Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

amatour på mørk

leif

over 19 år siden

leif

makan til dårlige resultater da, hvis man ser i forhold til hcp. er nok mange om har skryte hcp ja. noen som har noen synspunkter?

Ja

over 19 år siden

Ja

Hva med å fokusere på egne resulater? (Nei jeg har ikke spilt på Mørk)

Herregud!

over 19 år siden

Herregud!

Sykt dårlig forhold på Mørk. Greenene var ikke til å kjenne igjen.. Står stor respekt av å gå -2 da!

jesus

over 19 år siden

jesus

Ville vært bedre og spille på vintergreener! da skjønner du hvor "bra" greenene faktisk var det!

leif

over 19 år siden

leif

nå har jeg ikke sagt at -2 er dårlig da. det var bra det men alle de andre da om gikk langt over 80 slag og har 4 i hcp..

Silje

over 19 år siden

Silje

leif: så det er gitt at en 4 handicapper alltid skal spille rundt 76-78 slag? Jeg skjønner jo du har høyt handicap og lite erfaring.

Børge

over 19 år siden

Børge

Ja tenk på Henrik B, når han tusler på 74, 76 og det som verre er borte i Usa - han burde jo vært disket fra touren, han har sannsynligvis jålehandikapp han, slik som som alle spillerne på ama-tour har...... Leif, antar at du alltid går på ditt hcp eller bedre når du spiller, selv når du spiller baner som er konkurransetrimmet. La nå de stakkerne som forsøker å ha det gøy på ama-tour få lov til det, uten at man være eneste gang det er en konkurranse skal bruke energi og spalteplass på det samme gnålet. Få deg et godt nok hcp og still opp på disse turneringene selv. Har du et hcp som er bra nok, vis mot - still opp og se hvor lett det er å score godt nok. (Nei, jeg spiller ikke på amatour).

Anti Leif

over 19 år siden

Anti Leif

Jaja Leif.. sånn kan det også gå. Spilte du Mørk i går Leif? Leder du? Eller har du for høyt hcp til å kunne delta? Jeg var der (det er det eneste jeg kan si, for jeg spilte dårlig men sånn kan det som sagt gå når jeg jukset meg ned på 4. Akk så ydmykende, tror jeg skal jukse meg opp i igjen.

Nei Leifen det er ikke alle som lar være å skrive seg ned, og faktisk så kan en på 4 i hcp kun regulere hcp i turneringer så da må jo det ha vært noe som har gått greit en gang oså.

LYKKETIL med din deltakelse i Ama Tour Leif.

snappy

over 19 år siden

snappy

Er nok litt enig at mange på ama-tour ikke spiller god nok golf til å forsvare det nivået som speiler HCP grensene.

Å ikke klare cutten på en ama-tour vil jeg si er flaut dersom man har rundt 4 i hcp. Har spilt ama-tour i flere år med hcp rundt 4. Har aldri misset en eneste cut, har kvallet til P4 eller norges cup i nesten 50% av mine forsøk.

At banene er satt opp forskjellig er det ingen tvil om, men det skal ikke utgjøre mer en 4-5 slag ekstra på en runde.

Niels

over 19 år siden

Niels

HAhahahahahhaha. Ja her har vi full respekt for våre medmennesker. La oss trøkke dem ned i dritten når de har hatt dårlige dager.

Yess !!!! Du har den vakreste moralen jeg noen gang har sett snappy! Måtte alle guder være med deg.

leif

over 19 år siden

leif

helt enig med deg snappy. og til anti-leif: nei jeg spillte ikke på¨mørk

H

over 19 år siden

H

Gjelder dette bare Amatour?

Spilte i dag i en stablefordturnering med 26 startende.
11 klarte buffersone på poeng.
Med bruttoslag hadde det nok sett mere ille ut, så alle kan ha dårlige dager.
De som følger reglene for nedskriving må hele tiden måle seg mot beste runde.

Erik

over 19 år siden

Erik

Golf er ett ekstremt vanskelig spill. Dersom man mister formen kan man fort gå fra å spille på nivå med en som har 10 ihcp til og plutselig ikke spille bedre enn en på 35 i hcp.

thomas007

over 19 år siden

thomas007

Bare jeg som la merke til at en Stian Hansen gikk -1 idag? 79 på lørdag og 71 idag..

