Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

dropp i rød

lurer

over 19 år siden

lurer

når man har slått i rød vannhinder, kan man da droppe så langt man vil tilbake i flagglinjen eller er det to køllelengder?

Rosa Russin

over 19 år siden

Rosa Russin

To køllelengder fra skjæringspunktet eller motsatt sides skjæringspunkt som ligger like langt fra hullet

Rosa Russin

over 19 år siden

Rosa Russin

Dette er alltså tilleggsreglene for sidevannshinder. Ettersom sidevannshinder er en form for vannhinder gjelder selvfølgelig også alle mulighetene som en har ved gult vannhinder (bak i flagglinjen fra skjæringspunktet eller slå ny ball fra der en slo fra med ett straffeslag)

Jada

over 19 år siden

Jada

Hei lurer,

du har tre muligheter hvis ballen havner i et sidevannshinder (merket rødt). Man kan droppe så langt bak man vil i flagglinjen hvis man ønsker det. Her følger utdrag fra regel 26-1:

"Hvis en ball er i eller er mistet i et vannhinder (enten ballen ligger i vann eller ikke), kan spilleren med en straff på ett slag:

a. Spille en ball på stedet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt (se regel 20-5); eller

b. Droppe en ball bak vannhindret, idet punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret holdes direkte mellom hullet og punktet hvor ballen skal droppes, uten begrensning til hvor langt bak vannhindret ballen kan droppes; eller

c. Som tilleggsmuligheter bare tilgjengelige hvis ballen sist krysset grensen til et sidevannhinder, droppe en ball utenfor vannhindret innenfor to køllelengder fra og ikke nærmere hullet enn (i) punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret eller (ii) et punkt på den motsatte grensen til vannhindret i samme avstand fra hullet.

lurer2

over 19 år siden

lurer2

Om man slår 2. slaget i vannet, så blir det 4. slaget man slår etter drop?

Slår man 2. slaget O.B., så blir det 5. slaget etter drop?

stemmer dette?

thomas007

over 19 år siden

thomas007

Om du slår 2. slaget OB, skal du slå en ny ball fra samme sted, og dette blir 4. slaget ditt.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Lurer2:

Ser du mangler litt kunnskap her..

Det som er det enkleste når man tenker dropp, og vilke slag man slår etter en dropp er å telle droppen som et slag.

En dropp er egentlig bare et slag som du kunne slått med dine køller, men som du heller vil droppe for å være sikker. Dette gjelder uansett om du dropper deg fra vann eller om ballen er uspillbar inntil et tre.

Slag 1 i fairway + Slag 2 i vann + drop = 3

Dvs du slår ditt tredje slag som thomas007 sier.

Dette er enkelt

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her