Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

endelig handicap

Jonna T

over 19 år siden

Jonna T

Har nå endelig nok runder til å få handicap.

3 nihullsrunder med 18-17 og 16 poeng.

fornøyd nå!. Endelig er strevet etter å
oppnå 3 godkjente runder ferdig. Kan begynne
å slappe av litt mer med rundene nå

Jonny

thomas007

over 19 år siden

thomas007

Grattis! :-)

thomas

over 19 år siden

thomas

Gratulerer!

Skal prøve å få til det samme i løpet av sesongen.. Har du valgt taktisk når du har spilt (rød tee, "enkle" baner osv)?

Bananskru

over 19 år siden

Bananskru

Trodde man måtte gå tre 18-hullsrunder.... en med mer enn 36 poeng og to med mer enn 31 poeng. Er klar over at man i hvert fall i øverste hcp-kategori kan/skal skrive seg ned dersom man har fått mer en 18 poeng på 9 hull så lenge det i utgangspunktet var planlagt å kun gå ni hull. Men dette gjelder vel ikke når man skal over fra grønt til hvitt kort? Finnes det klare regler på dette, eller er det opp til hver enkelt klubb å lage sine egne regler?

m

over 19 år siden

m

Etablering av hcp over 9-hullsrunder

Nytt av året er at en spiller nå kan etablere handicap også over 9-hullsrunder. Det stilles fortsatt krav om tre (3) godkjente runder signert av markør på og innenfor buffersone.

"Etablering av handicap skjer etter spill av 3 runder over 9 eller 18 hull, hvorav en runde skal være med 36 poeng eller mer og øvrige runder innenfor buffersone ut i fra hcp 36. Ved spill over 9 hull, legger man til 18 poeng for å finne totalsummen for runden".

snappy

over 19 år siden

snappy

Tror mange sliter med å spille seg til Hcp-kort for tiden. Selv ser jeg at spillere ikke spiller klokt. De ser på tee skiltet, Par 4- 336m.. Hmmmm, en lang drive, og kanskje et 7 jern inn til green er vel kankje ikke en ukjent tanke hos grøntkort spillere. Poenget er at dere er ikke gode nok til dette enda. Tenk strategisk, tenk slik.

Par 4 hull, legger til 2 slag. Par 6 hull, 336m. Easy, jern ut fra tee (sikkert i fairway), et 8 jern, og tilslutte en wedge eller noe. Og da skal man tre putte for å klare paret sitt. Alle ser at de godt kan bli 3 poeng her.

Tenk at dere spiller alle par 3 hull som par 5... Er dere på greenen på en putter dere for 3 under par. Altså en albartross, og 5 poeng.

begynn å tenk litt på hvor mange slag dere virkelig har å bruke, ikke spille slik de andre bedre spilleren spiller. Se deres begrensning.

Føler dere at dere er bedre for slikt spill, ja bit i det sure eple, og gjør slik jeg skriver her i 3 runder, dere sitter iallefall igjen med et hcp kort, ganske sikkert.

AdAstra

over 19 år siden

AdAstra

Eventuellt, par 6 hull, 360 meter, om den første driven slicer 250 meter ut i skogen så har jeg et nytt forsøk og kan ennå berge par. :-)

Det gjør hele spillet så mye morsommere...

Når jeg går en runde stryket jeg vanligvis 5,6 hull og ligger vanligvis mellom 32 og 36 poeng uansett..

For det er ingenting som er så deilig som når du treffer perfekt, hører lyden og ser en perfekt ballbane.. (greit, vi kan kalle det tilnærmet perfekt)

Det gleder meg med en golfrunde, ikke å gå å kakke til ballen med et 7'er jern. :)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Ja.
Desverre er det veldig mange som har samme holdning som AdAstra!
Som ikke har fått med seg hva golf handler om. Det er synd, men slik er det nå en gang...
Man er fornøyd med noen og tredve poeng.........og mange stryk.......

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Er ganske så enig med snappe og King. Men alle de gk spillerne jeg har spilt med treffer jo ofte på tåa, sjanker, duffer, topper og da blir ikke veldig safe alikevel. Og jeg glemmer aldri hvor heftig det var og se driven fyke avgårde og få følelsen "golf er lett"...(og ja det er en god følelse som har stor verdi). Men mange har veldig mye å lære av litt taktisk spill som dere nevner, men det gjelder helt ned til 4-5 i hcp og kanske lavere.Utnytt det du kan og unngå de slag du ikke behersker.

thomas

over 19 år siden

thomas

Som jeg skrev tidliger så prøver jeg å skaffe meg hcp-kortet og prøver å spille taktisk. Slår konsekvent ut med jern (laveste er 4i), uten at det hjelper på poengene foreløpig. Kan selvfølgelig konsekvent slå med 7i (som er det mest stabile) men føler at den beste måten å få inn de lave jernene er å benytte de også på banen. Det som har vist seg å være mitt største problem er chip/pitch/put. Befinner meg ofte 20 m eller mindre fra green og da blir det mange misslykkede slag. Har ikke mange rundene å uttale meg om enda, men det virker som jeg bekrefter at nærspill er nøkkelen til å få hcp-kortet..

