Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greenhastighet, tilstand. Stipmeter

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

I en annen diskusjon ( Om Nøtterøy) så jeg dette verktøyet ble nevnt. På Miklagard tidligere i år la jeg for første gang merke til informasjon om greentilstand gitt fra dette verktøyet på en norsk bane. Jeg har spillt golf i sju år, og håper jeg ikke er helt blind?

Imidlertid er dette noe jeg skal strebe etter at min hjemmeklubb/bane skal ta i bruk! Supert å ha et mål og ikke bare "rykter" om hvordan greenene er.

Noen som synes at banene burde bli pålagt av golfforbundet å stipmetermåle greenene sine?

Jeg synes det! Jeg mener dette ville gi veldig tilstandsorienterte priser ( andel, greenfee) og en fornuftig markedspris i forhold til pris/beliggenhet etc.

Se informasjon om hvordan verktøyet fungerer her:

http://www.usga.org/green/DOWNLOAD/golf_course_managment/GREENS/stimpmeter.html

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

En link til om stipmeter:
http://www.bms-europe.co.uk/products/golf/stimpmeter/

Nøyaktighet

over 21 år siden

Nøyaktighet

Til de som skal måle hastigheten på sine greener: Les meget nøye hvordan dette instrumentet skal brukes! Jeg bruker selv dette ofte og mener jeg har lært meg hvordan det gjøres. Instrumentet er en latterlig enkel konstruksjon, men krever riktig bruk!
Jeg hadde bla en som fortalte meg at Hauger hadde målt 14 fot på sine greener i sommer! Det er feil!!! Med Haugers konstruksjon av greener, og type av greenklippere er dette en umulighet...
Miklagard hadde over 12 fot på et av sine større arrangement i sommer og dette mener jeg er riktig, jeg deltok nemlig selv... Men det er nok det raskeste vi har hatt i Norge.
Europatouren ligger på 9-11 fot og UStouren kan være oppe i 12 fot. I Australia hadde de nesten 13 fot på den ene turneringen og da klagde tourspillerne!

Så vær så snill de som skal måle hastighet, skaff dere innsikt i hvordan dette gjøres!

Bølla pinsvin

over 21 år siden

Bølla pinsvin

Må si det er svært imponerende at Miklagaard opererer med høyere hastighet på greenen enn noen av verdens beste baner i svært varme strøk med sommer året rundt. I norge med vinter halve året og mye nedbør etc, virker det litt søkt å sammenligne seg med Augusta mational og Royal Melbourne. Man kan begynne å lure på om tallene er helt riktige.

Reagerer også på påstanden om at det som er mulig på Miklagaard "er helt feil på Hauger" , ikke mulig osv. Virker som om noen prøver å overdrive sin egen fortreffelighet her.

Kan virke som om Miklagaard tar de to beste dagene i juli og august og bruker det som om det var vanlig hastighet fra april til november. Tror jeg kan stå inne for at på de aller fleste dagene i året er hastigheten på Miklagaard betydelig lavere enn på Augusta eller Melbourne........

Snusmumriken

over 21 år siden

Snusmumriken

Så var vi i gang igjen...
Vet ikke om jeg skal gråte eller le!

Nøyaktighet trekker frem ÉN av de beste
dagene på Miklagard og bruker den som
et eksempel for hvordan det slår ut på
dette "sagnomsuste skumle" instrumentet
som ikke er stort mer enn ei renne med
et par hakk på toppen, hvor man legger
ballen og vipper stokken til ballen triller
av seg selv.

Vips så er misunnelige Ola Dunk ute og
sier at kaksegjengen på Miklagard skryter
på seg at dette gjelder hver dag hele året.
FA.. så misunnelig dere er!!!

Hauger har sikkert 14 på stimpen hver dag
på hver green de, men da er det målt i den
bratteste bakken på hver green ;-) og de
bratte bakkene er det mange av der!

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Bølla Pinsvin;

"Må si det er svært imponerende at Miklagaard opererer med høyere hastighet på greenen enn noen av verdens beste baner i svært varme strøk med sommer året rundt. I norge med vinter halve året og mye nedbør etc, virker det litt søkt å sammenligne seg med Augusta mational og Royal Melbourne. Man kan begynne å lure på om tallene er helt riktige. "

Jeg ville liksom trodd at greener med tele kunne bli ganske superraske, men kanskje jeg tar feil .... ;.)

Knurre Knurrik

over 21 år siden

Knurre Knurrik

Jeg hater å si det, men Miklagard hadde de suverent raskeste greenene i Norge, med kjempemargin, i fjor.
I år har det også vært meget bra, men ikke så bra som i fjor, pluss at noen av de andre banene har fått raskere greener.
Likevel, Miklagard er raskest på det raskeste, og raskere i gjennomsnitt over hele sesongen.
Hvor raske greenene skal være er et valg banestyret gjør. Det koster mye pleie, og man må bruke masse kjemiske stoffer (gjødsel, sprøytemidler) for å holde Miklagards standard.

