Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

3/4 hcp og match....

Fersking

over 19 år siden

Fersking

Har to spm. ang. match med 3/4 hcp:

1) Hvordan beregnes 3/4 hcp.

(Jeg vet at mange leser spillehcp fra tabellen og tar 3/4 av det - og avrunder 0.0-0.49 ned og 0,5 - 0.99 opp. Men det blir jo helt tullete???

Hvorfor ikke benytte formelen med 3/4 hcp, så blir avrundingsfeilen minimal?)

2) Si at jeg har 12 slag ekstra og min medspiller har 11 slag ekstra. Har jeg da ett ekstra slag på hullet slopet som nr 1 eller som nr 12?

Jeg vet at dette mest sannsynlig ikke har noe og si, men .....

Flucky

over 19 år siden

Flucky

1) Japp da har du ett slag på han, fordi slagene rundes av nedover.

12 * 0.75 = 9 (9 slag)
11 * 0.75 = 8.25 (8 slag)

f.eks:
13 * 0.75 = 9,75 (9 slag)

I alle fall denne praksis som er gjort i de turneringer jeg har spilt med 3/4.

2) Da får du slag på det vanskeligste hullet først, og så påfølgende indexering.

M05

over 19 år siden

M05

Jeg trodde det ville være på hull med index 9 at det ekstra slaget kom...
Altså at det er de individuelt tildelte slagene som teller.

tolle

over 19 år siden

tolle

Husk en ting; 3/4 dels får du av mottatte slag. Dvs hvis du har 22,7 i hcp og mottar 24 slag på en bane, vil du motta 18 slag ved 3/4 dels hcp.

Man regner det ikke av hcp, men altså av mottatte slag. Tabellen for dette finner du blant annet i Turneringshåndboken fra NGF.

H

over 19 år siden

H

Flucky
Jeg ser at de omregnings-tabeller jeg har sett runder ned lavere enn 0,5 etter 3/4 og opp for 0,5. Så 13 * 0,75 = 9,75 som rundes opp til 10
mens 11 * 0,75 = 8,25 som rundes ned til 8.

Men jeg er ikke sikker på om dette er offisiell praksis

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Til H: Akkurat ja. Da kan det hende det har blitt gjort feil i de turneringene jeg har spilt. Jeg vet ikke det for sikkert, men hvis du har sett omregningstabeller som runder oppover, da er nok det rett :)

M05: For eksempel. Hvis du og jeg spillet match. Du har 10 mottate og jeg har 15. Da vil jeg få ett ekstra slag på hullene med følgende index: 1, 2, 3, 4 og 5. Det er altså forskjellen i antall mottate slag som teller, og de blir tildelt på de vanskeligste hullene.

tolle: godt poeng!

o2

over 19 år siden

o2

Da har jeg regnet ut feil hver gang jeg har spilt match. Har alltid rundet av nedover. Takk for informasjonen H !

Fersking

over 19 år siden

Fersking

Tusen takk for innspillene!!!!

Da høres det altså ut til at dere er noenlunde samstemte -

a) 3/4 hcp = 3/4 av mottatte slag, avrundet iht Turneringsregler for NGF...

b) De ekstra slagene er på de lavers indexerte hullene.

Noen som har noen gode tips når det gjelder tankegang i matchspill? (F.eks. skel en gå for pinnen eller legge seg litt forbi den du spiller med hver gang?)

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Tja jeg har som regel best erfaring med å bare spille sitt spill. Men hvis du har slått en ball OB er det jo bare å sjanse bigtime på neste slag.

Det mest viktige er å ikke dømme matchen ut fra de 6-7-8 første hullene. Hvis du ligger under så gir du jo selvsagt ikke opp. Men hvis du leder med mange hull når man er rundt halvveis er det veldig fort gjort å slappe av, og skal spille safe på resten av hullene. Da ender det ofte i slitsomme resultater for psyken din ;) Leder du med mange hull, så bare kjør på helt til kampen er over. Aldri ta noe for gitt.

