Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Valg av wedge

Nybegynner

over 19 år siden

Nybegynner

Er nybegynner som nettopp har etablert hc (34). Det jeg lurer på er hvor mange wedger (og grader) man på mitt nivå har behov for. Har jern fra 5-PW(45 grader). Har prøvd Ping tour som virket ok. Vurderer og Cleveland. Noen som har noen merker å anbefale, og finnes det noe slikt som lettspilte/tilgivende wedger?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Cleveland har veldig bra wedger. De burde du absolutt sjekke ut. På ditt nivå holder det nok med en 56 og en 60. Ikke sikkert du blir å bruke 60'en så mye, men den kan komme til mye nytte rundt greenene, og også i bunker. Skaff deg en 56 grader med mye bounce, og en 60 grader med lite bounce. Dette kan proen hjelpe deg med. Etterhvert kan du vurdere en gapwedge på 52 grader for å fylle ut gapet mellom pitch og 56 (SW).

Lykke til!

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Ben Hogan har noen som heter "Sure Out". Om de oppfyller det reklamen (og navnet) sier så er de gode for en høyhandicapper.

http://www.benhogan.com/products/wedges/sure-out.html

Stian

over 19 år siden

Stian

Jeg er høyhandicapper (27,9) og kjøpte meg akkurat min første wedge. Prøvde litt forskjellig, og kan ikke si at jeg merket kjempemye forskjell mellom merkene. Men merket forskjell på mye og lite bounce på en 56 graders wedge.

Jeg tenkte også på Ben Hogan sin "Sure Out", men han jeg snakket med mente den ikke var for nybegynnere. Så jeg endte opp med Callaway sin X-tour wedge, 56 grader, 13 grader bounce. Denne har visstnok ekstra brede riller som skal skape mer spinn i ballen.

Dette er bare mine erfaringer, basert på hva jeg har blitt fortalt. Men en ting er sikkert, det er veldig morsomt med en wedge, og ballen får veldig lik lengde hver gang.

TAH

over 19 år siden

TAH

Er litt uenig med Flucky. Tror behovet er vesentlig større for en gap wedge enn en 60 grader. Ville kjøpt en 51-52 grader og en 56 graders SW.

Stian

over 19 år siden

Stian

Fikk egentlig det samme rådet som TAH nevner. Jeg skulle starte med en wedge, og ble da anbefalt en 56 grader.
Skulle jeg ha en til ble jeg anbefalt 52 grader, og den tredje burde være 60 grader.

Mener det er det samme som Gunder rådet meg til også i en annen tråd.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Til TAH:
Mm sant nok det du sier. 60 er kanskje for mye og brukes litt for sjelden i starten.

Stian: Og Flucky = Gunder forsåvidt :D Jeg er bare ikke alltid enig med meg selv.

Rookie

over 19 år siden

Rookie

Hva vil det si med "bounce" på wedgene?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Stian!
56 grader er vanlig på en sandwedge med høy bounce, f eks 10 grader bounce. Man kan ikke sette opp et direktiv for hvilke wedger som er best å ha i bagen. Vi har forskjellige måter å slå slag innenfor 100 meter så det finnes mange ulike kombinasjoner av grader på wedger. De fleste wedgene kan varieres i loft også så man kan fint klare seg med to wedger i tillegg til et 9-pw sett. Skal man ha en wedge for å dekke alle hull i serien fra lange jern til 64 grader blir det ofte for mange køller i bagen.

704

over 19 år siden

704

Rookie, det går på vinkelen fra den nederste kanten av slagflaten og bakover. En kølle med mye bounce vil virke noe tykkere og graver seg mindre ned i bakken enn en kølle med lite bounce.

For å si det på en forenklet måte: en kølle med mye bounce (sprett) spretter lettere opp igjen fra bakken/sanden, mens en med lite bounce graver seg ned.

Stian

over 19 år siden

Stian

Haugerfantomet:
Et direktiv og et råd er vel ikke akkurat det samme :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her