AdAstra

over 19 år siden

AdAstra

Det var da svært så bombastiske folk var :-)

Hva som er beklagelig med min holdning til golfsporten stiller jeg meg uvitende til, og jeg mistenker meg selv for å være av en annen alder en mine motdebattanter i dette tilfellet.

For om de er i kategorien middelaldrende slitere som aldri har fått til å slå et flopshot som stopper 10 cm fra hullet, etter å ha forsert en bunker og 20 cm green å jobbe med, så skjønner jeg jo hvorfor de higer etter å spille det de så fint kaller "taktisk" (om det innebærer og slå seg inn en annen plass på greenen for så å to-putte).

Akkurat nå er mitt hcp rett over 20 (ikke helt ulikt min alder) , jeg begynte å spille golf for litt over et år siden med en kompis.

Og vi har noe av den samme mentaliteten når vi spiller. Vi slår ut med driver eller wood der vi ville gjort det om vi hadde hatt 5 i hc, vi forsøker oss på en draw om det er litt skog i veien, og vi flopper som noen helter :)

Fra dag en av har vi jevnlig hatt pro-timer, hatt med proen på banen, som også deler vår innstilling om å forsøke og slå så godt som vi kan, fordi det er det vi synes er morsomt, og ofte går det også bra.

At scorecardet varierer fra birdier til trippelbogeys gjør meg ingenting, for min golfglede kommer fra gleden av å slå et slag som jeg vet var vanskelig, men faktisk behersket. Ikke gå som Ludvig Gundersen og kakke ballen 50-meter mens jeg spiser kvikklunch..

Men som King Ben sier, jeg vet vel ingenting om hva golf handler om.

Alt jeg vet er at jeg får stimuli av å overvinne nye utfordringer..

Ha en fin dag på golfbanen!

thomas007

over 19 år siden

thomas007

"Ikke gå som Ludvig Gundersen og kakke ballen 50-meter mens jeg spiser kvikklunch.."

hahahaha :D:D

Hemmelig Nick

over 19 år siden

Hemmelig Nick

Jeg må le......

King Ben, har du glemt hvordan det var i begynnelsen selv?
jeg har hørt mye rart om deg, men at du tenkte golf i starten, er ikke det jeg har hørt.
du sitter i glasshus nå, og å ta på seg en erfaring-maske bare fordi du har rast i hcp selv gjør ikke saken bedre! steinene hagler ned!
når du spiller 100+ rundene dine, tenker du golf da? tipper du tenker at du skal klare dette så godt som dine kompiser, og slå så hardt du bare kan.

vitner om en litt manglende selvinnsikt spør du meg.
Jeg skal ikke påstå at jeg kan dokumentere dine runder og ditt spill, siden jeg kun har hørt om deg og ditt spill, og ikke sett det selv, men når du raser i handicap som du selv har gjort, så skal du vel ikke fortelle meg at du alltid tenker slag, og ikke til stadighet fristes til å slå slag du ikke mestrer!

fint med innspill, men det er greit med litt troverdighet bak ordene.

snappy

over 19 år siden

snappy

Nå er denne diskusjonen gått litt langt. Person angrep er kanskje ikke veien å gå dersom man vil ha hcp kort.

Leser man mitt første innlegg vil man se at jeg svarer på et spørsmål som egentlig var rettet til Jonna T fta Thomas.

Jeg mener enda at man skal tenke taktisk dersom man går ut på banen med den intensjon at man skal få poeng til å få hcp- kort.

Når hcp kortet er i boks, kan man slå lobber, draw osv så mye man vil..

Personer som AdAstra er de verste personene å gå turnering sammen med, tenk litt på andre. La de få spille sitt spill, og ikke bare lete etter andres baller i skogen.

Jeg spilte taktisk i starten. Fokuserte på å slå godt med jern osv første sesong. Fikk GK i mai, og hadde hcp 11 i slutten på august samme år, andre sesong gikk det litt tregere, men endte da på hcp 6,4.

Har spilt i fem år, spiller fast på P4-Tour, og tenker enda taktisk.

Hemmelig Nick

over 19 år siden

Hemmelig Nick

schni schna schnappi..... schnappi schnappi schnapp.......