Riktig hcp

over 19 år siden

Riktig hcp

Vinden på Mørk må ta skylda for minst 5-6 tapte slag.
Dårlige greener som får ballen til å hoppe og forandre retning må ta skylda for ytterliger 4-5 tapte slag.
Å gå sammen med en spiller som spilte så ubeskrivelig treigt at vi fikk 2 ledige hull foran etter første 9, og dommeren i ræva nesten hele sisterunden gjorde også sitt til at konsentrasjonen ble borte.
Frustrasjon over å ikke mestre forholdene gjorde at ihvertfall jég ga fullstendig F på slutten og bare gledet meg til å bli ferdig så jeg kunne komme hjem å se på fotball.
Siste uke's golfspill målt i stableford var
-35 (turnering bortebane, fint vær, elendige greener)
-38 (turnering hjemmebane, fint vær, gode greener)
-24 (AMA-tour Mørk, sterk vind, dårlige greener)
-34 (selskapsrunde bortebane, variabel vind, gode greener)
Føler på ingen måte at jeg har for godt handiap i henhold til spillestyrke.
Dere som henger der opp i at noen har skryte-handicap er bare missunnelige rævaspillere som er for dårlige for AMA-tour.
På Mørk fikk alle som ville lov til å være med, så det vare bare å stille opp og vise hvor gode der er.....

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Støtter siste taler.

leif

over 19 år siden

leif

det er alltid noe å skylde på ja!! blir kvalm altså..

nullen

over 19 år siden

nullen

Kan du ikke bare spy?

nullen

over 19 år siden

nullen

"Alltid noe å skylde på ja..." Hvem er du egentlig? Leif? Spiller du golf egentlig?

leif

over 19 år siden

leif

ja jeg spiller golf..hcp 12

nullen

over 19 år siden

nullen

Tror jeg ikke!! blir kvalm altså...

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

litt artig at en 12 handicapper snakker om unnskyldningene til de som faktisk spiller på Amatour da.

har du prøvd deg på amatour noen gang leif?

leif

over 19 år siden

leif

jaja..bare å være barnslig nullen. nicket passer deg bra, NULLen

leif

over 19 år siden

leif

jeg har spilt amatour før ja.de gangene jeg har spilt så har jeg klart å spille til mitt hcp.

Kvalm

over 19 år siden

Kvalm

Jeg spyr i allefall

antileif

over 19 år siden

antileif

Leif: Du må slutte å skryte av at du er sansbagger! Det er egentlig det som gjør deg kvalm. God bedring.

leif

over 19 år siden

leif

er ikke kvalm jeg antileif..er frisk som en fisk;) men nå begynner det å bli litt for teit..litt barnslig syns jeg da

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

jeg må le....

du snakker om handicap når du spiller bruttoturneringer....

hvis du spiller en runde mot en 4 handicapper, hvem vinner da? og da snakker jeg selvsagt brutto.
ikke tantegolf, som du snakker om.

leif

over 19 år siden

leif

da skal han med 4 hcp normalt gjøre det men det er så utrloig mange som ikke er så gode som hcp tilsier så det kunne godt hende jeg hadde vunnet hvis jeg hadde møtt en 4 hcp.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

jada, og jeg kunne slått Henrik B. også, siden han har gått en 77 runde i år.

he he

over 19 år siden

he he

den leifen, den leifen
han er så sterk i trua at han skulle ha vore på tinget for KrF

H

over 19 år siden

H

En 12 hcp kan på en for han god runde slå en 4 hcp som har en litt dårlig dag.
Hvis det er konkurranse med litt format så vil en 4 hcp slå en 12 hcp i sannsynligvis alle rundene de spiller sammen..
Husk at en med 4 på kortet har oppnådd dette via konkurranse.
Men snakker man om de med 6 og 7 vs en med 12 så blir forholdet et ganske annet. det har jeg selv opplevd. Fra 15 og ned til 5 er det mange som har jåle-hcp.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

I denne diskusjonen leser jeg bare: bla bla bla bla bla bla BLA BLA bla bla bla jeg har størst dromedar bla bal bla bal bla bla bla bla bla BLA bla bla bla.

Jorda er rund og terninger er ganske firkanta.

nullen

over 19 år siden

nullen

hoho, leif er lillebror til erik.

leif

over 19 år siden

leif

teit folk å diskutere med altså.

