Børje Pedersen
Tror det er på tide at det skilles mellom kjøp i proshop, og kjøp av pro. Salget i proshop er ikke det samme som at proen hjelper til med å finne riktig utstyr, det er mange shoper som drives uten pro.
Spesielt ille blir det når bane eier også driver proshopen, da blir det bare snakk om salg uten tanke på hva som passer.
Har sett stygge eksempler på dette på min hjemmeklubb, det er til meg de kommer med problemene. For eksempel, utlevert damesett, sammensatt av tre ulike sett, to ulike flex, og tre ulike grep. Dette utlevert som ett sett"bedre enn det du hadde før". Eller en mann, middelhcp, kjøper en 5 wood , utleveres en wood med L. flex. Ved reklamasjon blir han tilbudt tilgodelapp.
Disse tilfellene har ikke noe med proen å gjøre, da denne ikke styrer shopen. Dette er ett utslag av lavkostkonseptet som eieren driver. Vil tro at eier av proshop ville tjene på å benytte seg mere av proen i forbindelse med salg av utstyr. Kunne proen anbefale utstyr, uavhengig av eierinteresser, fikk vi objektive råd.
I de tilfellene at proen eier og driver shopen, velger jeg å tro at de har så meget faglig integritet at de anbefaler det som er best for kunden. Dette handler om en lengre tids tillitsforhold mellom pro og spiller, og begge er avhengig av hverandre.
Der hvor proen ikke driver shopen, velger jeg å tro at proen ser mest til spillernes behov, ikke shopeier. Dette er i alle fall den erfaringen jeg har.
Konklusjonen min blir derfor entydig, stol på proen din i valg av utstyr, tror de vil anbefale det du trenger uavhengig av eieriteresser.
Jeg tror også at alle i Norsk golf vil ha en vinn-vinn situasjon her. Stoler spillerne på oss i bransjen, kan vi tilby bedre priser, og alle tjener på dette.