 2(noen ikke alle)
Hull 10 legg deg mellom vannene da har du mulighet for å gå inn på 2
Hull 11 lett
hull 12 spill safe gå for å komme inn på 3
13 kan nås på 1 men la det være
14 lett
15kan slås helt frem til green på 1 hvis du slår i mellom skaugen i vei åpningen dette frarådes 2 rolige jern til green er bedere
16 kan også nås på 1 hvis du slår jævligt langt da må du slå imellom den innerste v åpningen i skaugen detter er rett lingje til green BØR ikke Gjøres
17 land litt kort av pinnen da det ruller litt mer her enn på andre greener.
Hull 18 kan nås på 2 da slår du dritt langt får best score hvis dette legges opp for 3 slag til green
Hold deg på banen hvis ikke kommer scoren din til å bli monster.
Lykke til.

ØB

over 19 år siden

ØB

Med de lengdene du opererer med her kongsberg medlem så kan jeg ikke skjønne at du like godt kan gå for greenen på hull 4,6 og 8 også...

Hvis du leser overskriften på toppen står det spillstrategi! Dette latterlige forslaget er vel en av mange grunner til at du ikke skal spille i helga... Så fremt du ikke heter JWK.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

haha den var morsom kongsberg medlem. Hvordan spiller du når du spiller cowboy da?

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Noen gode tips her også... Flere?

Hvordan er avstandsmerkingen på Kongsberg? Senter eller forkant?

Slicky

over 19 år siden

Slicky

Den varierer og er etter min erfaring ikke til å stole på. Guiden opererer avogtil med andre tall enn banen.

til øb

over 19 år siden

til øb

Gjennomgående idiotiske svar på innlegg.

Hva "ikke bli skremt" selv spiller på er totalt uvesentlig for hans objektive vurdering av banen.

Og når skal du lære deg at det finnes personer som slår lenger enn deg. Jeg for eksempel har ingen problemer OVERHODET med å slå 275m med rull, noen ganger også betydelig lenger. Og jeg har spilt med mange som slår enda lenger enn meg (spesielt når jeg har spilt med long drivere i statene). Slutt med denne forferdelige misunnelsen mot langtslående.

Og ja... kongsberg er lett.

til forrige innlegger

over 19 år siden

til forrige innlegger

Skal du kutte de vanskeligste dog-leggene på Kongsberg teller ikke rull, du må ha CARRY.
På tørre harde fairwayer er det ikke noe problem å ta en lavt loftet driver og trille ballen fra 200 til 300 meter, men man triller ikke ballen gjennom et skogholt eller over en elv.

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Spørsmålet var hvordan man kan spille banen smart. Tror ikke å kutte dogleg på hull 16 faller inn under kategorien smart spill..

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Jeg slår 3-jern 190 meter. Hvilke hull får jeg mer enn 130 meter inn hvis jeg slår jern fra tee?

Ikke mange

over 19 år siden

Ikke mange

Slår du rett, sikter midt i fairway og slår like langt når ballen ligger på fairway så har du over 130m til midten av green på: 5, 6 (ikke mye), 8 (ikke mye), 9, 10, 15 (ikke mye) og 18. Spiller du med draw, eller kan slå draw når du vil, så kan du ta bort 6 og 15 fra lista.

ØB

over 19 år siden

ØB

Tusen takk for den konstruktive tilbakemeldingen "til øb".
Hvordan i alle dager vet du at jeg ikke slår langt??? Forresten så syntes jeg ikke akkurat 275 med rull er så veldig mye å skryte av...

Og litt av poenget nevnt før her er at på noen av de hullene må man ha carry på over 300 m får å nå. Da er du som regel i skogen med dine flate baller med rull!!

til øb

over 19 år siden

til øb

Hovedpunktet mitt i treningen er å få ned ballbanen for å få noe rull. Per i dag har jeg kanskje 5m på drivene, 10m hvis det er knusktørt. Spesielt flate er ballene i hvert fall ikke.

meningen med innlegget mitt var å illustrere for deg hvor lite nyttige håpløse innlegg som dine og mine er.