I USA hvor golfbanetettheten er mange ganger større enn i Norge har denne overdrevne tilsetningen av stoffer noen steder blitt et miljøproblem. Det blir det nok ikke i Norge, men man bør likevel spørre seg om det er vits i å ha så ekstremt raske greener. 12 på stimpmeteret er imponerende, men lite hyggelig for gjestespillere som er vant til greener med 5-6.

Man burde heller bli enige om at samtlige baner skal legge seg på en middelvei, f.eks 9-10. Dette er raskt nok for de beste, og treigt nok for de dårligste.

Enig i at det burde være oppgitt stimpmeterverdi på samtlige baner på internet så man vet hva man går til. Men vi har allerede sett i sommer hvordan baner som Mjøsen, Kongsberg og Kvitfjell skryter av seg selv på hjemmesidene sine, mens virkeligheten er en helt annen.

Det kunne være morro om pro-shopene (eller BØRJE !!!!!!!!!!!) kunne begynne å selge stimpmeter. Denne enkle innretningen kan umulig koste mer en noen ti-kroninger, og man vill fått et nytt hett tema å diskutere her inne neste sesong.

HJ

over 21 år siden

HJ

Er det noen som vet om farten på green måles i bare én retning?

Alle har vel opplevd at green-gresset strekker seg etter solen og som betyr at en flat putt kan være mye raskere mot solen/ med gresset enn den er motsatte vei. Kan Stimp Meter da vise 11 med gresset og 9 mot?

Blir ikke korrekt hastighet snittet av minst 4 målinger fra 4 vinkler.

Hvis mine antakelser stemmer blir det vel heldigvis talent/treningsmengde (på putting) som til sist avgjør om det skal bli lav putting-score. De fleste av oss er ikke dyktige nok til å nyttiggjøre oss av om vi vet om farten er 9 eller 11. Man må trene og bruke god tid på treningsgreenen før runden. Da får man føling med greenens hastighet. Det som da kanskje er mer viktig er at treningsgreenen har samme hastighet som de 18 på banen.

Man of the match

over 21 år siden

Man of the match

Stimpen skal måles fra 4 retninger og så ta snittet. Akkurat som du sier HJ.
Knurre: ville ikke sammenliknet Kongsberg med de to andre banene der....
Det beviser bare hvor udugelig du er og hvor minimalt du kan om golf!
DUST!

Snusmumriken

over 21 år siden

Snusmumriken

Lengden ballen ruller fra stimpmeteret skal måles i 2 retninger (selvfølgelig 180 grader på hverandre på et flatt område av greenen), i hver retning skal det måles 3 ganger og snittet av alle 6 målingene benyttes som verdi. Dersom spredningen mellom disse 6 verdiene er for stor (definert i "bruksanvisningen") skal man måle en annen plass på greenen da den tydeligvis ikke er flat nok der man har målt første gang

Nøyaktighet

over 21 år siden

Nøyaktighet

I tillegg skal man bruke både en myk og en hard ball på målingen. Man skal helst måle på flere greener.

Søk etter "stimpmeter" eller "speedmeter" på nettet og du vil finne masse informasjon der.

Joje

over 21 år siden

Joje

DESSUTEN: Det er ikke noe poeng bare å ha så raske greener som mulig. For det første må de være designet bra nok til å kunne leses, og for det andre så må alle 18 greenene være så like som mulig.

Personlig synes jeg det siste er aller viktigst. Ingen ting som er mer frustrerende enn variabel hastighet fra green til green.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

For å få best resultat ”på stimpen” må man:

-Måle fra 4 retninger med 4 baller av samme type. Får da målt både med-, mot- og sidegress
-Gjentas med å benytte både myk, middels og hard ball. Avsluttes med en klinkekule kun for moro skyld
-For tellende resultat må overnevnte gjøres på minst seks greener innen én time
-Gjennomsnittet av alle ballene regnes så ut, og dersom resultatet er utenfor 1,21 standardavvik, så kan ikke beregningen telle p.g.a for stor usikkerhet og prosedyren gjentas

Det hevdes at greenkeeper på St. Andrews holdt på – nesten sammenhengende, kun avbrutt av spise- og hviletid – i 8 dager mellom 6-13 juni 1972 for å får godkjent resultat på stimpmeteret. Da viste det for øvrig 11,6.

HJ

over 21 år siden

HJ

Takk for mange bra svar og bekreftelser.

Men, ærlig talt. Med det tidsforbruk som en korrekt måling krever så er vi vel alle bedre tjent med at greenkeeper bruker tiden til å klippe og vedlikeholde greenene.

Håper forøvrig at Stimp Meter ikke blir allemannseie. Ser for meg at de som liner opp 1 meters putter fra minst 4 vinkler også har med seg Stimp Meter på banen og bruker tid på det også.

Joda

over 21 år siden

Joda

Stimp til alle.
Neste sommer skal vi stimpe og diskutere

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her