Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HCP er tull

idrett

over 19 år siden

idrett

Hurra, jeg vant!! Jeg var riktig nok ikke best, men jeg var "best i forhold til meg selv". Dette er så utrolig latterlig.
Bare en golfer kan føle seg som en vinner, selv om han er en taper!

Hva er det med golfere? Redd for å konkurrere, redd for å tape?
Ikke rart dette ikke blir sett på som idrett, men som en fritidssyssel.

Klokka

over 19 år siden

Klokka

And here we go again.......

seb

over 19 år siden

seb

lol .... takk til idrett for å gi meg noe å le av på morgenkvisten ...

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Undres om ikke "idrett" tapte en konkurranse med et poeng eller to forleden....

I starten av "golflivet" blir det prentet inn at golf er så veldig bra fordi man kan konkurrere med alle spillere pga hcp-systemet.

Så spiller man en del, blir litt bedre og instinktet til å vinne blir sterkere og sterkere, da forsvinner den første tesen man lærte.

Sånn i forbifarten kan jeg bare si at jeg synes turneringer skal spilles på slag, brutto slag eller evnt netto inndelt i til dømes 3 klasser.

hcp 0 - 12
hcp 12 - 22
hcp 22 +

Birdie Hunter

over 19 år siden

Birdie Hunter

Huff .. For ikke å snakke om travløp der noen hester får tillegg og må starte 60 - 80 m bak de andre. med store premier. Merkelig at ikke heste eierne protesterer vilt.
Hcp er en vesentlig del av golf og det vil det alltid bli. Blir du god spiller du slag. Blir du litt god, men ikke god nok ergrer du deg på hcp systemet. Ha en god bedring

Realistico

over 19 år siden

Realistico

Meget bra "idrett", meget bra. Dette kan ikke sies for ofte! 100 % enig

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Internet troll
From Wikipedia, the free encyclopedia

In Internet terminology, a troll is someone who comes into an established community such as an online discussion forum, and posts inflammatory, rude or offensive messages designed intentionally to annoy and antagonize the existing members or disrupt the flow of discussion (see Anonymous Internet posting).

Yngve

over 19 år siden

Yngve

lol.... den var bra Dilter........

jeg har bare ett spørsmål til de som klager på hcp ordningen.

hvorfor stiller dere opp i stableford konkurranser når dere mener at det er kun slag som teller?

dersom alle som mener noe med dette bare stiller opp i slagturneringer, så vil det bli kuttet ned på stableford, og så får de som vil spille slag gjøre det, enten det er brutto eller netto, og så får de som liker stableford spille det.

er det så vanskelig da?

tiggern

over 19 år siden

tiggern

"idrett" hvorfor kan du ikke bare la være å spille stableford og holde deg til slagspill hvis det er så volsomt irriterende for deg?

Hvis alle skulle spille slag ville jo rundene ta en evighet hvis man hadde GK spillere mellom seg og hull 18.

La nå de som spiller stableford gjøre som de vil, du kan også gjøre som du vil. Akkurat nå er du bare ute etter å lage kvalm.

Da jeg var junior spillte vi slagspill i turneringer og stableford systemet var ikke i bruk. Jeg skal love deg at mange ikke stillte opp i turneringene fordi de visste at ett enkelt hull kunne ødelegge hele runden. Det er helt greit for gode spillere, men for små juniorer var ikke dette særlig motiverende.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Man kan diskuttere opp og i mente om man bør ha et hcp-system eller ikke.... Personlig mener jeg golf skal spilles som det er ment!
Altså poenget er å bruke færrest mulig slag.....
Når det nå er sagt kan man jo alltid kritisere nåværende ordninger. Et hcp-system som justerer hcp etter POENG ut i fra en slope gir rom for alt for mange tilfeldigheter.
Hcp skal stå i stil med en spillers styrke som Golfspiller! Altså en spiller som går stabile 85 runder er bedre enn en som går stabile 92 runder, men begge kan ha samme hcp.
Da blir det litt feil i mine øyne.

Kanskje det er en av grunnene til at vi ser scorer på over 100 slag på Amatour av spillere som spiller på 4 til 7-8 i hcp.

Min påstand er at veldig mange som har single tall på hcp-kortet sitt aldri hadde hatt det om man skulle justere det ift slag istedenfor poeng.