ØB

over 19 år siden

ØB

Er faktisk litt uenig med deg! Pingla spørte om råd til spillstrategi på Kongsberg. Deretter kom kongsberg medlem med en "strategi" som jeg syntes var helt på trynet og det kommenterte jeg! Kan ikke skjønne hva som er så håpløst... Hvis du vil ha litt mer utfyllende kommer det her:

Hull 1 - Slår du langt du nå den på to
Hull 2 - Er lenger enn det ser ut, ta et ekstra jern
Hull 3 - Slå et jern/wood mot bunkeren i enden, helst forbi bjørka til høyre
Hull 4 - Slå et jern til bunn av bakken
Hull 5 - Utslag, innspill....
Hull 6 - Ikke slå langt på innspillet
Hull 7 - Greit hull.... Hvis flagget står oppe til høyre, sikt midt på green og ta en to putt
Hull 8 - Står flagget til høyre (garantert en dag), spill utslaget til venstre i fairway så får du mer green å jobbe med på innspillet.
Hull 9 - Sjekk hvor langt det er til pinnen. Green er 40 m
Hull 10 - Du må ha carry på 230 for å nå over 2. vannet
Hull 11 - Forholdsvis langt par 3 med 3 greenbunkere. Står pinnen til venstre gjør som på hull 7
Hull 12 - Sikt til høyre i fairway på 2. slaget så er det lettere å få innspill uten furuer
Hull 13 - Ikke vær helt. Slå deg ned så har du 100 m til green. Ikke slå for langt hvis pinnen står til høyre, da kan du få furu i spill.
Hull 14 - Kort par 3. Mye overhøyde
Hull 15 - Behersker du draw så sparer du mange meter til innspillet. Ca. 160 m til ytterste furua i "innersving"
Hull 16 - Her kan du også tjene noen meter med draw. Ikke gå til høyre på innspillet
Hull 17- Langt par 3. Pass på skråningen til høyre, den sluker baller...
Hull 18 - Hold deg unna roughen. Tre greenbunkere hvis du skal prøve å gå for den på to.

...

over 19 år siden

...

ville bare si at jwk er guden min og slår minst 400meter carry med drivern..han slår så langt at han kun trenger å gå rundt med et 7'er jern og allikevel når inn på alle par5 i to...

TAH

over 19 år siden

TAH

ØB:

Hvilken strategi ville du valgt i denne situasjonen:
Du spiller bestball match (2 mot 2) og ligger 2 ned etter 9 hull. På hull 10 har begge motspillerene dine rotet seg bort og du kan sikre en seier på hullet med et par. Etter første slaget ligger du på enden av vann nr 2. Du har tatt opp en 3 wood av baggen uten helt å ha noe mening med den. Makkeren din spør deg hva du tenker på og du svarer at du ikke har tenkt på noe spesielt. Han sier at du ikke har sjane til å nå greenen i motvinden og foreslår et jern ned til venstre for vann 3. Hvilket alternativ velger du?

A: Dunker på med 3 wooden for å prøve å kommer over 3. vann, noe som gir deg et 60 meters inspill som du ikke er spesielt god på + stor fare for at du går i vannet og du og din makker mister seieren på hullet?

B: Hører på din kloke makker og slår et 5jern ned langs venstre side og får et greit inspill med Pw fra ca 110 meter?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Meget fornuftig ØB!
På hull 15 slår jeg 5 wood over trærne uten spes problem. Tar alltid en sjanse på dette hullet. Havner jeg for langt til høyre med fadene mine så får jeg så langt innspill. Så her sjanser jeg litt, og svelger en bogey om jeg skulle treffe et tre. Hadde det vært amatour hadde jeg sjekket an formen. Sitter slagene den dagen går jeg for det. Og er man rusten legger man seg opp for lengre innspill.