10 hcp

over 19 år siden

10 hcp

Leif må være langt borti mot de man kaller vesle Tiger har det i kjeften, og har vel knappt spilt en runde på under 90 dritt i hcp nå da.
Jeg spiller jevnt med mitt hcp.
spiller mye sammen med en kar som har 7,8 i hcp og en som har 2,8
hvis vi ser snitt fra sesongen i fjor spilte vi til 35.6 poeng men jeg snittet ut med 86,7 slag
7,8 hcp snitt på 83,9
2,8 hcp snitt på 73,8 slag dette var på en hel sesong vi spilte 11 runder sammen.
2,8 hcp sliter med å komme under 80 slag på amo touren.
det er veldig stor forskjell på selskap runde og amo touren.
skjønner ikke du dette eller?
Det lyser imellom hvem som er TEIT

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Veldig bra innlegg "10 hcp"!

leif burde også tenke på at forholdene på Mørk ikke var spesielt bra. Har man en dårlig dag i TILLEGG, ja da blir det fort 90. Jeg har selv 4, spilte Amatour i Arendal i år på helt skrekkelige greener. Spilte 83, 82 og hadde 9 tre-putter totalt. 5 på ene runden, 4 på den andre. På gode greener treputter jeg lite. Kanskje leif skjønner da at gode greener er viktige for å kunne spille bra golf?

Jeg spilte med Andre Thorsen (vinner av turneringen) første runde i Arendal og det var utrolig kult å følge med han. Han hadde sjelden lange putter, så selv på dårlige greener klarte han å to-putte hele tiden. I tillegg satte han mange flotte birdies. Å spille slik under slike forhold er rett og slett beundringsverdig. For oss som ikke traff like mange greener var det absolutt vanskelig å score bra.

Henrik B

over 19 år siden

Henrik B

Leif har HELT RETT!!!
Over halvparten av alle ama-tour spillere skulle ikke hatt hcp-kort engang! Det er horrible scorer i forhold til hcp og mange har jukset seg til hcp i selskapsgolf. Scorene på ama-toursier gir et mer realistisk bilde av nivået enn folk tror!

Henrik B

over 19 år siden

Henrik B

Forresten Flucky.

En ærlig 4-hcp 3-putter IKKE 5 ganger på en runde....

HCP 0,6

over 19 år siden

HCP 0,6

Leif har helt rett gutter.. Spiller selv P-4 og vet at90% av dere som "taper 4-5 slag pga greener" og "4-5 slag pga vind" ikke er i nærheten av det nivået som står på hcp kortet.. En 4-hcp taper ikke 8-10 slag pr runde dersom forholdene ikke er optimale. Det blir for dumt..

leif

over 19 år siden

leif

bra det noen som har vett i hodet og er enig med meg:)

snappy

over 19 år siden

snappy

Jeg spiller ikke i snitt 8 slag dårligere delv om det blåser og dårlige greener, men kanskje 8 slag dårligere en mine beste runder under optimale forhold..

Mener enda at å ikke klare cutten på ama-tour må være flaut...

Sorry, men seriøst.. Flaut

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Mulig jeg hopper rett i fella her nå, men dere 4 siste som skrev inn før meg her nå er totalt IDIOTER! Og vet faktisk ikke hva dere snakker om.

Jeg kjenner Flucky, og vet at han både er Ærlig, og en GOD 4 hcper!

Men på en litt dårlig dag, og på DÅRLIGE greener, så kan man faktisk 3 putte 5 ganger! Er det så fantastisk vanskelig å forstå??

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hehehe. Så morsomt :)

Henrik B: Hva i all verden vet du om mine spillestyrker? Hva i all verden i himmelens rike og apenes klode har ærlighet med 3-putting å gjøre? I Arendal var det grusomt dårlige greener. Og ja, første runde 3-putta jeg 5 ganger, og andre runde 4 ganger. Jeg er normalt en veldig god putter. Selvsagt er ikke alle 3-puttene greenens feil, men i Arendals tilfelle kan jeg skylde det meste på forholdene. Var du der forresten?

Jeg er også stabil på handicappet mitt, dog ikke i Amatour, for der har jeg nerver innimellom. Jeg skriver meg opp med 34 poeng, og da skal det lite til for å gå opp i hcp igjen.

Men hvis du sier jeg lyver Henrik B, så lyver jeg vel i ditt hode. Da er du en akkurat passe patetisk sjel :) Og om det blåser så spiller jeg bra da også. Hjemmeklubben min er Miklagard og der er vi vant å spille i mye vind.