Ikke gi bort putter som er lengre unna enn en halv meter. Vi amatører bommer på sånt innimellom ;) Match er ikke et gentleman-spill. Match er en krig.

En annen ting. Slår han andre karen din OB har han i realiteten tapt 2 slag til deg. Da kan du godt bytte ut drivern på teestedet med et 5 jern, eller spille safe fra der du måtte befinne deg. Ta uansett ikke en sjanse hvis motparten har tabba seg ut. Smekker han driven sin OB så ikke klubb til du også med drivern for å vise han hvordan det skal gjøres :)

Match er kult !!!

Sticky

over 19 år siden

Sticky

Flucky: I morgen kl 18. Jeg fra sort, du fra blått :-)

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Im in!

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Det er mange ting du kan gjøre for å psyke ut motstanderen i match. En dreven match-kriger jeg spilte med ga gjerne generøse putter i begynnelsen. Mot slutten insisterte han imidlertid på at jeg puttet alt. Det var for at jeg ikke skulle få noe flyt i puttingen. Og det hadde jeg heller ikke.

Enig med Flucky: Match er kult!!!

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Spill aldri match med så høy risiko at du har tapt hullet før dere begynner puttingen, vær litt moderat fra tee og gi deg selv alltid sjansen til å være med helt til ballen er i hullet. Med andre ord, ikke gi motstanderen noen "billige" hull. Hvis du ikke pleier og satse på to slag inn på par fem til vanlig, så gjør ikke det i match for da gir du nok motstanderen poeng billig...Forvent før runden at du taper noen hull på god golf fra motstanderen, feks at han gjør noen birdier og vær da innstilt før runden på at disse kommer og aksepter det.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg spilte bedriftsmatch i dag, og jeg må si at golf er morsomst når man spiller match.
greit nok at man ikke får telt slag og sett spillestyrke, men det blir en slags personlig oppvisning i psyke.

man følger automatisk mer med på motstanderen, og jeg er i hvertfall mye mer opptatt av taktisk spill.

som virrum sier, så må man aldri spille match slik at hullet er tapt før greenen.

i dag spilte jeg veldig riktig, og slo nesten konstant ut med lavere køllevalg enn jeg normalt ville gjort på det gjeldende hullet.
når Yngve slår med fæmmerjønnet på et par5, så er det mange som rynker på nesen :D, men hadde alikevel birdieputt og vant hullet... :O)

Match spilles som en ny konkurranse for hvert hull, og det er det som holder spenningen oppe.

ja til mer matchspill....

Råtne triks....

over 19 år siden

Råtne triks....

....noen helt ok triks :

1) Sørg for at det er du som bestiller starttid - og sørg for at de andre dere går med er gode venner av deg (det øker presset på den andre)

2) Kle deg gjerne litt utenom "standarden". Still i dongeri og hawaii-skjorte. Alt som kan avspore på utslaget er glimrende.

3) Ikke gi en eneste putt. Ikke gi noen forklaring på hvorfor. Motspilleren kommer garantert til å irritere seg grønn - og miste konsentrasjonen.

.... noen skikkelig råtne....

4) Spill tregt. Det irriterer! (Ta deg gooood tid til å lese putter)

5) Spill så tregt at de bak vil igjennom, men ikke slipp de gjennom. Det kommer garantert til å tippe motspilleren din av pinnen.

....noen flere?????

Halvråtne...

over 19 år siden

Halvråtne...

Husk at det er lett å psyke ut seg selv i forsøket på å psyke ut den andre...

:-)

Pillråtten

over 19 år siden

Pillråtten

Enig Halvråtne...

Og, er det egentlig akseptert å psyke ut andre på slike måter?
Vitner ikke dette om lite selvtillit til egne ferdigheter.
Litt gøy med hockey i slike tilfeller. Prøver du å psyke noen så bør du helst ha baller til å stå for smellen etterpå. ;-)

Nei, spill som menn. La kjerringene drive på med psyking.