Men bra strategi du satte opp der.

Luring

over 19 år siden

Luring

Svar til TAH:
Jeg plukker opp ballen og går videre till hull 11....

ØB

over 19 år siden

ØB

Takk takk Flucky! Dette er sånn jeg ville spilt fornuftig, og det nærmeste jeg kommer en spilleplan. Skal vel ikke påstå at jeg har spilt banen som jeg burde en eneste gang... Enig med deg på 15, her det morro å prøve litt iblant. Andre steder det hender jeg prøver er på hull 3 med en drive over bunker nr. 2 akkurat til venstre for bjørka.

Til THA: Vi vant jo tilslutt, gjorde vi ikke???

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Til ØB:
Mm hull 3 har jeg aldri tort å gå over. Har neppe lang nok carry - hva trenger du der egentlig? Det er jo en ekkel green å spille inn på hvis man ligger til venstre for bunkeren, så et høy risiko slag belønnes her.

Hull 13 kan man jo absolutt ta en sjans, men har bare gjort det fra gult. Vet ikke hvordan sikten er fra hvitt.

Greit å ha spilleplaner, og jeg har ofte det. MEN! så er det å følge dem da ;) Det er ikke alltid så lett når man er overivrig. Og ja, jeg er dumme Bjarne Vampyr som lekte 3 ganger med 4 jern i roughen på hull 2 på mikla nettopp :(

ØB

over 19 år siden

ØB

Hvis jeg ikke tar helt feil må du ca ha 220 carry for å komme over! Hull 13 er det også gøy å prøve, men anbefales ikke hvis du bryr deg om hvordan runden skal gå...

Spilleplan er fornuftig, men er jo mye morsommere å drive enn å slå ut med 4 jern! Eller i ditt tilfelle ta en tin cup...

kongsberg medlem

over 19 år siden

kongsberg medlem

ØB hvis du ikke klarte å lese mellon linjene i min spille plan at det var kun JWK (eller hvis det er noen andre med slik lengde med) som kunne klare dette. JWK spiller jo kun slik på trening for moro.
å spøre andre om spilleplan før en turnering er jo bare tull.(det er jo dette innspill av bane i forkant er til.
Du og jeg vet ikke hvor langt ellervor rett vedkommene slår derfor fleipet jeg mye for å overdrive men dette forsto du ikke.
Hadde du skrevet dette innlegget hadde jeg komentert dem med HA HA HA

ØB

over 19 år siden

ØB

Selvom man ikke vet hvor langt eller hvor rett en person er det lov å gi tips om hvaordan det er smart å spille banen vet du. Innspillet er som regel en runde... Jeg kunne ikke alt om Kongsberg etter en gang, men det gjorde vel kanskje du???

Greit nok at jeg ikke ser ironien din, men pingla spør om tips, da må det være mulig å komme med noen tips og ikke sånne tåpelig innlegg som dine. Tror nok ikke ditt innspill hjalp pingla så veldig... Da kan du like godt la vær å skrive!

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Det var faktisk noen av innleggene som hjalp meg i dag. Takk for det!

Mange lange jern, bra nærspill og en lost ball på hull 9 ga 38 poeng og score godt innenfor cutten

Niels

over 19 år siden

Niels

Støtter ØB her angående tips. Fett nok at man har forskjellige lengder, men når man ber om tips kan man få tips angående posisjon, ikke hvilke køller man burde bruke. Nå er det vel ikke SÅ stort forskjell på lengdene på oss amatører, og de som slår veldig langt kommer neppe på Scangolf for å debattere hvordan de burde spille :)

Pingla: grattis med en bra runde! Morro å høre at tipsene du fikk hjalp. Lykke til i morgen!

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Vil også legge til at det var veldig bra forhold på Kongsberg i dag. Flotte greener, fine fairways og ingen tullete flaggplasseringer.

TAH

over 19 år siden

TAH

TD er god til å spille golf, så ingen overaskelse at han setter en bra bane i dag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her