Webmaster
Nå hadde jeg håpet at jeg slapp å ta del i slike diskusjoner som dette, men jeg blir jo dratt inn i det.
Det er vel på sin plass å beklage at jeg ikke har hatt anledning til å svare på "Smørjes" anonyme e-mail enda. Dette har sine årsaker, men jeg ser ingen grunn til å legge de ut her. Det er flere som venter på svar fra meg på sine henvendelser.
Nå er Smørje veldig hissig på at alle skal få vite at Webmaster ikke svarer på hans henvendelse. Det å legge det ut her fremfor å kanskje sende meg en liten purring først, betyr tydeligvis at han ønsker å lage en sak av det i all offentlighet. Hvorfor, vet jeg ikke.
Det Smørje blir provosert av er at det legges ut tekstreklame på dette forumet. Jeg har i et annet innlegg sagt at jeg ikke kan se at forumet har blitt missbrukt til å drive reklame for egen virksomhet. Det har skjedd at én eller flere navngitte virksomheter har blitt nevnt, men noe direkte missbruk kan jeg ikke påstå at det har vært. Det at det dukker opp ”snikreklame” er ikke et ukjent fenomen. Dette skjer ofte i andre medier også. Blir det for mye av dette, skal jeg nok reagere (I hvert fall heretter…) Nå har det i tillegg blitt beklaget for at dette har skjedd og blitt påstått at det ikke skal gjenta seg. Da ser jeg ingen grunn til å sende noen advarsler heller.
Det som skjer videre er at det blir fremprovosert flere innlegg fra vedkommende som allerede har beklaget. Dette er ikke bare fra én person, men fra flere. Jeg skal ikke påstå at noen er mer eller mindre høflig enn andre, eller velge noens side. Som utenforstående i diskusjonen, og som webmaster, ser jeg helst at slik diskusjoner ikke finner sted i det hele tatt. Diskusjoner som dette ender ofte opp med at jeg får trusler om anmeldelse i en eller annen form. Veldig hyggelig, må jeg si, når formålet med dette forumet, i utgangspunktet, var å diskutere golf som en hyggelig og morsom sport.
Flere seriøse skribenter er blitt ”skremt bort” fra forumet pga den stadig krangelen som er her inne. Forumet blir av mange karakterisert som useriøst. Andre syntes det er god underholdning, det er liv, det skjer stadig noe… Så spørs det da, hvem man skal tilfredsstille. Jeg kom til å tenke på en sammenligning; hvor mange foretrekker en seriøs dokumentar på NRK fremfor programmer som Big Brother, Ungkaren, Robinson og andre reality tv-serier som nesten alltid ender med disputter? Bare for å ha sagt det, så foretrekker jeg en god dokumentar…
Det har frem til nå blitt skrevet veldig mange gode innlegg i forumet. De har vært interessante og lærerike for mange. Det triste er at flere diskusjoner dessverre for ofte ender opp i krangel mellom debattanter. Det som er enda tristere er at hvis dette utarter seg i særlig grad videre, og trusler om anmeldelse stadig tikker inn på e-mail, ser jeg meg nødt til å enten gjøre om på forumtjenesten eller fjerne den i sin helhet.
En liten klisjé til slutt:
- Smil til verden og den smiler tilbake!
Det fungerer faktisk. Jeg har prøvd det og det føltes deilig.