Råtne triks.... du høres ut som en mammagutt. Og det er 10 hakk verre enn en pappagutt

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Nesh. Bare svås det der. Jeg psyker motspillerne mine OPP! Jeg forteller dem at dem er flinke når dem er flinke. Jeg har medfølelse når dem er uheldig. Og jeg viser det. Jeg heier på dem som om det er kompisene mine. Også går jeg hjem, koker meg en grandiosa i stekepanna, og smiler til livet over at jeg vant selv om jeg var skikkelig buddy. Og i tillegg har jeg det skikkelig godt med mitt menneskevesen. Nammis.

Match er dritgøy.

Råtne triks...

over 19 år siden

Råtne triks...

Match er krig.

Krig vinnes ikke av tapere.

Å være en taper er 10 ganger verre enn å være en mammagutt, Pillråtten.

Halvråtne...

over 19 år siden

Halvråtne...

Vicken jävla idiot :-)

Pillråtten

over 19 år siden

Pillråtten

Prøv deg med noen triks på meg Råtne triks... , og betal prisen.

Jeg kan være så inn i helvete gal hvis noen prøver seg med råtne triks at jeg sannsynligvis havner i fengsel for det jeg måtte finne på som mottiltak. Tenk om det er meg du møter i match og du prøver noen råtne ....

Stakkars deg

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Jeg kan synge en god og varm sang til dere, så blir dere sikkert venner igjen.

Råtne triks...

over 19 år siden

Råtne triks...

haha, de anonyme krangler om hvem som er sterkest!

1: MEG!
2: NEI MEG!
1: GI DEG - MEG
2: NEI!

osv

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Dæven. Den fikk du faktisk klem på.

Råtne triks...

over 19 år siden

Råtne triks...

Gracias Fluck

Pillråtten

over 19 år siden

Pillråtten

Du misforstår

Jeg krangler ikke om hvem som er sterkest. Bare advarer deg om hvem du kan møte neste gang du er tulling ;-)

Råtne triks...

over 19 år siden

Råtne triks...

Jeg? Tulling? Nei nå må du passe deg!!!!!

Råtne triks...

over 19 år siden

Råtne triks...

hahaha

ung og frisk

over 19 år siden

ung og frisk

er visst ikke så mange emner å diskutere om dagen......

Hemmelig Nick

over 19 år siden

Hemmelig Nick

joda, vi har jo været!

Sol skinner

over 19 år siden

Sol skinner

Bare for å pirke litt mere i diskusjonen og ikke i været. Når det gjelder bruken av 3/4 i matchspill, så jobbes det andre steder med å fjerne bruken av 3/4 i single matcher, og benytte fullt HCP. I Irland og Skottland er det nå obligatorisk, England ligger litt etter. Står en interesant artikkel her: http://www.congu.com/template1.asp?pid=26
(CONGU er fellesorganet for Handicap systemet i UK).

Er ikke sikkert det er så rettferdig å kjøre 3/4 av spillehandicap i match, og fjerner vi det så blir det jo enklere å regne ut antall slag på motstander (ref. opprinnelig innlegg i tråden).

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Jeg er helt enig! Fjern det kjaffset om 3/4 dels i match. Spiller jeg mot en med 36 mottate slag, så må han spille en 45 runde hvis jeg spiller en 37 runde. Får jeg 4 tildelte slag, så mister jeg bare ett. Han derimot mister 9. Dust opplegg. Men er vel derfor vi har klasser da. Spiller jeg mot en dude med 18 f.eks så må han spille en 40 runde hvis jeg spiller en 36 runde. Er det fair? Neppe.

Vi gjorde i alle fall en miss sist vi hadde Scangolfturnering med 3/4-dels handicap. Var noen single-handicappere som murret og sa det ble så lite fair. Jeg er uenig!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her