Det var forsåvidt ikke ment som noe personangrep, men det er bare komisk å lese at personer som KB(som forøvrig ikke er en person, men et nick) snakker om det å tenke golf når han så vidt har passert 20 i hcp, og er kjent for å alltid slå så hardt som det er mulig å slå.
ref. maaaaange tidligere diskusjoner med hvor langt det går an å slå et 7'er jern etc.

beklager den usaklige begynnelsen på dette innlegget, men jeg får ikke den grusomme sangen ut av hodet når du skriver innlegg.....

lol

AdAstra

over 19 år siden

AdAstra

Det er greit at denne diskusjonen er litt på siden nå men jeg må innrømme at det morer meg at folk som snappy kan trekke den konklusjonen at jeg er en manifestering av de verste spillerne å gå sammen med i turneringer.

Jeg er faktisk en relativt hyggelig person :-)

Selv om jeg liker å slå ut med driveren betyr jo ikke at jeg er loppet for alt vett og forstand og durer til med storslegga som en ung tyson...
Om det av en eller annen grunn viser seg at den ikke skulle fungere skal det ikke mange hull til før den legges på plass i baggen.

Alt jeg ville si var at 7'er jern mentaliteten ikke nødvendigvis fungerer for alle golfspillere, og ofte kan det viktigste være og ha det morsomt.

At det nå har blitt lettere å etablere handicap er ikke nødvendigvis utelukkende positivt og istedetfor å hige etter det hvite kan det være like greit å kose seg med de gode slagene og glede seg over det som er å glede seg over i spillet sitt.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Hemmelig nick: Fin sang det.. LOL

Til AdAstra: Varmer at driveren får en pause dersom den ikke funker som den skal.. Men det høres ut fra ditt første innlegg at du mestrer det aller fleste slag. Hvor forsvinner alle slagene dine? Hadde ikke du hcp 20 eller noe...

Dersom jeg hadde spilt turnering med deg er det ikke sikkert at jeg hadde hatt det like gøy som deg. Føler ikke det et gøy å se idioter kline til en drive midt i skogen, og forventer deretter at jeg skal bli med å lete etter ballen hans. Jeg liker også å slå driver, klart det.. Men jeg gjør det ikke dersom risikoen er større en gevinsten. Å lete etter alle andres baller på hvert hull er pyton. Noen hull må man jo alltid regne med, men det går grenser.

Og ja, slike personer er de verste å gå turneringer med.. Stryk, stryk, stryk... Birdie.. Jahooo.. Prater om birdien, stryk, stryk, eagle... Yes... hmmm hva går samtalen i nå mon tro... Tror du jeg bryr meg... NAI

AdAstra

over 19 år siden

AdAstra

Snappy, det er jo åpenbart at du har problemer med noen mennesker på golfbanen, nå er jeg plutselig idioter som kliner driver midt inn i skogen hele tiden.

All ære til deg for at du evner å være rasjonell bak alle slagene dine, det er ikke alltid jeg når jeg skal ta "igjen" et dårlig utspill feks.

Er egentlig forskjellig hvor jeg mister slag, er veldig sjelden jeg ligger på greenen eller i nærheten av den uten å ha mulighet til å sikre poeng. Vanligvis er det vel 3-putter som hindrer meg, eller at innlegget landa litt ekkelt til i ruffen så jeg må slå et lite slag tilbake igjen før jeg kan slå meg inn.

En stryk innebærer vanligvis at jeg går et par fire hull på 7 eller 8 slag.

Dersom du hadde spilt en turnering med meg ville ikke du skrevet det latterlige, nedlatende innlegget du nettopp kludret ned på tastaturet ditt.

(Når begynte egentlig dette å handle om turneringer uansett? Det sier seg selv at jeg legger bånd på trangen til å dra slegga, eller prøve på de vanskeligste slagene i turneringer, jeg prøver vel som alle andre og vinne. At du har gjort meg til en ikke-kalkulerende halvpanne som går å sikler mens jeg flexer biceps og forsøker og drefse ballen så langt som bare mulig får du ta på din egen kappe)

Men heldigvis er det jeg som er idioten.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Se på Bubba Watson, han er nesten mest populær på hele PGA touren, og han er langt fra den beste spilleren. Men det er klart slår du en drive over doglegen med vann på et par 4 hull på 340 meter, da er du kul... og ingen idiot.

Jan Otto

over 19 år siden

Jan Otto

Så nå skal dere sammenligne norske 20-handicappere med for stor driver, med PGA-spiller Bubba Watson?

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Det var det du som sa...

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Den fikk du klem på

Fooore

over 19 år siden

Fooore

AdAstra: du skriver underholdende!

Synes ikke høy-hcp skal begynne å spille par-3 og par-4 som om hullene er par-5 og par-6. Da forsvinner nok moroa for mange.