Snappy: Flaut? Det var da fælt så dømmende du skulle være. Hva vet du om den mentale tilstanden til andre spillere? Eller fysiske forhold? Er det ulovlig å være dårlig innimellom? Jeg blir jævla forbanna (ikke flau) om jeg misser en cut, men det har bare skjedd en gang *bank i bordet*.

Henke

over 19 år siden

Henke

Til Henrik B: Så du mener altså at selskapsgolf og turneringsgolf er akkurat det samme? Når vi i Norge har et system der man justerer handicap i selskapsrunder helt ned til 4.5 i hcp, ja da vil alle som ligger over 4.5 ha et annet _realistisk_ hcp som du sier i turneringer. Forstår du ikke at andre kan være nervøse i turneringer? Selv om du sikkert er jernmannen med superpsyke, så er du jævla arrogant med meningene dine.

Erik

over 19 år siden

Erik

Helt klart. Det er nope helt annet å spille turneringer enn selskapsrunder.
Det sier seg jo selv at det er en mye tøffere mental utfordring.
Og dersom man får nerver har det ekstremt mye å si på scoren.

Trygve

over 19 år siden

Trygve

Jeg vil si det helt motsatt enn Henrik B.

En 4 handicapper har neppe stabilt 4 i handicap om han slår masse dårlige slag, og putter bra på en runde. Er man off en dag på putting, ja da bommer man mange 1-2 metringer. Starter man først å bomme, ja da blir det fort ille. Når det gjelder slag har ofte en 4 handicapper bra nok teknikk til å finne ut av problemene sine, og slå ok slag. Jeg ser veldig mange på Amatour med ufattelig dårlig teknikk, og rundt 4 i handicap. Joda på en perfekt dag får de det til å klaffe, men under press blir det annet, og når timingen ikke stemmer helt.

Men who cares igrunn? resultatene er hva resultatene er. Synes dere det er så skrekkelig dårlig nivå i Norge, så gjør noe med det da. Start golfakademi!

snappy

over 19 år siden

snappy

Jeg forsetter med... Flaut..

Dere prater om spille styrke!!

Ja, det er det jeg prater om også. Om du er nervøs etc spiller ingen rolle, det er en del av gamet. Dersom du er nervøs på ama-tour er det manglende spille styrke på samme måte som en dårlig sving.

Jeg leser veldig mye om psykologien i golf for å bli bedre på dette, og det har gitt mye bedre resultater. Bare etter få uker så jeg forskjeller.

At man 3-putter på dårlige greener er helt sant, men ikke 5 på en runde, da er det ikke bare greenene sin feil, da er det følelsen eller putting stroket det er noe galt med. Om man 3-putter 5 ganger er ikke dette verdens undergang. Man setter da noen birdies på en runde også vel, la oss si 3 stk. Da er man +2.

Men det jeg tror er at dere som går 85-89 osv har chip 3-putt ofte. Mange av dere slår jo ballen ganske bra, men sliter på og rundt greenene.

Vinneren på Arendal har jeg spilt mange runder med, kjenner han ganske godt faktisk. Han er god til å putte, men mest av alt er han ganske god psykisk. Når han spiller turnering lukker han seg selv inn i en boks, og er i nuet på hvert slag. Mye av det samme kan man se på Eirik Tage J.

Spille styrke vil jeg si er teknikk, følelse, ball kontroll og psyke.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Snappy har en del gode kommentarer i mine øyne.

3-puttene som kommer er vel først og fremst takket være upresise innspill vil jeg tro.

Som høy-hcp med turnering neste uke på gang er poeng nummer en, hold ballen i spill, nummer 2 er å være relativt fornøyd med bogey. Men 3-putting, nei uff, da skal forholdene være dårlige om jeg ikke skal bli fryktelig oppgitt i 10sek.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Snappy joda jeg er enig i mye av det du sier, men hør nå på hva jeg sier? Jeg kan godt gå gjennom eksempler på 3-puttene mine, og ja jeg hadde 9 stk i Arendal. Alle var ikke greenene sin feil, men når ballen hopper som den vil fra 1,5 meter, da skjønner du nok selv at ikke alle går i. Eller?

Det er klart at spillestyrke har med psyke å gjøre i turnering. Jeg kjenner mange som blir nervøse i turnering og angriper på feil måte, men det er da menneskelig? Jeg har ikke spilt SÅ mange slike turneringer heller, og jeg blir helt fjern innimellom når jeg spiller turnering :D Men jeg blir nå vel ikke flau av den grunn. Så full av ego er jeg ikke.

