Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Losby

HIO

over 19 år siden

HIO

Noen som har spilt Losby siste dagene? Er det fortsatt provisoriske greener?

Jada

over 19 år siden

Jada

De har fortsatt provisoriske greener, men satser på å åpne alle 12. juni. Følg med på hjemmesidene for oppdatert informasjon

M04

over 19 år siden

M04

Ai - det overrasker meg å høre dette! Min hjemmeklubb (Kongsberg) åpnet det 6 mai, uten en eneste provisorisk green (litt småskader). Det er ikke akkurat normalt.

Men jeg skjønner ikke hvorfor så mange baner sliter med banene sine i år - vinteren har jo ikke akkurat vært hardere alle andre steder enn på Kongsberg????

Har dette noe med gresstyper (hvor lenge de kan overvintre) å gjøre?
Noen som vet????
(Eller har bare greenkeeperen vært dyktig/heldig i år?)

Berg og dalbane

over 19 år siden

Berg og dalbane

Tror det har med "naturlige svingninger" å gjøre.
Baner som Kjekstad og Kongsberg har fått pepper i flere år for dårlige og treige greener.
Dette har selvfølgelig medført større fokus på kvalitet og dermed blir resultatet at de har blitt en av de beste i klassen.
Andre baner, deriblant Losby og Miklagard, har hatt topp forhold siste årene, og dermed kanskje blitt litt slappe på vedlikehold. Dermed kommer dårlige tider.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

he-he....
Kjekstad best i klassen!!!!!!!!
Du har ikke vært der på lenge skjønner jeg......

Det er jo ikke en eneste green det går å putte på i det hele tatt......

Når det gjelder gresstype, så bruker Kjekstad samme type som Bogstad. I følge det jeg har blitt fortalt er dette en gresstype som dør hvert år. Men blir bra utover høsten.
Det sies også at greener med denne type gress ikke har noe lenger levetid enn ca 10 år........ Altså skal det bli bra på Kjekstad så må greenene bygges om....

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Losby får snakke for seg selv, men jeg tror jeg kan garantere at Miklagard ikke har blitt slappe på vedlikehold.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Nei, de har definitivt IKKE blitt slappe på vedlikeholdet. Før årets sesong brukte de MYE midler, og prøvde forskjellige remedier for å forhindre skader. Desverre ville ikke Naturen være med på notene... Og det har ført til at greener, og noen fairwayer, på LANGT nær er så bra som de bør være. Noen er rett og slett dårlige, men det kommer seg dag for dag, og med den innsatsen som legges til grunn nå, så blir det vel forhåpentligvis BRA i løpet av JULI.

704

over 19 år siden

704

Det har vel bedret seg ganske fort på Losby de siste par ukene, og med det været som er meldt den neste uken tipper jeg banen blir i veldig bra stand i løpet av kort tid. Nå er det vel snart ferdige med arbeidet også?

Losby

over 19 år siden

Losby

Ja i mittsommer "burde" det være bra. Men, er det godt nok??. Synes vi kan forvente mere. Har jo vert golfbaner i Norge en stund nå og snart må de jo ha lært noe. Er skuffet over kvaliteten på Greenkepere i Oslo området. ;-(

H

over 19 år siden

H

Sjekk de nattetemperaturene vi har hatt + mye vind med tørke så finner dere årsakene til de dårlige greenene. Gress må ha temp på min 7 grader i bakken for å vokse + mye vann. Når temp ligger mellom 5 og 2 grader hver natt så blir det kort vekstperiode pr. døgn. Dette er det lite en greenkeeper kan gjøre noe med.
At enkelte baner er bedre enn andre er noe tilfeldig også har det noe med gresstype å gjøre også. Tror ikke greenkeeper skal henges ut for dårlige greener akkurat i år.

Nr 19

over 19 år siden

Nr 19

Det som imponerer meg hvert eneste år er at Hauger, og Losby Miklagard med flere i Oslo-området som har ansatt egenimporterte greenkepere, er de banen med dårligst greener hele forsommeren.

Mens man på baner som randsfjorden med flere som ikke har like store budsjetter har ansatt lokale høvdinger til å passe graset. De har svært ofte langt bedre greenkvalitet i mai og juni.

Dette er ikke en reklame for "Godt Norsk", men kanskje er det noe i det.

Arendal

over 19 år siden

Arendal

Noen som spilte ama-tour i Arendal i helga ?
Der var deg greener der......

Ærlige Arne

over 19 år siden

Ærlige Arne

Til Nr 19. Det er mykje rart ein kar kan kome fram til om han lar hjernen arbeide åleine.

Losby.

over 19 år siden

Losby.

Spilte Losby i dag og er VELDIG glad for at jeg ikke betalte
greenfee. Greenene var ræva. Ikke kast bort penger der på mange uker enda. Fortsatt 4 vintergreener men det burde vert 10 vintergreener.

Bigger Ben

over 19 år siden

Bigger Ben

Big Ben - store deler av gresset på Bogstad, Kjekstad og mange andre dør årlig - derfor resås de hvert år. POA blir bra etter norske, greit nok etter inernasjonale forhold lenge før høsten, faktisk i juni - normalt. Bygge om til hva - ingen har jo klart å få gode forhold hver år, det finnes simpelyheten ingen garanti.

"Hear say" og rykter er alltid moro - men er det en idé å sjekke kilden?

Det viser seg at kveinen slik den er i dag sliter en smule med vår klimasone - vinteren har vært tøff, hvorfor er hverken Hauger, Losby eller Miklagard fornøyd med forholdene?

Men med dine 12,8 er du sikkert ekspert.....

Neimen i helvete da

over 19 år siden

Neimen i helvete da

Når fikk hcp noe å si for om en har peiling på gress????

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Du var antageligvis ikke klar over at alle greenkeepere i verden har 0 eller bedre i handicap.

Det er derfor de er så flinke til å passe på at gresset blir grønt og fint:-)

Leif

over 19 år siden

Leif

Hehehe bra sagt Simen =)

simen full(and)

over 19 år siden

simen full(and)

den var god du..

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Du ha rett i at jeg ikke har peil på gress.... Derfor siterer jeg andre greenkeepere.....

Det er også riktig at hverken Hauger elle Miklagard er fornøyde med forholdene. Men, de har iallefall greener å putte på!!!!!!

De prøver også å gjøre noe med problemet.. for eks. miklagard har byttet ut over 2500 m2 med green i år. Selvfølgelig tar dette tid før det blir topp! Men, det gjøres noe.

Jeg kan ikke uttale meg om hva som gjøres på kjekstad (om det er noe i det hele tatt) Men greener. Det har de ikke pt......

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her