Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slopeofobi?

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Jeg lider av noe jeg har valgt å kalle "slopeofobi". Dette innebærer at jeg føler SV (kommunistisk tankegang) er i samme gate som slopeverdier. Ved å gi hverandre tildelte slag i match tilsvarer tankegangen om at alle skal ha det likt og alle skal være like. Jeg mener golf er en idrett på samme måte som fotball. Brasil starter ikke matchen med 3 minusmål selvom de møter Kina.

Noen som lider av samme fobi?

Profesjonell spiller

over 19 år siden

Profesjonell spiller

Skjønner absolutt tankegangen din Zinho. Aldri kommer jeg til å stemme SV, og kommer heller ikke til å forstå slopeverdiene.
Er drit lei av å tape matcher mot spillere som går 110 slag...
Og selvfølgelig begynner ikke Brasil med 3 minusmål.

Samme gjelder innen skisporten. Selv om Ted Legity veier mindre en Kjus, starter ikke Ted før Kjus...

Mvh Pro Golfer

Neimen

over 19 år siden

Neimen

Så synd det er i dere da. Tåler dere ikke å spille en sosial match? Si meg, hvor ofte spiller "Profesjonell spiller" matcher MED handicap? Folk skjønner hvor flink du er selv om du taper en handicap-match. Jeg antar det er det du har mest fobi mot.

Hvis dere er lei av å spille match turneringer med handicap, så kutt ut da?

Mvh, 4-handicapper som synes match er gøy uansett form.

Zinho

over 19 år siden

Zinho

Tusen takk for at du understreker min tankegang.. Sosial med Kristin Halvorsen? Et uttrykk sier "trening gjør mester", men jeg har ikke trent nok på å bli en taper! Er du ikke enig at vinneren er den sanne vinneren?

Neimen

over 19 år siden

Neimen

Så da mener du at handicap skal avskaffes i all turneringsform? Jøss. Jeg visste ikke at alle klubbmedlemmer skal jobbe seg fram til PGA Tour.

Sussi

over 19 år siden

Sussi

Stableford konkuranser er for de som er middels eller værre golfere. Noe man har funnet på for å få med folk. Alle skjønner jo at en som har høyt hcp er en grønnskolling i golf og aldri kan vinne i en slagspill konkuranse.

Alle vet jo at sånne konkuranser er bare vissvass, når en med 36 i hcp og en million tildelte slag vinner. Man ser jo med en gang at spilleren ikke har balltreff, nærspill og i tillegg generelt dårlig grunnkunnskaper om sving.

Og så går de rundt med nesa i været fordi de har vunnet på tross av at de er nybegynnere. Snakk om å lure seg selv.

Flott med nykommere, men de har en lang vei til å bli gode spillere, derfor er det bare tull at golfkarrieren starter med å vinne turneringer når de ikke kan spille.

Neimen

over 19 år siden

Neimen

La meg stille spørsmålet en gang til: mener dere virkelig at det ikke burde være handicap-turneringer i klubbene?

Sussi

over 19 år siden

Sussi

HCP turneringer er bare leketurneringer, ikke noe for seriøse golfere. Så ja det er bare noe piss hele greia.

Holde konkuranser for folk som har spilt golf i 2 mndr? Hallo !!!!!!!

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Det er mange som synes det er gøy med hcp turneringer, og la de ha den gleden dette gir. Håper dette ikke plager deg Sussi at andre folk kan hygge seg med sine tildelte slag. For da er det du som har et problem hvis du ikke kan respektere andre...

hcp kan dra til...

over 19 år siden

hcp kan dra til...

hcp kan dra til helvette

Hemmelig Nick

over 19 år siden

Hemmelig Nick

merkelig hvordan det lyser "sur lavhandicapper" fra mange som kritiserer hcp-turneringer.
det er faktisk bare å la være å spille hcp turneringer, så slipper dere hele problemet.

fatter ikke hva som er så vanskelig å forstå med det. er du god nok til at du ikke vil ha med hcp, så er du god nok til å spille Amatour.

Spiller på p4 tour

over 19 år siden

Spiller på p4 tour

Hemmelig nick: Du må gjerne kalle meg en sur lavhandicapper. Men når man kommer til et viss nivå og man har killerinstinktet ( som er viktig i toppidrett ) klarer man ikke å la være å irritere seg over å tape mot spillere som skytter 110 slag og 40 poeng.

Så du mener at i prøve vm i fotball så er det greit å la de dårligste lagene få spille med 20 spillere på banen. Og da mener du at dersom Brasil synes det er urettferdig bør de la være å spille..?? Ikke drit deg ut...

Secret Nick

over 19 år siden

Secret Nick

Heldigvis spilles ikke store turneringer som f.eks. Majors med hcp!