Men å bruke jern på utslag på de fleste hull, det er nok en god ide. Om man ikke er ganske stabil med driver/spoon da.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Kan ikke bare alle få lov å spille som de vil? Så kan den ene få ha blå traktor, den andre rød, og Morten minstemann (uten direkte link forøvrig) kan leke med den gule sykkelen.

Tramp tramp tramp på en smurf. Det sier jeg dere.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Mulig jeg sitter i glasshus!
Selvfølgelig husker jeg hvordan det var i begynnelsen. Det er jo ikke lenge siden :-)
Og jeg blir sitert den dag i dag på noen GK-kurs. Uttalelsen var "Hadde det ikke vært for driveren, hadde jeg aldri begynt med golf"

Erfarings-maske tar jeg ikke på meg! Dette fordi jeg ikke har erfaring i dette spillet. Jeg er fersk!! Men, har skjønt hva det handler om (tror jeg)

Det er utrolig gøy å se ballen fly laaaaaangt over 200, Det er kjempe gøy med full sving med åpen lob på 25m. Deilig å skru ballen rundt ei treklynge å lande på. osv.osv.osv....
Men. Det er også gøy å treffe der man sikter på fairway! Det er digg med GIR og vite at du kan bruke to-putt for par! Det er dritkult å trille ballen inn en meter fra flagget med et 7. jern fra 30m (spes når de rundt har døffa/toppa lobben sin fra samme distanse)....

Når de beste spillerene i verden prøver å spille så enkelt som mulig, hvorfor skal vi dra frem de aller vanskeligste slagene i golf? De vi ser på tv som "shot of the day" i en major!! Golf er da vanskelig nok som det er.

Jeg sier ikke at vi skal spille kjedelig hele tiden! Vi skal selvfølgelig prøve INNIMELLOM. Man vil aldri beherske disse slagene om man ikke øver på dem! Den beste måten å gjøre dette på er på bane. I selskapsrunder med kompiser å lite trykk på banen....

Selvfølgelig har vi alle forskjellige mål med golfen. Noen ønsker å bli gode og trener mye, mens andre er mindre seriøse å tar det veldig piano... Når disse to skal diskuttere et slikt tema blir det litt feil. Man ser ting fra totalt forskjellige vinkler og man snakker nesten ikke samme språk.

Men, men....

Golf er gøy.......

Det skulle du likt og vite

over 19 år siden

Det skulle du likt og vite

Dette er fan meg sjaneløst. Enhver person må få spille som han/hun vil uten at noen har noe med det. Om en lav hcp korrigerer meg når jeg spiller så driter jeg i det fordi det er jeg som spiller. King Ben og dere andre sokk sugere, tenk etter... er det slik at alle skal spille på deres måte eller er det opptil enhver person?

Golf skal være gøy og det på egne premisser og ikke på andres.

Jan Otto

over 19 år siden

Jan Otto

Helt enig med siste taler (det skulle du lik og vite) !!!

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Tror dere to har misforstått litt!

Jeg har ikke sagt at dere skal spille som meg! Heller ikke sagt hvordan dere burde spille!

Jeg prøver å legge lys over det faktum at det er andre ting som også er gøy på en golfbane......

For noen av oss er det lykken selv å spille god golf med god score. Mens andre finner lykken i å få til trick-shot ute på banen....

Som sagt. Det snakkes forskjellige språk her. Et av dem handler om golf.

antiben

over 19 år siden

antiben

King Ben: Du er bare arrogant. Det er det det handler om, og ikke golf.

Jan Otto

over 19 år siden

Jan Otto

Haha den var god antiben :-]

M05

over 19 år siden

M05

Det er jo fullstendig månelyst idiotisk at noen tror de har fasiten på hva golf er. Golf er hva det enn måtte være for hver enkelt av de millinoner av utøvere det finnes, basta!
Det blir som om forskjellige sekter og religiøse grupperinger skulle funnet frem til et felles fasitsvar på den rette veien til himmelen.

M45

over 19 år siden

M45

M05 : Du har fasiten.

snappy

over 19 år siden

snappy

Herregud så dumt.

King Ben og meg selv kommer bare opp med oppskriften på hvordan man enkelt kan få hvit kort eller hcp-kort som det heter. Noe annet er ikke sagt. Mener da også at man skal spille med hodet når man spiller turneringer.

Helt enig med AdAstra at det er fantastisk gøy å slå flop shots osv, men jeg gjør det ikke om det ikke er nødvendig i en turnering for det.

Det jeg har skrevet er min egen mening, og en anbefaling man kan takke nei takk til

Yngve

over 19 år siden

Yngve

lol.......

golf er gøy, det er det eneste som er sikkert......

som fløkki sier, alle får spille som de vil, men for guds skyld, ikke gidd å klage på medspillere som ikke orker å lete etter ballen din hver eneste gang du skal tøffe deg med driver på et 250 meter par 4...
det er så kjedelig..... ;O)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her