Du kan jo spørre Skrens Petrus her på forumet om han var fornøyd med greenene der han lå på første runde. Det er klart som Fooore sier at man trenger mer presise innspill slik at man ikke får lange putter, men hvem legger ballen innenfor 3 meter hele tiden? Jo Andre Thorsen deriblant.

Siden dere åpenbart ikke var i Arendal og ikke vil godta at jeg sier "greenene" sugde, så får dere heller bare sitte i den boksen dere sitter å snakke med hengslene. På 7 av mine 9 tre-putter hoppet ballen ukontrollerbart. 2 av dem var jeg bare usikker på hvor kjapp "greenen" var. I nedoverputter uten gress og mye humper klarte jeg ikke å legge ballen nærme nok fra 10 meter. Beklager dette og beklager at jeg har latterlig dårlig turneringsfokus samt nerver. Beklager at jeg ikke her tilfredsstilte handicappet mitt. Og det er beklagelig at dere er såpass sneversynte som dere er.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Frustrerende å lese noen av innleggene her.
Fint vi har sånne professorer som vet alt om hcp og prestasjoner.

Men la meg komme med et lite eksempel:
Mandag gikk jeg en runde på Kongsberg på 76 slag.
I går gikk jeg en runde på Kongsberg på 86 slag.
Forholdene var bedre i går enn på mandag.
Likevel brukte jeg 10 slag mer.
På hjemmebanen min.
Under perfekte forhold
Lurer på hvordan dette hadde gitt seg utslag om jeg hadde spilt i sterk vind på bortebane med dårlige greener.

En kjapp titt på fjorårets statistikk avslører et sprik på 22 slag mellom beste og dårligste runde på hjemmebanen.
Prestasjonene på bortebane i turnering varierte mellom 24 og 36 poeng i stableford.
Så hva er da riktig handicap ???
Ser også at en god kompis av meg har gått 2 turneringsrunder samme uke på henholdsvis -1 og +13 slag.

Hvordan vil du forklare at jeg har så store avvik i prestasjonene, Snappy ? Er jeg komplett idiot i forhold til deg og alle kompisene dine som er så superstabile ?

Truls

over 19 år siden

Truls

Dagsformen har også mye å si. Man kan føle seg skikkelig klein og klønete én dag og i knallform neste dag. Scoren kan da bli så ymse.

Det er bare å kikke på hva f.eks. spillerne på PGA Touren presterer. Der skiller det gjerne 8-10 slag på beste og dårligste runde i en og samme turnering. DE er mye mer stabile en "oss" så da kan vel "vi" ha større sprik i scoren...

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Og faktisk. hehe. Selv på gode greener, på en dårlig dag, ja tro det eller ei, men da kan jeg også ha 3-4 tre-putter :D og ja jeg ligger stødig rundt 4 i handcap. Det trenger ikke være dårlige greener for at jeg skal tre-putte heller ;) Men i Arendal spilte vi på de dårligste greenene jeg noen gang har spilt på. Det sier litt.

Truls

over 19 år siden

Truls

Snappy sier:
"At man 3-putter på dårlige greener er helt sant, men ikke 5 på en runde, da er det ikke bare greenene sin feil, da er det følelsen eller putting stroket det er noe galt med"

Så det er greit med 3 og ikke 5? Er greenene skikkelig BAD, holder ikke ballen linjen. Da er det faktisk slik at de som er BEST på å putte, bruker flest putter fordi de sender ballen avgårde på linjen - så hopper den ut. De som er dårlige til å putte har gjerne flaks slik at ballen hopper inn på linjen igjen. DET har jeg sett sååå mange ganger selv.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Leif, Henrik B, hcp 0,6: Fleiper dere?

KuKåre

over 19 år siden

KuKåre

Nye Gunnar bull: nei dem er bare neandertalske ku-baroner.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Nå må noen her RULLE INN!!!!

At en 4 hcp er "uærlig" fordi han på dårlige greener drar på seg 5 3-putts på en runde!!??

Får noe vås! 82 I TURNERING med 5 3-putts er omtrent 78 med normale greener. en 4-hcp vil få noe rundt 5-9 slag.... Kan folk telle her?

Når PGA gutta drar på seg 2-3 3-putts på en runde på "PERFEKTE" greener, er de da "uærlige" fordi de spiller på PGA?