;-)

Jaha

over 19 år siden

Jaha

Så nå sammenligner man prøve vm i fotball med en lokal golfturnering? Golfspillere kan velge om de kun vil spille viktige turneringer på slag eller om de også vil være med på små sosiale hcp-turneringer.

...

over 19 år siden

...

alle golfkonkuranser burde vert slik:Den som bruker minst slag vinner,fordi den er best,enkelt og greit.Samme som i alle andre sporter,den beste vinner(somregel).Hcp er unødvendig mener jeg,menmen,alle har lov til å mene det de vil:)

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Når det i norge er ca 2500 spillere som har singelhcp og resterende har kanske snitt på 20-30. Så må du "spiller på p4 tour" respektere at det blir arrangert turneringer for hcp spillere. Og ja det er de som holder liv i klubbene rundt om i landet.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Til slope motstanderene :
Gjør som hos oss. La alle spille og ha premier til vinnere i slag og premier til vinnere på poeng. Klubbmesteren er alltid i slag klassen.

Dermed blir alle glade og lever lenge i landet og dør lykkelige....uansett handicap og eventuelle mindreverdighets komplekser..

Problemet er..

over 19 år siden

Problemet er..

at det er for få scratch-turneringer.

MEN

dersom det ble flere
SCRATCH-turneringer

ville ikke så mange stille opp utenom de med lavt single-handicap.

OG

dersom man fjerner hcp-turneringer

blir terskelen for å begynne å konkurrere i golf så høy at vi ville få like stor turneringsvirksomhet som CURLING.

JA, jeg også synest det er bittert å gå en bane på par og bli slått av en som bruker 20 slag mer enn meg...

Men slik er golf, ligger i samme gate som LOTTO !!!!!

Hvilket problem???

over 19 år siden

Hvilket problem???

Løsningen er jo svært enkelt for dere, enten dere vil ha flere eller færre HCP turneringer.

Til høsten når valgkomiteen i klubben deres går sin årlige runde og spør etter folk som kan stille til valg. Så REKK OPP HANDA, og si at du (dere) gjerne vil stille. Blir dere valgt så er jo veien åpen for å gjøre akkurat de endringene dere vil i turneringskomiteen.

(Beklager hvis det ble litt surmaget :-) ) Men etter tre år i turneringskomiteen i klubben min, så har jeg hørt alle argument, for flere og færre HCP turneringer.

Ikke sammenlign VM i Fotball med en Golfturnering, hvis en først skal sammenligne Golf med Fotball, så tror jeg nok det nærmeste vil være serie systemet. Seiresystemet er Fotballen's svar på HCP. Dårlige lag spiller i lave divisjoner, bedre lag spiller høyere opp.
Og med tanke på Norske Golferes HCP nivå, så ligger vi en plass mellom 5 og 7 divisjon.... :-)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Støtter siste innlegger, og nei, surmaget var det ei, derimot to the point.

Tror ellers at mange vil stille i brutto-konkurranser, ikke bare de med hcp.12 og lavere.

Og spill gjerne med flere klasser, netto/brutto slag:
hcp < 12
12 < hcp < 20
hcp > 20

Hemmelig Nick

over 19 år siden

Hemmelig Nick

jasså, så jeg driter meg ut, mens du gjør det ikke, med din sammenlikning av eget lavhandicap, 7divisjons spill med Brasil og deres fotball VM.....

lol.....

som det blir nevnt her, så handler ikke amatørgolf om likhet mellom de største nasjonene i fotball, men om et system som skal passe for alle som ønsker å drive konkuranse på amatørnivå.

mener du at man da skal eksludere alle høyhandicappere i konkurranse?

i så fall så er golfnorge dødt et par år etter at du har fått diktatorisk innført denne særs lavhandicap-rettede regelen...

hvor mange høyhandicappere tror du vil spille scratchturneringer mot 4-hcp'ere?
nei, det betyr vel ikke noe for deg, for du er jo i den kategorien selv, men kanskje man skal tenke litt større enn sin egen sfære så er det lett å se at alternativet til dagens system er dårligere tilbud til de det er flest av i golfnorge.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Problemet er vel ikke om det er hcp eller ikke!
Prblemet kommer når man IKKE har et "riktig" hcp. Når systemet er bygd opp på tillit så blir det feil for "Ola dunk" som ikke klarer å styre seg nå han kan "vinne" ei pakke topflite infinity.....
Spiller selv en del med 4 hcpere og de jeg har spilt med går stort sett mellom 34-39 (poeng) hver gang fra gult!!! Det er først i slagspill-komkurranse fra backtee disse begynner å slite. (såfremst hcp er "riktig").
Hcp-turneringer er helt greit det! Problemet er fastsettelse og endring av hcp.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her