704

over 19 år siden

704

Jeg syns, som nevnt flere ganger, også at hcp er noe tull. Og det syns jeg selv om jeg ikke spiller turneringer (hverken hcp eller slag).

At folk konkurrerer på den ene eller andre måten er jo bare hyggelig, så det må de da få lov til å gjøre. Det som irriterer meg er at folk klager fordi det blir så urettferdig pga sandbaggere og andre juksemakere. For crying out loud, hvis dere er ute etter å vinne premier (som jo MÅ være den eneste grunnen til at man klager ettersom ingen skal få meg til å tro at det kan være tilfredsstillende i seg selv å vinne på stablefordpoeng eller netto slag, så sant man ikke har lavest brutto score) så kan man bruke startkontingenten til å kjøpe seg noe fint. Hvis man er med for å ha det moro så har det vel ingenting å si hvem som "vinner".

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Jeg synest uansett at slagkonkurranser med 3/4 hcp gir de fleste en helt 'fair' mulighet til å gjøre det bra - og er en grei konkurranseform for ekte amatører.

Når det gjelder ama-touren, synest jeg egentlig de like godt kunne kuttet ut alle krav til hcp. Lov til å delta burde uansett kun blitt avgjort (med ulik vekt) på bakgrunn av resultat forrige sesong, i denne sesongen og evt. ved en aldri så liten kvalifiseringsturnering. Så slipper en jålehandicappere, og en kunne latt spillere som har 4-9 i reelt handicap få muligheten til å bli bedre...... (isteden for å la gnomer med 4 i hcp, nok en gang bevise at de ikke fortjener singelhcp engang)

Men det var bare min trolling.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hvis en gnom har 4 så har han spilt seg ned fra 4.5 til 4.0 i turnering. Da burde han få lov å spille Amatour :)

Kvalifisering til Amatour? Vel. Jeg tror ikke vi har mange nok gode spillere i Norge til at det skal funke. Uansett så er grensen på Amatour basert på hvor mange som er meldt på. Er taket nådd fjerner man de med høyt handicap.

Jeg ser ikke noe grunn til at de med over 10 skal spille Amatour. Dem kan heller trene på turneringsspill på handicapturneringer (som det er flust av)

Det skulle heller vært et system basert på snittet av de siste 20 rundene f.eks. Da hadde man hatt et reelt handicap. Stableford-handicap blir liksom bare spillestyrke.

Hva med å vedta en lov der man kan få skyte jålehandicapperne? Da får man bukt med dem. Smart. Vant jeg en premie nå?

Ole Brumm

over 19 år siden

Ole Brumm

Synest det er fint å ha det som vi har det.
De med lavt hcp har plenty av scratch-turneringer å velge mellom: Ama, P4, A-tour, KM, og for oss på østlandet florerer det at scratchturneringer i Sverige.
De som ikke er så gode (hcp>5) vil aldri hevde seg i scratchturneringer likevel, og kan like gjerne spille bingo på hcp-turneringer.
Mener nå jeg...

Fucky

over 19 år siden

Fucky

Hvem Flucky synest skal delta på ama-tour eller ikke er ikke så interessant.
Under AMA-tour på Norsjø i år kom en med hcp 11,2 på 18.plass av 58 deltagere ved å spille til handicappet sitt.
Det viser at det ikke er noe i veien for at en med høyt hcp kan få gode resultater.

Kalle

over 19 år siden

Kalle

Du er alltid så blid JallaKølle

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Joda FuckySucky det er mulig for en 10 handicapper å komme oppunder 20-plass. Var vel ikke akkurat det jeg mente, og det skjønner vel du også. Pointet var at mid handicappere stort sett ikke har så mye å gjøre i slagkonkurranser i Norge. Om det skal være under 12 eller 15 aner ikke jeg, men det finnes mange andre turneringer å trene på.

F.eks er det passe irriterende å lete etter ballen til en 12 handicapper som akkurat kom seg med på Amatour. Har spilt mange slike turneringer der mid-handicappere er med, og man bruker så forbanna lang tid på å lete etter ballen dems fordi de har en dårlig dag. Ikke sagt at alle med høyt hcp har en dårlig dag, men det er slitsomt og burde unngås i slagspill. Når selv en 5 handicapper kan bruke 100 slag, ja da blir det tungt å spille med høyhcp-folk som sliter.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her