Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Valg av ball

M04

over 19 år siden

M04

Jeg har i det siste testet ut en del forskjellige baller, og er nyskjerrig på å høre andres erfaringer. Har spillt på en rimelig ball (jeg spillte jo bort en del) - Callaway HX Hot - og vil bytte til en ball med litt bedre "feel".

Testingen er ikke akkurat vitenskapelig, men likevel...

Ha testet:

Titleist pro V1
Titleist pro V1x
Callaway HX tour 56
Callaway HX tour

og Callaway HX Hot (som jeg har spillt med en stund)

Alle konklusjonenen er i forhold til HX Hot:

Titleist pro V1:
Går kort, mister 20-30 m på drivene. Mister lengde på jernene. Den beste ballen å putte med. Av og til vanskelig å kontrollere spin (f.eks. ved korte chips)

Titleist pro V1x:
Går litt kortere, mister ca 10 m på drivene. Bra å putte med.

Callaway HX tour 56:
Går litt kortere, mister ca 10 m på drivene. Vanskelig ball å putte med (litt som å putte med en sprettball) - vanskelig å få riktig lengde på putter som er 5-10 m (med min putter).

Callaway HX tour:
Går litt kortere, mister ca 10 m på drivene. Grei å putte med.

Callaway HX Hot:
Fantastisk lengde. Grei å putte med, men liker ikke HX mønsteret ved korte putter (kan det påvirke retningen?)

Stemmer dette overens med noen av deres erfaringer?

Tror det nå står mellom pro v1 og pro v1x. Ville dere byttet bort 20-30 m lengde på driven for å få litt bedre putte og nærspillsegenskaper?

(Jeg har høye jerninnspill, og har vanligvis ikke problem med å få ballen til å ligge på greenen - dersom jeg treffer den....)

Ingen ekspert

over 19 år siden

Ingen ekspert

Jeg er ingen ekspert, men mest sannsynlig mister du lengde pga. hardere kjerne i de tour-ballene du nevner.
Merkelig at ProV1 går kortere en V1X. V1X er beregnet for høyere svinghastigheter og har færre dimples som gjør at den "dukker" fortere på driver. Har mindre spinn også.

HX-dimples gir deg nok mer lengde + at HX Hot har mykere kjerne.

M04

over 19 år siden

M04

Enig at det da er rart at jeg slår v1x merkbart lenger enn v1.
Jeg treffer ballen 7-8 grader underfra, med en svinghastighet på 105-110. Har en driver med 10.5 gr loft (venter på en med 9 gr) og slår høye driver.

Skal teste på nytt med den andre driveren (testene er med 10.5 gr).

Hm

over 19 år siden

Hm

Det er for meg uforståelig at du slår 20-30 m kortere med prov1 sammenlignet med hx hot.

Jeg liker definitivt prov1 bedre enn callaway, men det er nok en smakssak. Syns Callaway føles ut som å slå på sten sammenlignet med prov1. Liker også Nike one.

spørsmål

over 19 år siden

spørsmål

Hei.
Hvordan vet du at du treffer ballen 7-8 grader underfra, og ikke med større spredning? Hvis du vil ha testet dette hundre prosent, så burde du ville reise til et sted hvor du har en pro til å se på mens du svinger/evt. at du får filmet svingen din for hvert av slagene. Med 12.6 i hcp, så er det vel muligheter for at svingen ikke er hundre prosent lik hver gang.
Dette er ikke kvalmt ment, men heller et åpent spørsmål! Jeg ser jo for egen del at når jeg har blitt filmet så har ikke svingen min vært identisk for hvert slag selv om jeg spiler på 6 i hcp

Forslaget blir derfor at du kan ta noen nye tester hvor du også får sjekket at svingen er noenlunde lik hver gang. Det er jo også andre parametere som slår inn enn selve ballen (slik som vind, ballbane m.m.), og dermed kan dette være årsaken til at det ikke var ProV1 som gikk lengst. Jeg synes selv den ballen er suveren, og mener den gir meg både veldig god lengde og god følelse rundt greenen.

Jeg synes for øvrig det er veldig interessant at du tester dette, og er spent på hva man kommer frem til på dette forumet!

M04

over 19 år siden

M04

Svar til/på Spørsmål:

Har vært en tur hos køllemaker (venter på driver). Spredingen i hvor mange grader jeg treffer ballen underfra er i snitt 7-8 grader, men med stor spredning (fort en 2-3 grader). Likevel er ballbanen bra stabil, og når jeg sammenligner lengde er det GODE treff jeg ser på. Selv om jeg har forholdsvis høyt hcp, har jeg ingen problemer med å kjenne, se og høre et godt treff.

Og - ved gode treff er pro v1 mye kortere enn HX hot. Jeg har testet HX Hot og v1 samme dag/tee med samme resultat (samme temperatur og "samme" vindforhold)
MEN - jeg har ennå ikke tatt med meg et par dusin av hver ball og slått ut fra en tee for å måle resultatet (spredning/lengde i snitt). Har planer om å gjøre det når jeg har fått slått inn den nye driveren.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

V1x er konstruert for å gå lenger enn V1.
V1 er mykere og har en høyere ballbane enn V1x.
På samme måte med Callaway:
HX er konstruert for å gå lenger enn HX56
Hx56 er mykere og har en høyere ballbane.
Selv slår jeg en anelse lenger med baller som V1x, HX, Maxfli A10, Nike One og Hogan Hawk, men på harde fairwayer får jeg litt mer rull ut av baller som HX hot, A10 Solid og harde Pinnacleballer.
Den som er opptatt av bare distanse bør prøve Pinnacle Gold Long Drive eller Bridgestone e5.
Til M04 er det bare å si at driveren din er tilpasset Guttaperkaballer, V1-baller passer bare nyere utstyr.....

haha

over 19 år siden

haha

jævla fjortis...

Jøss

over 19 år siden

Jøss

er det miklagardere her også ??!!

Adolf

over 19 år siden

Adolf

Til Jøss: nei bare du Kalle

Til Adolf

over 19 år siden

Til Adolf

Gå og bytt bleie

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her