De fleste 3-putts på PGA kommer på søndagen! Dels pga nerver, men også MYE pga spike-merker.... DE treputter av spikemerker, mens det skal være tragisk for en 4-hcp å treputte på greener delvis uten gress...?

Ta dere sammen....!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha. Nei helt ærlig, jeg tror de (eller han) bare kødder.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

jaja, vi har alle våre meninger om hva som er flaut og hva som ikke er det.

det eneste som er fakta her, er at det er ingen som er like, og ingen vits i å være nedlatende ovenfor de som har en møkkarunde som medfører tapt cut.

har du en dårlig dag, så har du en dårlig dag. sånn er det bare.

når flucky sier han spiller stabilt på sitt hcp, så vet jeg også at det er sant, etter å ha spilt en del runder med han.

du må lære deg å skille mellom det å kunne ha en dårlig runde, og det å være en som ikke normalt spiller til sitt hcp, snappy.
slutt å late som om du alltid spiller lave 70tallsrunder runder, for det nekter jeg å tro.

ellers får alle ha lykke til videre i amatour sesongen... det trengs tydeligvis...

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror vel de fleste har 3-puttere innimellom, men fra avstander under 8m er det selv for meg helt unødvendig, dog avhengig av forholdene.

Ingen grunn til å ta sånn på vei om en eller annen nick beskylder en for å være sandbagger eller jåle-hcp eller hva som helst, men kjenner vel seg best selv uansett.

Spilte til langt under hcp søndag, over hcp tirsdag på samme bane, eneste forskjell var dårligere vær tirsdag, golf er golf.

hcp 15,8

TAH

over 19 år siden

TAH

Orker ikke lese hele denne diskusjonen, men regner med at det nok en gang er amatour spillere som får gjennomgå forde de ikke spiller til handicap.

Med det handicapsystemet vi har i Norge kan man ikke forvente at folk spiller til sitt handicap i turneringer eller på vanlige selskapsrunder. Handicapet i Norge viser jo mer potensialet til spilleren enn spillerens vanlige score. Anser meg selv som en 10-12 handicapper fordi jeg stort sett spiller mellom 80 og 85 slag. Noen ganger kommer det en drittrunde på 90 og noen ganger detter det faktisk inn en "kjemperunde" (i min målestokk). Problemet er at 90 runden ikke får noen sælig innvirkning på handicappet mitt, mens "kjemperunden" gjør at jeg raser ned til kunstig lavt handicap. Hadde en "kjemperunde" i forrige uke der jeg gikk 75 slag og raste da ned til 5,1 i hcp (Fra 6,3).

Dette betyr at jeg nå skal spille min hjemmebane (Kongsberg) på 79 slag for å spille til handicap. Det gjør jeg nesten aldri og forventer derfor heller ikke å gjøre det under amatouren til helgen. Kan se for meg at det er mange andre "hobbyspillere" som har det på samme måte som meg og derfor er det mange på amatour som ikke spiller til sitt Norske "idiot handicap".

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Veltalt TAH! Det er akkurat det som er problemet i Norge. Men så ser vi nesten det motsatte for de som er under 4.5 i handicap. De kan ikke skrive seg ned i annet enn turneringer, og blir derfor veldig stødig på sitt handicap etterhvert. Man skriver seg også veldig sakte ned når man nærmer seg 4-3-2. Derfor et en 4.0 handicapper ofte mer stabil enn en 5.0 handicapper.

Problemet til mange på forumet her er at de innser ikke at dette er en hobby for mange. Vi har andre jobber i livet og kan ikke trene golf 5 ganger i uka. Ikke alle har mulighet å spille flere runder i uka for å holde handicappet sitt ved like. Vi som spiller på lave singlehandicap vet at nærspillet må sitte for å få god score. Og får man ikke trent, ja da fyker score opp endel slag.

Et annet problem er om man plutselig spiller mye mindre, men at man har lyst å være med på litt turneringer. Ja da har man også mye lavere handicap enn man spiller på. Hadde vi bare beregnet snittet for hvert 10. runde man spiller, eller andre forslag som har dukket opp på Scangolf, ja da hadde vi sett et mer reelt handicap.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Vel talt både TAH og Fløkki

hcp

over 19 år siden

hcp

http://www.usga.org/playing/handicaps/manual/handicap_system_manual.html#

Sånn kan det jo også gjøres da.

leif

over 19 år siden

leif

hehe..dette var ganske morsomt..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her